FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Waarom is Peugeot in Belgie veel goedkoper?
Yi-Longwoensdag 23 mei 2007 @ 01:34
Ik heb een vraagje. ik ben niet echt heel into auto's enzo, maar zat een beetje de sites van peugeot te bekijken, en bekeek de 207CC even op zowel de Nederlandse alswel op de Belgische site.

Op de Nederlandse site is een 207CC te koop vanaf 23.300 euros.
Op de Belgische site is een 207CC te koop vanaf 18.300 euros.

Vraag 1: Waarom is dit?
Vraag 2: Kun je als Nederlander gewoon je auto in Belgie gaan kopen?
Vraag 3: Met zulke gigantische prijsverschillen, waarom kopen mensen dan niet massaal hun auto in Belgie of in een ander goedkoper land? Het is EU dus je zou geen invoerbelasting ofzo hoeven te betalen... toch?
Sebasserwoensdag 23 mei 2007 @ 01:35
BTW ofzo?
erikkllwoensdag 23 mei 2007 @ 01:41
nee, in nederland moet je autobelasting betalen BPM ofzo?
PNGwoensdag 23 mei 2007 @ 01:54
Omdat elke auto daar veel goedkoper is.
Idd BPM.
En zie daar je verschil van idd euro of 4/5000 op 24000.
Mikkiewoensdag 23 mei 2007 @ 01:59
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 67% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 17:36:11 ]
Mikkiewoensdag 23 mei 2007 @ 02:00
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 78% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 17:36:12 ]
PNGwoensdag 23 mei 2007 @ 02:01
Klopt ook, maar der is de 100 maanden maatregel. Zoiets.
Dus zie je dat veel auto's exact na die 6 jaar ingevoerd worden.
Yi-Longwoensdag 23 mei 2007 @ 02:07
Hmm... dus toch maar gewoon even in Belgie gaan wonen als ik een goedkopere auto wil...
Thanks people.
Mikkiewoensdag 23 mei 2007 @ 02:14
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 17:36:12 ]
kraaksandaalwoensdag 23 mei 2007 @ 02:23
Het is dichterbij?
katerwaterwoensdag 23 mei 2007 @ 02:34
auto's zijn goedkoper, benzine is goedkoper,... en toch is belgie even rijk als nederland!
Op andere vlakken zijn er dingen duurder: dokterskosten bv.

Het belastingssysteem is gewoon anders.
Cynix ®woensdag 23 mei 2007 @ 07:32
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 02:01 schreef PNG het volgende:
Klopt ook, maar der is de 100 maanden maatregel. Zoiets.
Dus zie je dat veel auto's exact na die 6 jaar ingevoerd worden.
Na 6 jaar zijn er pas 72 maanden om. Wat is daar exact aan?
DiRadicalwoensdag 23 mei 2007 @ 07:55
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 07:32 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Na 6 jaar zijn er pas 72 maanden om. Wat is daar exact aan?
Het is ook geen 6 jaar of 100 maanden.
Zelfs bij 24 jaar en 11 maanden moet je nog BPM betalen
Het is dan nog 'maar' 10 % .
Of je maakt gebruik van de tegenbewijsregeling
Eigenlijk een grof schandaal in een EU waar vrij verkeer van personen, geld en goederen zou moeten gelden

[ Bericht 8% gewijzigd door DiRadical op 23-05-2007 08:18:41 (foutje) ]
Yi-Longwoensdag 23 mei 2007 @ 08:32
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 07:55 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Het is ook geen 6 jaar of 100 maanden.
Zelfs bij 24 jaar en 11 maanden moet je nog BPM betalen
Het is dan nog 'maar' 10 % .
Of je maakt gebruik van de tegenbewijsregeling
Eigenlijk een grof schandaal in een EU waar vrij verkeer van personen, geld en goederen zou moeten gelden
Heeft men reden/excuus aangegeven waarom dit dan toch blijkbaar niet mogelijk is? Of mogen we gaan klagen bij mevrouw Nelie Kroes?
DS4woensdag 23 mei 2007 @ 09:09
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 02:01 schreef PNG het volgende:
Klopt ook, maar der is de 100 maanden maatregel. Zoiets.
Dus zie je dat veel auto's exact na die 6 jaar ingevoerd worden.
Tsjonge, dat is lang geleden dat een auto na 100 maanden (1% per maand korting) BPM-vrij was...

Tegenwoordig is dat pas vanaf 25 jaar. De leeftijdskorting is nu de eerste tijd hoger en daarna minder. Teruglopend tot 10% vanaf 9 tot en met 25 jaar.
DS4woensdag 23 mei 2007 @ 09:12
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 08:32 schreef Yi-Long het volgende:

Heeft men reden/excuus aangegeven waarom dit dan toch blijkbaar niet mogelijk is?
Er is een uitspraak van de HR hierover. Ook het HvJ EG heet zich over dit soort belastingen wel eens gebogen (vandaar ook de tegenbewijsregeling die voortkomt uit een zaak ten aanzien van een vergelijkbare registratiebelasting in Portugal).

Bottom-line: het zit op het randje, maar het is niet er overheen.
Fredwoensdag 23 mei 2007 @ 11:30
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 07:55 schreef DiRadical het volgende:
Eigenlijk een grof schandaal in een EU waar vrij verkeer van personen, geld en goederen zou moeten gelden
Als je de buitenlandse auto als vracht vervoerd mag je hem over heen verslepen in Nederland.
Maar alleen als je hem op de openbare weg wil gaan gebruiken (en dat is anders dan importeren an sich), dán zul je belasting moeten betalen.
Cynix ®woensdag 23 mei 2007 @ 16:40
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 09:09 schreef DS4 het volgende:
Tegenwoordig is dat pas vanaf 25 jaar. De leeftijdskorting is nu de eerste tijd hoger en daarna minder. Teruglopend tot 10% vanaf 9 tot en met 25 jaar.
Heb je het nu niet gewoon over Wegenbelasting?
Tommy_Kuklinskiwoensdag 23 mei 2007 @ 18:43
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 16:40 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Heb je het nu niet gewoon over Wegenbelasting?
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 09:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Tegenwoordig is dat pas vanaf 25 jaar. De leeftijdskorting is nu de eerste tijd hoger en daarna minder. Teruglopend tot 10% vanaf 9 tot en met 25 jaar.
Nee dus.
Het gaat dus om de "korting" op het BPM bedrag.
DS4woensdag 23 mei 2007 @ 21:00
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 16:40 schreef Cynix ® het volgende:

Heb je het nu niet gewoon over Wegenbelasting?
Nee, hoewel die ook een vrijstelling kent voor 25 jaar oude voertuigen.
DirtyHarrywoensdag 23 mei 2007 @ 21:49
Omdat ze er in Belgie al achter zijn dat franse auto's eerder uit elkaar lazeren dan auto's uit andere landen
Barcaconiawoensdag 23 mei 2007 @ 21:59
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 09:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is een uitspraak van de HR hierover. Ook het HvJ EG heet zich over dit soort belastingen wel eens gebogen (vandaar ook de tegenbewijsregeling die voortkomt uit een zaak ten aanzien van een vergelijkbare registratiebelasting in Portugal).

Bottom-line: het zit op het randje, maar het is niet er overheen.
Interessant, als het niet zo'n lang verhaal is, of je hebt even tijd. Zou je het misschien eens uit willen leggen wat er dan met die registratiebelasting in Portugal is ten aanzien van de belasting hier? Ik ben namelijk wel bekend met het systeem in Portugal, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
DiRadicaldonderdag 24 mei 2007 @ 09:42
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 11:30 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Als je de buitenlandse auto als vracht vervoerd mag je hem over heen verslepen in Nederland.
Maar alleen als je hem op de openbare weg wil gaan gebruiken (en dat is anders dan importeren an sich), dán zul je belasting moeten betalen.
Wegenblasting wil ik ook wel betalen.
Maar het keuren en op kenteken zetten is een administratieve actie waarvoor een vast bedrag gerekend kan worden.
Het is niet gerelateerd aan de aanschafprijs van de auto.

Deze belasting verhinderd het vrij verkeer van goederen in de EU en zou daarom afgeschaft moeten worden.
Alleen zal het wel weer een uitzondering zijn en mag het gewoon van Brussel.

De enige manier om het te omzeilen is emigreren, een auto kopen en remigreren. Mits je voldoet aan de gestelde voorwaarden kun je je auto BPM vrij meenemen.
Dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over.
Dhr.Swinckelsdonderdag 24 mei 2007 @ 11:23
Omdat de Fransen die wagens gewoon aan de grens zetten en over het lijntje duwen...
= goedkoop

Als je hem over 2 lijntjes moet duwen is dat gewoon duurder... ga maar eens een Peugeot in USA kopen... ik geef het je te doen...
Geen te vinden, liggen op de zeebodem...
beukpdonderdag 24 mei 2007 @ 12:06
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:23 schreef Dhr.Swinckels het volgende:
Omdat de Fransen die wagens gewoon aan de grens zetten en over het lijntje duwen...
= goedkoop

Als je hem over 2 lijntjes moet duwen is dat gewoon duurder... ga maar eens een Peugeot in USA kopen... ik geef het je te doen...
Geen te vinden, liggen op de zeebodem...
Heb je uberhaupt al het bovenstaande gelezen?

Peugeot is overigens wel actief in bijv. Argentinië. Transport heeft er niks mee te maken.
Dhr.Swinckelsdonderdag 24 mei 2007 @ 14:14
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 12:06 schreef beukp het volgende:

[..]

Heb je uberhaupt al het bovenstaande gelezen?

Peugeot is overigens wel actief in bijv. Argentinië. Transport heeft er niks mee te maken.
Zucht...tis volgens mij best moeilijk om te ontdekken of iemand serieus is of niet....
DS4donderdag 24 mei 2007 @ 15:12
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:59 schreef Barcaconia het volgende:

Interessant, als het niet zo'n lang verhaal is, of je hebt even tijd. Zou je het misschien eens uit willen leggen wat er dan met die registratiebelasting in Portugal is ten aanzien van de belasting hier? Ik ben namelijk wel bekend met het systeem in Portugal, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Het ging om het arrest Gomes-Valente. Ik heb zelfs een linkje voor je.
Barcaconiadonderdag 24 mei 2007 @ 15:19
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het ging om het arrest Gomes-Valente. Ik heb zelfs een linkje voor je.
Interessant, dankjewel!