Net gezien op Netwerk. Grof!quote:De Indiase politie wil dat een adoptiekind, dat al zes jaar in Nederland is, terugkomt naar India voor een DNA-test en een hereniging met de biologische ouders. Het kind is volgens de Indiase autoriteiten in 1999 niet vrijwillig afgestaan door de ouders, maar gestolen en verkocht aan een kindertehuis. Dat blijkt uit vertrouwelijke politierapporten en onderzoek in India van Netwerk.
Brief
Via bemiddelingsbureau Meiling is het kind geadopteerd naar Nederland. De adoptieouders ontvingen in februari van dit jaar een brief van de Indiase politie met het verzoek hun kind terug te brengen naar India. De Nederlandse overheid kent de brief, maar heeft tot op heden niet officieel gereageerd.
Zoektocht
Het derde en jongste kind van mevrouw 'Kajendran' uit Madras was anderhalf jaar oud toen het midden in de nacht werd gestolen. Na de vermissing werd de politie ingeschakeld en begon ook de familie een uitgebreide zoektocht. Nadat de vader zijn baan had verloren en de familie 'Kajendran' haar bezittingen moest verkopen, werd de zoektocht gestaakt.
Arrestatie
De zaak kwam in een stroomversnelling toen in mei 2005 de Indiase politie een bende kidnappers arresteerde. Tijdens de verhoren bekenden ze gestolen kinderen aan een kindertehuis te hebben verkocht. De politie nam dossiers en foto's van het kindertehuis in beslag en vroeg ouders van vermiste kinderen naar het bureau te komen. De moeder herkende onmiddellijk op een van de foto's haar vermiste kind.
DNA-test
Toen mevrouw 'Kajendran' hoorde dat haar kind nog leefde, zei ze er alles aan te willen doen om het kind terug te krijgen. "Sommige mensen zeggen: jouw kind leeft onder goede omstandigheden daar, laat het daar toch. Maar ik wacht op mijn kind, ik wil het terug zien." Vorig jaar is ze zelfs een rechtszaak gestart om haar kind terug te krijgen. De rechter heeft nog geen definitieve uitspraak gedaan. Ook professor Hoksbergen, autoriteit op het gebied van adoptie, is van mening dat er een DNA-test gedaan moet worden. "Dan heb je zekerheid. Ik vind dat de Nederlandse staat hieraan moet meewerken. Daar zijn wij als staat verantwoordelijk voor."
Op zijn kop
Het leven van de adoptieouders staat op zijn kop. Volgens politierapporten die Netwerk in handen kreeg, is gebleken dat de afstandsverklaring van hun adoptiekind is vervalst en de familieachtergronden zijn verzonnen. De familie laat weten de situatie verschrikkelijk te vinden, helemaal voor de biologische ouders. Ze doen een klemmend beroep op de media hen met rust te laten in het belang van het kind.
In de uitzending
In Netwerk vanavond het eerste van twee items van Geertjan Lassche en Eliza Bergman over adoptie. Morgenavond volgt het vervolg.
Op basis van welk recht?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:53 schreef Dodecahedron het volgende:
Hij moet gewoon in NL blijven!
In belang van het kind. Die is nu bij de adoptieouders opgegroeid en kent niets anders.quote:
Ik hoop dat het opgelost kan worden zonder het kind er te veel bij te betrekken.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:06 schreef Vegitto het volgende:
Ik vind dat het kind mag kiezen, na een paar goede gesprekken met zowel zijn/haar pleegouders als de biologische ouders. Wel met een paar agenten erbij, natuurlijk, want het zou wel erg wrang zijn als een van beide paren er ineens met het kind vandoor ging.
Dat is geen reden om ouders te weerhouden hun ontvoerde kind terug te zien.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vanwege de Nederlandse nationaliteit
Het kind heeft wel een leeftijd dat hij zijn hele leven (dus helaas nog maar een jaartje of 20) zal beseffen wat hem ontnomen is.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:07 schreef Hathor het volgende:
Lijkt mij toch wel dat die Indiase ouders het volste recht hebben om hun kind weer terug te krijgen. Het mag dan wel inmiddels al 6 jaar in Nederland zijn, maar het is wel gewoon gestolen en doorverkocht aan een of ander louche adoptiebureau. Het is heel lullig voor de adoptieouders, maar als ze ook maar over een klein beetje menselijk gevoel beschikken geven ze die moeder gewoon haar kind terug, ze heeft hem al veel te lang moeten missen.
