De adoptieouders zijn net zo goed een slachtoffe rin deze en hun valt niets te verwijten, net als dat de bio-ouders niets te verwijten valt. Het geestelijke belang van het kind moet hierin vooraan staan. Zal het kind grotere schade oplopen door hier te blijven of zal de schade groter zijn door terug te moeten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:23 schreef jellyrose het volgende:
In het verhaal uit de OP staan de adoptie ouders helemaal los van de initiele misdaad en er kan ze dus ook niets aangerekend worden.
Yep, dat ben ik dus volledig met je eens.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:25 schreef Ireth het volgende:
[..]
De adoptieouders zijn net zo goed een slachtoffe rin deze en hun valt niets te verwijten, net als dat de bio-ouders niets te verwijten valt. Het geestelijke belang van het kind moet hierin vooraan staan. Zal het kind grotere schade oplopen door hier te blijven of zal de schade groter zijn door terug te moeten.
Het kind raakt hoe dan ook beschadigd, wat er ook zal gebeuren.
Zoals ik in het topic al eerder aangaf, wat imo de meest "ideale "situatie zou zijn (voor zover mogelijk) zou idd zijn dat de ouders hierheen komen, en dat er in samenspraak met het kind, die op een voor zijn leeftijd aanvaardbare manier van de situatie op de hoogte wordt gebracht, en wordt verteld dat papa en mama hem nooit kwijt wilden, maar dat zijn adoptie ouders van niks wisten etc, zodat hij zich door iedereen geliefd voelt, er een soort co-ouderschap zou ontstaan. Dit lijkt me voor het jongetje de allerfijnste oplossing die hem de minste schade zal toebrengen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:17 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
en wat als de ouders bijvoorbeeld beslissen om naar Nederland te verhuizen voor hun kind, zodat het kind redelijk op dezelfde manier kan voortleven ... ?
Klopt... de adoptie ouders wisten van niets... hen kan ook helemaal niets aangerekend worden en ik vind het ook niet meer als normaal dat ook zij vechten met alles wat ze hebben... Maar in beide gevallen weet het kind van niets... In het geval van de OP is het kind door de ontvoerders verkocht en is het zo bij andere ouders terecht gekomen..quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:23 schreef jellyrose het volgende:
[..]
Het is een belachelijke vergelijking omdat het niet te vergelijken is met deze situatieappels en peren - net zoals de meeste vergelijkingen die hier in dit topic worden aangehaald.
In de situatie die jij schetst zijn de omstandigheden totaal anders en vind ik dat die vrouw terecht moet staan voor haar misdaad en dat het kind terug naar de biologische ouders moet. Het belang van het kind staat in dit geval niet als hoogste aangeschreven, want dat kind verblijft bij een misdadiger en het toepassen van de wet (en die zegt dat kidnapping verboden is) prevaleert in deze.
In het verhaal uit de OP staan de adoptie ouders helemaal los van de initiele misdaad en er kan ze dus ook niets aangerekend worden.
Even veel of meer? Ik gok op dat laatste.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:25 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
en daar zullen we het dus nooit eens over worden. Ik vind het belang van de biologische ouders even veel waard.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:21 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat is ook zo, de vader is werkloos en ze slapen op straat voor hun golfplaten hutje. Maar goed, dat mag geen criterium zijn natuurlijk.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:27 schreef miss_dynastie het volgende:
Als het trouwens andersom zou zijn en een uit Nederland ontvoerd kind zou teruggevonden worden in India, dan zou het team van Hart van Nederland meegaan met een filmploeg om het kind op te halen. Niemand zou twijfelen of het wel goed voor het kind zou zijn.
Ik vind dat het kind bij zijn bio-ouders hoort. Ik vind het in het belang van BEIDE partijen. Een kind hoort volgens mij namelijk bij zijn biologische ouders. Dus in India als het moet.quote:
Los van dat dit niets meer dan speculatie is, is het ook nogal zinloos om kidnap-gevallen met elkaar te gaan vergelijken omdat elke zaak weer andere parameters heeft die moeten worden bekeken alvorens je tot wat voor conclusie dan ook kan komen.quote:
Precies, dit soort gevallen kan je nooit over een kam scheren en zullen allemaal nauwkeurig individueel beoordeeld moeten worden.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:40 schreef jellyrose het volgende:
[..]
Los van dat dit niets meer dan speculatie is, is het ook nogal zinloos om kidnap-gevallen met elkaar te gaan vergelijken omdat elke zaak weer andere parameters heeft die moeten worden bekeken alvorens je tot wat voor conclusie dan ook kan komen.
[weg]quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:07 schreef Vivi het volgende:
[..]
Belachelijke vergelijking, zullen we de discussie een beetje reeel houden?
Mwoa, speculatie gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn in het verleden kinderen gezocht en gevonden en naar Nederland gehaald en er worden nu nog steeds kinderen gezocht en wellicht gevonden en vast ook naar Nederland gehaald.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:40 schreef jellyrose het volgende:
[..]
Los van dat dit niets meer dan speculatie is, is het ook nogal zinloos om kidnap-gevallen met elkaar te gaan vergelijken omdat elke zaak weer andere parameters heeft die moeten worden bekeken alvorens je tot wat voor conclusie dan ook kan komen.
Ja.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:44 schreef BobRooney het volgende:
Weet iemand of het kind een NL paspoort heeft?
Niet dat dat een criterium mag zijn natuurlijk, maar ik denk dat iedereen het daar toch wel over eens is dat een golfplaten huisje minder kansen bied ja. Nogmaals, dit mag natuurlijk niet meegenomen worden in de beslissing waar het kind het beste kan zijn.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar blijkbaar kan dat wel, omdat van golfplaatje naar nintendo DS stukken beter wordt geacht -vanuit de Nederlandse visie- dan andersom.
NL paspoort?quote:
Maar dan gaat het voornamelijk om kinderen die door een ouder of familielid gekidnapt zijn en nog steeds bij deze misdadiger verblijven. En zoals ik al eerder heb gezegd: dan prevaleert de wet over het belang van het kind.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mwoa, speculatie gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn in het verleden kinderen gezocht en gevonden en naar Nederland gehaald en er worden nu nog steeds kinderen gezocht en wellicht gevonden en vast ook naar Nederland gehaald.
Wettelijke leeftijd voor adoptiekinderen was tot 6 jaar, is recentelijk verhoogd tot 8 jaar - voornamelijk om het mogelijk te maken kinderen uit 1 gezin/sociale kring tegeiljkertijd te adopteren. Bovendien vergeet je even dat deze adoptiekinderen voor het overgrote deel uit wees en opvanghuizen komen, wat nou niet echt bepaald "ideale" plekken zijn voor kinderen om in op te groeien. Deze kinderen hebben zelfs vaak nooit hun biologische ouders gekend. En voor zo'n kind is het nooit te laat om wel in een liefdevol en warm gezin opgenomen te kunnen worden, dat heeft verder weinig te maken met of dat kind hier een playstation krijgt of nietquote:Er worden ook nog altijd kinderen van 8 of 10 uit India geadopteerd. Maar blijkbaar kan dat wel, omdat van golfplaatje naar nintendo DS stukken beter wordt geacht -vanuit de Nederlandse visie- dan andersom.
Ja, volgens de visie van de Nederlandse wet is deze -meestal vader- een misdadiger, maar dat heeft te maken met het primaat van de moeder in onze rechtspraak. Je zou je natuurlijk af kunnen vragen hoe misdadig het is dat een vader voor zijn eigen kind zorgt. Volgens onze wet is dat een rare situatie, maar er zijn landen waar dat anders is. Is het dan echt in het belang van het kind om na een x aantal jaren uit de vertrouwde omgeving terug naar Nederland te worden gehaald omdat hier het primaat van de moeder heerst? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zeg echt niet dat je het toe moet juichen dat mensen de regels overtreden als ze het er niet mee eens zijn, maar je zou je natuurlijk wel af kunnen vragen hoe 'misdadig' dat nou precies is en of dat die door sommigen als schadelijk veronderstelde change of scenery rechtvaardigt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:53 schreef jellyrose het volgende:
Maar dan gaat het voornamelijk om kinderen die door een ouder of familielid gekidnapt zijn en nog steeds bij deze misdadiger verblijven. En zoals ik al eerder heb gezegd: dan prevaleert de wet over het belang van het kind.
Klopt, maar de argumenten van taal, omgeving en wortels, de argumenten die worden aangevoerd om het kind vooral maar hier te houden, blijven natuurlijk wel staan.quote:Bovendien vergeet je even dat deze adoptiekinderen voor het overgrote deel uit wees en opvanghuizen komen, wat nou niet echt bepaald "ideale" plekken zijn voor kinderen om in op te groeien.
Als de moeder het kind bij de vader weghoudt dan is dat (in mijn ogen in ieder geval) ook misdadig, maar dat rechtvaardigt idd nog niet het kidnappen. Het zijn lastige situaties en het is niet allemaal zwart en wit, maar over het algemeen vind ik toch dat in dit soort gevallen de kidnapper gestraft moet worden en het kind terug moet naar de biologische moeder (of vader), ook na een x aantal jaar, gewoon omdat het anders helemaal een hellend vlak wordt ('de kidnapper maar niet straffen zodat het kind daar kan blijven, omdat dat kind er nu toch al 10 jaar woont'). (Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat ik vind dat vaders minder rechten zouden moeten hebben dan moeders en dat moeders ongegeneerd de vaders moedwillig kunnen chanteren en buiten sluiten - daar zou wmb veel harder tegen opgetreden moeten worden vanuit de overheid)quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:06 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, volgens de visie van de Nederlandse wet is deze -meestal vader- een misdadiger, maar dat heeft te maken met het primaat van de moeder in onze rechtspraak. Je zou je natuurlijk af kunnen vragen hoe misdadig het is dat een vader voor zijn eigen kind zorgt. Volgens onze wet is dat een rare situatie, maar er zijn landen waar dat anders is. Is het dan echt in het belang van het kind om na een x aantal jaren uit de vertrouwde omgeving terug naar Nederland te worden gehaald omdat hier het primaat van de moeder heerst? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zeg echt niet dat je het toe moet juichen dat mensen de regels overtreden als ze het er niet mee eens zijn, maar je zou je natuurlijk wel af kunnen vragen hoe 'misdadig' dat nou precies is en of dat die door sommigen als schadelijk veronderstelde change of scenery rechtvaardigt.
[..]
Ja natuurlijk, maar vaak zijn de leefsituaties van deze kinderen zo ermbarmelijk en hun vooruitzichten zo slecht dat een adoptie bijna een levensreddend middel wordt en het dus wel in het belang van het kind is om hem/haar uit die situatie te halen als de mogelijkheid zich voordoet (maw: hij/zij wordt geadopteerd) - dit gaat in het geval uit de OP natuurlijk niet op.quote:Klopt, maar de argumenten van taal, omgeving en wortels, de argumenten die worden aangevoerd om het kind vooral maar hier te houden, blijven natuurlijk wel staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |