FOK!forum / Muziek / (Onbekende) psychedelische meesterwerkjes
Uzumaki_Narutodinsdag 29 mei 2007 @ 15:17
Disclaimer :dit gaat over de Rock,Pop & Folk variant,dus niet over Goa/Psytrance


naar aanleiding van

dit in het officiele Slow Chat topic:
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 19:33 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Iemand bekend met dit album? Draai 'm de hele week al nonstop, beste album wat ik dit jaar ontdekt heb!
[afbeelding]
[..]

Of in welk topic ik deze vraag eigenlijk zou moeten posten?
laat ik maar eens beginnen

King George Discovery-s/t



aanrader voor fans van jim hendrix

George met Jimi Hendrix. At the time Jimi had left the Isley Brothers and Little Richard. Jimi was playing on and off with King Curtis and Curtis Knight during that period.


Jimi and George hung out quite a bit. Together they saw the Mc Coys; George once jammed with Jimi, together with drummer Jimmi Castor (later of Castor Bunch "fame"; George was also present when the Rolling Stones came to see Jimi perform in New York City on 2 July 1966 after the Stones concert at Forest Hills Stadium.

Scandinavian agents heard King George and offered him a contract to come to Europe to sing with an all-black soul band, called the Harlem Kiddies. They arrived in Stockholm in 1966 for three months but ended up touring around two years instead. At that time Chas Chandler brought Jimi to England. George was proud of the fact that he did have a contract, while Jimi didn't. Later, of course, it turned out that Jimi did a lot better than him. Jimi and George ran into each other in Scandinavia, where the Harlem Kiddies warmed up for Jimi Hendrix. George met Jimi again when the Experience played in Copenhagen (21 May 1967). George had two bands during the period: the Harlem Kiddies (playing R&B) and the King George Discovery (playing more psychedelic stuff). After that, George met Jimi a few times in Sweden. George claims that he wasn't too found of Noel Redding, but liked Mitch Mitchell a lot more. George also knew Buddy Miles from his Wilson Pickett period, and also met Billy Cox. When George asked Billy where he came from Billy answered, "we're a band of Gypsies, we come from everywhere.

Discovery took their name from the Charles Lloyd album, but their music was particularly influenced by Jimi Hendrix Experience and soul artists. Discovery was a well-celebrated live band, and they performed for instance at the Sweden's biggest festival of 1968 in Timrå. Also their self-titled LP released in 1968 got an excellent reception.

Right then when everything seemed to look bright, the bassist Sundlin left the group because of differing musical opinions, and besides singing, Clemons began now to play the bass. King George Discovery eventually broke up in 1969 when the guitarist Nordh left them to join a pop band called Blond.

game on!

[ Bericht 0% gewijzigd door Uzumaki_Naruto op 29-05-2007 17:08:51 ]
le_knightclub_sodadinsdag 29 mei 2007 @ 16:43
Nou TVP dan maar. Ga dit album v.d. week even checken.

Bigshadow, dat Relatively Clean Rivers album nog geluisterd?
Laurens.dinsdag 29 mei 2007 @ 16:47
13th floor elevators - May the circle remain unbroken
Bee gees - Every christion lion hearted man will show you
Soft machine - Fire engine passing with bells clanging
Simply saucer - Mole machine
Galaxie 500 - Snow is falling
Chocolate watchband - Psychedelic trip (geweldige titel)
Spirit - Space child

Voorts is het aangenaam naar internetradio's waarop obscure kraut-, garage- en canterburyrock wordt gespeeld, te luisteren. Onder andere te vinden op www.live365.com .
Uzumaki_Narutodinsdag 29 mei 2007 @ 17:00
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:47 schreef Laurens. het volgende:
13th floor elevators - May the circle remain unbroken
Bee gees - Every christion lion hearted man will show you
Soft machine - Fire engine passing with bells clanging
Simply saucer - Mole machine
Galaxie 500 - Snow is falling
Chocolate watchband - Psychedelic trip (geweldige titel)
Spirit - Space child

Voorts is het aangenaam naar internetradio's waarop obscure kraut-, garage- en canterburyrock wordt gespeeld, te luisteren. Onder andere te vinden op www.live365.com .
vertel er dan ook iets bij

en dit topic gaat over albums en met een uitzondering mischien singles
bigshadowdinsdag 29 mei 2007 @ 17:57
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:43 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Nou TVP dan maar. Ga dit album v.d. week even checken.

Bigshadow, dat Relatively Clean Rivers album nog geluisterd?
Ja, maar ik moet bekennen dat het nog geen groot kwartje was. Gooi hem direct weer in de que voor ronde 2!

Ben zelf niet echt een psychedelische muziekkenner, maar albums zoals Forever changes van Love en Ta det lungt van Dungen vind ik zeker leuk om zo nu en dan te luisteren. Het is maar goed dat onbekend tussen haakjes staat.
Uzumaki_Narutodinsdag 29 mei 2007 @ 18:03
ik voeg nog wel eentje toe


Rainbow Ffolly-Sallies Fforth(1967/68)


persoonlijk vind ik dit een van de psychedelische pop platen die bijna niet verveeld
wel een beetje minimalistisch/lo-fi ,maar dat komt om dat deze opnamen origineel bedoeld waren als demo opnames

het is gewoon een opgewekt album

maar toch klinkt het erg profesioneel


een leuke quote
quote:
The recording of the material took some months, with the Ffolly availing themselves of every possible moment of studio 'downtime'. Creative juices in full flow, they experimented with manufacturing new sounds. Ideas included John wrapping paper around the strings of the piano, and also placing a Neumann microphone wrapped in a polythene bag under the carpet and "jumping up and down to try and get a particular stamping noise." For the track Go Girl, John created a primitive phasing effect by singing into a hairdryer hose while twirling it around his head to the accompaniment of everyone else's hysterics!
"We had all sorts of ideas, some of which people are doing now," says John.
zie het all helemaal voor me met z'n haardroger


een aanrader voor fans van Sgt. Pepper van the beatles

nog een leuke quote
quote:
The Ffolly proudly recall their innovative stage show as being second-to-none, even though the costumes, stage props and dazzling effects were all home-made. The lighting unit was a wooden box covered with silver paper inside, and a 'strobe', in the form of a 200w lightbulb set behind a revolving disc with a hole, was utilised until it caught fire. John describes the Ffolly's gimmickry as "A bit like Sgt. Pepper, but before that". Eight-by-four hardwood screens were set in front of the speaker stacks. On them were depicted flame-spurting dragons painted in fluorescent colours. Behind the drum-kit an old mike-stand supported a cardboard carpet tube topped by a giant wooden lollipop – the Ffolly-pop, naturally – bearing the band's name. Sometimes the performance was enhanced by kettles, timed to boil and whistle at an appropriate moment, prompting the band to stop and make tea. Richard and John frequently bounced their guitars across the stage like pogo sticks. After one gig they discovered the impact had neatly removed small squares of lino from the village hall's new flooring!

For their extraordinary finale, the guitarists would throw down their instruments, leaving them howling. To the accompaniment of stage smoke, UV lighting and flashing strobe, Roger and John would lift the lightweight painted screens high, bringing them down slowly towards the audience. With the 'dragons' appearing on the point of attack, John Sparrowhawk would pull the plug, leaving instant darkness, silence and an audience of bemused, but well-entertained kids.

Although totally unfounded, the usual assumption was that this kind of psychedelic happening could not be achieved without the aid of mind-expanding substances. One night at London's trendy Flamingo Club, a guy asked John, "What are you on, man?" John gave his standard answer to this oft-asked question. "Smarties," he replied seriously, helpfully going on to describe the multi-coloured sweeties to his enthralled listener – whom he later discovered to have been a police plant

bron

fan myspace

[ Bericht 9% gewijzigd door Uzumaki_Naruto op 29-05-2007 18:08:18 ]
cafcadinsdag 29 mei 2007 @ 20:45
Goed Topic!

ff aftrappen met een klassieker:

The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators
Debuutplaat van de geniale gek Roky Erickson, met meesterwerkjes als "You're Gonna Miss Me" en "Rollercoaster".
De meesten hier zullen hem wel kennen, mocht dat niet zo zijn: meteen gaan luisteren!
Laurens.woensdag 30 mei 2007 @ 10:17
Dan raad ik degenen die hem nog niet hebben af de hier afgebeelde collectables-uitvoering aan te schaffen. De geluidskwaliteit daarvan is ondermaats. De beste technische kwaliteit die ik heb gehoord, is die van de boxset "The psychedelic world of".
le_knightclub_sodawoensdag 30 mei 2007 @ 10:58

Ook wel aan te raden, deze Trap Door mixtape vol behoorlijk onbekende psych platen. Weet niet of ie nog te koop is, maar op die link staat wel een snippet van een kwartier.
Uzumaki_Narutodonderdag 31 mei 2007 @ 00:40
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:58 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[afbeelding]
Ook wel aan te raden, deze Trap Door mixtape vol behoorlijk onbekende psych platen. Weet niet of ie nog te koop is, maar op die link staat wel een snippet van een kwartier.
Trapdoor mix is zeker tof

herkende zelfs enkele nummers/bands


track 12 is een nummer van een koreanse band (San Ul Lim)

maar over San Ul Lim schrijf ik hier zeker nog wel een keer
wallofdollsdonderdag 31 mei 2007 @ 14:48
Het wordt niet echt strikt als psychedelica gezien maar zo zie ik het wel. En echt onbekend is ie ook niet gok ik.



