abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49805601
Okay, ik heb in november een nieuwbouwhuis gaan bewonen en ik dacht dat het nu mooi de tijd was om een begin te maken met de tuin aan te leggen. Ik had nog amper iets gedaan en er was inmiddels aardig wat onkruid ontstaan.

Dus ik een Gardena steel + schoffel gekocht. En ik aan het schoffelen. Ik had een klein stukje van de voortuin gedaan, was 2 uur verder en de blaren stonden inmiddels op mijn handen. Wat een shit-gereedschap. Door de rechte steel heb je geen fatsoenlijk houvast bij het steken, je hebt continue aan het wisselen van arm om enigzins kracht uit te kunnen oefenen en het schiet dus voor geen meter op.

Dus ik terug naar de Praxis. Niet om het spul terug te brengen, ik ben er van overtuigd dat de rechte steel bij andere toepassingen wel naar behoren functioneerd. Nee, ik ging op zoek naar een schoffel met vaste steel en aan het eind een dwars gemonteerd handvat, om makkelijker mee te kunnen steken. Hebben ze het spul niet eens bij de Praxis. Wat een teleurstelling. En het is niet dat het een kleine bouwmarkt is, ze hadden ook verschillende merken schoffels, Gardena uiteraard, Wolf, en nog wat andere die een vaste steel hadden, maar geen enkele met dwars eindstuk.

Dus ik maar naar de lokale bouwmarkt, kleiner assortiment, maar wel met een schoffel met dwars handvat. (merk van Skandia, voor de geinteresseerden) Ik dat ding gekocht, mee naar huis genomen en thuis aan het schoffelen geslagen. En 3 uur later was alles geschoffeld, 4 keer de oppervlakte waar ik met de Gardena schoffel 2 uur over had gedaan. En dit volledig blaar-vrij.

De vraag rest, WAAROM verkopen ze in hemelsnaam bij een grote keten als Praxis geen fatsoenlijk, verantwoord tuingereedschap. Klanten lopen weg omdat ze natuurlijk zonder blaren willen kunnen tuinieren. (ik voel de opmerkingen van mijn collega's de komende week al aankomen, wat ik gedaan heb dat ik blaren op mijn handen heb).

(dit topic is deels om even te klagen dat er slecht gereedschap verkocht wordt en deels om te vertellen welk gereedschap men wel moet hebben en waar men dan op moet letten )
  zaterdag 26 mei 2007 @ 23:37:19 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_49805665
Waarschijnlijk hebben ze alleen het gereedschap dat het beste verkoopt. Verder geilen mensen vaak op bekende merken en dan is Gardena toch een redelijk bekend merk.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_49805965
Gardena is idd troep. Tenzij je je tuintje twee keer per week omspit, schoffelt en harkt. Voor iedereen die wel wat anders te doen heeft dan drie grassprieten schoffelen is het waardeloos.

Ben zelf ook begonnen met gardena (de vorige eigenaren van ons huis hebben nooit iets aan de tuinen gedaan dus dikke ellende, de arena mocht willen dat het gras er zo goed groeide!) maar na een uur ben ik naar de verhuur gegaan en heb zo'n gemotoriseerde ploeg gehuurd. Was in een kwartier klaar Kost wat (50 euro) maar scheelt een weekeind werk..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_49809518
je kan ook zelf je mond opentrekken en het vragen op zich
verder wordt het gardena gereedschap misschien wel verkeerd gebruikt en dat je daardoor blaren veroorzaakt.
pi_49812019
Gardena heeft wel van die "gebogen stelen" in haar/zijn assortiment, wij hebben ze ook (beetje spam; HUBO).

Maar verder heb ik zelf nog geen problemen met de "standaard' rechte steel gehad, ook van andere mensen nog geen klachten.

