abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49716540
Ha luitjes,

zoals in dit draadje beloofd, zal ik in dit topic mijn revalidatie belevenissen bijhouden.

Maar eerst even een inleiding.

Op 5 mei 2005 tijdens een voetbalwedstrijd (ik stond er aper 5 minuten in) draaide mijn bovenlichaam verder door dan mijn knie aan kon. Vermoedelijk is op dat moment de voorste kruisband van mijn linker knie ingescheurd. Tijdens een MRI scan in juni van datzelfde jaar (er zat een vakantie naar Egypte tussen) werd namelijk geconstateerd dat er wat littekenweefsel op de kruisband zat. Maar verder hoefde ik geen kijkoperatie o.i.d. te ondergaan.
Enigszins gewaarschuwd, en een paar maandjes wat specifieke knie oefeningen te hebben gedaan, later ben ik toch ook maar weer aan het voetballen gegaan. En dat vond mijn knie niet zo'n goed plan, al (weer) na slechts enkele minuten ging het weer mis en "schoot" mijn bovenbeen als het ware over de knie.
Daarom maar een afspraak gemaakt bij een orthopeed (in Spijkenisse), en die constateerde dat de voorstekruisband (VKB) totaal was afgescheurd. Hij wilde niet gelijk gaan opereren, ik zou maar eerst met fysio moeten proberen de knie te stabiliseren en te bezien of ik er in mijn dagelijksleven last van zou blijven houden. En ik moest uiteraard stoppen met voetbal......

In het daarop volgende jaar zo nu en dan (ondanks de fysio) toch momenten gehad dat ik bijna weer door de knie ging, met andere woorden ondanks de fysio bleef hij instabiel. Mijn fysio (die praktijk heeft bij mijn sportschool, wel zo makkelijk) rade mij aan er nu toch echt wat aan te laten doen. Zij adviseerde mij om naar Dr. Fontijne, die in het Ijsselland Ziekenhuis in Capelle a/d Ijssel werkt, te gaan omdat die erg goed met VKB's is.
Zo gezegd en zo gedaan, op 26 Maart kon ik daar op spreekuur komen. Binnen 10 minuten had de beste man zonder enige twijfel vastgesteld dat we de boel gingen fixen. Hij legde zeer vlot uit wat hij ging doen. Hij zou een stukje kniepees gebruiken als vervanging van de gescheurde kruisband. Na dat gesprek kon ik gelijk een vervolgafspraak maken voor een intake bij de anesthesist en die was op 30 Maart. Na die intake kon mijn operatie worden ingepland en die was dus op 22 Mei j.l.

De operatie
22 Mei moest ik mij om 9:45 bij de opnamebalie in het ziekenhuis melden en werd ik doorverwezen naar de afdeling waar ik minimaal 2 dagen zou verblijven. Aldaar werd ik geinstalleerd (bloeddruk meten) en al om 10:45 werd ik naar de voorbereidingskamer gereden waar mijn been middels een blok erdoving zou worden klaargemaakt voor de operatie. De orthopeed kwam een pijtje zetten op het juiste been zodat ze niet aan de verkeerde knie zouden gaan sleutelen.

Bij de blokverdoving werd doormiddel van 2 spuiten (1 in de lies en 1 in de bil) mijn been als het ware verlamd. Dit zorgde wel voor een lachbui van mij, want het is toch echt een rare gewaarwording om je ene been makkelijk te kunnen bewegen en je andere, hoe goed je het ook probeert, met geen mogelijkheid te kunnen bewegen.
Om ongeveer 11:30 werd ik naar de OK gebracht waar ik op de operatietafel moest gaan liggen. Dit is nog best lastig met zo'n dood been aan je lijf. Na een laatste check of de verdoving goed was aangeslagen werd er begonnen met het maken van de snede over mijn knie om het stukje van de kniepees te kunnen "oogsten" dat voor de vervangende VKB moest gaan zorgen. Toen bleek toch dat de blokverdoving niet helemaal goed werkte, ik voel niet veel maar genoeg pijn waardoor ik om wat extra verdoving vroeg. De anesthesist had echter meer nodig dan verwacht maar uiteinlijk lag TripleBee in een bijna katzwijm en voelde hij geen pijn meer. Na de operatie moest ik vanwege de extra verdoving nog wel een halfuurtje op de uitslaapkamer liggen, maar uiteindelijk lag ik om ca 13:45 alweer op mijn kamer en was deel 1 achter de rug.

