abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_49877474
Is het mogelijk om keukendeurtjes (die goedkope witte met plastic bobbelige laag, ik dacht dat het melamine heette) te verven? Ik wil namelijk een blauwe keuken, dezelfde kleur als de wand in de woonkamer. We hebben een open keuken, deze loopt in het verlengde v/d woonkamer door. We willen dus een blauwe wand van 10 meter, zodat de keukenwand (zijn 4 hoge kasten) één geheel vormt met de wand in de woonkamer...

Kun je die kastjes dus gewoon verven, en hoe bereik je het beste resultaat? Kan hoogglans, of zou ik beter voor zijdeglans kiezen? Spuiten?

Ik heb wel eens gehoord van folie die je erop zou kunnen plakken, heeft iemand hier ervaring mee? Blijft het goed zitten?

Alle suggesties zijn welkom...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49877750
Ik weet niet of je een huur of koophuis hebt. Als je een huurhuis hebt zou ik er zowiezo niet aan beginnen, want het kost je simpelweg een nieuwe keuken als je het huis uit gaat. Als je een koophuis hebt heb je meer opties. Je kunt bij verschillende bouwmarkten andere deurtjes/frontjes kopen voor bestaande keukens in de door jou gewenste kleur.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_49877832
koophuis...

Het is een speciale kleur blauw, erg donker... Heb nog geen deurtjes gezien in precies dezelfde kleur... Of kun je die kleur gewoon bestellen dan?

Door het totaal verbouwen van het huis hebben we niet veel geld meer om nieuwe, dure deurtjes te kopen, dus dachten we eraan om het dan maar zelf te verven...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:27:39 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49877928
Ja, dat kan. Het beste is om er eerst met een primer overheen te gaan en dan kan je ze prima verven.

Welke primer weet ik zo even niet. Even navragen bij de bouwmarkt of wachten tot iemand hier het antwoord geeft.
***
pi_49878090
En hoe zorg ik (of eigenlijk mijn vriend) dan dat het streeploos is... Toch maar zijdeglans dan?
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49878166
Spuiten is uiteindelijk altijd het mooiste!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_49878193
Er zit een kunstof lamineer laag op. Dus moet je het ook behandelen als een kunstof zijnde.

Stap 1: goed ontvetten/reinigen!
Stap 2: Lichtjes opschuren (niet te grof anders krijg je schuurkrassen, niet lager dan K180 in ieder geval)
Stap 3: Ontvetten
Stap 4: Primerlaag opbrengen. Er zijn verschillende kunstof primers, Histor heeft er een ( genaamd kunstof primer en ook hebben ze 'grondverf universeel' die kan ook op kunststof) Flexa heeft hem ook en heet gewoon 'grondverf voor kunstof, die is er in zowel 0,25l en 0,75l)
Stap 5: Evt nog heeel lichtjes met fijn schuurpapier een beetje schuren, krijg je een wat strakker resultaat.
Stap 6: Lakken.

Er zijn veel verschillende soorten lak, of je hoogglans of zijdeglas neemt is een beetje je eigen keuze. Wel is het zo dat Hoogglans lakken harder zijn (krasvaster) maar...elk oneffenheidje in je ondergrond zie je in hoogglans veel beter... en je hebt een hoop vingerafdrukken op je kastjes met hoogglans. Zijdeglans kan ook alleen heeft een wat zachtere (mattere) afwerkingsstructuur.

Succes
Bram! Boterham!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:40:37 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49878196
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:34 schreef Nikske het volgende:
En hoe zorg ik (of eigenlijk mijn vriend) dan dat het streeploos is... Toch maar zijdeglans dan?
Kan jij niet verven dan?

Ik heb het gewoon met een roller gedaan. Appeltje-eitje.
***
pi_49878218
Er is speciale verf voor keukendeurtjes te koop bij o.a. de Gamma, ga dus zeker niet met normale verf aan de slag!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:43:11 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49878246
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:41 schreef doshi het volgende:
Er is speciale verf voor keukendeurtjes te koop bij o.a. de Gamma, ga dus zeker niet met normale verf aan de slag!
Waarom niet? Wat is er zo bijzonder aan die keukenkastjesverf?

Volgens mij is dat echt pure geldklopperij.
Ik heb nu al 3 keer keukenkastjes geverfd, en 3 keer gewoon met normale verf van de gamma/praxis (1 keer mat, 2 keer hoogglans) en nog nooit problemen tegen gekomen...
***
pi_49878276
Sowieso eerst met een kunststofprimer er overheen en dan met een willekeurige lak aflakken. Dit kun je spuiten, rollen of kwasten. De truc van een streeploos resultaat is GEDULD en niet te dikke lagen aanbrengen. Liever een aantal lagen dan in één keer dekkend. Vergeet niet om de vorige laag even licht op te schuren voordat je de volgende lagen aanbrengt. Hierdoor verbetert de hechting.

