abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53152485
sinds ik geboren ben hoor ik al deze berichten
  donderdag 13 september 2007 @ 19:24:20 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53152957
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:18 schreef Caesu het volgende:
Oil prices rise above $77 per barrel

[afbeelding]
(grafiek loopt achter)
Corrigeer die van dollar naar euro en het ziet er heel anders uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53165710
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Corrigeer die van dollar naar euro en het ziet er heel anders uit.
Wil je hiermee suggereren dat de dollarkoers niet meer afhankelijk is van hoe de amerikaanse economie presteerd tov andere economieen. En dat de dollarkoers bepaald gaat worden door het aanbod van olie.
  vrijdag 14 september 2007 @ 10:27:28 #54
45206 Pietverdriet
pi_53165807
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wil je hiermee suggereren dat de dollarkoers niet meer afhankelijk is van hoe de amerikaanse economie presteerd tov andere economieen. En dat de dollarkoers bepaald gaat worden door het aanbod van olie.
Nee, ik zeg suggereer niets, ik zeg dat het hele verhaal hier gehyped wordt. Als je de olieprijs in Euro neerzet fluctueerd de markt. Als je historisch kijkt met inflatie correctie dan zie je dat de olie in de jaren 80 minstens zo duur was.
pi_53166453
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik zeg suggereer niets, ik zeg dat het hele verhaal hier gehyped wordt. Als je de olieprijs in Euro neerzet fluctueerd de markt. Als je historisch kijkt met inflatie correctie dan zie je dat de olie in de jaren 80 minstens zo duur was.
Was de olie in de jaren 80 voor de amerikanen minstens net zo duur of alleen voor de europeanen toendertijd? Volgens mij hadden we toen nog heel andere wisselkoersen voor de dollar.

En ik dacht dat ze in de VS de brandstofprijzen tegenwoordig uit de inflatie berekenig gehaald hebben , om de beleggers en het publiek maar een mooi plaatje te kunen presenteren dat er nog steeds inflatie is terwijl er mischien wel deflatie is.
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:08:10 #56
45206 Pietverdriet
pi_53166784
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Was de olie in de jaren 80 voor de amerikanen minstens net zo duur of alleen voor de europeanen toendertijd? Volgens mij hadden we toen nog heel andere wisselkoersen voor de dollar.
Wat is jouw definitie van duur?
In de jaren 80 waren we minder rijk dan nu, bedoel je prijs als in vergelijking naar deel van het vrij besteedbaar inkomen?
quote:
En ik dacht dat ze in de VS de brandstofprijzen tegenwoordig uit de inflatie berekenig gehaald hebben , om de beleggers en het publiek maar een mooi plaatje te kunen presenteren dat er nog steeds inflatie is terwijl er mischien wel deflatie is.
Intressant, wat je bedoelt is dat je een vervalsing krijgt als je een statistiek neerzet over olieprijs in inflatie gecorriegeerde prijzen er een afwijking optreed omdat de olieprijs geen deel is van de inflatie berekening?
Nee, want die vervalsing treed alleen op als je voor oude data de inflatiecorrectie wel met olieprijs opgenomen neemt, en je nieuwere data niet met olieprijs in je inflatiecorrectie.
Zelfs als dat gedaan is kan je dat corrigeren door het verschil te berekenen. Maar het is een valide kritiek en je zal er rekening mee moeten houden als je een historische olieprijs overzicht in 2005 dollars neerzet.
pi_53167128
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:

Wat is jouw definitie van duur?
In de jaren 80 waren we minder rijk dan nu, bedoel je prijs als in vergelijking naar deel van het vrij besteedbaar inkomen?
Dan komen we bijna op een filosofisch punt van prijsbepaling uit. Inderdaad wat is duur. Een prijs in vergelijking van het besteedbaar inkomen zou je van kunen zeggen dat dat een eikpunt kan zijn. Maar als je ziet hoe de nederlandse mobiliteit in 20 jaar is toegenomen dan wordt dat volgens mij ook weer een vreemde vergelijking. Het bestedingspatroon van een maatschappij veranderd naar gelang de mogelijkheden veranderen om het te besteden.
quote:
Intressant, wat je bedoelt is dat je een vervalsing krijgt als je een statistiek neerzet over olieprijs in inflatie gecorriegeerde prijzen er een afwijking optreed omdat de olieprijs geen deel is van de inflatie berekening?
Nee, want die vervalsing treed alleen op als je voor oude data de inflatiecorrectie wel met olieprijs opgenomen neemt, en je nieuwere data niet met olieprijs in je inflatiecorrectie.
Zelfs als dat gedaan is kan je dat corrigeren door het verschil te berekenen. Maar het is een valide kritiek en je zal er rekening mee moeten houden als je een historische olieprijs overzicht in 2005 dollars neerzet.
Ach vervalsing zou ik het niet eens willen noemen zulke vreemde truken haalt men in nederland ook uit met de inflatiecijfers.

Voorbeeld als je eerst een tv had met 2 kanalen die 100 gulden kosten en de nieuwe tv met 3 kanalen kost 125 gulden dan durft men te zeggen dat tvs geodkoper geworden zijn, want de mogelijkheden zijn toegenomen. Terwijl er geen tvs met 2 kanalen meer te krijgen zijn en de maatschappij dus wel verplicht wordt om die duurdere tv te kopen.

Hoe was de uitspraak ook alweer statischtisch is voor 80% van de statistiek te bepalen dat het niet klopt.
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:26:05 #58
45206 Pietverdriet
pi_53167245
Laten we het dan hier maar bij houden.
In 2005 dollars is de olieprijs wel eens hoger geweest, en in Euros ziet de olieprijs er veel minder dramatisch uit

pi_53167819
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Laten we het dan hier maar bij houden.
In 2005 dollars is de olieprijs wel eens hoger geweest, en in Euros ziet de olieprijs er veel minder dramatisch uit

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben toch wel benieuwd hoe die grafieken er uit zouden zien als we dit jaar ook nog meenemen.

Verder is het voor ons als europa natuurlijk wel fijn dat voor ons de olieprijzen relatief gezien niet zo snel stijgen als voor de amerikanen. En die piek in de jaren 80 moeten we ook even erbij vermelden dat die kwam door de iran irak oorlog waardoor er uit die landen even niet genoeg olie kon komen, en de straat van hormuz ook een proobleem was toen. Wat ook frappant op te zien is dat je texas crude laat zien. dat zijn juist de lichte oliesoorten die de amerikanen graag zien en waarop ook nog steeds veel van hun rafinaderijen werken. Veel olie die er op dit moment gewonnen wordt die zijn wat zwaarder en hiervoor hebben de amerikanen hun raffinaderijen nog niet voldoende aangepast.

Zoals ik al vaker gezegd heb we leven in een intressante tijd op dit moment dat de vraag naar energie nog steeds toeneemt, maar helaas het aanbod het waarschijnlijk niet meer bij zal gaan houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')