abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49665448
quote:
Duel Jong Oranje eindigt in chaos
Uitgegeven: 22 mei 2007 20:13
Laatst gewijzigd: 22 mei 2007 22:00

TILBURG - Het chaotisch verlopen duel tussen Jong Oranje en Jong Marokko is dinsdagavond na afloop compleet uit de hand gelopen. Honderden Marokkaanse fans bestormden het veld, gooiden met stoeltjes en hoekvlaggen en sloopten ook andere onderdelen van het stadion, zoals doelen en reclameborden.

De autoriteiten waren hier duidelijk niet op berekend. Een kleine groep veiligheidsmensen probeerde de orde te herstellen, maar werden in het nauw gedreven. Zelfs de spelers van Jong Marokko kregen het er benauwd van.

Jong Oranje verloor de wedstrijd uiteindelijk met 0-2. Twente-speler Karim El Ahmadi en Adil Chihi (strafschop) scoorden na de pauze.

Al in de eerste helft zag de Belgische scheidsrechter zich genoodzaakt het duel een paar keer stil te leggen om de stewards de gelegenheid te geven opgeschoten voetbalsupporters van het veld te halen.

Die waren eenvoudigweg over de omheining geklommen en maakten een rondje over het veld.

Ballenjongens
In de tweede helft vloog al een aantal stoeltjes het veld op als reactie op de goals die Marokko maakte. Een aantal ballenjongens en -meisjes werd in de tweede helft uit voorzorg van het veld gehaald.

De stadionomroeper had vlak na rust al aangegeven, in het Nederlands en Marokkaans, dat bij verdere overtredingen de wedstrijd zou worden gestaakt. Dat dreigement werd echter niet uitgevoerd.

EK
Het duel gold voor Nederland ter voorbereiding op het Europees kampioenschap, van 10 tot en met 23 juni. Het elftal van bondscoach Foppe de Haan verdedigt in eigen land de titel.
April 2004: Ajax-Marocprofs
Juni 2005: Marokko-Nigeria, Jeurd WK in Kerkrade.
November 2005: Sparta-Marocprofs
Oktober 2006: FC Utrecht - Marokko

Elke wedstrijd weer problemen. Is het een uitlaatklep voor de jongeren? Denken ze door alle andere rellen rondom het voetbal dat het erbij hoort? Waarom gaat het elke wedstrijd mis?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:18:39 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_49665561
Dit is tenminste een fatsoenlijk topic waarin gediscussierd kan worden. Beter dan dit of dit topic. Ontopic: ik denk idd dat het een uitlaatklep is. Opgaand in een grote massa anoniem relschoppen. Makkelijk genoeg.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:22:54 #3
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_49665852
Ik weet niet of het elke wedstrijd is maar dit is dieptriest. Dat ze een simpel wedstrijdje als dit omtoveren tot een probleemwedstrijd. Ik snap niet wat ze willen bereiken...
pi_49665944
Waarom is Marokko na de voorgaande keren nog uitgenodigd voor een vriendschappelijke wedstrijd? Onbegrijpelijk dat men dit niet aan zag komen en dat men er kennelijk niet op berekend was.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:24:16 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_49665950
Tis voetbal jongens, gebruikelijke kost, Ik snap alleen niet dat die Mocro's niet vaker naar het stadion komen, in potentie zijn het uitstekende hooligans.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_49666250
Verrassend........
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:31:04 #7
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_49666318
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:24 schreef Kozzmic het volgende:
Waarom is Marokko na de voorgaande keren nog uitgenodigd voor een vriendschappelijke wedstrijd? Onbegrijpelijk dat men dit niet aan zag komen en dat men er kennelijk niet op berekend was.
Helemaal mee eens. De autoriteiten hebben toch écht een paar flinke steken laten vallen. Het verleden is glashelder, dus als je dan toch zo'n wedstrijd organiseert, zorg dan dat de beveiliging perfect op orde is. Tijdens de lunch vanmiddag op mijn werk werden al weddenschappen afgesloten over het tijdstip van staken, zo voorspelbaar was dit.

Dit soort taferelen versterkt mijn optimisme over de toekomst overigens niet. Wat zit Nederland toch vol met onbeschaafd tuig.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:31:14 #8
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49666325
Ik had dit al verwacht. Echt heel erg triest. Sorry dat ik het zeg, en het is heel erg, maar toch zijn het weer die Marokkanen.. Wat een tuig zeg. (ja die hebben lopen rellen dan).

