quote:Tularis 800 cc![]()
Robin Tuluie, F1 engineer bij Renault, en zijn 800 cc eigenbouw machine op basis van een 2 takt 800 cc sneeuwmobiel.![]()
183 pk bij 124 kilo.
Vier jaar terug kon ik al een eerste keer kennismaken met de Tularis op het Amerikaanse circuit van Brainerd, en daaruit onthield ik dat de ondertussen tot 772 cc gegroeide twin één van de snelst accelererende machines was waar ik ooit mee reed.Grootste probleem toen was het voorwiel aan de grond te houden; ergens tussen de 5.500 en 6.000 toeren hield zich een boost van om en bij de 50 pk schuil die ervoor zorgde dat het pakket bij het uitaccelereren maar beter rechtop kon staan alvorens je op het gas ging.
![]()
![]()
![]()
![]()
Tuluie wordt tijdens het ontwikkelen van deze motor vriendelijk doch dringend verzocht om naar Engeland te verhuizen om daar de leiding op zich te nemen van het R&D-departement van de prestigieuze Formule 1-renstal van Renault.Hij heeft eerder al een aanbod afgeslagen van Ducati om zich in Bologna te gaan vestigen teneinde daar mee te werken aan het frame-ontwerp van de Desmosedici
GP-motor en wil deze nieuwe kans absoluut niet laten voorbijgaan.
Het draait er dus op uit dat Robin samen met zijn vrouw Katie zijn intrek neemt in een stemmige
oude boerderij nabij Oxford, samen met zijn eigenzinnige tweewielige creaties - ondertussen zit daar ook een Supermoto op basis van een Yamaha YZ450 bij.
De rest van het verhaal is geschiedenis: Tuluie zorgt er mede voor dat Fernando Alonso de jarenlange dominantie van Ferrari kan doorbreken
, en tijdens het vele testwerk op circuit maakt hij zo nu en dan nog een toertje op zijn eigen bouwsels.
![]()
Heldquote:
Worldpimperquote:
Geweldigquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |