Wat goed, al die zindelijke kindjes.... ben een beetje jaloers wel!!
Noa begint echt een leuk en lief klein dametje te worden. Leuk en lief was ze zowiezo, maar ze wordt al zo groot! Echt grappig om mee te maken. Ze zegt hele zinnen, soms vijf/zes woordjes achter elkaar en meestal in de goede volgorde. Ze weet ook goed hoe ze om hulp moet vragen, en doet dat op een grappige manier... 'Mama zal ik even helpen?'
![]()
Ik zeg natuurlijk vaak: 'zal ik je even helpen' en dat neemt ze dan zo over.
Ze papegaait ook graag de hele dag, als ik iets zeg wordt het vaak nagezegd... veel mensen zeggen dan ook 'hee kleine papegaai' tegen haar... vandaag hoorden we haar zeggen: 'Noa is een papegaai' ! Grappig klein meiske...
Oh ja, ze weet nu ook goed dat ze vaak iets kan krijgen als ze het netjes vraagt. Eerst begint ze vaak met zeuren, maar als dat niet werkt begint ze het netjes te vragen... 'mag krijtjes spelen?' 'mag buiten spelen?' 'mag schoentjes aan?'
Vanmiddag ook... er werd koffie gezet en Noa kwam voor me staan, keek me lief aan en zei: 'Mag koffie?'
![]()
Haar favoriete bezigheden zijn:
- met steentjes spelen, die doet ze in potjes, bakjes, flesjes en alles waar ze maar in passen. Er gaan ook schelpjes bij, en vaak ook zand. Hier komt ze dan mee binnen lopen waarop ik meestal zeg: ga maar weer naar buiten!!
- met Emma spelen, ook al duurt dat meestal maar een paar minuten voor er ruzie wordt gemaakt. In de zandbak kan dat overigens wel een tijdje langer duren! Ze weten helaas wel heel vaak ruzies uit te lokken door precies hetzelfde speelgoedje te willen, allebei op dezelfde fiets of ander voertuig, en allebei tegelijk op de glijbaan. Maar...als de ander er niet is vragen ze er vaak naar!
- boekjes voor laten lezen
- op schoot zitten achter de computer
- foto's kijken op de computer (met de slideshow, ze klikt dan zelf met de muis om een volgende foto te krijgen...helemaal geweldig vindt ze het!) ze benoemt dan elke foto en kan zich daar een hele tijd mee vermaken. Lief om te zien!
- Julia amuseren, 'lachen maken' en troosten. Speentjes geven, doeken geven, soms de fles ergens vanaf pakken en die in haar mondje proppen. Niet altijd positief dus, maar wél lief bedoeld.
- in Julia's box spelen... dan hoor ik vaak lieve schattige geluidjes uit de box komen en zit Noa erin! Soms samen met Emma... die kan tegenwoordig ook ín en úit boxen klimmen. Helaas...
![]()
En nog veel meer, maar dit lijkt me wel genoeg beschrijving van Noa voor vandaag. In ieder geval geeft het een indruk van wat voor lief dametje ze is...