With the band in full artistic flower and Suzuki's sometimes moody, sometimes frenetic speak/sing/shrieking in full effect, Can released not merely one of the best Krautrock albums of all time, but one of the best albums ever, period. Tago Mago is that rarity of the early '70s, a double album without a wasted note, ranging from sweetly gentle float to full-on monster grooves. "Paperhouse" starts things brilliantly, beginning with a low-key chime and beat, before amping up into a rumbling roll in the midsection, then calming down again before one last blast. Both "Mushroom" and "Oh Yeah," the latter with Schmidt filling out the quicker pace with nicely spooky keyboards, continue the fine vibe. After that, though, come the huge highlights -- three long examples of Can at its absolute best. "Halleluwah" -- featuring the Liebezeit/Czukay rhythm section pounding out a monster trance/funk beat; Karoli's and Schmidt's always impressive fills and leads; and Suzuki's slow-building ranting above everything -- is 19 minutes of pure genius. The near-rhythmless flow of "Aumgn" is equally mind-blowing, with swaths of sound from all the members floating from speaker to speaker in an ever-evolving wash, leading up to a final jam. "Peking O" continues that same sort of feeling, but with a touch more focus, throwing in everything from Chinese-inspired melodies and jazzy piano breaks to cheap organ rhythm boxes and near babbling from Suzuki along the way. "Bring Me Coffee or Tea" wraps things up as a fine, fun little coda to a landmark record.
wallofdollsdonderdag 31 mei 2007 @ 14:52
En nog zo een



Love broadened their scope into psychedelia on their sophomore effort, Arthur Lee's achingly melodic songwriting gifts reaching full flower. The six songs that comprised the first side of this album when it was first issued are a truly classic body of work, highlighted by the atomic blast of pre-punk rock "Seven & Seven Is" (their only hit single), the manic jazz tempos of "Stephanie Knows Who," and the enchanting "She Comes in Colors," perhaps Lee's best composition (and reportedly the inspiration for the Rolling Stones' "She's a Rainbow"). It's only half a great album, though; the seventh and final track, "Revelation," is a tedious 19-minute jam that keeps Da Capo from attaining truly classic status. [An expanded edition of the LP featured back-to-back mono and stereo versions of the album, plus a tracking session of "Seven & Seven Is."]
Uzumaki_Narutodonderdag 31 mei 2007 @ 19:40
http://web.mac.com/andymorten/iWeb/Site/Podcast/Podcast.html

podcast met bekende en onbekende britse psychedelica
HAL9000Svrijdag 1 juni 2007 @ 13:56
Tvp, vet topic.
n0rvrijdag 1 juni 2007 @ 14:01
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 20:45 schreef cafca het volgende:
Goed Topic!

ff aftrappen met een klassieker:
[afbeelding]
The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators
Debuutplaat van de geniale gek Roky Erickson, met meesterwerkjes als "You're Gonna Miss Me" en "Rollercoaster".
De meesten hier zullen hem wel kennen, mocht dat niet zo zijn: meteen gaan luisteren!
Ja baas
Ben sinds kort een beetje ermee bezig, en heb wat psychedelic experience verzamelalbumpjes geluisterd.
Electric Prunes, The Standells enzo, heel chill vind ik

Tevens tvp
HAL9000Svrijdag 1 juni 2007 @ 16:05
Relatief bekende plaat maar wel een van m'n favourieten, Amerikaanse psychedelische folkzangeres Linda Perhacs met dr album Parallelograms.

quote:
As can be gleaned from the cover of her one and only record, Lindna Perhacs was a stunning, beautiful love child. Anyone who spent the $200-400 necessary to obtain copies of the original vinyl could attest that the music she made was comparably stunning and beautiful, infused with all the trappings of being a late-sixties love child (in the best possible way).
Ace of Discs reissued her album after unsuccessful attempts to track her down, mastering from a poorly pressed vinyl copy. For whatever reason, the first issue on CD was completely unlistenable on headphones, although delightful in the open air. Since that first go-round, Perhacs has come out of her obscure Pacific Northwest woods with quarter-inch reels of the sessions, and now that Ace of Discs comes round again with a vindicating, expanded reissue, the tray card photo reveals: she's still a babe.

Anyway you eye it, this is a magical, sublimely singular piece of gentle folk-psych that belongs with those lone album classics by folks like Skip Spence or Vashti Bunyan (or the countless other souls that only released one record before disappearing into history's communal farms or funny-farm madness, like Elyse). It is a sound so personal and intimate that I can only hear it in the privacy of my own room. Although it's been near-impossible to gain biographical information about her, the experience of hearing her music reveals so much about her soul and mindset at the time that I really don't think I could share it with anyone else.

As mentioned above, she's a love child in every sense, a young woman blossoming into her sensual world. Of the elements, every song culls its images from her forest environment, permeating down into her own physical core. "Chimacum Rain" is not only the forest's silence and that sound of rain washing over her, but the palpable sexual presence of her lover, too. In almost every evocation of a tactile natural image, there is a mysterious man who physically embodies these characteristics, a tension courses through her body as she sings about these near-deities. And as she reaches the bridge with lines such as "I'm spacing out/ I'm seeing silences between leaves...I'm seeing silences that are his," her voice begins to echo within itself, and her sung notes assuage open the aural synesthesia of the words. The diaphanous taste of lysergic acid creeps to the fore, and what was once a moderately played acoustic song about the forest expands into a hallucinatory clearing as her multi-tracked held tones meld with the infinite. As her voice dilates, so does the background, now all electrically-processed source sounds like xylophones and wind chimes, and all is enveloped by a low, distorted drone that would one day sound like Phill Niblock, created by-- as the liner notes so baldly state it-- "amplified shower hose for horn effects."

It's nothing compared to the album's peak, "Parallelograms". Perhaps you fantasize that Joni Mitchell teaches painting and pottery at your high school, or that Chan Marshall mumbles about the Apocalypse poets during English class, but Perhacs teaching geometry is tantrically hot for teacher. To just read the lyrics of "Quadrehederal/ Tetrahedral/ mono-cyclo-cyber-cilia" is to miss how she and producer Leonard Rosenman assuredly layer her heavenly-sung rounds in concentric circles over a cycling guitar-picked figure, a cumulative effect that reveals a dimension scarcely achieved anywhere else in the world of music. Closer to the Mysterious Voices of Bulgaria or Tim Buckley's cellular self-choir "Starsailor" than Melanie or Linda Ronstadt, Perhacs drops us into drifting clouds of reverberating bells, echoing flute, and ghostly effluence, her throat outside of time. That a dental assistant in Northern California could more effectively convey the psychedelic experience through the use of the technology of experimental effects, be it early Pink Floyd, Fifty-Foot Hose, or Buffy Saint-Marie's electroacoustic Illuminations, is, in every clich餠use of the word, mind-blowing.
http://www.pitchforkmedia(...)21094-parallelograms
Uzumaki_Narutovrijdag 1 juni 2007 @ 16:52
zal ik eens uitchecken
Big_Boss_Manvrijdag 1 juni 2007 @ 17:14
psychedelische muziek, mijn favoriet
Under_Scorevrijdag 1 juni 2007 @ 17:58
The mermen

favo nummer : Curve

psychedelische surf muziek FTW

[ Bericht 24% gewijzigd door Under_Score op 01-06-2007 18:03:39 ]
LostFormatvrijdag 1 juni 2007 @ 17:59
Interessant!
Xebroziusvrijdag 1 juni 2007 @ 17:59
Wesley Willis... En dan ook AL zijn nummers.
turnpikevrijdag 1 juni 2007 @ 20:59
Ashra Tempel - Join-In

met Freak 'N Roll als absolute uitschieter....een nummer om je in te verliezen.
Yorritzaterdag 2 juni 2007 @ 19:42
The Third Bardo - I'm five years ahead of my time

quote:
The Third Bardo recorded just one single, "I'm Five Years Ahead of My Time," which appeared on Roulette in 1967. That one single, however, is lauded by many collectors as one of the greatest 1960s garage/psychedelic tracks.
With its mysterious lead guitar lines that recalled the theme to the Twilight Zone, Eastern-like minor melody, creepy organ, and one of the most definitive sub-Jagger garage snarl lead vocals ever, it was worthy of more exposure than it got.
However, although it got some airplay on the East Coast, it was pulled off the radio, lead singer Jeff Monn has recalled, because of perceived drug associations, although in fact there are no overt drug references in the lyrics
http://reverendfrost.blog(...)head-of-my-time.html

hier kun je tracks luisteren www.myspace.com/thethirdbardo
Uzumaki_Narutozaterdag 2 juni 2007 @ 22:36
eentje van nederlandse bodem dit keer

Surprieze-zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden



een van de meest obscure platen ooit gemaakt in nederland



aanrader

lees meer hier

[ Bericht 8% gewijzigd door Uzumaki_Naruto op 03-06-2007 11:33:51 ]
MuadDibzondag 3 juni 2007 @ 10:49
Wat maakt psychedelische muziek eigenlijk psychedelisch? Eindeloze mantra-achtige herhalingen?
wallofdollszondag 3 juni 2007 @ 11:11
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 22:36 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
eentje van nederlandse bodem dit keer

Surprieze-zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden

[afbeelding]

een van de meest obscure platen ooit gemaakt in nederland

aanrader

lees meer hier
Bij mij zijn zowel t plaatje als de link niet te openen trouwens
Uzumaki_Narutozondag 3 juni 2007 @ 11:32
quote:
Op zondag 3 juni 2007 10:49 schreef MuadDib het volgende:
Wat maakt psychedelische muziek eigenlijk psychedelisch? Eindeloze mantra-achtige herhalingen?
dat niet

ik quote wikipedia
Psychedelic rock is a style of rock music inspired by or attempting to replicate the mind-altering experiences brought on by drugs such as cannabis, psilocybin, mescaline, and especially LSD.

@wall of dolls:
de website is bezig met werkzaamheden
turnpikezondag 3 juni 2007 @ 11:56
Die omschrijving lijkt mij eerder betrekking hebben op de associaties die sommige luisteraars bij de muziek hebben.
Uzumaki_Narutozondag 3 juni 2007 @ 11:59
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:56 schreef turnpike het volgende:
Die omschrijving lijkt mij eerder betrekking hebben op de associaties die sommige luisteraars bij de muziek hebben.
hoe zou jij het dan omschrijven?

is dit dan een betere omschrijving (van urban dictionary)



Rock music with overtones of psychedelia. Generally blues based, like most rock, but often the most psychedelic aspects of this kind of music come from the juxtaposition of traditional rock sounds with outlandish ones (ie: When the Beatles used a sitar rather than a guitar).

The Psychedelic aspect can also come in the lyrics, though it is rare to see psychedelic lyrics without music that fits the part.

Popular techniques in this genre are to use exotic musical styles and warbly effects in order to simulate (or perhaps even STIMULATE) the effects of psychedelic drugs.

The definition of psychedelic rock is not set in stone, and therefore almost anything, even if it doesn't fit these criteria, can be included as long as it has that 'trippy' feel.
HAL9000Szondag 3 juni 2007 @ 12:58
Muziekgenres en subjectiviteit zijn tot op zekere hoogte altijd met elkaar verbonden... dat is niks nieuws. Denk bijvoobeeld aan post rock, of leg maar eens op concrete wijze het verschil tussen bebop en hard bop uit. Of het verschil cool jazz, free jazz, jazz fusion en smooth jazz.
quote:
Psychedelisch is het bijvoeglijk naamwoord dat werd gebruikt voor de experimentele rockmuziek en de bijbehorende cultuur uit het einde van de jaren 60.

De term verwijst naar de geestverruimende middelen of psychedelica. De muziek was geïnspireerd door de ervaringen met deze middelen. Het album "Electric Music for the Mind and Body" van Country Joe and the Fish was één van de eerste psychedelische albums.

De soort muziek is sterk verbonden met de cultuur rond de hippies en flowerpower. Voor de muziekstijl wordt ook wel de term acid-rock gebruikt. Psychedelica is door de jaren heen altijd een inspiratie geweest. Tot op de dag van vandaag wordt er muziek gemaakt die de term psychedelica waardig is.

Het genre wordt vooral gekenmerkt door zijn sferische karakter. Hiervoor worden verschillende methoden gebruikt: effectapparatuur voor extreme klankvervorming, minimale muziek en improvisatie.
Het is voor mij iig vrij duidelijk wanneer muziek een psychedelische sfeer uitademt, dit album bijvoorbeeld:

Prachtige psychedelische en dromerige soundscapes:

Entheogens - The Gnostic Mass

quote:
"Two long oriental esoteric jams with sitar, flute and percussion. This is a really psychedelic party where almost all of Xotic Minds members contribute. The improvisations that were recorded at Adam Axelzons home and at the Babalon Bar in Stockholm reaches orgiastic crescendos, especially the “Io Pan”, a primordial invocation to Pan, with polyrhythmical structures that grows and grows. Reminds one of such masterpieces as “Seven Ate Sweet” or “Taxim” by the mythical Kaleidoscope (USA). The Entheogens LP is a cleansing dip in a oriental acid distortion. A kind of record you seldom see nowadays." – Rockerilla, Italy
Uzumaki_Narutozondag 3 juni 2007 @ 13:10
@HAL9000S check je PM box

nog een van nederlandse bodem


relaxt psychedelisch folk plaatje,de zanger heeft een stem die wat op Bob Dylan
beste tracks zijn de twee lange tracks
quote:
Ton is either blessed or cursed with a voice that sounds just like Bob Dylan. His language barrier keeps him from coming close to anything as profound as Dylan wrote but it offers an interesting twist on this album. His cover of the Velvet Underground's Pale Blue Eyes is the closest you'll probably ever get to hearing Dylan cover them. The album is split distinclty into the vocal tracks and two long raga blues instrumentals that have a bit of Floydian overtones to their production. Both the vocal and instrumental tracks stand well on their own but compliment each other when placed into context. Overall an album worthy of reissue and wider acclaim.
quote:
The Ton Vlasman LP White room with desintegrating walls, was musically a cross between urban folk and Indian tinted music. The album was released on the Amsterdam-based Flame Record label, an independent run by Don Peijters (originally from Assen, his brother played in the legendary formation The Sound of Imker ! ) but sold very badly at the time. Already in the eighties, record collectors worldwide particulary loved the album cover, made by fellow-Rotterdammer Leendert Le Duc, who was also responsible for the colourfull inner, a design wich would pop up again in 2000, when it was used for the cover of the prog-sampler Fantasio Daze on the (new) Op-Art label. When recording the LP, seven self-written compositions and one cover (the Velvet Underground’s Pale blue eyes ), Ton was accompanied by Frans Schoonen (organ, flute and harmonica) and Leo v.d. Vugt (Chincha tumba and tambourine)
morganezondag 3 juni 2007 @ 18:28
Dit lijkt me wel een interessante muziekstroming weet iemand een paar artiesten die goed zijn om 'in te stappen' in deze stijl?
Dogbreathzondag 3 juni 2007 @ 19:07
Mijn favoriet is Paradise Now van Groep1850, het nummer zelf is fantastisch. Van Hollandse bodem en internationaal volgens mij ook gewaardeerd. Hoorde laatst de Arctic Monkeys in een interview zeggen dat ze fan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dogbreath op 03-06-2007 20:16:56 ]
Uzumaki_Narutozondag 3 juni 2007 @ 19:47
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:07 schreef Dogbreath het volgende:
Mijn favoriet is Paradise Now van Groep1850, het nummer zelf is fantastisch. Van Hollandse bodem en internationaal volgens mij ook gewaardeerd. Hoorde laatst de Arctic Monkeys in een interview zeggen dat ze fan zijn.
Paradise Now is zeker tof,maar jammer genoeg is die volgens mij niet meer beschikbaar op CD
heb wel hun eerste album

vond laatst ook nog de b-kant van hun eerste single (1966) op mn pc

op youtube staat ook een video van Group 1850

Group 1850 - Mother Nohead @ van Oekel's Discohoek 1975

had ik niet verwacht van Artctic Monkeys dat hun fan waren
Dogbreathzondag 3 juni 2007 @ 19:53
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:47 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

[..]

Paradise Now is zeker tof,maar jammer genoeg is die volgens mij niet meer beschikbaar op CD
heb wel hun eerste album

vond laatst ook nog de b-kant van hun eerste single (1966) op mn pc

op youtube staat ook een video van Group 1850

Group 1850 - Mother Nohead @ van Oekel's Discohoek 1975

had ik niet verwacht van Artctic Monkeys dat hun fan waren
Ik heb inderdaad de LP, ik vind hem beter dan Agemo's trip. Mother no head, fijn nummer ook overigens
le_knightclub_sodazondag 3 juni 2007 @ 20:06
Die Paradise Now heb ik ook op vinyl, maar al een paar jaar niet meer geluisterd, vond 'm wel goed geloof ik.

Dat Linda Perhac album heb ik een paar week terug gedownload, v/d week even checken.
Uzumaki_Narutozondag 3 juni 2007 @ 22:34
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:53 schreef Dogbreath het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad de LP, ik vind hem beter dan Agemo's trip. Mother no head, fijn nummer ook overigens
vooral dat lange nummer op Agemo's trip is tenenkrommend
al dat mother earth gedoe

maar verder is het geen slecht album

verder heb ik nog Live(opgenomen in '69) en Polyandri(1974) als mp3's


ook wel tof van nederlandse bodem is Cosmic Dealer
de originele vinyl daar moet daar van nogal veel opleveren
HAL9000Sdinsdag 5 juni 2007 @ 20:34
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:10 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

nog een van nederlandse bodem
[afbeelding]

relaxt psychedelisch folk plaatje,de zanger heeft een stem die wat op Bob Dylan
beste tracks zijn de twee lange tracks
[..]


[..]
Vet album Zeker een aanrader idd. En die suprieze is echt te ziek voor woorden... wat een psychedelische improvisaties!
HAL9000Sdinsdag 5 juni 2007 @ 23:13
Aanrader!! Geweldig psychedelisch gitaargeweld, ontzettend interessant album dat lang blijft boeien.

Achim Reichel & Machines - Das Echo

quote:
Het album bevat vijf tracks, die gemiddeld 20 minuten duren en je geest naar onvermoede hoogten stuwen. Kenmerkend voor het album is de alomtegenwoordige in reverb gedrenkte gitaar, de tape-loops, rare zanglijnen en de regelmatige opduikende samples en geluidseffecten, drums en synthesizeraccenten. De muziek houdt het midden tussen vervreemdende ambient, freaky jazz, psychedelische rock, wereldmuziek en avant-garde.
Hier een zeer uitgebreide review van het album:

http://www.headheritage.co.uk/unsung/albumofthemonth/476
wallofdollsdinsdag 5 juni 2007 @ 23:28
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 23:13 schreef HAL9000S het volgende:
Aanrader!! Geweldig psychedelisch gitaargeweld, ontzettend interessant album dat lang blijft boeien.

Achim Reichel & Machines - Das Echo

[afbeelding]
[..]

Hier een zeer uitgebreide review van het album:

http://www.headheritage.co.uk/unsung/albumofthemonth/476
Die omschrijving zoals jij die daar quote had zo van Frances the Mute van The Mars Volta kunnen zijn
HAL9000Sdinsdag 5 juni 2007 @ 23:36
Geloof me, Francis the Mute klinkt heeeel anders Stukken chaotischer en harder.... Das Echo klinkt als een mellow LSD-trip met heerlijk opzwepende, doch subtiele piekmomenten.

Ook vind ik The Mars volta niet psychedelisch of avant gardistisch.... eerder improvisatorisch met jazzy invloeden.
HAL9000Sdinsdag 5 juni 2007 @ 23:38
Opvallend detail trouwens:
quote:
“The Echo of presents” bevat pijnlijk compleet de hele ego-trip gitaarsolo die Brian May van Queen live altijd speelt. Gezien het jaartal van deze LP dringt zich de vraag op: kende heer May dees album?
Is er iemand die dit kan verifieren?
Uzumaki_Narutovrijdag 8 juni 2007 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 23:38 schreef HAL9000S het volgende:
Opvallend detail trouwens:
[..]

Is er iemand die dit kan verifieren?
vraag het Brian May
Yorritvrijdag 8 juni 2007 @ 13:22
die zal natuurlijk glashard ontkennen
BeRightBackvrijdag 8 juni 2007 @ 18:03

Uzumaki_Narutovrijdag 8 juni 2007 @ 18:22
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 18:03 schreef BeRightBack het volgende:
[afbeelding]
niet alles op nuggets is psychedelisch
BeRightBackvrijdag 8 juni 2007 @ 19:08
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 18:22 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

[..]

niet alles op nuggets is psychedelisch
Nee, maar wel aardig wat. en het is tenslotte the original artifacts of the first psychedelic era.
en ach ja, ook niet alles is onbekend. ( Golliwogs; later CCR, Captain Beefheart, Levon and the Hawks; later The Band. etc.)
Maar hij is wel te gek!
HAL9000Svrijdag 8 juni 2007 @ 19:30
Ik heb allebei de cd-boxen, spaar ze nu op LP.
BeRightBackvrijdag 8 juni 2007 @ 19:35
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 19:30 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb allebei de cd-boxen, spaar ze nu op LP.
Oeh ja, die zijn ook tof.
maar waar vind je die in godsnaam?
HAL9000Svrijdag 8 juni 2007 @ 21:14
Heel goed zoeken in platenzaken of het internet
turnpikezaterdag 9 juni 2007 @ 12:37
Uzumaki, ik ben hopeloos gestrand in het zoeken naar een goede omschrijving voor het fenomeen "psychedelische muziek". Ik denk dat ik me maar aansluit bij wat HAL9000s zegt.

