Okay, ik heb in november een nieuwbouwhuis gaan bewonen en ik dacht dat het nu mooi de tijd was om een begin te maken met de tuin aan te leggen. Ik had nog amper iets gedaan en er was inmiddels aardig wat onkruid ontstaan.
Dus ik een Gardena steel + schoffel gekocht. En ik aan het schoffelen. Ik had een klein stukje van de voortuin gedaan, was 2 uur verder en de blaren stonden inmiddels op mijn handen. Wat een shit-gereedschap. Door de rechte steel heb je geen fatsoenlijk houvast bij het steken, je hebt continue aan het wisselen van arm om enigzins kracht uit te kunnen oefenen en het schiet dus voor geen meter op.
Dus ik terug naar de Praxis. Niet om het spul terug te brengen, ik ben er van overtuigd dat de rechte steel bij andere toepassingen wel naar behoren functioneerd. Nee, ik ging op zoek naar een schoffel met vaste steel en aan het eind een dwars gemonteerd handvat, om makkelijker mee te kunnen steken. Hebben ze het spul niet eens bij de Praxis. Wat een teleurstelling. En het is niet dat het een kleine bouwmarkt is, ze hadden ook verschillende merken schoffels, Gardena uiteraard, Wolf, en nog wat andere die een vaste steel hadden, maar geen enkele met dwars eindstuk.
Dus ik maar naar de lokale bouwmarkt, kleiner assortiment, maar wel met een schoffel met dwars handvat. (merk van Skandia, voor de geinteresseerden) Ik dat ding gekocht, mee naar huis genomen en thuis aan het schoffelen geslagen. En 3 uur later was alles geschoffeld, 4 keer de oppervlakte waar ik met de Gardena schoffel 2 uur over had gedaan. En dit volledig blaar-vrij.
De vraag rest, WAAROM verkopen ze in hemelsnaam bij een grote keten als Praxis geen fatsoenlijk, verantwoord tuingereedschap. Klanten lopen weg omdat ze natuurlijk zonder blaren willen kunnen tuinieren. (ik voel de opmerkingen van mijn collega's de komende week al aankomen, wat ik gedaan heb dat ik blaren op mijn handen heb).
(dit topic is deels om even te klagen dat er slecht gereedschap verkocht wordt en deels om te vertellen welk gereedschap men wel moet hebben en waar men dan op moet letten
![]()
)