De revalidatie
De volgende dag (na een redelijk goede nachtrust) mocht ik nadat er foto's van de knie waren gemaakt en een gesprekje met de fysio om 12:30 alweer naar huis.
Gisterenavond lekker met mijn pa bij mij thuis op de bank naar de C'league finale gekeken, en voor de makkelijkheid maar op de bank geslapen. 'S nachts 1 keer wakker geworden van de pijn maar voor de rest prima geslapen.
Op dit moment (24 mei 10:30) heb ik geen pijn (kan ook door de pijnstillerskomen natuurlijk) maar merk dat de knie al wat minder stijf begint te worden.

Goed, tot zover de eerste belevenissen, ik zal proberen hier met regelmaat bijzonderheden neer te zetten. Mochten jullie vragen hebben, dan lees ik het wel en zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Groetjes, TripleBee

[ Bericht 0% gewijzigd door TripleBee op 24-05-2007 10:49:53 ]
En...raak jij al gefrustreerd van al die typ fouten?
pi_49717770
succes vast
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:59:44 #3
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49719089
Hey TripleBee, veel succes met de revalidatie gozer!

Ik moet zeggen dat ik helemaal pijn vrij ben op het moment met mn knie alleen dat ik uit angst niet train of sommige oefeningen doe. Verder voelt het allemaal goed.
Love will tear us apart (Joy Division)
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:01:29 #4
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49726239
Mijn operatie ook prima geslaagd mocht 1,5 dag eerder na huis kon mijn knie al 90 graden buigen.
Nou maar revalideren ik hen nauwlijks pijn dus dat scheeld verder ga ik dinsdag echt beginnen met oefeningen.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49732536
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 10:41 schreef TripleBee het volgende:

verhaal

Groetjes, TripleBee
Lekker he, die rood/bruine pilletjes

Nou, ik vond je er gister op ziekenbezoek best goed uit zien, dus gaat helemaal goedkomen met TripleBee.

Sterkte
pi_49743828
@ An24 en don-diablo, thanks

@ SRS-Engineering, mooi dat jou operatie ook goed geslaagd is. Succes komende dagen, weken en maanden. Als je wil ben je uiteraard welkom om ook in dit topic jou belevenissen te melden.

Maar goed. Vandaag een goede gehad. Geen pijn en bij het verschonen van het verband geconstateerd dat de acht krammen die de wond moeten dichthouden hun werk goed doen. Zal me een fraai litteken worden
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:23:02 #7
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49752484
ja jij ook veel succes

volgens mij verschilt onze behandeling van elkaar dus ben eigenlijks wel benieuwd wie eerder op de been is

lopen is voor mij eigenlijks niet zo probleem kan makkelijk op mijn benen staan enz..
alleen de oefening van over de vloer schuiven is redelijk lastig.

Fysiotherapeute was verbaast hoe goed ik al met krukken kon lopen.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
  vrijdag 25 mei 2007 @ 12:09:28 #8
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49758499
Ik had wat littekens opgelopen op mn been van het sporten, maar beetje zon en ze vallen gelijk minder op kan ik je zeggen
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_49769623
Sterkte man Ik hoorde het verhaal van An onderweg vandaag
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_49771330
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:23 schreef SRS-Engineering het volgende:
ja jij ook veel succes

volgens mij verschilt onze behandeling van elkaar dus ben eigenlijks wel benieuwd wie eerder op de been is

lopen is voor mij eigenlijks niet zo probleem kan makkelijk op mijn benen staan enz..
alleen de oefening van over de vloer schuiven is redelijk lastig.

Fysiotherapeute was verbaast hoe goed ik al met krukken kon lopen.
Mooi dat je al goed op je benen kunt staan. Mijn knie is nog behoorljik stijf, waardoor er nog niet echt sprake is van lopen maar meer van waggelen .

Dinsdag heb ik mijn eerste afspraak bij de fysio.

Wat voor behandeling heb jij gehad? Hebben ze bij jou een stukje hamstringpees gebruikt?
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 17:18 schreef PdeHoog het volgende:
Sterkte man Ik hoorde het verhaal van An onderweg vandaag
Thanks, hield jij het een beetje uit met dire van die katten aan boord?
pi_49771792
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:18 schreef TripleBee het volgende:

Thanks, hield jij het een beetje uit met dire van die katten aan boord?
Je bedoelt: 1 kat en 2 verschrikkelijk lieve kleine poesjes en je mag zelf invulling geven aan de verdeling
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_49772305
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:57 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Je bedoelt: 1 kat en 2 verschrikkelijk lieve kleine poesjes en je mag zelf invulling geven aan de verdeling
Prrrrrr miauw

Nog veel rood bruine pilletjes nodig TripleBee?
pi_49777094
Hey dit is geen SC topic jah

Ontopic: De pijn valt mee.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 10:52:40 #14
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49786528
Ja ze hebben het bij mij uit de hamstrings gehaald. Voordeel daarvan is dat ik daardoor uiteindelijk langer op mijn knieen kan zitten. Nadeel is dat het meer tijd inneemt voordat het herstelt. Maar ik heb ook volledige narcose gehad en moest een dag langer in het ziekenhuis blijven. Dat zijn denk ik de grootste verschillen. Verder heb ik nauwlijks pijn. En zou al zonder krukken kunnnen lopen maar dan mis ik net dat kleine beetje steun. op het been van de knie staan gaat ook prima.

Hopen voor jouw dat je hem al wat soepeler kunt bewegen en dat het lopen straks ook makkelijker gaat.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49786678
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 10:52 schreef SRS-Engineering het volgende:
Ja ze hebben het bij mij uit de hamstrings gehaald. Voordeel daarvan is dat ik daardoor uiteindelijk langer op mijn knieen kan zitten. Nadeel is dat het meer tijd inneemt voordat het herstelt. Maar ik heb ook volledige narcose gehad en moest een dag langer in het ziekenhuis blijven. Dat zijn denk ik de grootste verschillen. Verder heb ik nauwlijks pijn. En zou al zonder krukken kunnnen lopen maar dan mis ik net dat kleine beetje steun. op het been van de knie staan gaat ook prima.

Hopen voor jouw dat je hem al wat soepeler kunt bewegen en dat het lopen straks ook makkelijker gaat.
Bij mij is de pijn nu ook snel minder aan het worden. Ook begint de knie zijn normale vorm langzaam weer aan te nemen. Daardoor wordt het bewegen ook allemaal weer makkelijker.

Had jij de keuze blokverdoving/volledige narcose of was er alleen sprake van volledige narcose?
  zaterdag 26 mei 2007 @ 11:23:34 #16
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49787115
alleen volledige narcose. alleen op de uitslaapkamer had ik veel pijn daarna bijna niks.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49787843
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:23 schreef SRS-Engineering het volgende:
alleen volledige narcose. alleen op de uitslaapkamer had ik veel pijn daarna bijna niks.
Doordat jij met de hamstring techniek geholpen bent heb je natuurlijk ook geen jaap van ca. 10cm over je knie lopen ofwel?
Echt irritant, het jeukt onder de pleister en krabbelen is ook geen optie...
  zaterdag 26 mei 2007 @ 15:39:16 #18
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49792877
Ik heb ook gewoon een jaap van 10 cm maar ik heb geen kriebels. De pleisters werden de 2de dag er allemaal er al afgehaald.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49823104
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:39 schreef SRS-Engineering het volgende:
Ik heb ook gewoon een jaap van 10 cm maar ik heb geen kriebels. De pleisters werden de 2de dag er allemaal er al afgehaald.
Ok, nou dat is wel mooi. Ik laat die pleister voorlopig nog ter bescherming zitten. Bovendiem zijn de krammen nu niet echt een spektakel om naar te kijken.
pi_49883981
Vandaag de 1e controle bij de fysio gehad. Knie zag er volgens haar goed uit. Uiteraard nog wel dik van het vocht, maar de beweeglijkheid was al heel behoorlijk.

