quote:
Ja. Nou ja, het is niet vreemd in ieder geval maar de hoogte waarin het als vervelend wordt ervaren verschilt.
Niet iedereen scheurt uit en de meeste vrouwen scheuren maar een heel klein beetje uit waarbij de wondjes snel weer genezen. Als ik kijk naar wat ik gezien heb aan dat soort dingen in de tijd dat ik voor mijn werk pas bevallen vrouwen moest verzorgen dan denk ik dat de meeste wel een scheurtje of een knip hadden maar maar bij weinigen was het zo ver gescheurd dat ik vreesde voor klachten na de genezing.
Daarintegen hoeft er natuurlijk maar weinig te gebeuren om zo iets gevoeligs een stuk minder gevoelig te maken, denk ik.
je ziet, er is geen peil op te trekken
quote:
Is dat te repareren?
Bij duidelijk aanwijsbare (zichtbare) klachten soms wel.
quote:
Is het tijdelijk?
naar wat ik begrijp meestal wel. Als ik kijk naar mezelf dan begint het nu pas (bijna tien maanden na de bevalling en bijna acht maanden nadat we voor de eerste keer weer sex hadden) ineens wat meer normaal te voelen. Soepeler en minder gespannen. Daar is dus best een tijdje overheen gegaan. Ik was volgens de gyneacoloog een klein beetje uitgescheurd maar toen ik het later met mijn moeder over de bevalling had bleek dat de gyn. een dik uur aan het het hechten is geweest. Lang leve de nog niet goed uitgewerkte ruggenprik want ik heb er niets van gemerkt. Bij latere controles bleek er dus een aardige scheur naar binnen door de vaginawand te lopen (om het even plastisch en persoonlijk te houden
![]()
). Het is nu niet helemaal meer zoals het was, maar het voelt inmiddels niet meer vervelend. Veel schade is dus niet per definitie veel klachten later.
quote:
Krijg je altijd littekenweefsel?
Hoeft niet. Het een en ander is afhankelijk van hoe het gescheurd/geknipt is en vooral hoe het geneest.
Volgens mijn verloskundige zijn er goede resultaten behaald met
epi-no. Massage van het perineum vanaf een aantal maanden voor de bevalling zou ook de kans op scheuren/knippen verkleinen maar persoonlijk denk ik dat de kracht van een babyhoofd
![]()
veel groter is dan de soepelheid die masseren met olie kan geven.
heb ik je banger gemaakt?
[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 29-05-2007 17:35:06 (typo) ]