Maar da's natuurlijk ook persoonlijk

[ Bericht 9% gewijzigd door naaa op 27-05-2007 09:19:04 (bla) ]
pi_49812152
je moet de steel ook niet op de kop duwen want dan krijg je gegarandeerd blaren
maar met 2 handen aan de zijkant pakken
zo ook met vegen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_49812178
Oh, ik heb voor het bijeenharken van het onkruid de Gardena gebruikt, met hark-opzetstuk. En daarvoor werkt wel goed, want je hoeft geen stekende kracht uit te oefenen. Bij schoffelen moet dat wel en dan heb je een dwars handvat nodig. En dat hebben ze niet bij Gardena, ook niet de variant met gebogen steel (waar daar het nut van is, is me nog niet duidelijk).
pi_49814159
quote:
Op zondag 27 mei 2007 09:49 schreef EchnaDarr het volgende:
Oh, ik heb voor het bijeenharken van het onkruid de Gardena gebruikt, met hark-opzetstuk. En daarvoor werkt wel goed, want je hoeft geen stekende kracht uit te oefenen. Bij schoffelen moet dat wel en dan heb je een dwars handvat nodig. En dat hebben ze niet bij Gardena, ook niet de variant met gebogen steel (waar daar het nut van is, is me nog niet duidelijk).
wat een onzin. als ik de tuin doe schoffel ik gewoon met rechte steel zonder rare tierelantijnen. nog nooit last van blaren of whatever gehad. met een schoffel moet je ook niet steken, het is om de bovenste grondlaag los te woelen. als je dieper wilt kan je beter een tuinklauw gebruiken
  zondag 27 mei 2007 @ 12:19:35 #10
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_49814638
lijkt mij een typisch geval van niet met gereedschap om kunnen gaan.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_49818311
quote:
Op zondag 27 mei 2007 11:58 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

wat een onzin. als ik de tuin doe schoffel ik gewoon met rechte steel zonder rare tierelantijnen. nog nooit last van blaren of whatever gehad. met een schoffel moet je ook niet steken, het is om de bovenste grondlaag los te woelen. als je dieper wilt kan je beter een tuinklauw gebruiken
dit ligt nogal aan de grondsoort en de beplanting die er in staat
en als hovenier zijnde ben ik blij met een hilt aan mijn schoffel
pi_49819501
ik schoffel nooit, ik kan je verzekeren dat ik er ook nog nooit blaren mee heb opgelopen :-)
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_49820998
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:19 schreef Automatic_Rock het volgende:
Juist, laptophandjes
pi_49824315
Dat betekent ook gewoon dat je niet genoeg werkt met je handen inderdaad
pi_49825274
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:06 schreef Paaul het volgende:
Dat betekent ook gewoon dat je niet genoeg werkt met je handen inderdaad
Haha inderdaad.. en per se een "merk" schoffel te moeten hebben doe gewoon werkhandschoenen aan als je tere handjes hebt, dan krijg je ook geen blaren
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_49827535
quote:
Op zondag 27 mei 2007 14:26 schreef densmee het volgende:

[..]

dit ligt nogal aan de grondsoort en de beplanting die er in staat
en als hovenier zijnde ben ik blij met een hilt aan mijn schoffel
Denk aan door de zon uitgeharde kleigrond
Dus ja, dan moet je wel met enige kracht steken.
pi_49833622
Gardena heeft een heel arsenaal aan verschillende stelen zover ik weet. Niet elke werkt voor iedereen de beste en ook voor verschillende situaties heb je of het een of het ander nodih om het 'op zijn pretigst' te kunnen doen.

Ik moet zeggen dat zowel de Praxis als de Gamma steeds minder assortiment hebben Vooral de praxis lijkt de kroon te spannen. Ook de grote fillialen. Voor een heleboel spullen, vooral ijzerwaren maar vooral gereedschap is triest. Wat nu een half pad is was een paar jaar geleden nog meerdere paden met keuze. Kom er dan ook vrijwel niet meer, bijna elkar keer als je wat nodig hebt waarvan je weet dat ze het hebben blijkt het er niet meer te zijn alleen een andere uitvoering waar je niet op zit te wachten. Koop bijna alles online in NL, DE, BE UK en USA. Voor dingen die ik snel nodig heb ga ik naar de speciaalzaak. Het laatste is mischien soms wat duurder maar nog altijd goedkoper dan een rit naar de bouwmarkt en terug voor niets.
pi_49834037
Gardena heeft wel een gevormde steel, echter deze heeft een nadeel dat deze alleen met ontkoppelde tuingereedschapwerkt van gardena.
  zondag 27 mei 2007 @ 23:42:25 #19
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_49837506
Voor goed gereedschap moet je bij de Welkoop of de Boerenbond zijn. Die hebben nog het orginele spul toen half Nederland voor z'n beroep op het land werkte.
Wie dit leest is gek
  zondag 27 mei 2007 @ 23:47:09 #20
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49837685
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:42 schreef Nieuwschierig het volgende:
Voor goed gereedschap moet je bij de Welkoop of de Boerenbond zijn. Die hebben nog het orginele spul toen half Nederland voor z'n beroep op het land werkte.
Klopt. En voor een goede prijs. Laatst nog een goede spade en een bats gekocht. Ook beter advies dan bij de bouwmarkt.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_49838800
quote:
Juist. Als ik tuingereedschap nodig heb dan ga ik daar ook altijd heen.
Bij de bouwmarkten vind ik het assortiment veel te klein en bovendien vaak veel te duur. Het zijn vaak ook allemaal pruldingen die ze daar verkopen. Ziet er leuk uit, maar het werkt meestal niet.

In het geval van de topicstarter lijkt het me gewoon het verkeerde gereedschap voor zo'n klus.
Een mega-laag onkruid / gras ga je niet met een schoffel weg proberen te krijgen
pi_49846840
quote:
boerenbond
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 00:01:08 #23
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_49872627
Want hoe wordt een Gardena schop gemaakt?
Men neme een plat stuk blik van 2 mm dik, legge dit onder een metaalpers en bam! alweer klaar zo'n ruggebreker a 35 euro. Even langs de slijpsteen en hij is vlijmscherp (de eerste vijf minuten van gebruik)

Dan een orginele boerenbond-schop.
Een stuk staal van 4 bij 4 cm wordt langzaam roodheet gestookt waarna het metaal in elkaar gesmeed wordt tot het keihard en slijtvast is. En dan heb je nog de vorm. Bovenaan is ie 5 mm dik en onderaan 1 mm. Door het gebruik slijt het materiaal na jaren gebruik over de volle lengte maar blijft de tapse vorm behouden. Een gesmede schop blijft dus altijd scherp want slijpt zichzelf.
Wie dit leest is gek
pi_49907171
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
Want hoe wordt een Gardena schop gemaakt?
Men neme een plat stuk blik van 2 mm dik, legge dit onder een metaalpers en bam! alweer klaar zo'n ruggebreker a 35 euro. Even langs de slijpsteen en hij is vlijmscherp (de eerste vijf minuten van gebruik)

Dan een orginele boerenbond-schop.
Een stuk staal van 4 bij 4 cm wordt langzaam roodheet gestookt waarna het metaal in elkaar gesmeed wordt tot het keihard en slijtvast is. En dan heb je nog de vorm. Bovenaan is ie 5 mm dik en onderaan 1 mm. Door het gebruik slijt het materiaal na jaren gebruik over de volle lengte maar blijft de tapse vorm behouden. Een gesmede schop blijft dus altijd scherp want slijpt zichzelf.
wij hebben op het werk een schop of 20
1 daarvan is nog maar 10 cm lang maar dat is de scherpste die er is
pi_50078985
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:19 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik verwacht eigenlijk dat de schoffel bij de bouwmarkt vandaan zo bot is als het maar zijn kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')