Je kunt ze ook professioneel laten spuiten als je zeker een perfect resultaat wilt. Informeer hiervoor even bij een interieurbouwer of standbouwer.

Je kunt inderdaad ook nieuwe deurtjes en ladefrontjes bestellen bij de plaatselijke bouwmarkt. Dit is echter maar in een bepaald aantal kleuren te bestellen. Ook ben je hiervoor een klein kapitaal kwijt wat eigenlijk niet nodig is omdat de deurtjes nog goed zijn neem ik aan. (even uit mijn hoofd, EUR 55 per m2 + EUR 30 per deurtje voor scharnieren en gaten en maatwerk)

Een standaard huurhuiskeuken komt iig op 650 euro..
pi_49878948
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:43 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom niet? Wat is er zo bijzonder aan die keukenkastjesverf?
Zelfde als radiatorlak, kan je ook goedkoper aanpakken, maar voor leken is de kans op een goed resultaat veel hoger bij gebruik van dit soort producten. En zoveel duurder is keukenkastjesverf niet.

Ik zou echter nooit gaan verven. Het is gewoon niet mooi. Het resultaat is altijd minder dan gewoon nieuwe frontjes voor de kastjes te kopen en voor max. 250 euro ben je klaar met 4 kastjes. Je hebt namelijk alleen de deurtjes nodig in blauw.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 10:19:29 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49879185
Ik vind 250 euro een heleboel geld voor even je keuken een andere look geven.

En bij radiatorlak kan ik me iets voorstellen, die worden warm wat dus invloed heeft op de verf, maar dat geld voor keukenkastjes toch niet?
Het enige dat ik me zo kan voorstellen is dat je dan niet zou hoeven te primeren of zo, dat dat het voordeel van de speciale lak is, maar verder...

Ik heb het dus gewoon op de simpele manier gedaan en toen vorige week de makelaar ons huis kwam taxeren zei hij 'nette moderne keuken'.
Er is heel weinig moderns aan, maar blijkbaar ziet het er toch netjes uit zo. Een ander handgreepje erop en voor weinig geld ben je klaar.
***
pi_49880181
Doshi: hoe kom je aan dat bedrag? Heb jij afmetingen van de keuken? Zoals aangegeven zijn het hoge kastdeuren.. Hierbij denk ik aan 200 * 50cm en laat dat dus alleen al 85 euro per deur zijn.. Komen er nog ladefrontjes bij loopt het bedrag al snel op.

Rij eens langs Praxis en neem een prijslijst mee zodat je exact kunt berekenen wat het zou gaan kosten... Maar nogmaals, volgens mij zit er maar één blauwe kleur bij de stalen van leverancier Macclean....
pi_49880412
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:40 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Kan jij niet verven dan?

Ik heb het gewoon met een roller gedaan. Appeltje-eitje.
Nee, kan ik inderdaad niet, ben nl slechtziend... Maar mijn punt was dat het oppervlak van de kastjes niet glad is, er zitten allemaal kleine bobbeltjes in het plastic, dus het leek mij moeilijk om netjes streeploos te verven...
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 10:11 schreef doshi het volgende:

[..]

Ik zou echter nooit gaan verven. Het is gewoon niet mooi. Het resultaat is altijd minder dan gewoon nieuwe frontjes voor de kastjes te kopen en voor max. 250 euro ben je klaar met 4 kastjes. Je hebt namelijk alleen de deurtjes nodig in blauw.
Het zijn 4 hoge kasten (in totaal 10 frontjes) en dan wil ik ook het kookeiland dezelfde kleur gaan doen, dus nog eens 8 frontjes, en 4 zijpanelen... Zelfs bij Ikea zou deze grap me meer dan 1000 euro kosten... niet echt goedkoop dus... En dan is het ook nog eens niet de goede kleur blauw, want die is nergens standaard te krijgen...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  dinsdag 29 mei 2007 @ 11:05:42 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49880673
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 10:59 schreef Nikske het volgende:

[..]

Nee, kan ik inderdaad niet, ben nl slechtziend... Maar mijn punt was dat het oppervlak van de kastjes niet glad is, er zitten allemaal kleine bobbeltjes in het plastic, dus het leek mij moeilijk om netjes streeploos te verven...
Ah kijk... dat kon ik weer niet weten.
Die bobbeltjes krijg je niet helemaal weg, of je zou ze er helemaal af moeten schuren, maar dan ben je echt nog wel even bezig. De bobbeltjes zelf zullen niet voor strepen zorgen als je met een roller verft. Kwestie van mooie dunne laagjes aanbrengen.
***
pi_49887316
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:41 schreef doshi het volgende:
Er is speciale verf voor keukendeurtjes te koop bij o.a. de Gamma, ga dus zeker niet met normale verf aan de slag!
Dit is gewoon onzin. Net zoals radiatorlak onzin is. Radiators kun je perfect schilderen met synthetisch/watergedragen lak. Bij lichte kleuren van synthetische verf kan het wat vergelen, maar ik heb er nog niks van gemerkt, en anders gewoon watergedragen verf gebruiken.

Weet je wat het is: mensen vragen naar een bepaald product (radioatorverf,etc) en zij maken een potje met de naam radiatorverf. Mooi toch. Want 3 halve blikken thuis open hebben staan is beter dan 1, en waarschijnlijk kunnen ze die radiatorverf zelfs nog iets duurder verkopen want jij denkt dat het speciale eigenschappen bezit.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 14:11:01 #18
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_49887543
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 10:11 schreef doshi het volgende:
Ik zou echter nooit gaan verven. Het is gewoon niet mooi. Het resultaat is altijd minder dan gewoon nieuwe frontjes voor de kastjes te kopen en voor max. 250 euro ben je klaar met 4 kastjes. Je hebt namelijk alleen de deurtjes nodig in blauw.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik heb wel eens zo'n huurhuiskeuken geschilderd (in overleg hoor ), en dat ging heel prima. Een blikje verf en wat nieuwe handgreepjes en m'n hele keuken was nieuw
Gewoon lekker doen dus! Heb je voor een paar tientjes een mooie nieuwe keuken.

Misschien dat met een rollertje schilderen wel handig is, met goede verf heb je ook niet zo'n last van dat rollertjespatroontje, en het geeft de minste kans op verfdruipers enzo.
Die primertip is misschien ook handig (al zou ik het er zelf gewoon zo op smeren, maar ik ben ook niet zo'n onzettend nauwkeurig kluswonder )
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:10:36 #19
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_49894709
Kun je idd prima schilderen zoals hierboven door verschillende mensen al beschreven is.
Ik ken iemand die heeft er van dat plakfolie op gedaan, zag er netjes uit. Misschien is dat ook nog iets om te overwegen als je schilderen toch niet zo ziet zitten
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_49894853
Mijn keukenkast deurtjes zijn gespoten bij een autospuiterij. Mooi resultaat (maar wel duur).
pi_49895608
Hebben wij ook gedaan, lichtjes opschuren mooi ontstoffen en met een fijne verfroller eerst een primer en dan je kleurlagen. Tis wel even een hele klus (zeker als je een grote keuken hebt) maar het is een heel mooi resultaat, net nieuw!
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 20:13:25 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49901897
Alle tips zijn zo ongeveer al gegeven

Ik zou zeggen, verblijd ons me foto's van het resultaat
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_49903993
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 14:03 schreef josvr het volgende:

[..]

Dit is gewoon onzin. Net zoals radiatorlak onzin is. Radiators kun je perfect schilderen met synthetisch/watergedragen lak. Bij lichte kleuren van synthetische verf kan het wat vergelen, maar ik heb er nog niks van gemerkt, en anders gewoon watergedragen verf gebruiken.

Weet je wat het is: mensen vragen naar een bepaald product (radioatorverf,etc) en zij maken een potje met de naam radiatorverf. Mooi toch. Want 3 halve blikken thuis open hebben staan is beter dan 1, en waarschijnlijk kunnen ze die radiatorverf zelfs nog iets duurder verkopen want jij denkt dat het speciale eigenschappen bezit.
Radiatorlak is inderdaad 400% tot 600% duurder, maar ook wat anders dan normale (bijv. syntetische) verf. De droogtijd is namelijk een stuk sneller en daardoor handiger in gebruik voor mensen die vergeten de verwarming uit te doen als ze verven.

Ik zag echter bij de Gamma keukenkastjes verf staan en dacht dat dit beter was dan normale verf, maar zo te lezen is niemand het met mij eens en kan het dus prima op een goedkopere manier. Ik ben zelf echter niet zo'n handige schilderaar en laat mij altijd dure dingen aansmeren
pi_50078929
Je kunt ook de bobbeltjes wel wegkrijgen denk ik. Eerst een kunststofprimer erop, dan met een plamuurrubber het helemaal vlak plamuren. Schuren en aflakken.

Maar of het ook stootvast is weet ik niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')