dax | zaterdag 26 mei 2007 @ 01:28 |
Het is niet echt een wereldschokkend probleem, maar ik vroeg me toch af of andere hier misschien ook last van hebben ![]() Ik heb rijles in een VW-Golf. Volgens mijn instructeur moet ik mijn koppeling helemaal indrukken en bij het op laten komen moet ik volgens hem mijn hak op de grond houden. Als ik dit doe komt de bovenkant van mijn schoen echter vast te zitten. Nu heb ik wel grote voeten (maat 46) maar echt extreem is dit ook niet. Als ik de koppeling een klein beetje laat opkomen, mijn hak dan iets verder naar achter zet, en de koppeling dan verder laat opkomen kan ik mijn voet wel helemaal omhoog laten komen en fatsoenlijk wegrijden. Dit is alleen wel een beetje irritant om dit niet altijd even soepel gaat. Het zou handiger zijn als ik mijn hak gewoon vanaf het begin op dezelfde plaats kan houden. Vandaar: zijn er nog meer mensen met dit probleem, zoja: hoe lossen jullie dit op? Doe ik zelf iets fout? Heeft het misschien ook alleen iets met deze specifieke auto te maken? | |
zoalshetis | zaterdag 26 mei 2007 @ 01:37 |
quote:geen nood over 50 jaar is de rest van europa net zo groot als nederland nu is. | |
Herr.Flick | zaterdag 26 mei 2007 @ 09:29 |
Ik heb ook maat 46, en heb nooit problemen, gewoon een kwestie van wennen... ![]() | |
GambinoT | zaterdag 26 mei 2007 @ 09:31 |
Ik laat me hak ook niet staan hoor? Ik heb maatje 43, maar ik laat me hak niet staan , zo je hele voet omhoog, trek je ook sneller op | |
-Muse- | zaterdag 26 mei 2007 @ 09:47 |
Met hak op de vloer rijdt het wat minder vermoeiend ![]() ![]() Verder is het maar net wat je zelf het fijnste vindt, het kan op allebei de manieren. | |
GambinoT | zaterdag 26 mei 2007 @ 09:50 |
ja oke dat is waar, maar nu heb ik het ook over lekker op trekken, dan neem ik mn hak mee, met file rijden laat ik hem natuurlijk relax staan | |
Isegrim | zaterdag 26 mei 2007 @ 09:53 |
Mijn voeten zijn juist te klein voor mijn gevoel. Hak op de grond houden kost nogal moeite. Ik moet veel kracht zetten en heb ook altijd een pijnlijke enkel na de rijles. ![]() | |
SuN-CRuSHeR | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:14 |
Waarom moet je perse je hak op de grond laten staan? Met gas doe ik dat wel, maar koppeling gewoon lekker stampen, temeer omdat je - als de koppeling weer is opgekomen - je je voet er toch weer naast zet en je dus je hele been verplaatst. Beetje vreemd dat dat perse moet van je instructeur, kan me bv niet voorstellen dat het de veiligheid ten goede komt.. | |
Fugie | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:15 |
quote:* Fugie heeft dat ook ondervonden ![]() Volgende auto wordt een automaat ![]() | |
Isegrim | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:16 |
De mijne zegt het ook steeds. Ook omdat ik de neiging heb om de koppeling te snel los te laten omdat ik vrij veel kracht moet zetten om hem tegen te houden, arm zwak vrouwtje dat ik ben. ![]() | |
Plots | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:19 |
Ik moet de koppenling 30 cm indrukken ofzo heb ik het gevoel. (In VW 5) Ik heb dan ook mijn hele voet op de koppeling, en dus dan niet mn hak op de grond. Deze ervaring heb ik met de eerste les die ik pas gehad heb. | |
-Muse- | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:42 |
In de burgerbakken van tegenwoordig heb je weinig gevoel in de koppeling. Ik heb liever een auto met een koppel/ontkoppel gebied van zo'n 5cm. | |
Lakai | zaterdag 26 mei 2007 @ 11:47 |
ik kan niet eens hak op de grond houden.... omdat die koppeling bij mij niet draait om een draaipunt maar je drukt het meer de auto in ![]() als ik dan mijn hak op de grond zou houden zou ik bij eht indrukken na een tijdje alleen nog maar met mijn tenen erop staan (en dat kan niet) en bij het omhoog laten komen, zou ik mijn enkel niet eens ver genoeg kunnen buigen.... | |
zoalshetis | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:14 |
volgens mij zouden sommige fok!kers heel veel baat hebben bij een automaat. | |
r8ality | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:16 |