Hier en daar onstaan nu wel flinke blauwe plekken op mijn onderbeen, maar dat schijnt er ook een beetje bij te horen als gevolgen van het hakken en boren.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:21:43 #21
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49895072
Mijn 1ste controle bij de fysio heb ik vandaag ook gehad.

Alles was prima. Hij waarschuwde mij nog wel dat ik niet te hard van stapel moest lopen verder heb ik wat oefeningen mee gekregen.

VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49901727
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 17:21 schreef SRS-Engineering het volgende:
Mijn 1ste controle bij de fysio heb ik vandaag ook gehad.

Alles was prima. Hij waarschuwde mij nog wel dat ik niet te hard van stapel moest lopen verder heb ik wat oefeningen mee gekregen.

Heel herkenbaar alleen is het dan bij mij een zij in plaats van hij.
  woensdag 30 mei 2007 @ 01:21:17 #23
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_49913790
Woei, sterkte!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_49933708
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 01:21 schreef ElisaB het volgende:
Woei, sterkte!
Thanks.
pi_49944173
Verder merk ik nu hoe verzwak,t de pees tussen knieschijf en onderbeen, door de operatie is geworden. Mijn been optillen vanuit horizontale positie is erg zwaar. Het lijkt wel of mijn onderbeen van lood is, zo moeilijk kan ik hem bewegen. ik ga er maar vanuit dat dit over enige tijd weer over is.
  donderdag 31 mei 2007 @ 12:15:01 #26
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_49960586
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 21:48 schreef TripleBee het volgende:

Verder merk ik nu hoe verzwak,t de pees tussen knieschijf en onderbeen, door de operatie is geworden. Mijn been optillen vanuit horizontale positie is erg zwaar. Het lijkt wel of mijn onderbeen van lood is, zo moeilijk kan ik hem bewegen. ik ga er maar vanuit dat dit over enige tijd weer over is.
Heb ik helemaal geen last van

Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik de afgelopen tijd elke dag 30 km gefietst heb en wel wat beenspieren getraind heb. Verder heb ik wel last van de hamstrings maar dat is logisch omdat ze daar een stuk uit hebben gehaald.

Heb jij verder ook nog oefeningen ?

VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_49978520
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 12:15 schreef SRS-Engineering het volgende:

[..]

Heb ik helemaal geen last van

Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik de afgelopen tijd elke dag 30 km gefietst heb en wel wat beenspieren getraind heb. Verder heb ik wel last van de hamstrings maar dat is logisch omdat ze daar een stuk uit hebben gehaald.

Heb jij verder ook nog oefeningen ?

30km per dag...netjus daar ben ik niet aan toegekomen, wel op de fitness extra oefeningen gedaan om ook de knie zo sterk mogelijk te maken voorafgaand aan de operatie.

Nu mag ik alleen nog in zittende positie mijn knie buigen om de spieren te stimuleren en het vocht af te voeren. Wellicht volgende week proberen op de hometrainer te fietsen. Maar dat hang af hoeveel vocht er nog in de knie zit.

