quote:De Indiase politie wil dat een adoptiekind, dat al zes jaar in Nederland is, terugkomt naar India voor een DNA-test en een hereniging met de biologische ouders. Het kind is volgens de Indiase autoriteiten in 1999 niet vrijwillig afgestaan door de ouders, maar gestolen en verkocht aan een kindertehuis. Dat blijkt uit vertrouwelijke politierapporten en onderzoek in India van Netwerk.
Brief
Via bemiddelingsbureau Meiling is het kind geadopteerd naar Nederland. De adoptieouders ontvingen in februari van dit jaar een brief van de Indiase politie met het verzoek hun kind terug te brengen naar India. De Nederlandse overheid kent de brief, maar heeft tot op heden niet officieel gereageerd.
Zoektocht
Het derde en jongste kind van mevrouw \'Kajendran\' uit Madras was anderhalf jaar oud toen het midden in de nacht werd gestolen. Na de vermissing werd de politie ingeschakeld en begon ook de familie een uitgebreide zoektocht. Nadat de vader zijn baan had verloren en de familie \'Kajendran\' haar bezittingen moest verkopen, werd de zoektocht gestaakt.
Arrestatie
De zaak kwam in een stroomversnelling toen in mei 2005 de Indiase politie een bende kidnappers arresteerde. Tijdens de verhoren bekenden ze gestolen kinderen aan een kindertehuis te hebben verkocht. De politie nam dossiers en foto\'s van het kindertehuis in beslag en vroeg ouders van vermiste kinderen naar het bureau te komen. De moeder herkende onmiddellijk op een van de foto\'s haar vermiste kind.
DNA-test
Toen mevrouw \'Kajendran\' hoorde dat haar kind nog leefde, zei ze er alles aan te willen doen om het kind terug te krijgen. \"Sommige mensen zeggen: jouw kind leeft onder goede omstandigheden daar, laat het daar toch. Maar ik wacht op mijn kind, ik wil het terug zien.\" Vorig jaar is ze zelfs een rechtszaak gestart om haar kind terug te krijgen. De rechter heeft nog geen definitieve uitspraak gedaan. Ook professor Hoksbergen, autoriteit op het gebied van adoptie, is van mening dat er een DNA-test gedaan moet worden. \"Dan heb je zekerheid. Ik vind dat de Nederlandse staat hieraan moet meewerken. Daar zijn wij als staat verantwoordelijk voor.\"
Op zijn kop
Het leven van de adoptieouders staat op zijn kop. Volgens politierapporten die Netwerk in handen kreeg, is gebleken dat de afstandsverklaring van hun adoptiekind is vervalst en de familieachtergronden zijn verzonnen. De familie laat weten de situatie verschrikkelijk te vinden, helemaal voor de biologische ouders. Ze doen een klemmend beroep op de media hen met rust te laten in het belang van het kind.
In de uitzending
In Netwerk vanavond het eerste van twee items van Geertjan Lassche en Eliza Bergman over adoptie. Morgenavond volgt het vervolg.
Hoezo? Er zijn heel veel kinderen die terugverlangen naar hun roots. Waarom zou dat voor dit kind anders zijn?quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:09 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat dat in het geval van Rahul ook zo zou zijn is wel heel vergezocht.
Misschien moet je voor de grap eens praten met wat mensen die geadopteerd zijn. Ik ken ze ook, de mensen die nergens 'last' van hebben, maar ik ken er meer die naar 'thuis' verlangden.quote:Nee.
"Heel veel" is overdreven.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Hoezo? Er zijn heel veel kinderen die terugverlangen naar hun roots. Waarom zou dat voor dit kind anders zijn?
Dat zijn niet gelijk "gedragsproblemen" hoor.quote:Misschien moet je voor de grap eens praten met wat mensen die geadopteerd zijn. Ik ken ze ook, de mensen die nergens 'last' van hebben, maar ik ken er meer die naar 'thuis' verlangden.
Ik heb het niet over gedragsproblemen, ik heb het over gevoelsproblemen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:16 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
"Heel veel" is overdreven.
Waarom er gelijk van uit gaan dat het met dit jongetje ook gaat gebeuren?
