Louis is een held, dat staat buiten kijf. Maar als meneer verliest is iedereen het schuld behalve van Gaal zelf, en dat is een ernstig manco in zijn persoonlijkheid. Het zal waarschijnlijk komen omdat van Gaal in zijn carriëre gewoon veel gewonnen heeft en het principe van verliezen op deze manier nooit zal accepteren. Als je het zo bekijkt is het een schitterende karaktertrek, van de andere kant is het ont-zet-tend irritant. AZ werd benadeeld door de scheids, alhoewel het voor de scheids bijna onmogelijk was om te zien, maar Ajax heeft wat dat betreft ook al het nodige meegemaakt deze competitie. O.a. tegen AZ zelf. Het is ergens wel begrijpelijk hoor de frustratie van Louis. Het zelf in eigen hand hebben om kampioen te worden, het verspelen. De Beker heel erg ongelukkig verliezen op penalties en nu ook de play-offs door de neus geboord zien worden. Geen wonder dat een trainer mokkig wordt, dat is menselijk.
Van de andere kant verdiend Ajax het het meeste, puur op vechtlust. Deze wedstrijd in de play-offs als voorbeeld genomen. In de competitie hadden beide ploegen evenveel kans om te winnen, en hier wil ik het voorbeeld van de Zeeuw op Stekelenburg nog eens aanhalen. Wat de Zeeuw daar deed kun je je vraagtekens bij zetten -onbesuisd inglijden- maar Stekelenburg had zelf veel zekerder moeten zijn en die bal vol overtuiging naar zich toe moeten trekken. Dat verklaarde van Gaal ook na afloop. Maar dat terzijde, terug naar de wedstrijd. AZ speelde inderdaad vanaf het begin laf voetbal, tijdrekken etc. En dan roep je het als ploeg over jezelf af. Van Gaal zou dit moeten weten, en nu weet hij het ook zeker vrees ik. Een tweede punt is dat Ajax niet voor niets tweede is geworden en gewoon recht heeft op voorronde Champions League.
Als laatste, de actie van Huntelaar na het eigen doelpunt van Ryan Donk. Tja, het is wederom begrijpelijk, menselijk dat een speler dit soort gedrag gaat vertonen na de gehele wedstrijd te zijn gesard, nagetrapt en gekleineerd te zijn geworden door een broekie als Donk. Dat is voetbal, deal with it. Ik kan me nog een actie van Ruud van Nistelrooy herrineren in een kwalificatiewedstrijde tegen .....?......, hij miste kort van te voren een penalty en een verdediger liet Ruud even in zijn gezicht weten dat hij daar heel blij mee was, Ruud scoorde vervolgens de verossende treffer -ik weet nog steeds niet tegen wie dat was- en juichtte uitbundig in het gezicht van diezelfde verdediger, toen vonden we het allemaal prachtig. Nu, omdat het twee rivaliserende clubs zijn, is het provocerend en ongepast. Think outside the box mensen.
Verder wens ik iedereen een leuk EK -21, want dan horen we (Ajax, AZ, Feyenoord en alle andere prachtige Eredivisieclubs) er weer allemaal bij. Proost van een Ajacied, die het AZ ook van harte had gegund.