Misschien hebben we een psychedelisch zintuig dat diep in het collectieve onderbewustzijn huist.

Laat ik het zo zeggen, door psychedelische muziek zou je bijna geloven dat er zoiets is als een kosmische kracht, waarbij de muzikanten niet meer zijn dan een doorgeefluik, ontvangers van de geluiden uit het universum, als het ware. ;-) Ik weet dat ik hier hopeloos tekortschiet.

BTW ik kan Surprieze niet echt ergens terugvinden, ik ben wel nieuwsgierig.

OT: recent psychedelisch pop pareltje : Olivia Tremor Control - Dusk at Cubist Castle

Verder kan ik voor de liefhebbers van dit genre The Soundtrack of Our Lives van harte aanbevelen.
Met name "Extended Revelations for the psychic weaklings of western civilisation" & "Behind the Music"
fretclickzaterdag 9 juni 2007 @ 13:26
Tim Buckley - Starsailor

Big_Boss_Manzaterdag 9 juni 2007 @ 14:19
  • Gary Higgins - Red Hash 1973, heule mellow folk
  • The Crazy World Of Arthur Brown - The Crazy World Of Arthur Brown 1968, combinatie tussen soul, jazz en progrock zonder gitaren met funky orgeltjes
  • Soft Machine - Volume One 1968, psychedelische jazzrock
  • Quicksilver Messenger Service - Happy Trails 1969, lange acidrock jams met heerlijk gitaarwerk
  • Captain Beefheart & His Magic Band - Safe As Milk 1967, avantgarde bluesartiest op de psychedelische tour
  • It's a Beautiful Day - It's a Beautiful Day 1969, mellow progfolk
  • Fuchsia - Fuchsia 1971, jazzy akoestische progfolk
  • 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators 1966, een van de eerste en beste acidrock albums
  • Jimi Hendrix - alles, jullie dachten toch niet dat ik Hendrix zou overslaan
  • Robert Wyatt - Shleep 1997, ik kwam er net achter dat dit album pas 10 jaar oud is, ik dacht dat het zeker 25 jaar oud was! Dromerige muziek, lastig te omschrijven. Wyatt heeft zijn eigen stijl.
  • Os Mutantes - Os Mutantes 1968, psychedelische rock uit Brazilië! Je hoort duidelijk dat zei hun inspiratie uit de bekende acidrock bands namen en dat combineren ze heel leuk met Zuid Amerikaanse muziek.
  • King Crimson - In The Court Of The Crimson King 1969, meer progrock dan psychedelische rock, maar mijn inziens wel het mooiste progrock album ooit, één lange trip
  • The Beach Boys - Smiley Smile 1967, apart geluid, aparte instrumentatie, je verwacht het misschien niet zo snel van the Beach Boys, maar slechts weinig psychedelische albums uit die tijd zijn zo gelaagd
  • Pearls Before Swine - One Nation Underground 1967, lekker knullige muziek, maar dat mag bij acidfolk
  • The Incredible String Band - The Hangman's Beautiful Daughter 1968, nog meer acidfolk, gegarandeerde hippie sfeer

    Hier zullen jullie het mee moeten doen...
  • spacemangraigzondag 10 juni 2007 @ 15:34

    Spacemen 3 - Pefect Prescription: lekker monotoon en vol white-noise.


    en Bardo Pond - Amanita, zetten het geluid van Spacemen 3 om in een overweldigende geluidsorkaan vol noise, drone en psychedelische gitaar solo's.
    Uzumaki_Narutozondag 10 juni 2007 @ 15:43
    quote:
    Op zaterdag 9 juni 2007 12:37 schreef turnpike het volgende:


    BTW ik kan Surprieze niet echt ergens terugvinden, ik ben wel nieuwsgierig.
    kijk eens in mn signature
    spacemangraigzondag 10 juni 2007 @ 15:45

    Animal Collective - Feels
    Uzumaki_Narutozondag 10 juni 2007 @ 19:11
    People-Ceremony:Buddha Meet Rock



    geniaal album!
    tof gitaar werk enz...
    quote:
    Excellent reissue from Japan of one of the world's rarest ($4000-$5000)?and strangest?and one of the best?psychedelic albums (Teichiku, 1971), finally getting it's due in recent days; what is it? in essence, it is a Buddhist ceremony, complete with chants and finger cymbals and bells, but with great fuzz guitar chugging away over slide guitar and sitar throughout the proceedings; all this leads up to orgasmic female moaning over fuzz guitar towards the end of the album; luckily, liner notes explain everything in detail.
    quote:
    Guitarist Kimio Mizutani had previously [or simultaneously, or shortly after?] played with Love Live Life + One and Masahiko Satoh’s Sound Brakers . At any rate, their sole album, the concept piece ‘Ceremony – Buddha Meet Rock’ [Teichiku, 1971], is an absolute classic. The album came with extensive liner notes elaborating on the intended meaning for each track – the whole album flowing more or less as a conceptual whole. As the title would suggest, it was an attempt to fuse a Buddhist-influenced spiritual vibe into an innovative oriental form of hypnotic psychedelic progressive rock. It’s all quite unique and doesn’t sound like any preceding groups that I’m aware of, though some bits are like a much less-heavy Flower Travellin’ Band circa ‘Satori’. It’s a bit jazzy in places, hinting at some of Stomu Yamash’ta’s work with Come to the Edge.
    There’s lots of nice fuzz guitar leads and overall, a very sanctified vibe that makes this a deep but groovy experience
    arucardzondag 10 juni 2007 @ 20:31
    tvp, ik zal er eens een paar beluisteren.
    Laurens.maandag 11 juni 2007 @ 10:54
    http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=12776489 . Formidabele shoegazer-achtige psychedelie.
    HAL9000Smaandag 11 juni 2007 @ 20:32
    Zo wat is dit een gave plaat zeg

    Perry Leopold - Christian Lucifer

    quote:
    Although his incredibly rare first album, Experiment in Metaphysics, was a sensational and dynamic slice of progressive acid folk, Perry Leopold took a phenomenal leap forward on the follow-up, 1973's Christian Lucifer. (It is a small miracle that the recording ever saw the light of day, since the studio at which it was recorded was sold and then closed, and all the master tapes from the sessions were erased and used again, leaving only a few mixdown copies.) The songs on the first album, while all strong individually, didn't quite hold together, but Christian Lucifer is conceptually a whole, impossible to imagine as anything other than what it is. Leopold's melodies again shine like slowly uncovered gems. Complex melodic lines and protracted vocal melodies stretch and build ominously, like the sight of a wise, enigmatic monk concealed beneath a woolen cloak. The religious reference is not an empty simile. If the songs on his first album came across as parables or ancient narrative tales, then Christian Lucifer is a collection of hymns, prayers, and litanies conflicted with the dualities of life, full of metaphysical depth. Whereas the first album stuck to the folk basics, this second album was stunningly produced.

    Gorgeous layers of acoustic guitars, bass, clavinets, bassoons, recorders, oboes, cellos, tabla, MiniMoog, and explosive timpani and bells gave the album a rococo-styled grace and wispy beauty, invoking everything from medieval madrigals to Bach and Vivaldi to Middle Eastern musics to psychedelia and the Doors. And yet, it is none of those things. There are imprecise similarities to Nick Drake's oppressive but beautiful fragility, the theatrical majesty and scope of David Bowie (who is quoted at the beginning of "Serpentine Lane," a dystopian reply of sorts to "Space Oddity," with Leopold's deep voice infusing the music with the same alien quality), and the visionary mystical musings of Merrell Fankhauser and Jeff Cotton's cult band Mu.

    The foreboding keyboards of "The Windmill" are pulled directly from "Riders on the Storm," but the album is an entirely unique and novel amalgam. There is a Renaissance Fair feel, particularly in songs such as "Sunday Afternoon in the Garden of Delights" and "The Starewell," harsh and pretty at once, and intriguingly arcane. Leopold was, in fact, a troubadour in the truest sense of the word, singing his music for whoever would listen.

    Ultimately, the album is a very individual struggle with the duality that lies at its heart and is the crux of everything humanity is and does. Christian Lucifer is both terrestrial and ethereal, both tangible and transcendent. It is unquestionably Leopold's masterpiece, and one of the most artistic, intellectually mature, and haunting albums — released or not — of its era.
    Geniale acid-folk... highly recommended.
    Stupidedinsdag 12 juni 2007 @ 00:07
    Wauw. Vet topic.
    Uzumaki_Narutodinsdag 12 juni 2007 @ 17:12
    Kimio Mizutani-Path Trough The Haze

    "solo" album van de japanse gitaar god die op het people album speelde
    veel tof acid gitaar werk

    quote:
    Classic Japanese underground rock album, previously reissued on P-Vine (and more recently, Walhalla). Kimio Mizutani (not the Rallizes dude) was the guitarist in the excellent Japanese freak out group Love Live Life +1 and this is a reissue of his first solo album from 1971, originally issued by Japanese Polydor. Mizutani plays electric and 'folk' guitar, leading a largish rock ensemble (bass, drums, organ, Moog, vocals, etc.) through the paces of what is widely regarded as the true psychedelic masterpieces of the early '70s Japanese scene. Sensitive interludes (with accompaniment by the Toyama String Quartet and Etoh Wood Quartet), tasteful nods to progressive/fusionist extension and lovely psych guitar hoverings by Mizutani dominate the proceedings. A nice merger of hard rock conceptualization and the complexities that would evolve from it.
    quote:
    A Path Through Haze is an almost completely instrumental album, where heavy psychedelic acid guitar rock and Canterbury jazz rock are combined. Strangely these two possibly contradictory styles are integrated quite well. Besides great psychedelic guitar playing, other instruments include flute, sax, drums, bass, and keyboards (mainly moog, organ, and electric piano). Basically the keyboards provide the Canterbury feel, while the guitar playing adds the acid rock vibe. The first three tracks sound a bit like Canterbury jazz rock (maybe like Isotope or Zyma), but always with great acid guitar soloing on top. Several tracks on the second half of the album are much heavier, sounding like Guru Guru or Jimi Hendrix playinging some of the more free jazz tracks from Soft Machine 4. The result is great. There are two quiet tracks as well, one with a string quartet. Overall, a quite original and creative album.
    BeRightBackdinsdag 12 juni 2007 @ 20:58
    Deze jongens maken ook psychedelisch geïnspireerde muziek: www.theufoclub.com
    Leuk bandje van hier uit de buurt, ik ken die jongens dan ook.
    Dogbreathdinsdag 12 juni 2007 @ 23:08
    Even een voor sommigen wat makkelijke vraag: wat is de oorsprong? Ik neem aan de zestiger jaren met de Jefferson Airplane, Pink Floyd etc. etc.

    Ik heb een paar elpees van Country Joe and the Fish liggen, klinkt ook altijd fijn! Country Joe is alleen bekend van het optreden op Woodstock maar heeft zeker een hoop meer gepresteerd.
    Uzumaki_Narutodinsdag 12 juni 2007 @ 23:29
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 23:08 schreef Dogbreath het volgende:
    Even een voor sommigen wat makkelijke vraag: wat is de oorsprong? Ik neem aan de zestiger jaren met de Jefferson Airplane, Pink Floyd etc. etc.
    vanaf 1966

    pink floyd bestaat al sinds '65 maar toen waren ze nog gewoon een blues bandje

    nummers als im a king bee en lucy leave zijn in die tijd opgenomen
    wallofdollszaterdag 16 juni 2007 @ 08:08
    Ik kan niet anders dan mijn favoriete band ook nog even door de strot te douwen.



    http://www.youtube.com/watch?v=qXXuR5bCoKk#GU5U2spHI_4
    quote:
    Eight Miles High is een rockalbum van Golden Earring uit november 1969.

    Met deze elpee doken de Hagenezen in de acid-rock ofwel psychedelische rock. Het nummer Eight Miles High, geschreven door Gene Clarck, Roger McGuinn en David Crosby van The Byrds, (later lid van Crosby, Stills, Nash & Young), leende zich uitstekend om de hallucinante sfeer weer te geven. Tijdens live-optredens in onder andere de Verenigde Staten werd Eight Miles High uitgerekt tot driekwartier en verrijkt met een gitaar-, drum- en bassolo. Omdat een elpeezijde slechts beperkt is tot plusminus 20 minuten moest dit nummer ingekort worden. Met 19 minuten is Eight Miles High de langste track die Golden Earring ooit op plaat zette. Song of a Devil's Servant komt al eerder voor op de voorganger On the Double (1969), maar kent op Eight Miles High een meer psychedelische productie. De elpee is in vijf dagen opgenomen in de Olympic Studio in Londen. De spontaniteit van de songs werd geprezen, de rudimentaire techniek kreeg na de release wat kritiek te verduren.
    zwareshagdinsdag 19 juni 2007 @ 01:11
    Leuk topic.

    Ik luister de laatste week veel naar The Mike Stuart Span. Met name het nummer Children Of Tomorrow draai ik al jaren bij vlagen grijs. Weet eerlijk gezegd niet of het echt psychedelisch is maar kan me herinneren dat het op een van de Nuggets staat.
    Uzumaki_Narutodinsdag 19 juni 2007 @ 01:16
    quote:
    Op dinsdag 19 juni 2007 01:11 schreef zwareshag het volgende:
    Leuk topic.

    Ik luister de laatste week veel naar The Mike Stuart Span. Met name het nummer Children Of Tomorrow draai ik al jaren bij vlagen grijs. Weet eerlijk gezegd niet of het echt psychedelisch is maar kan me herinneren dat het op een van de Nuggets staat.
    Mike Stuart Span is tof

    staan ook enkele videos op youtube volgens mij

    mike stuart span is gewoon psychedelische pop
    Uzumaki_Narutozaterdag 23 juni 2007 @ 19:54
    Mecki Mark Men!

    Zweedse psychedelica!

    hun platen Mecki Mark Men & Running In The Summer Night zijn een must have

    Mindbending Heavy Acid Space Rock from Sweden 1969! Mecki Mark Men was (together with Hansson and Karlsson) Jimi Hendrix favourite Swedish band. When Jimi came back from his Swedish tours he probably told tales about the wild Swedish Organ tormentor Mecki Bodemark who did the same things with his grinding Organ as Jimi did with his guitar. For those of you who have not heard MMM I can tell that they sounds like a mix of Teargas, High Tide and Jimi Hendrix but with a wild organ player in glittering space costume. The mighty guitar wizard Kenny Hakansson has never been more psychedelic than this
    TheSilentEnigmadonderdag 28 juni 2007 @ 17:49
    Uzumaki_Narutodinsdag 3 juli 2007 @ 20:08
    nederlandse psychedelica
    Dogbreathwoensdag 4 juli 2007 @ 22:27
    quote:
    Op dinsdag 3 juli 2007 20:08 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
    nederlandse psychedelica
    Jaaaa wat gaaf. Bedankt voor deze link

    Edit: zie ik op je eigen weblog dat je hebt meegewerkt? Of lees ik dat weer eens verkeerd

    Nogmaals edit: ik hoor het

    [ Bericht 13% gewijzigd door Dogbreath op 04-07-2007 22:54:30 ]
    Uzumaki_Narutowoensdag 4 juli 2007 @ 23:43
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 22:27 schreef Dogbreath het volgende:

    [..]

    Jaaaa wat gaaf. Bedankt voor deze link

    Edit: zie ik op je eigen weblog dat je hebt meegewerkt? Of lees ik dat weer eens verkeerd

    Nogmaals edit: ik hoor het
    ja ik heb inderdaad er aan gewerkt

    ik wou je er al een pm'tje over sturen,maar geen inbox daar voor
    HAL9000Sdinsdag 6 november 2007 @ 09:56
    *Schop!

    Vandaag tegen een geweldige psychedelische plaat aangelopen Ik denk niet heel erg onbekend maar zeker het vermelden waard.

    Earthless
    quote:
    Earthless is the brainchild of Mario Rubalcaba, Mike Eginton and Isaiah Mitchell. Rubalcaba, a prolific drummer, has worn the alias of Ruby Mars during his stint with Rocket From The Crypt, went on to bang away for the Hot Snakes, was the drummer for hardcore art-punks Clikatat Ikatowiand previously was in the Black Heart Procession… and prior to that? Mario was a member of Tony Alva’s Alva Team skateboarding crew. He now finds himself, along with bassist Mike Eginton and guitarist Isaiah Mitchell, knee deep in the near opposite direction of all things punk rock, ensconced in the world of jam, space and “cosmic nodding” a.k.a. Earthless.

    The trio, based out of San Diego, met through mutual friends and a fondness for under the radar record collections. Mario explains how the band connected, “We discovered a mutual admiration for a lot of Japanese psychedelic hard rock bands, as well as primitive ‘60s garage music. After combing over each other’s record collections and lending out records, we came upon the idea of, ‘Let’s specifically start a Japanese-psychedelic-heavy-Kraut-rock-band.’ With the Japanese bands, it was always a really kind of heavy, blues, twisted take on Black Sabbath or Led Zeppelin. Isaiah is an awesome guitar player & Mike is an amazing bassist, playing with the both of them really sealed the deal. Magic happened in the room. Since then, we’ve followed that formula.”
    Recently signed to Tee Pee Records, Earthless issues their debut album, Rhythms from A Cosmic Sky, this May. While Mario, Mike and Isaiah can be the most precise of musicians, the group also revels in adding a healthy amount of jam to the mix, as evidenced by the album’s two extended tracks “Godspeed” and “Sonic Prayer. (read all)
    met hun dit jaar uitgekomen album; Rhythms from a Cosmic Sky is een dikke aanrader voor alle psych-liefhebbers.

    arucarddinsdag 6 november 2007 @ 17:17
    Die spelen ook op Roadburn
    Ik ken ze niet trouwens, zal er eens naar luisteren.
    xpompompomxdonderdag 8 november 2007 @ 15:18
    Acid Mothers Temple - Alles gewoon!
    HAL9000Smaandag 26 november 2007 @ 19:23
    Een essentiele cultklassieker die ik nog niet heb zien staan:

    Alexander Skippy Spence - Oar (1969)

    Over de heer Spence zelf:
    quote:
    Alexander Lee "Skip" Spence (born April 18, 1946 in Windsor, Ontario - died April 16, 1999 in Santa Cruz, California) was a musician and singer-songwriter. He was a member of Jefferson Airplane, as drummer, and Moby Grape, as guitarist, for both groups' first albums in 1966 and 1967 respectively.

    Suffering from schizophrenia, he was committed to New York's Bellevue Hospital after a failed-attempt to murder Grape members Don Stevenson and Jerry Miller with a fire axe. Upon his release from Bellevue, he recorded his only solo album, the now-classic psychedelic/folk album Oar (1969, Columbia Records). However, mental illness and alcoholism prevented him from sustaining a career in the music industry, and he lived much of his later life as a homeless person in Santa Cruz. When it appeared that he may have been overcoming those afflictions, lung cancer claimed him.
    quote:
    No one except psychedelic Renaissance man Alexander Skippy; Spence could have created an album such as Oar. Alternately heralded as a soundtrack to schizophrenia and a visionary solo effort Oar became delegated to cut out and bargain bins shortly after its release in the spring of 1969.

    However those who did hear it were instantly drawn into Spence's inimitable sonic surrealism. As his illustrious past in the Jefferson Airplane, Quicksilver Messenger Service, and Moby Grape would suggest, this album is a pastiche of folk and rock. In reality, however, while these original compositions may draw from those genres, each song has the individuality of a fingerprint. As a solo recording, Oar is paramount as Spence performed and produced every sound on the album himself at Columbia Records studios in Nashville in the space of less than two weeks.

    This burst of creativity was directly preceded by a six month incarceration in New York City's Bellevue Hospital after chopping down a door at the Albert Hotel en route to do the same to fellow Moby Grape members Jerry Miller and Don Stevenson. A common motif to this album is the presence of saints and demons. Even the straightforward narratives such as the love ballad Broken Heart or Cripple Creek; which feature vocal treatments reminiscent of folkie Fred Neil are bathed in unusual chord sequences and lyrical double-entendre. T

    he majority of the sounds on this long-player remain teetering near the precipice of sanity. Primary examples include War in Peace the epic Grey/Afroand the sound effect-laden Books of Moses Comparisons have been made to Syd Barrett, John Lennon, and Frank Zappa &amp the latter especially for the intense sonic collage techniques displayed on albums such as Lumpy Gravy and Civilization Phase III.

    In 1999, Sundazed Music issued what is considered the final word on Oar, which has been remastered and boasts over 20 minutes of additional material prepared by Spence. The album's lasting legacy is also captured on an all-star tribute CD to Spence titled More Oar.
    Geweldige acid-folk plaat van dit ex-lid van o.a. Jefferson Airplane.