quote:Daarom rijd ik dus een Volvo uit 1974, pedalen zijn minstens net zo groot als m'n voet (maatje 48 ![]() ![]() | |
-Muse- | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:24 |
In oude auto's is het pas ECHT auto rijden ![]() De koppeling van mijn GTi is ook stukken zwaarder dan de gemiddelde auto, altijd leuk om te zien hoe m'n vrienden er moeite mee hebben als ik ze eens een stukje laat rijden. (lees dat ze het eindelijk eens mogen ![]() | |
Vitalogy | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:26 |
quote:Je moet in de file ook zo min mogelijk de koppeling gebruiken. | |
Repeat | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:29 |
Je hak op de grond houden slaat ook nergens op. | |
-Muse- | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:29 |
Je hebt soms weinig keuze... edit- dit was niet voor repeat bedoeld. Oh en btw..ik rij zelf ook nooit met mn hak op de grond. | |
r8ality | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:33 |
Mijn ouders hebben 2 dagen mijn auto geleend en mijn moeder mocht van mijn vader niet erin rijden omdat ik m'n rembekrachtiger los heb gekoppelt ![]() ![]() | |
r8ality | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:34 |
quote:Precies, lekker in z'n 1 of 2 laten rollen, dan maar wat grotere gaten laten vallen. Soms verlang je echter dan wel naar een automaat ja. Totdat je op een stoplicht afrijdt, dan heb ik er zo'n schijthekel aan om alleen maar met de rem af te kunnen remmen. | |
Repeat | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:38 |
Zolang je remmen goed werken is dat toch geen enkel probleem. Remmen zijn ervoor om te stoppen ![]() | |
Sm0keZ | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:39 |
Rij zelf ook in een golf (4), met maatje 48, maar ik heb daar echt geen moeite mee hoor ![]() | |
r8ality | zaterdag 26 mei 2007 @ 15:41 |
quote:Ja, maar de automaten die ik rijd zijn meestal ouwe Volvo's. Als je dan remt duikt ie eerst een halve meter en gaat dan pas remmen. Dan is het iets relaxter om af te remmen op de motor, dan duikt ie ook veel minder omdat het achterwielaangedreven bakken zijn... | |
dynamiet | zaterdag 26 mei 2007 @ 16:14 |
Ik les op het moment in een golf 5 en ik heb maat 47,5-49 ![]() en ik ben ooit in een kart vast komen te zitten ik kreeg me voet haast niet meer los maar ik gaf wel volgas ![]() | |
MewBie | zaterdag 26 mei 2007 @ 16:15 |
quote:Zie quote | |
JF_ | zaterdag 26 mei 2007 @ 16:17 |
quote:Met je hak op de grond heb je veel meer controle over je pedaal, en zeker als je net begint (of een heel erg duikende auto rijdt) heb je alle hulp nodig. Maar of het echt lekker is ligt ook heel erg aan de auto. Ik begon met een BX14, korte slag (ongeveer 10cm vanaf de grond tot helemaal bovenin), en met de soepele vering van die wagen wilde je heel graag je hak op de grond houden - je hele been optillen gaat lastig als de auto bokt als een wilde hengst. Daarna een andere citroen, veel zwaardere koppeling, daar kan je rustig je hele been op laten rusten zonder dat er iets gebeurt. Nu m'n eigen A3, superlichte koppeling, en die is zo gevoelig dat je je hak echt op de grond wilt houden (tenzij je graag elke keer met gillende banden of een afslaande motor voor gek wilt staan). Kortom, gewoon doen wat je zelf het lekkerste vindt - als je maar zorgt dat je altijd controle houdt over de pedalen, en niet andersom (hint - koppeling vervangen omdat je 'm verbrandt is een duur geintje). | |
1299 | zaterdag 26 mei 2007 @ 16:39 |
Hak op de grond houden? ![]() Gewoon intrappen en op laten komen. Het is geen gaspedaal. Bij mij zou dat trouwens niet eens lukken want ik heb een racekoppeling in m'n auto zitten. Die gaat behoorlijk zwaar ![]() | |
Dromer | zaterdag 26 mei 2007 @ 16:43 |
Ik heb maatje 48 en in geen enkele auto problemen ondervonden met (ont)koppelen. Je moet zorgen dat je je voet niet te ver naar voren zet. Wel heb ik in de eerste Seat Leon het probleem gehad dat mijn rechtervoet bij het laten neerkomen bleef hangen achter een randje boven de pedalen. Lastig als je wil remmen: voet blijft hangen => meer kracht => keihard remmen. ![]() | |