Uitlaatklep voor jongeren.. Ja blijkbaar, heel triest.
Nulla Tenaci Invia Est Via
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:34:07 #9
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_49666461
Tjah, je had het kunnen verwachten. Elke wedstrijd die tegen Marokko is hier loopt uit de hand. Beetje sneu dat ze er niet genoeg politie cq ME voor inzetten.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_49666484
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:24 schreef Kozzmic het volgende:
Helemaal mee eens, maar er zal wel weer niets mee gebeuren.
En volgende keer weer hetzelfde liedje
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:36:13 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_49666563
Eh...niet voor het een of ander hoor, maar dit gebeurd bijna wekelijks op en rond de Nederlandse voetbalvelden, waarom is dit zo'n speciaal geval? Omdat het Mocro's zijn?

En ja, dit was voorspelbaar, ik snap ook echt niet waarom ze vriendschappelijke wedstrijden organiseren tegen dat land, want het is inmiddels wel bekend dat van "vriendschap" totaal geen sprake is. Ik vind dit dan ook een klassiek geval van in je eigen voet schieten.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:39:15 #12
79262 Dwersdriever
pi_49666710
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:36 schreef Hathor het volgende:
Eh...niet voor het een of ander hoor, maar dit gebeurd bijna wekelijks op en rond de Nederlandse voetbalvelden, waarom is dit zo'n speciaal geval? Omdat het Mocro's zijn?
De situatie in de Nederlandse stadions is de laatste jaren volgens mij toch behoorlijk verbeterd. De situatie zoals in de jaren tachtig en begin jaren negentig, waarbij wekelijks stadions werden verbouwd, is wel zo'n beetje voorbij. Het meeste voetbalgeweld heeft zich naar buiten de stadions verplaatst. Zoals de afgelasting van een amateurwedstrijd tussen een team uit Nijmegen en een ploeg uit Arnhem vorige week nieuws was, zo is dit het ook. Zeker bij internationale wedstrijden in Nederland gebeurt zelden wat.
We Came A Long Time Ago
pi_49666752
quote:
Foppe de Haan verbijsterd over rellen

Foppe de Haan heeft als trainer al veel meegemaakt, maar wat er vanavond na afloop van het oefenduel tussen Jong Oranje en Jong Marokko gebeurde, had de Fries nog niet eerder gezien. Marokkaanse supporters bestormden het veld, sloopten het stadion en begonnen met allerlei voorwerpen te gooien.

,,Al toen ik in de eerste helft twee supporters het veld op zag lopen, dacht ik van: wat is dit?'', aldus De Haan na afloop. ,,Ik ben voetbaltrainer geworden omdat ik het ooit leuk vond.''

Vooraf gingen er al geluiden op om het duel niet door te laten gaan. De Haan was daar geen voorstander van. Nu denkt hij daar anders over. ,,Blijkbaar kan het dus niet. Dat is jammer. Misschien moeten we wel zeggen dat we dit soort wedstrijden tegen Marokko nooit meer spelen. Maar dan zijn we met z'n allen wel ver weggezakt in dit land. Als je zegt dat we dit soort duels nooit meer spelen, hebben we ons bij de huidige situatie in Nederland neergelegd'', zei De Haan verder. ,,Dat moeten we niet accepteren. Ik doe dat in ieder geval niet. Helaas ben ik geen Balkenende.''
pi_49666917
Meki meki meki hoe ga je je hier uit lullen?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:43:52 #15
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_49666971
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:36 schreef Hathor het volgende:
Gelukkig is dat juist niet meer het geval. Het is eerder sporadisch te noemen. Ik zit zelf bij FC Utrecht op de tribune en zie het zelden fout gaan. En al helemaal amper dat er stoeltjes naar beneden komen. En nog veel minder dat er iemand het veld op komt.

Eigenlijk is het voetbalgeweld amper wat, maar wordt opgeblazen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:44:44 #16
117098 Hathor
Effe niet
pi_49667007
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:39 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

De situatie in de Nederlandse stadions is de laatste jaren volgens mij toch behoorlijk verbeterd. De situatie zoals in de jaren tachtig en begin jaren negentig, waarbij wekelijks stadions werden verbouwd, is wel zo'n beetje voorbij. Het meeste voetbalgeweld heeft zich naar buiten de stadions verplaatst. Zoals de afgelasting van een amateurwedstrijd tussen een team uit Nijmegen en een ploeg uit Arnhem vorige week nieuws was, zo is dit het ook. Zeker bij internationale wedstrijden in Nederland gebeurt zelden wat.
Is dat zo? Vertel dat dan maar eens tegen die steward bij wie afgelopen woendsdag bij Utrecht-Groningen door een handvol Utrecht supporters zowat het licht uit zijn ogen werd getrapt. Er is inderdaad minder geweld dan in de jaren 80 en 90, maar om nou te doen dat het allemaal wel meevalt gaat me ook weer te ver.
pi_49667045
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:44 schreef Hathor het volgende:

[..]

Is dat zo? Vertel dat dan maar eens tegen die steward bij wie afgelopen woendsdag bij Utrecht-Groningen door een handvol Utrecht supporters zowat het licht uit zijn ogen werd getrapt. Er is inderdaad minder geweld dan in de jaren 80 en 90, maar om nou te doen dat het allemaal wel meevalt gaat me ook weer te ver.
Ik heb ze toen niet in doelpalen zien hangen en met stoeltjes/ cornervlaggen zien gooien na herhaaldelijk waarschuwen tijdens een vriendschappelijk duel.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_49667101
quote:

[..]

Dat gebeurt dus niet wekelijks.
Er is amper geweld in de stadions, het meeste geweld gebeurt altijd buiten de stadions en zelfs dat is niet wekelijks.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:48:09 #19
79262 Dwersdriever
pi_49667194
quote:

[..]

Maar dat is iets heel anders dan net zoals jij doen alsof het bestormen van het veld, hangen aan doelpalen, slopen van tribunes en reclameborden een wekelijkse routine is in het Nederlandse voetbal. Dit is een uitzonderlijke situatie en daarmee is het nieuwswaardig.

Het is in ieder geval koren op de molen van cultuurpessimisten.
We Came A Long Time Ago
pi_49667215
Zullen wel een moeilijke jeugd hebben gehad enz enz enz
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:49:10 #21
117098 Hathor
Effe niet
pi_49667269
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:45 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Ik heb ze toen niet in doelpalen zien hangen en met stoeltjes/ cornervlaggen zien gooien na herhaaldelijk waarschuwen tijdens een vriendschappelijk duel.
Maar het komt op hetzelfde neer, namelijk geweld rondom voetbalwedstrijden. De enige reden waarom dit topic nu weer zo stormloopt is dat de daders dit keer Mocro's zijn, anders was het een stuk rustiger en had je alleen de alom bekende reacties zoals "afschaffen die sport".

Kijk mij nou, ik zit hier gewoon Mocro's te verdedigen, das toch niet echt de normale gang van zaken.
pi_49667350
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:49 schreef Hathor het volgende:
De enige reden waarom dit topic nu weer zo stormloopt is dat de daders dit keer Mocro's zijn, anders was het een stuk rustiger en had je alleen de alom bekende reacties zoals "afschaffen die sport".
Daar ben ik het mee eens, maar dat komt omdat er niet alleen voetbalsupporters/haters komen reageren, maar zo'n beetje iedereen
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:52:02 #23
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_49667377
quote:

[..]

Maar het komt op hetzelfde neer, namelijk geweld rondom voetbalwedstrijden. De enige reden waarom dit topic nu weer zo stormloopt is dat de daders dit keer Mocro's zijn, anders was het een stuk rustiger en had je alleen de alom bekende reacties zoals "afschaffen die sport".
En wat moeten we dan met de tennis hoolies die er laatst waren?
quote:
Kijk mij nou, ik zit hier gewoon Mocro's te verdedigen, das toch niet echt de normale gang van zaken.
Ik verdedig Bokito ook anders, same situation
pi_49667384
Hier hoeft toch geen topic over, dat is standaard als morocco ergens gerepresent is.

Je moet een topic openen wanneer een evenement met marocco niet uit de hand is gelopen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 22 mei 2007 @ 22:53:08 #25
79262 Dwersdriever
pi_49667427
quote:
De werkelijke vraag is dan ook hoe de autoriteiten in eerste instantie deze wedstrijd hebben kunnen organiseren en vervolgens onvoldoende manschappen achter de hand hadden om in te grijpen bij calamiteiten. In mijn visie was dit een volstrekt te vermijden situatie als gewoon met gezond verstand was gehandeld door KNVB, politie en gemeente Tilburg.
We Came A Long Time Ago
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')