[..]
Dat zijn niet gelijk "gedragsproblemen" hoor.
Hoe groot is dat percentage dan wel niet?quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over gedragsproblemen, ik heb het over gevoelsproblemen.
Terugverlangen naar huis, naar waar je geboren bent.
Zeg, doe eens zelf wat research, daar is al zat over verschenen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hoe groot is dat percentage dan wel niet?
Mooi gezegd.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:21 schreef Angelcakes het volgende:
Erg moeilijk dit... maar toch denk ik dat het in het belang van het kind is als hij hier blijft. en dan niet alleen omdat hem in Nederland een "beter" leven zou wachten maar vooral omdat dat kind geen boodschap heeft aan zijn echte ouders die in een ver land wachten, hij weet niet beter dan dat hij hij hier thuishoort, spreekt alleen Nederlands en voor zijn gevoel zou je hem bij zijn echte ouders weghalen als je hem naar India laat gaan ...
just my two cents
maar het blijft ontzettend moeilijk dit, ik moet er niet aan denken hoe zijn biologische ouders zich nu voelen. Maar toch he, als ik naar mijn dochter kijk, die is nu acht, stel je voor dat ze haar bij mij weg zouden halen omdat blijkt dat ze vroeger ontvoerd is en illegaal voor adoptie aangemeld zou zijn. ( ze is wel 100% van mij maar ff hypotetisch he ) Dan komt ze in een voor haar vreemde omgeving terecth , tussen allemaal vreemden die een andere taal spreken en met weinig contact met de mensen die ze kent als haar ouders... of ze daar gelukkig van wordt, ik betwijfel het.
Materialisme heeft daar niks mee te maken, je alleen voelen des te meer.
Zeg, jullie doen de beweringen, dan mogen jullie het ook staven.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:24 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zeg, doe eens zelf wat research, daar is al zat over verschenen.
als het maar je mening is héquote:
In elk geval groot genoeg om als geadopteerde kinderen een actiegroep op te richten die adoptie ter discussie stelt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hoe groot is dat percentage dan wel niet?
Laten we ff hypothetisch doen alsof jouw kind uit haar bedje is gejat. Zeg je dan ook: ach, laat maar.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:21 schreef Angelcakes het volgende:
Maar toch he, als ik naar mijn dochter kijk, die is nu acht, stel je voor dat ze haar bij mij weg zouden halen omdat blijkt dat ze vroeger ontvoerd is en illegaal voor adoptie aangemeld zou zijn. ( ze is wel 100% van mij maar ff hypotetisch he )
dat is precies wat je bij iedere adoptie doetquote:Op woensdag 23 mei 2007 19:32 schreef Dagonet het volgende:
Oh boo fucking hoo, adoptie is stiekem mensenhandel en cultuur- en identiteitsroof.
Belang van het kind is dat het bij de adoptie-ouders blijft en niet opeens uit z'n leventje getrokken wordt en in een andere cultuur bij wildvreemden gedumpt wordt.
In dit geval wel ja. Tuurlijk is adoptie een oplossing als het kind geen ouders heeft die voor hem kunnen of willen zorgen. Maar dit kind heeft ouders die hun kind tegen hun zin zijn verloren. Dat is iets anders dan adoptie, dat is pure mensenroof.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:32 schreef Dagonet het volgende:
Oh boo fucking hoo, adoptie is stiekem mensenhandel en cultuur- en identiteitsroof.
De ouders wisten geeneens dat het kind niet vrijwillig is afgestaan. Je kunt er kanttekeningen bij plaatsen of een "open adoptie" daarom niet beter is, maar dat is kroegpraat achteraf.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:36 schreef milagro het volgende:
[..]
dat is precies wat je bij iedere adoptie doet![]()
Die wildvreemden zijn inmiddels geen wildvreemden meer voor de jongen. Integendeel.quote:dit kind is dan ook nog eens met anderhalf jaar geroofd van de liefhebbende ouders en daarna dus bij wildvreemden in een andere cultuur terecht gekomen
Ik zeg toch dat ik de kans groter acht, op grond van de historie. Ik zeg niet dat dit zal gebeuren. Sterker nog, ik zeg dat we dat niet eens af moeten wachten, omdat het kind terug moet naar zijn liefhebbende ouders.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:36 schreef Dodecahedron het volgende:
miss_dynastie, er kunnen best kanttekeningen bij adoptie geplaatst worden, maar wie zegt dat dit ook het geval is in deze situatie? Er zijn zoveel gevallen waar het wél goed gaat.