Kreeg vandaag wel een standje bij de fysio. Ik was met één kruk komen lopen, i.v.m. de regen had ik mijn andere hand nodig voor een paraplu. Ik heb haar nu moeten beloven voorlopig echt nog zoveel mogelijk met 2 krukken te lopen.
Dat doen we dus maar
pi_49998279
SRS-Engineering, heb jij ook last van blauwe plekken op je kui? Nouja plekken. Mijn kuit is bijna 1 grote blauwe plek.

De oefeiningen doen hun werk, de knie wordt maar dunner en dunner. Ik kan al weer een beetje een knieschijf zien
  vrijdag 1 juni 2007 @ 15:20:39 #29
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_50002482
Het fietsen waar jij het over had mag ik pas over 4 weken doen volgens mijn protocol.

Verder heb ik helemaal geen blauwe plekken. Wel is mijn knie nog behoorlijk dik. Ik heb nou geen pijn sinds vandaag en ik heb het gevoel dat hij ook lang niet meer op spanning staat. Hopen dat dit een goed teken is en niet dat ik het verknald heb.
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_50003787
Interessant topic, ben zelf enigszins ervaringsdeskundige

Ik heb zelf m'n kruisband afgescheurd in m'n knie en ben na 2 (kijk)operaties weer aan 't voetballen.

Ik heb eerst 6 wkn lang 3x per week fysiotherapeutische behandeling gehad (dit was echter erg groepsgericht en dus niet goed voor mij individueel) Daarna ben ik nog 'n keer door m'n knie gezakt en is m'n meniscus beschadigd. De fysiotherapie die ik na de 2e operatie heb gehad was helemaal op mij afgestemd en we deden ook sportspecifieke oefeningen zoals kappen/draaien etc. Ik moest van de therapeut wel kiezen tussen veld- en zaalvoetbal, dan richt je je op 1 ondergrond en is minder belastend voor je knie.

Ik ben nu alweer ruim 'n seizoen in de zaal aan 't voetballen en ik heb tot nu toe niet 1 moment gehad dat 't fout ging. Ik moet wel blijven trainen naast 't voetballen, dat is wel 'n probleem bij mij, die discipline is moeilijk.

Je moet je kracht en coördinatie blijven onderhouden, anders val je zo weer terug.

Sinds 2 wedstrijden in de zaal merk ik ook weer dat ik op 't oude niveau terug ben, ik heb 'n seizoen lang met "angst" gevoetbald. Niet bewust, maar ik merkte wel dat ik niet snel in duel ging en anderen zagen 't ook aan me. Nu sinds kort ga ik er weer vol in en merk ik dat ik echt van meerwaarde kan zijn voor 't team.

Ik weet niet of voor jou/jullie 't voetballen helemaal afgelopen is, maar misschien heb je door m'n verhaal ook de wilskracht en 't geduld om aan de gang te gaan.
"If you're not a manc, you're a wank"
  vrijdag 1 juni 2007 @ 16:03:20 #31
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_50004139
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 15:53 schreef Eric_Cantona het volgende:
Interessant topic, ben zelf enigszins ervaringsdeskundige

Ik heb zelf m'n kruisband afgescheurd in m'n knie en ben na 2 (kijk)operaties weer aan 't voetballen.

Ik heb eerst 6 wkn lang 3x per week fysiotherapeutische behandeling gehad (dit was echter erg groepsgericht en dus niet goed voor mij individueel) Daarna ben ik nog 'n keer door m'n knie gezakt en is m'n meniscus beschadigd. De fysiotherapie die ik na de 2e operatie heb gehad was helemaal op mij afgestemd en we deden ook sportspecifieke oefeningen zoals kappen/draaien etc. Ik moest van de therapeut wel kiezen tussen veld- en zaalvoetbal, dan richt je je op 1 ondergrond en is minder belastend voor je knie.

Ik ben nu alweer ruim 'n seizoen in de zaal aan 't voetballen en ik heb tot nu toe niet 1 moment gehad dat 't fout ging. Ik moet wel blijven trainen naast 't voetballen, dat is wel 'n probleem bij mij, die discipline is moeilijk.

Je moet je kracht en coördinatie blijven onderhouden, anders val je zo weer terug.

Sinds 2 wedstrijden in de zaal merk ik ook weer dat ik op 't oude niveau terug ben, ik heb 'n seizoen lang met "angst" gevoetbald. Niet bewust, maar ik merkte wel dat ik niet snel in duel ging en anderen zagen 't ook aan me. Nu sinds kort ga ik er weer vol in en merk ik dat ik echt van meerwaarde kan zijn voor 't team.

Ik weet niet of voor jou/jullie 't voetballen helemaal afgelopen is, maar misschien heb je door m'n verhaal ook de wilskracht en 't geduld om aan de gang te gaan.
Heel erg bedankt voor deze reactie

Ik ben zelf absoluut weer van plan om te gaan voetballen. Maar ik ben van plan het erg rustig op te bouwen en de spieren rondom mijn knie eerst goed te trainen. Zelf ben ik verdediger van het type Stam dat er altijd vol op ingaat. Ik denk niet dat ik er weer zo vol in ga als voorheen omdat je weet wat de gevolgen kunnen zijn.

Erg tof dat je de moeite hebt genomen om te reageeren
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_50004711
Geen dank, ik weet van mezelf hoe belangrijk 't is dat er mensen zijn die in je blijven geloven. Ik heb er welgeteld 1 gehad, m'n fysiotherapeut. Voor de rest heb ik alleen maar opmerkingen gehad van: "waarom stop je niet gewoon, je verneukt je hele knie, etc"..

Ik ben blij dat ik voor mezelf heb gekozen en heb doorgevochten. 't Resultaat mag er tot nu toe zijn. 't Kan natuurlijk altijd weer fout gaan, en 't risico is groter dan normaal. Maar ik neem 't risico voor lief en kan 't voetballen niet opgeven, nu niet in ieder geval.
pi_50004781
Ik heb overigens nu de naam: "De man van Glas" gekregen, op zich ook wel 'n eer
pi_50021885
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 16:03 schreef SRS-Engineering het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor deze reactie

Ik ben zelf absoluut weer van plan om te gaan voetballen. Maar ik ben van plan het erg rustig op te bouwen en de spieren rondom mijn knie eerst goed te trainen. Zelf ben ik verdediger van het type Stam dat er altijd vol op ingaat. Ik denk niet dat ik er weer zo vol in ga als voorheen omdat je weet wat de gevolgen kunnen zijn.

Erg tof dat je de moeite hebt genomen om te reageeren
WHZ. Geeft de burger moed om het zomaar te zeggen.

SRS-Engineering het fietsen waar ik het over had is niet meer dan rondraaien hoor. Duurt nog wel ff voordat er tegen een "nuttig" verzetje getrapt mag worden. Meer ter lichte stimulering van de bovenbeenspieren.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 11:47:33 #35
169369 SRS-Engineering
PASSION FOR POWER
pi_50029022
ok

Ik merk duidelijk dat mijn kruisband minder op spanning staat heb jij dat ook ? Hoe lang duurt jouw revalidatie ?

Ik heb ook helemaal geen pijn meer
VW GOLF 1.1C - 1983 -
pi_50034218
TripleBee, waarom heb jij gekozen voor een stuk kniepees en niet voor de hamstring methode?
"If the last Pope was called JOHN PAUL, the new one shoulda been called GEORGE RINGO."
- Noel Gallagher
pi_50034832
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 11:47 schreef SRS-Engineering het volgende:
ok

Ik merk duidelijk dat mijn kruisband minder op spanning staat heb jij dat ook ? Hoe lang duurt jouw revalidatie ?

Ik heb ook helemaal geen pijn meer
Mijn orthopeed zei dat ik mijn knie over negen maanden volledig kan/mag sportbelasten. Dus dan zou ik ook weer kunnen voetballen. (als alles goed blijft gaan natuurlijk).

Ja, ook in mijn knie neemt de spanning af. Komt natuurlijk doordat het vocht langzaam weg trekt, zorgt voor minder druk in de knie.
pi_50034987
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:57 schreef thomasss het volgende:
TripleBee, waarom heb jij gekozen voor een stuk kniepees en niet voor de hamstring methode?
Tja, de eerlijheid dient mij te zeggen dat de orthopeed min of meer die keuze gemaakt. Kijk, voor beide technieken zijn voor en nadelen op te noemen. En mijn orthopeed handeert deze manier als standaard.

Bij de kniepees techniek bestaat er een kans op irritaties van de kniepees na de operatie omdat er ook stukjes bot worden weggenomen. Er bestaat dan een kans op botkalk afzetting in de pees. Bij de hamstringtechniek is dat niet zo.

Doordat ze het weggehaalde stukje kniepees met behulp van die stukjes bot vast zetten zullen deze weeer vergroeien met het bot van je onder en bovenbeen. Dit schijnt dan weer een voordeel te zijn t.o.z. de hamstring techniek

Hier kun je als je door klikt bij Knee en dan de ACL procedures bekijkt heel goed beide procedures bekijken. Dan zie je duidelijk de verschillen in de technieken.

Mocht je nog meer vragen hebben dan kun je die altijd stellen. Als SRS-Engineering aanvullingen heeft of opmerkingen dan zal hij die vast wel willen geven.
pi_50090145
Aha ok bedankt!
Moet je ook nog met een brace of iets dergelijks lopen naast je krukken?

Ik heb namelijk een jaar of 7 geleden mn kruisband gescheurd, maar nooit wat aangedaan en zit nu een beetje rond te kijken om er weer een nieuwe in te laten zetten
"If the last Pope was called JOHN PAUL, the new one shoulda been called GEORGE RINGO."
- Noel Gallagher
pi_50091313
quote:
Op maandag 4 juni 2007 13:47 schreef thomasss het volgende:
Aha ok bedankt!
Moet je ook nog met een brace of iets dergelijks lopen naast je krukken?

Ik heb namelijk een jaar of 7 geleden mn kruisband gescheurd, maar nooit wat aangedaan en zit nu een beetje rond te kijken om er weer een nieuwe in te laten zetten
Nee je hoeft alleen met krukken lopen. Op zich lukt dat wel mar je moet streng voor jezelf zijn, echt de tijd nemen om je knie te laten sterken. Ik wilde ook weer veel te snel en smokkelde zo nu en dan door zonder krukken kleine stukjes (bijv naar de wc / keuken) te lopen. Daar heb ik gisteren wel spijt van gekregen..dit was te snel en dan reageert de knie behoorlijk heftig en dat doet dan best veel pijn.
pi_50093037
quote:
Op maandag 4 juni 2007 14:29 schreef TripleBee het volgende:

[..]

Nee je hoeft alleen met krukken lopen. Op zich lukt dat wel mar je moet streng voor jezelf zijn, echt de tijd nemen om je knie te laten sterken. Ik wilde ook weer veel te snel en smokkelde zo nu en dan door zonder krukken kleine stukjes (bijv naar de wc / keuken) te lopen. Daar heb ik gisteren wel spijt van gekregen..dit was te snel en dan reageert de knie behoorlijk heftig en dat doet dan best veel pijn.
Ja ik begrijp wat je bedoelt, je moet gewoon niet te snel alles weer kunnen
Het punt is dat ik er ook niet altijd last van heb, misschien eens in de twee maanden misschien. Daarom zit ik ook nogal te twijfelen om het wel of niet te doen..
- Noel Gallagher
pi_50096085
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:35 schreef thomasss het volgende:

[..]

Ja ik begrijp wat je bedoelt, je moet gewoon niet te snel alles weer kunnen
Het punt is dat ik er ook niet altijd last van heb, misschien eens in de twee maanden misschien. Daarom zit ik ook nogal te twijfelen om het wel of niet te doen..
Ik had er ook niet altijd last van, zo nu en dan.

Bedenk dit. Elke keer dat je door je knie gaat, kan het zijn dat er meer schade aan je knie kan ontstaat. Denk aan je meniscussen.
De vader van een vriend van mij heeft toen hij jong was er nooit wat aan laten doen. Nu heeft hij voor zijn 50e al één kunst knie gekregen. De andere volgt binnen een paar jaar. Een knie kunnen ze maar 1 keer vervangen en gaat zo'n 15 jaar mee. Daarna rest alleen nog een rolstoel als het lopen niet meer gaat.....

M.a.w. een stabiele knie lijkt nu misschien nog niet zo belangrijk, maar later wel.

Succes met het doorhakken van de knoop.
pi_50096313
Ja ik had vooral het eerste jaar dat ik veel door mijn knie ging, de laatste 5 à 6 jaar heb ik het niet meer gehad. Maar het is wat je zegt, nu heb ik nog niet veel problemen maar later waarschijnlijk wel. Vind het ook lastig en moeilijk om 9 maanden te revalideren, vind het vooral een hoop gedoe.
- Noel Gallagher
pi_50102187
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:07 schreef thomasss het volgende:
Ja ik had vooral het eerste jaar dat ik veel door mijn knie ging, de laatste 5 à 6 jaar heb ik het niet meer gehad. Maar het is wat je zegt, nu heb ik nog niet veel problemen maar later waarschijnlijk wel. Vind het ook lastig en moeilijk om 9 maanden te revalideren, vind het vooral een hoop gedoe.
Na 9 maanden kun je volledig sportbelasten als je dat wil. Maar wat is 9 maanden op een mensenleven?
pi_50109018
Ja niks eigenlijk.. denk toch maar dat ik het binnenkort ga doen. Veel succes met de revalidatie, ook voor SRS en ik blijf het topic volgen!
- Noel Gallagher
pi_50148731
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:22 schreef thomasss het volgende:
Ja niks eigenlijk.. denk toch maar dat ik het binnenkort ga doen. Veel succes met de revalidatie, ook voor SRS en ik blijf het topic volgen!
Succes met in gang zetten dan maar .

Vandaag weer bij de fysio geweest. Ze is erg tevreden over het herstel van de knie. Ik heb er weer wat oefeningen bij gekregen. O.s. het in zittende positie heffen van een gestrekt been. Goh dat is toch best zwaar ineens.
Nouja we den ons best. Donderdag ochtend gaan de krammen er uit. 'S middags weer naar de fysio en wellicht mag ik dan ff op de home trainer trappen.
pi_50197004
Vanochtend zijn de krammen er uit gehaald. Daar merk je gelukkig ook helemaal niets van. Orthopeed was wel tevreden hoe het er allemaal uit zag. Na nog wat extra adviezen voor het wegkrijgen van het laatste beetje vocht mocht ik al snel weer huiswaarts.

Ohja, lang bij de polie moeten wachten? Nee absoluut niet. Ik had om 9:45 een afspraak. Maar om files voor te zijn waren mijn pa en ik ruim op tijd daar. Om 9:15 om precies te zijn. Ik dacht dus eerst nog even te moeten wachten, maar nee hoor. Ik kon gelijk doorlopen. Sterker nog om 9:50 was ik al weer thuis...
pi_50206944
Krammen zijn de hechtingen neem ik aan?
- Noel Gallagher
pi_50207233
Het gaat dus de goeie kant op Mooi man
pi_50209156
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 16:55 schreef thomasss het volgende:
Krammen zijn de hechtingen neem ik aan?
inderdaad. Schijnt een mooier (= minder zichtbaar) litteken te geven. En ik moet zeggen. Tot nu toe ziet het er ook niet echt schokkend uit.
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:04 schreef PdeHoog het volgende:
Het gaat dus de goeie kant op Mooi man
Het gaat de goede kant op ja. Nog wel een lange weg te gaan maar thanks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')