zoalshetis | zaterdag 26 mei 2007 @ 17:18 |
ik zet mijn voet altijd een beetje schuin na het koppelen. | |
vannelle | zaterdag 26 mei 2007 @ 18:15 |
Hoe bedoel je zoalshetis? Naar voren/achteren schuin of naar de zijkant? En wat voor voordeel heb jij er bij? | |
Groentekip | zaterdag 26 mei 2007 @ 20:40 |
Ik had met rijles ook hetzelfde probleem in het begin doordat ik de koppeling te veel met mijn complete voet intrapte. De truuk is om de koppeling met je tenen in te trappen, dan heb je gelijk ook iets meer gevoel met koppelen. | |
blup | zaterdag 26 mei 2007 @ 21:06 |
ik leg mn hak altijd gewoon op de vloer. | |
Sjaeck | zaterdag 26 mei 2007 @ 21:23 |
Ik heb maat 45, had het probleem ook met mijn huidige schoenen (lesauto is een Opel Corsa). Ik schuurde soms net langs de onderkant van het dashboard en doseren werd daardoor soms moeilijk. Heb het opgelost door andere schoenen te dragen, zonder een zool/voorzijde van stroef rubber. Ik vraag me eigenlijk af of autofabrikanten wel rekening houden met dit probleem, aangezien mijn voeten niet uitzonderlijk groot zijn oid.. | |
zoalshetis | zaterdag 26 mei 2007 @ 21:27 |
quote:schuin naar de zijkant zodat hij op zijn kant staat en ik er met de muis van mijn voet op kan drukken. | |
Snelwagen | zaterdag 26 mei 2007 @ 22:55 |
Ik heb ook maatje 46, had er ook last van in een Golf type 5. Maar dat was alleen met dikke bergschoenen aan. Met sneakers nergens last van ![]() | |
vannelle | zaterdag 26 mei 2007 @ 23:56 |
quote:Kee, thanks. Dit betekent dus dat jouw koppeling heel licht gaat you lucky b...... ![]() Met een zwaar gaande koppeling wordt dit een probleem, je schiet er immers makkelijker af? De slag van de koppeling heeft er ook nog mee te maken natuurlijk, als je een korte slag hebt kun je het zo doen, en in jouw auto werkt dit blijkbaar goed, maar bij een langere slag kan het problemen oplevereren. Ik was gewoon ff benieuwd wat je bedoelde. Zelf vertel ik mijn leerlingen nooit hoe ze de koppeling in moeten drukken of op moeten laten komen, als ze het maar doen. Echt, de ideale manier vindt men echt wel, kwestie van proberen. Mocht het problemen op blijven leveren bij leerlingen dan wil ik idd samen een steunpunt gaan zoeken, maar in de regel wijst dit zichzelf wel. Ik denk dan ook dat er geen ideale manier is; het hangt van de persoon, de auto en de combinatie van die 2 af. | |
Mikkie | zondag 27 mei 2007 @ 13:30 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 17:38:22 ] | |
T42 | woensdag 30 mei 2007 @ 10:22 |
ik heb 48 en nooit last van niet goed de pedalen in te kunnen drukken en ik rij auto's van 25+ | |
Pascal86 | woensdag 30 mei 2007 @ 17:52 |
quote:Welke rijschool les je? ![]() | |
tong_poh | woensdag 30 mei 2007 @ 18:16 |
quote:Ik heb ook ongeveer maat 43 (ligt aan de schoen) en ik laat mijn hak ook niet op de grond staan. Zoals je zegt is het makkelijker om het niet te doen. Ik heb zelf meer controle over de koppeling op deze manier. | |
Svensson | woensdag 30 mei 2007 @ 18:20 |
Hak op de grond houden bij het koppelen? Wat is dat voor gay shizzle man. Til gewoon je hele voet op. | |
tong_poh | woensdag 30 mei 2007 @ 18:28 |
Ik herinner me opeens, dat mijn eerste rijschool ook wilde dat ik mijn hak op de grond hield. Was sowieso een kut rijschool. Zegt die teef bij ongeveer de 6e rijles: "kun je niet fatsoenlijk rijden?" Ja hallo! Daarvoor volg ik toch rijlessen om dat te leren. (naderhand ben ik er achter gekomen, dat zij al voordat ik rijlessen ging volgen een verschrikkelijke hekel aan mij had) | |
Bartholomeus | woensdag 30 mei 2007 @ 19:21 |
Ik zou nieteens weten hoe ik dat doe, doe het gewoon op de automagische piloot ![]() Isegrim: ga eens 1 standje dichter bij het stuur zitten, dan kom je ook vanzelf wat dichter bij de pedalen, daar zou het wat makkelijker van moeten gaan ![]() ![]() Bottom line is dat je er vanzelf handig in wordt, oefening baart kunst ![]() | |
PNG | donderdag 31 mei 2007 @ 09:18 |
En schoenen maken veel uit, dus als je met gevoelloze leren schoenen zit, trek ff sportschoentjes aan. |