Bram is een duimer, dus dat wordt nog wat.... hij duimt alleen met zijn knuf erbij, dus het is alleen in bed, als hij zijn knuf mag.
Zijn oudere broers waren beide speen kinderen. Heb er erg tegenop gezien, maar het ging verbazingwekkend vloeiend. Ze beten ze stuk. en dan is een speen gevaarlijk. zelf weg laten gooien en ze zijn zonder morren gaan slapen. allebei, en allebei rond 2,5.
De middelste sliep met drie spenen, een in zijn mond, en in elke hand één, met dat rondje precies over z'n duim
het is een bijzonder kind.
![]()
Wij dachten: dat wordt drama... maar ze gingen één voor één stuk, en binnen een week ook die drie weg.
maar het vergt wel duidelijkheid van jezelf. dat je het zelf ook compleet normaal vind. waar is mijn speen? ja, die was stuk, die heb je net zelf weggegooid. oh ja...
en verder niks.
Maar of dat bij iedereen zo werkt...
even over zeggen: dat is voor babies....
ik heb ooit ergens gelezen dat zeggen jij bent groot, of als je groot bent niet handig is om te zeggen. Omdat je dan de kans loopt dat ze eten gaan weigeren etc. (of volhouden baby te zijn) omdat ze niet groot willen worden. beter zou zijn volgens dat boek: jij bent nu oud genoeg, of: als je wat ouder bent.
de oudste was met 3,5 nog niet zindelijk. het ging toch tijd worden omdat de basisschool met rasse schreden naderde. Dat stuk gelezen, kind op schoot genomen en verteld dat ie nu oud genoeg was om op de wc te plassen. en verdomd, hij deed het.
heeft nog tot een jaar geleden geduurt (hij is bijna 8) tot hij echt op tijd naar de wc ging, maar daar lag iets anders aan ten grondslag.
Maar sinds deze ervaring zeg ik niet meer baby, of jij bent al groot.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.