Oh ja, want een baby is cultureel gevormdquote:Op woensdag 23 mei 2007 19:36 schreef milagro het volgende:
dat is precies wat je bij iedere adoptie doet![]()
Anderhalf jaar oudquote:dit kind is dan ook nog eens met anderhalf jaar geroofd van de liefhebbende ouders en daarna dus bij wildvreemden in een andere cultuur terecht gekomen
Hij heeft, als het een gewoon gezin is, al liefhebbende ouders die hij zelf ook al lief heeft.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:39 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik de kans groter acht, op grond van de historie. Ik zeg niet dat dit zal gebeuren. Sterker nog, ik zeg dat we dat niet eens af moeten wachten, omdat het kind terug moet naar zijn liefhebbende ouders.
En dat wisten de adoptieouders dus niet. Dan is kritiek op adoptie een beetje achteraf gepraat.quote:Ik wil juist geen kanttekening plaatsen bij adoptie: het is een prima oplossing voor kindertjes die in een tehuis zitten omdat papa en mama niet voor ze konden zorgen. Maar dit kind is uit zijn bedje gejat.
Ik denk niet dat een 9-jarig jochie het als een "recht" voelt om meegesleurd te worden naar India .quote:Die had niet eens met dit soort problematiek te maken horen te hebben. Het minste dat je nu kan doen is dat onrecht herstellen.
Het klinkt veel aannemelijker dat ze hun kind aan dat bureau hebben verkocht voor een zakcentje.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
In dit geval wel ja. Tuurlijk is adoptie een oplossing als het kind geen ouders heeft die voor hem kunnen of willen zorgen. Maar dit kind heeft ouders die hun kind tegen hun zin zijn verloren. Dat is iets anders dan adoptie, dat is pure mensenroof.
Als het mij zou overkomen zou ik die adoptieouders niet eens vertrouwen met mijn kind. Wie garandeert mij dat die mensen te vertrouwen zijn en niks met de roof te maken hebben gehad? Tja, Nederland, maar dat heeft nou net zijn geloofwaardigheid verspeeld bij die mensen.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het klinkt veel aannemelijker dat ze hun kind aan dat bureau hebben verkocht voor een zakcentje.
Maar kritiek op elke dag dat deze situatie in stand blijft wel. Wat mij betreft hebben biologische ouders en kind recht op bijstand om elkaar te leren kennen en aan elkaar te wennen. Is vast wel een potje voor. En ook de adoptieouders hebben wat mij betreft recht op alle hulp die ze kunnen krijgen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:42 schreef Dodecahedron het volgende:
En dat wisten de adoptieouders dus niet. Dan is kritiek op adoptie een beetje achteraf gepraat.
Hallo, de huidige ouders worden beschuldigd van betrokkenheid bij de diefstal van dat kind en dan mag ik mijn mening er niet tegenover zetten?quote:
Inderdaad, beide ouders er bij betrekken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar kritiek op elke dag dat deze situatie in stand blijft wel. Wat mij betreft hebben biologische ouders en kind recht op bijstand om elkaar te leren kennen en aan elkaar te wennen. Is vast wel een potje voor. En ook de adoptieouders hebben wat mij betreft recht op alle hulp die ze kunnen krijgen.
Alle hulp die ze kunnen krijgen! Geef ze een kind waar ze al zes jaar een band mee hebben en waar ze voor hebben gezorgd, dat hebben ze nodig, daar is vast wel een potje voor.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar kritiek op elke dag dat deze situatie in stand blijft wel. Wat mij betreft hebben biologische ouders en kind recht op bijstand om elkaar te leren kennen en aan elkaar te wennen. Is vast wel een potje voor. En ook de adoptieouders hebben wat mij betreft recht op alle hulp die ze kunnen krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |