Dit is het Tournament Beste Film Allertijden.
Hier gaan we uitmaken wat de beste film ooit is. Vergeet de jaartournaments, de regisseurstournaments, de genretournaments en de landentournaments... hier komen álle Grote Films bijeen.
Om de boel wat beheersbaar en min of meer zuiver te houden, zijn er wat uitgebreidere regels dan bij een normaal tournament.
Welke films doen mee?(1) De Top 100 van de
Fok! Film Top 100 2006 - 5e editie - De Nasleep(2) Alle halve finalisten uit alle decenniatournaments
(3) Alle achtste finalisten uit het FOK! Movie Tournament uit 2002
(4) Films die in dit topic genomineerd worden (in totaal 139, 267 of 395 films)
Met de laatste categorie films vullen we de lijst aan tot 256 of 384 films (afhankelijk van het aantal nominaties). Om de echte baggerfilms (en de zogenaamde lolbroeken) uit het tournament te houden, mogen alleen films genomineerd worden die op het moment van de nominatie een 6.0 of hoger hebben op IMDb en worden gesteund volgens onderstaande voorwaarden:
IMDB-cijfer 6.0 t/m 6.9: 6 steunen nodig
IMDB-cijfer 7.0 t/m 7.4: 5 steunen nodig
IMDB-cijfer 7.5 en hoger: 4 steunen nodig
Ik leg geen limiet op wat betreft het aantal films dat je mag nomineren. Ga echter niet complete lijsten copy/pasten... zorg ervoor dat ik je nog serieus kan nemen in dit tournament.
![]()
Als er meer films worden genomineerd dan nodig zijn, dan geldt dat de films die het eerst aan de nominatie/steun-voorwaarden voldeden, meedoen. Eerst komt, eerst maalt dus.
Mochten we op deze manier toch razendsnel aan heel veel meer films komen, dan breid ik het Tournament uit naar 512 films in totaal (en daar ga ik mezelf nu al voor haten
![]()
). In dat geval (en ook als er maar 256 meedoen) slaan we de Voorronde over en spelen we de Eerste en de Tweede ronde met een gewogen loting.
VoorrondeAls er 384 films zijn genomineerd, hebben we een voorronde nodig. Als er 256 of 512 films meedoen, is dat niet het geval.
In de voorronde spelen we 128 films weg, zodat we in de eerste ronde op 256 films komen.
De 128 films met de hoogste IMDB-cijfers krijgen een wildcard en gaan direct door naar de eerste ronde.
Van de andere 256 films zetten we de 128 films met het hoogste IMDB-cijfer willekeurig tegenover de 128 films met het laagste IMDB-cijfer. In de praktijk betekent dit dus dat de onderste helft uit de IMDB Top 250 het mag opnemen tegen de films die niet in de Top 250 staan.
De 128 die uit de voorronde komen, gaan mee naar de eerste ronde.
Eerste rondeIn de eerste ronde zetten we de 128 films die een wildcard kregen willekeurig tegenover de 128 films die uit de voorronde zijn gekomen.
Tweede ronde en verderAls we een voorronde hebben gespeeld, worden vanaf de tweede ronde de duels compleet willekeurig geloot en wordt er dus niet meer gelet op het IMDB-cijfer bij de loting. Als we geen voorronde hebben gespeeld, gebeurt dat pas vanaf de derde ronde.
Gelijkspel?Als twee films die tegenover elkaar staan evenveel stemmen krijgen, wint de film met het hoogste IMDB-cijfer op dat moment. Zijn ook die cijfers gelijk, dan wint de film met de meeste stemmen op IMDB. In het onwaarschijnlijke geval dat zelfs die cijfers gelijk zijn, dan geeft het aantal gewonnen Oscars in alle categorien de doorslag en anders het aantal Oscarnominaties in alle categorien. Komen we er dan nog niet uit, dan bellen we de krant.
Lengte rondesDit gaat een Groot Tournament worden. Met een hoofdletter G. We gaan een ronde of acht, negen voor de kiezen krijgen en ik wil graag klaar zijn voor ik 32 word (want voor mijn 31e is het met acht ronden al te laat
![]()
). Ook wil ik het liefst klaar zijn voor Gorro met de FOK! Film Top 100 begint. Daarom duurt elke ronde in principe een week. Ik zal proberen iedere maandag een volgende ronde te starten, overmacht daargelaten natuurlijk. De nominatieronde duurt in principe anderhalve week, tot 4 juni, maar da's wat afhankelijk van (het uitblijven van) de stormloop aan nominaties.
[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 24-05-2007 08:56:09 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.