    [ Bericht 4% gewijzigd door HAL9000S op 26-11-2007 19:54:41 ]
    HAL9000Smaandag 24 december 2007 @ 23:31
    Het meest obscure psychedelische meesterwerkje ontstaan op Vaderlandse bodem is hier nog niet gepost zie ik...

    Ellufant - Release Concert (1972)

    quote:
    Why was this record released? Release, a dutch foundation and social workers organisation which was trying to find alternative ways of helping young people with various problems, needed money and decided to organise a benefit concert in the Rotterdam Youth Center 'De Ruimte' in April 1972.
    They taped the concert by Dutch experimental band Ellufant or Abandoned Elephant or 11 phant, as they were also known as and pressed approx 150 copies of the album to sell in aid of the foundation.

    What about the music? Ellufant was a two man band from Rotterdam, the Netherlands; keyboard player Ernst Kersting and percussionist Cees P. de Visser. Kersting used a modified keyboard, which he calls a V.S.K. Electronics organ on the sleeve. The music is dark, haunting underground improv sometimes comparable to early Pink Floyd, at other times sounding like german bands e.g. Can or even like electronic experimental music.
    Sinitizaterdag 6 juni 2009 @ 02:59
    Klein schopje omdat ik het toch ergens wil posten.

    JPT Scare Band

    Van last.fm
    quote:
    “SOME OF THE MOST BRILLIANT AND DISTURBED GUITAR PLAYING ON RECORD…”

    JPT Scare Band has been blazing psychedelic trails for quite some time now. Over the years and decades they have managed to progress from totally unknown to painfully obscure. In spite of all that… they are still together, with the original lineup intact. Still making meaningful music in the 21st century, this veteran group of jammers is also proud of their vast legacy of classic twisted insanity recorded back in olden analogue times.

    Here and there, in odd corners of the world, growing numbers of those who love the old school guitar crazy heavy rock have somehow become aware of the existence of JPT. The band was featured in an article in the March 2007 issue of Classic Rock Magazine titled, “Lost Pioneers of Heavy Metal” in which they were included in the same exalted company with Iron Butterfly, Bloodrock and Leafhound. Although they have never really considered themselves to be a heavy metal band, they will take any positive publicity that the cosmic universe chooses to serve them.

    The members of JPT are extremely proud of the fact that their first two albums were released on vinyl only. Good luck finding a copy of one, as they are long out of print. Their first CD, Sleeping Sickness, was originally released on Monster Records and featured tracks from the two vinyl albums.
    Leadgitarist Terry Swope en het mag een wonder heten dat hij niet iets bekender is. Eerste keer dat ik Sleeping Sickness hoorde werd ik letterlijk weggeblazen.




    Luc12zaterdag 6 juni 2009 @ 10:17
    http://rateyourmusic.com/(...)ems_from_the_sixties

    Dit is alles wat je nodig hebt.
    Rechterbalzaterdag 6 juni 2009 @ 10:18
    tvp

    luv pyschedelische rock.
    le_knightclub_sodazaterdag 6 juni 2009 @ 14:41
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:45 schreef cafca het volgende:
    Goed Topic!

    ff aftrappen met een klassieker:
    [ afbeelding ]
    The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators
    Debuutplaat van de geniale gek Roky Erickson, met meesterwerkjes als "You're Gonna Miss Me" en "Rollercoaster".
    De meesten hier zullen hem wel kennen, mocht dat niet zo zijn: meteen gaan luisteren!


    Dit album toevallig v/d week een aantal keer beluisterd. You're Gonna Miss Me en Rollercoaster zijn zeker de toptracks, maar de rest vond ik ietwat te rommelig klinken met die vocalen zo ver weg in de mix steeds.
    n0rzaterdag 6 juni 2009 @ 20:16
    Ik vind persoonlijk de andere 2 albums dan ook beter, met name Easter Everywhere









    O_
    cafcazaterdag 6 juni 2009 @ 20:21
    Easter Everywhere is ook geweldig idd

    Nog zo'n fantastisch vergeten meesterwerkje:

    Sinitizaterdag 6 juni 2009 @ 20:32
    Wat zouden jullie van 13th Floor Elevator aanraden? Slip Inside This House is namelijk tamelijk briljant.
    n0rzaterdag 6 juni 2009 @ 20:37
    Nog eentje dan;

    Come And Have Some Tea van the Tea Company, geweldige plaat



    Met imo de gaafste versie van You Keep Me Hanging On





    *Edit; En dat Hunger linkt ook erg gaaf trouwens, kende het nog niet!
    n0rzaterdag 6 juni 2009 @ 20:38
    quote:
    Op zaterdag 6 juni 2009 20:32 schreef Siniti het volgende:
    Wat zouden jullie van 13th Floor Elevator aanraden? Slip Inside This House is namelijk tamelijk briljant.
    Ïk zou Easter Everywhere aanraden, zoals ik 3 posts eerder zei
    cafcazaterdag 6 juni 2009 @ 20:55
    quote:
    Op zaterdag 6 juni 2009 20:32 schreef Siniti het volgende:
    Wat zouden jullie van 13th Floor Elevator aanraden? Slip Inside This House is namelijk tamelijk briljant.
    Eerste 2 platen zijn briljant, zoals al eerder aangegeven."
    Gremlins have pictures van Roky Erickson solo is ook een aanrader, trouwens.
    xpompompomxmaandag 8 juni 2009 @ 11:25
    quote:
    Op zaterdag 6 juni 2009 20:37 schreef n0r het volgende:
    Nog eentje dan;

    Come And Have Some Tea van the Tea Company, geweldige plaat

    [ afbeelding ]

    Met imo de gaafste versie van You Keep Me Hanging On





    *Edit; En dat Hunger linkt ook erg gaaf trouwens, kende het nog niet!
    Mooi spul! die cover van the Supremes is echt geniaal!

    Overigens is dit topic nogal
    SPOILER
    (1000x sorry voor dit plaatje)

    [ Bericht 1% gewijzigd door xpompompomx op 08-06-2009 21:44:18 ]
    Luc12maandag 8 juni 2009 @ 11:41
    1000 vind ik wat zuinig.
    xpompompomxmaandag 8 juni 2009 @ 11:55
    Espers - II
    Mooie folk met een dikke bloemenkinderensfeer en een postrock-randje in het 2e nummer.
    Trashcanmanwoensdag 10 juni 2009 @ 00:33
    Tvp.

    En Gong, Gong is wel aardig psychedelisch:



    Niet geheel onbekend denk ik

    Darkestrahwoensdag 10 juni 2009 @ 00:34
    Ik moet hier even gaan rondkijken.
    n0rvrijdag 12 juni 2009 @ 12:28
    Ultimate Spinach, imo een van de geweldigste psych bands uit de jaren 60, met name de eerste 2 albums.
    Stonden in hun tijd in het voorprogramma van Jefferson Airplane, misschien vind ik ze nog wel beter.



    Geweldige opening



    Gevolgd door een instrumental








    Het eerste is toch wat rauwer, het 2e album gaat meer de jazzy kant op, ook heerlijk









    Stuk voor stuk pareltjes
    AlchemistOfSorrowsvrijdag 12 juni 2009 @ 23:24
    Misschien niet helemaal zoals bedoeld in dit topic, maar Alchemist heeft echt geniale psychedelic metal nummers uitgebracht


    xpompompomxdinsdag 16 juni 2009 @ 09:16
    Kent iemand dit oudje:
    n0rdinsdag 16 juni 2009 @ 15:08
    Ik heb alleen Play With Fire van ze gehoord, wel een lekkere plaat.

    Toch verkies ik bijvoorbeeld een Brian Jonestown Massacre boven Spacemen 3 denk ik.









    Heb ze vorig jaar live gezien, het was echt intens geweldig, alleen werd het optreden voortijdig afgekapt omdat er vanalles misging en Anton zich niet lekker voelde
    xpompompomxdinsdag 16 juni 2009 @ 15:14
    Ik zal het straks eens gaan beluisteren!
    n0rdinsdag 16 juni 2009 @ 15:19
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 15:14 schreef xpompompomx het volgende:
    Ik zal het straks eens gaan beluisteren!
    Mag ik je dan nog even tepid peppermint wonderland aanraden, het is hun best off, ik was echt blown away toen ik die voor het eerst hoorde.
    "Dat ze dat tegenwoordig nog maken zo"
    SpauldingPFdinsdag 16 juni 2009 @ 15:22


    Ozric tentacles! Weet niet of het bekend is, maar voor mij was het tot kort geleden onbekend!
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 17:42
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 09:16 schreef xpompompomx het volgende:
    Kent iemand dit oudje:
    [ afbeelding ]
    Jazeker, hun album Taking Drugs To Make Music To Take Drugs To is ook een aanrader!
    Muziek die hier op lijkt zoals Spiritualized luister ik ook kapot, zoals het album Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space en Songs In A&E. Ook ben ik fan van Loop, een iets oudere psychedelische/spacerock band. Hun albums zijn laatst weer remastered uitgebracht geloof ik.

    Nog een favoriete plaat van mij is:


    The Oscillation - Out of phase. Tamelijk electronische Psychedelische muziek vol relaxde baslijntjes, vocals.
    Trashcanmandinsdag 16 juni 2009 @ 17:51
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 15:22 schreef SpauldingPF het volgende:


    Ozric tentacles! Weet niet of het bekend is, maar voor mij was het tot kort geleden onbekend!
    OT is wel lekkere muziek ja. Heb The Floor's Too Far Away hier wel liggen, klinkt fijn maar ik kan er niet de hele avond naar luisteren.
    Sinitidinsdag 16 juni 2009 @ 18:44
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 15:22 schreef SpauldingPF het volgende:


    Ozric tentacles! Weet niet of het bekend is, maar voor mij was het tot kort geleden onbekend!
    Hmm, wat zijn hun beste albums? Zijn er een beetje veel om uit te kiezen
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 19:23
    Nog een obscuur meesterwerkje.



    Japanse psychedelische post-punk. Veel te onbekend naar mijn mening. Instrumentaal dik in orde, mede door gebruik van harmonica en het niet kunnen verstaan van de zang is niet echt een gemis want het zet wel een soort gevoel neer.
    wallofdollsdinsdag 16 juni 2009 @ 19:40


    Of t echt psychedelisch is weet ik niet maar het is iig vrij freaky
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 20:04

    White Heaven - Out
    quote:
    In 1991, the Japanese psychedelic powerhouse White Heaven finally released its first (and as it turned out, only) full length album. Though the members of this band played together since 1980 under a large number of different names, frequent changes of lineup and quite probably a lack of funds prevented much documentation of their music, which is best described as highly energetic, raw, noisy, occasionally beautiful and always thoughtful psyche garage. Guitar legend Michio Kurihara is in full force here, and sounds like a category 5 hurricane on "Blind Promise" and "My Cold Dimention"; elsewhere he calms down, glimpsing his more serene side many years before it would become a very prominent aspect of his music (hear "Dull Hands" and "Fallin' Stars End"). The original LP is become a collector's object limited to 500 copies, but the album has enjoyed a reissue on Modern Music (P.S.F. Records).
    cafcadinsdag 16 juni 2009 @ 20:19

    Gary Higgins - Red Hash
    Nog zo'n meesterwerkje, wat meer psychedelische folk, maar geniale plaat!
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 20:48
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 20:19 schreef cafca het volgende:
    [ afbeelding ]
    Gary Higgins - Red Hash
    Nog zo'n meesterwerkje, wat meer psychedelische folk, maar geniale plaat!
    Klinkt interessant

    Dat verhaal erbij ook.
    quote:
    In 1973 Gary Higgins released a brilliant, yet impossible to find LP, called Red Hash. A Drag City employee got it from Ben Chasny of Six Organs of Admittance and became obsessed with the album and tracking Higgins down. He finally found him working as a nurse in Connecticut and discovered the reason why so few of his one and only album were pressed. Higgins recorded “Red Hash” knowing he was about to go prison on drug charges. It’s hard to set up distribution when you’re incarcerated.
    Ik zie bij gelijksoortige artiesten Pearls before Swines staan. Baklava is ook wel een psychedelisch folk meesterwerkje. Transculent Carriages blijft altijd lang in mijn hoofd hangen als ik er weer eens naar luister.
    cafcadinsdag 16 juni 2009 @ 21:14
    Is inderdaad wel enigszinds vergelijkbaar met Pearls Before Swine
    One Nation Underground, hun debuut is ook zeer de moeite waard, trouwens
    Syb-rund.dinsdag 16 juni 2009 @ 21:30
    *in het topic springt*
    cafcadinsdag 16 juni 2009 @ 21:32
    Ik heb nog een lijst gevonden met "100 GREAT PSYCHEDELIC ROCK ALBUMS"

    Zou dit het topic doodslaan als ik die hier post?
    wallofdollsdinsdag 16 juni 2009 @ 21:35
    Eh. Ja...

    Maar t is wel lekker makkelijk
    Syb-rund.dinsdag 16 juni 2009 @ 21:38
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:32 schreef cafca het volgende:
    Ik heb nog een lijst gevonden met "100 GREAT PSYCHEDELIC ROCK ALBUMS"

    Zou dit het topic doodslaan als ik die hier post?
    doe maar niet nee
    Sinitidinsdag 16 juni 2009 @ 21:38
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:32 schreef cafca het volgende:
    Ik heb nog een lijst gevonden met "100 GREAT PSYCHEDELIC ROCK ALBUMS"

    Zou dit het topic doodslaan als ik die hier post?
    Digitaldreamdoor.com zeker?

    Geweldige site
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 21:43
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:38 schreef Siniti het volgende:

    [..]

    Digitaldreamdoor.com zeker?

    Geweldige site
    Als hij die site bedoelt mag hij hem wat mij betreft posten, heb het net opgezocht en het zijn toch de wat bekendere albums, en vaak grenst het maar naar klassieke rock dan echt psychedelisch.
    wallofdollsdinsdag 16 juni 2009 @ 21:43




    en van een ander album, maar niet minder briljant:

    wallofdollsdinsdag 16 juni 2009 @ 21:46
    Laatst ontdekt:

    Yuganaut... komt van hetzelfde label als die nu Soft Machine distribueert

    cafcadinsdag 16 juni 2009 @ 21:47
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:38 schreef Siniti het volgende:

    [..]

    Digitaldreamdoor.com zeker?

    Geweldige site
    Nee, die niet. Ik gooi er gewoon af en toe eentje tussen hier:

    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 21:52
    Sunburned hand of the man - Fire escape
    quote:
    Compared with their last album, Z, this is a pop record. Created in four frenetic hours in Hebden’s studio, it became a labour of love for the jazz-influenced producer. Performed by ten members it moves from the bizarre to the beautiful with the traffic-like, bolshy drones of “Nice Butterfly Mask” bleeding into the ethereal loops and cymbal clatter of evocative tracks like “The Wind Has Ears”. “Parakeet Beat” launches off a percussive platform into a maelstrom of delay and distortion. The clubbiest of the album tracks, it’s been remixed by Norwegian dance master, Bjorn Torske.
    Ondinsdag 16 juni 2009 @ 21:55
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:46 schreef wallofdolls het volgende:
    Laatst ontdekt:

    Yuganaut... komt van hetzelfde label als die nu Soft Machine distribueert

    Tof, The Soft Machine is ook een fijne band. Heb Daevid Allen twee jaar terug nog zien optreden met zijn University of Errors, in Dordrecht. Veel mensen die voor de jongere bandjes kwamen vonden het maar een rare show, de gitarist had een pyama aan enzo. Maar ik vond het echt heel erg vet, een vriend van me heeft nog met hem gepraat.
    arucarddinsdag 16 juni 2009 @ 22:08

    astra
    Een nieuwe band volgens mij, erg goed. Wat King Crimson achtig soms.
    Ze hebben pas een nieuw album uit, The Weirding

    n0rwoensdag 17 juni 2009 @ 01:44
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 21:14 schreef cafca het volgende:
    Is inderdaad wel enigszinds vergelijkbaar met Pearls Before Swine
    One Nation Underground, hun debuut is ook zeer de moeite waard, trouwens
    Pearls Before Swine, ik denk dat ik dat het afegelopen jaar het meest van alles geluisterd heb.

    The Use Of Ashes is ook zeer de moeite waard, wat minder psychedelisch dat de vorige 2, maar er staan ook weer van die heerlijke nummers op.

    Ander tof album dat ik een tijdje terug ontdekte is We Are The Painterman van The Creation.
    Gaat wat meer richting de mod/garage, maar we spreken dan ook over '66







    Edit* Met geniale cover van Dylan ook

    wallofdollswoensdag 17 juni 2009 @ 13:39
    De Facto... de groep die heel even bestond na het uiteenvallen van At The Drive in en het ontstaan van The Mars Volta heeft ook een paar goede albums uitgebracht:





    [ Bericht 4% gewijzigd door wallofdolls op 17-06-2009 14:28:59 ]
    wallofdollswoensdag 17 juni 2009 @ 13:43
    Volgens mij zijn ook maar weinig mensen zich bewust van het psychedelische meesterwerk Eight Miles High van Golden Earring dus bij deze, ook even een psychedelisch meesterwerk van een bekende band:



    Vooral rond 3:00 wordt het een grote trip . Redelijk uniek ook, aangezien men GE nogal wel eens naapers vond.


    quote:
    Eight Miles High is een rockalbum van Golden Earring uit november 1969.

    Met deze elpee doken de Hagenezen in de acid-rock ofwel psychedelische rock. Het nummer Eight Miles High, geschreven door Gene Clark, Roger McGuinn en David Crosby van The Byrds, (later lid van Crosby, Stills, Nash & Young), leende zich uitstekend om de hallucinante sfeer weer te geven. Tijdens live-optredens in onder andere de Verenigde Staten werd Eight Miles High uitgerekt tot driekwartier en verrijkt met een gitaar-, drum- en bassolo. Omdat een elpeezijde slechts beperkt is tot plusminus 20 minuten moest dit nummer ingekort worden. Met 19 minuten is Eight Miles High de langste track die Golden Earring ooit op plaat zette. Song of a Devil's Servant komt al eerder voor op de voorganger On the Double (1969), maar kent op Eight Miles High een meer psychedelische productie. De elpee is in vijf dagen opgenomen in de Olympic Studio in Londen. De spontaniteit van de songs werd geprezen, de rudimentaire techniek kreeg na de release wat kritiek te verduren.


    [ Bericht 21% gewijzigd door wallofdolls op 17-06-2009 14:25:20 ]
    xpompompomxwoensdag 17 juni 2009 @ 14:03
    Dit topique begint goed op stoom te komen!

    OT:
    Valet - Blood is Clean
    wallofdollswoensdag 17 juni 2009 @ 14:22
    Wat n mooie hoes
    xpompompomxwoensdag 17 juni 2009 @ 14:50
    Nog een leuke plaat, maar misschien een beetje moeilijk in te komen:
    Wooden Wand and the Vanishing Voice - Xiao
    xpompompomxwoensdag 17 juni 2009 @ 14:57
    quote:
    Op woensdag 17 juni 2009 14:22 schreef wallofdolls het volgende:
    Wat n mooie hoes
    Ik heb haar ook al een keer live mogen zien in een lege paradiso, ze stond samen met andere psych-meesters Jacky-o-motherfucker en Inca Ore in het voorprogramma van M83.
    Onwoensdag 17 juni 2009 @ 16:38


    Yume Bitsu - Yume Bitsu

    Psychedelische post-rock/shoegaze
    Onwoensdag 17 juni 2009 @ 16:55


    The Head Shop - The Head Shop
    wallofdollswoensdag 17 juni 2009 @ 20:18


    The Amazing Band - Roar
    quote:
    The Musicians:

    Robert Wyatt - percussionist extraordinaire, then of Soft Machine, who played with the Amazing Band on many occasions, seemed to produce inspirational rhythms, sounds and vocal interjections at the exact and only possible moment. Both as an ordinary bloke and philosopher of the avant garde, Robert made a great deal of difference to the weight of this music.

    Jim Mullen - the wonderfully soulful jazz guitarists of then and forever, let his copious hair down on this recording, playing deep, open string bass, underpinning and warming the disparate music around him.

    Mick Brennan - always slightly distracted, favoured playing very near, shoulder to shoulder, with a very vocal tone, always bringing out the emotional aspect of any musical context.

    Veleroy Spall - developed his own vocabulary for violin, and weaved sounds dramatically and unexpectedly into the couldron of musical possibility.

    Maia Spell - often worked with the band in the early years at Pentameters, using her voice instrumentally. Mal called it "snake charming" but there are seagulls, swoops and swing enlivening and touching the music.

    Chris Francis - G.L.C. Young Musician of the Year, stepped by for a while to add some accomplished bebop sounds on the second selection.

    Mal Dean - was a creator and innovator more than a trumpeter but he knew how it went and always lead the band in the direction of honestly, cutting through the remotest sign of bullshit. the music here was specially his creation.
    Onwoensdag 17 juni 2009 @ 21:04

    Ik luister de laatste tijd ook vrij vaak naar les rallizes denudes met flightless bird, kan eigenlijk al hun albums wel aanraden.
    quote:
    Les Rallizes Dénudés (裸のラリーズ, Hadaka no Rallizes) was één van de vroegste en meest revolutionaire Japanse psychedelic rock bands, geformeerd in 1967. Ze spelen al 4 decennia lang samen en ze leiden een obscuur en teruggetrokken bestaan, zelfs in hun thuisland. De band wordt tevens verantwoordelijk gesteld als de grondlegger van het genre Noise rock. De muziek was rauw en met veel distortion. Hedendaags wordt de band gezien als een legende en hebben ze een wel erkende cult-status.

    Ze toerden zelden en brachten een gelimiteerd aantal platen uit, zonder waarneembaar label. Ondanks de onbekendheid heeft de band grote impact en invloed gehad op de hedendaagse noise rock/psychedelic, maar ook avantgarde-scene.
    wallofdollszondag 21 juni 2009 @ 19:34


    White Noise - An Electric Storm (1969)
    quote:
    In 1969 White Noise released the groundbreaking album An Electric Storm on Island Records. The album was created using a variety of tape manipulation techniques, and is notable for its early use of the first British synthesizer, the EMS Synthi VCS3. Amongst many oddities, the first track on the album Love Without employed sped-up tape edits of Vorhaus playing the double bass to create violin and cello sounds.

    'I use voices a lot too, but not as conventional vocals. I always use a lot of voices, and if somebody having an orgasm in the background is used as part of one of the waveforms, it makes the sound more interesting, without the listener actually knowing what they're hearing.' Interview with David Vorhaus

    Although not initially commercially successful for Island, it has over the years proved to be a cult classic, going on to sell hundreds of thousands of copies worldwide, namechecked by such contemporary artists as The Orb and Julian Cope, influencing contemporary acts such as Broadcast, Add N to (X), and Secret Chiefs 3.

    A brief extract from An Electric Storm can be heard in the Hammer Film Productions film Dracula AD 1972.
    wallofdollszondag 21 juni 2009 @ 20:13
    quote:
    Op woensdag 17 juni 2009 14:03 schreef xpompompomx het volgende:
    Dit topique begint goed op stoom te komen!

    OT:
    Valet - Blood is Clean
    [ afbeelding ]
    Klinkt echt heel erg naar John Cale, die ik ook in dit topic postte. Vind je dit tof, moet je ook zeker die van John Cale horen, hoewel die wel wat verder gaat in freakerigheid volgens mij.
    xpompompomxzondag 21 juni 2009 @ 21:12
    quote:
    Op zondag 21 juni 2009 20:13 schreef wallofdolls het volgende:

    [..]

    Klinkt echt heel erg naar John Cale, die ik ook in dit topic postte. Vind je dit tof, moet je ook zeker die van John Cale horen, hoewel die wel wat verder gaat in freakerigheid volgens mij.
    jaja, die kennen we Maar aangezien ik een zwak heb voor vrouwen die 'aparte' muziek maken deze post.
    trebremmitdinsdag 30 juni 2009 @ 14:18
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 22:08 schreef arucard het volgende:
    [ afbeelding ]
    astra
    Een nieuwe band volgens mij, erg goed. Wat King Crimson achtig soms.
    Ze hebben pas een nieuw album uit, The Weirding


    Dat is inderdaad net King Crimson, klinkt wel tof, 70's progressive rock, lekker retro bandje.
    tarzan1dinsdag 30 juni 2009 @ 15:19


    Niet echt een onbekende, maar wel een fantastische psychedelische plaat

    Country Joe & the Fish - Electric Music for the Mind and Body
    wallofdollsdinsdag 30 juni 2009 @ 16:38
    quote:
    Op dinsdag 30 juni 2009 14:18 schreef trebremmit het volgende:

    [..]

    Dat is inderdaad net King Crimson, klinkt wel tof, 70's progressive rock, lekker retro bandje.
    Over King Crimson klonen gesproken:




    Trashcanmandinsdag 30 juni 2009 @ 16:58
    Is Sir Richard Bishop ook nog een beetje ontopic? Vind het bij vlagen iig wel aardig psychelisch.

    xpompompomxdinsdag 14 juli 2009 @ 09:09
    Hier nog een fijne, drugsachtige, soms sexueel geladen combo van darkwave en shoegaze:
    schaap001dinsdag 14 juli 2009 @ 10:02
    The Dukes of Stratosphear - Chips from the Chocolate Fireball (1987)



    Side project van XTC's Andy Partridge en Colin Moulding!
    quote:
    During the mid-'80s, XTC developed a deep fascination with '60s psychedelia that manifested itself on their late-1986 masterpiece Skylarking. While Skylarking was filled with lush pop reminiscent of the Beatles and Beach Boys, it was generally a sober affair, since they decided to leave many of the lighter songs off the album for B-sides and future albums.

    During this time, they decided to develop their alter egos of the Dukes of Stratosphear, a way to let all of their infatuation with psychedelia flourish. Both the EP 25 O'Clock and the full-length Psonic Psunspot, collected on the single-disc Chips From the Chocolate Fireball, capture the sound of '60s psychedelia remarkably well. All of the sonic details, from the fuzz guitars to the cavernous echoes and sound effects, are in place, as are the self-consciously trippy lyrics.

    But what makes the Dukes of Stratosphear far more than a comedy band are the songs, which happen to be some of the best pure pop tunes XTC ever wrote: "My Love Explodes" has a tense, spiraling guitar line and melody; "Little Lighthouse" and "You're My Drug" are wonderful pastiches; "The Mole From the Ministry" is a devilish homage to "I Am the Walrus" and Bowie; and the group rarely wrote a song as infectious as the bright, jangling "Vanishing Girl."

    Despite the clever craftsmanship, XTC has never sounded so carefree or effortless, been quite as immediately catchy or consistent — Chips From the Chocolate Fireball is too good to be overlooked as a side-project folly, because it truly is some of the best music XTC ever made.

    And, coincidentally, it's some of the best psychedelic pop ever recorded as well.






    HairyArsedIrishmandinsdag 14 juli 2009 @ 12:07
    tvp
    xpompompomxwoensdag 19 augustus 2009 @ 10:34
    *schop*

    Wie kent deze nog?
    Met oa Jason Pierce van Spacemen3 en later ook met Thighpaulsandra van Coil.

    Spiritualized - Lazer guided melodies


    Ladies en gentlemen we are floating in space

    Onwoensdag 8 februari 2012 @ 23:49
    Ik dacht van, ik schop dit culttopic eens nieuw leven in met een nieuw album uit 2012.

    HAL9000Swoensdag 8 februari 2012 @ 23:50
    Wauw, dit topic.... dat is lang geleden.

    Uzumaki_Naruto ;( _O_
    Nemephisdonderdag 9 februari 2012 @ 00:24
    Kent iemand de LP The Collectors van The Collectors uit 1968?
    Ik kreeg de LP van mijn vader, die vertelde dat ze daar vroeger in het jeugdhonk hasj op zaten te roken smiley-rolling-joint.gif

    Zoekende naar wat achtergrond-info kwam ik er zojuist achter dat hun sax-solo is gebruikt door Radio Veronica, toen het nog geen commercieel baggerstation was!

    quote:
    De What Love Suite werd in Amsterdamse hippie tenten als Fantasio en Paradiso even veel gedraaid als In-A-Gada-Da-Vida, de sax-solo uit die kant-lange track werd begin 70s door Veronica als tune gebruikt en toch is deze wonderschone plaat totaal uit het oog en het oor geraakt.

    Onbegrijpelijk want de songs zijn zonder uitzondering van hoog nivo. Prachtige drama's als beide What Love tracks, Howard Christman's & One Act Play worden afgewisseld met lichte hapjes als She & Lydia Purple. Als muzikanten zijn ze ook niet echt verkeerd, Dave Hassinger gebruikte ze in om David Axelrod's Mass In F-Minor af te maken toen de Electric Prunes niet tegen de taak opgewassen bleken en met Howie Vickers hebben een leadzanger van formaat in de gelederen. Vette aanrader !
    Dit is één kant van de LP, helaas alleen in 2 delen online te vinden:

    Als je met Google naar 'collectors 1968 torrent' zoekt kun je het nummer in z'n geheel luisteren na downloaden.
    Mocht een mod deze tip té pro-downloaden vinden, haal dan maar weg.
    Bosbeetledonderdag 9 februari 2012 @ 10:14
    Uzumaki topic ;(
    Bosbeetledonderdag 9 februari 2012 @ 10:18
    quote:
    0s.gif Op zondag 21 juni 2009 19:34 schreef wallofdolls het volgende:
    [ afbeelding ]

    White Noise - An Electric Storm (1969)

    [..]

    ^O^ ik heb deze inmiddels op LP

    Trouwens vind ik dat red krayola en volcano! (die van het album beautiful seizure) hier ook genoemd moeten worden, al zijn die meer chaotisch dan psychedelisch persee.
    Ondonderdag 9 februari 2012 @ 11:27
    200482791987.jpg

    quote:
    Roy Montgomery:
    "The Dadamah album I look back upon as an exercise in weaving tunes into cacophony. The other members of the band had the energy and enthusiasm for experimentation and I had the "hooks", to put it crudely. I thought the common ground for us in Dadamah was that terrain occupied by Pere Ubu and the Red Crayola in their debut records, so I think I had that always at the back of my mind in trying write tunes to go with the words and ideas of the other members.
    quote:
    9s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:14 schreef Bosbeetle het volgende:
    Uzumaki topic ;(
    Ik kwam pas iets later op fok, maar wat ik er van heb begrepen was het een goede gast en een echte aanwinst voor Muz.
    Bosbeetledonderdag 9 februari 2012 @ 13:48
    quote:
    0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:27 schreef On het volgende:
    [ afbeelding ]

    [..]

    [..]

    Ik kwam pas iets later op fok, maar wat ik er van heb begrepen was het een goede gast en een echte aanwinst voor Muz.
    Jazeker met een briliante smaak! Zijn broertje zit nu ook op fok maar die is meer ONZ :D
    Ulxdonderdag 9 februari 2012 @ 13:52