Maar het zal staatsrechtelijk heel lastig worden een staatsburger uit te zetten. Zeker ook omdat het volledig tegen het belang van het kind ingaat.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:08 schreef Gabry het volgende:
[..]
Dat is geen reden om ouders te weerhouden hun ontvoerde kind terug te zien.
Wat een onzin. Zes jaar is veel te lang. Dat kind is inmiddels 8/9 jaar oud of zo.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:07 schreef Hathor het volgende:
Lijkt mij toch wel dat die Indiase ouders het volste recht hebben om hun kind weer terug te krijgen. Het mag dan wel inmiddels al 6 jaar in Nederland zijn, maar het is wel gewoon gestolen en doorverkocht aan een of ander louche adoptiebureau.
Het omgekeerde kan je ook zeggen: als die Indiase ouders een klein beetje menselijk gevoel hebben, begrijpen ze dat zij nu vreemden voor de jongen zijn en dat de jongen zijn adoptieouders als échte ouders ziet.quote:Het is heel lullig voor de adoptieouders, maar als ze ook maar over een klein beetje menselijk gevoel beschikken geven ze die moeder gewoon haar kind terug, ze heeft hem al veel te lang moeten missen.
te "zien" en niet "hebben"?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:08 schreef Gabry het volgende:
[..]
Dat is geen reden om ouders te weerhouden hun ontvoerde kind terug te zien.
Idd hier ben ik wel mee eens, als het kind gestolen is heeft zij het volle recht.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:07 schreef Hathor het volgende:
Lijkt mij toch wel dat die Indiase ouders het volste recht hebben om hun kind weer terug te krijgen. Het mag dan wel inmiddels al 6 jaar in Nederland zijn, maar het is wel gewoon gestolen en doorverkocht aan een of ander louche adoptiebureau. Het is heel lullig voor de adoptieouders, maar als ze ook maar over een klein beetje menselijk gevoel beschikken geven ze die moeder gewoon haar kind terug, ze heeft hem al veel te lang moeten missen.
Het is geen auto.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:13 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Idd hier ben ik wel mee eens, als het kind gestolen is heeft zij het volle recht.
Maar ik vind het een moeilijke zaak blijven, 6 jaar is niet niks.
Wat een domme reactie zeg, wat maakt het nou uit hoe oud dat kind inmiddels is? Zit er soms een houdbaargheidsdatum op die zegt dat bij een eventuele ontvoering de aanspraak van de biologische ouders vervalt na een x aantal jaar? Het maakt geen ene fok uit hoe lang dat kind hier is, het is verdomme gestolen en door een adoptie bureau onder valse voorwendselen doorverkocht met als enig doel er geld uit te slaan. Het is geen artikel uit de Hema, het is een kind dat gestolen is van ouders die jaren in onzekerheid hebben moeten leven. Ik zou jouw reactie wel eens willen zien als jouw kind s'nachts uit de wieg word gepikt. Zou je je erbij neerleggen of zou je er alles aan doen het kind terug te krijgen? En vervalt het recht op je kind als het je niet lukt het binnen een bepaald aantal jaar terug te vinden? Dacht het niet.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zes jaar is veel te lang. Dat kind is inmiddels 8/9 jaar oud of zo.
[..]
Het omgekeerde kan je ook zeggen: als die Indiase ouders een klein beetje menselijk gevoel hebben, begrijpen ze dat zij nu vreemden voor de jongen zijn en dat de jongen zijn adoptieouders als échte ouders ziet.
Absoluut niet in het belang van het kind om hem terug te sturen.
In die zaak wilde de ouders dat het kind bij de pleegouders bleef.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
In belang van het kind. Die is nu bij de adoptieouders opgegroeid en kent niets anders.
Ook zoiets speelde met baby donna in een conflictje tussen belgische en nederlandse ouders. Uiteindelijk viel de beslissing van de rechter met in gedachten dat het kind al een gezinsleven had opgebouwd bij haar nederlandse ouders.
Als je het zo graag wil weten: Ik zou me er bij neerleggen, omdat ik weet dat ik het kind er pijn mee doe. Wel zou ik het kind willen ontmoeten wanneer het kind er aan toe is.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat een domme reactie zeg, wat maakt het nou uit hoe oud dat kind inmiddels is? Zit er soms een houdbaargheidsdatum op die zegt dat bij een eventuele ontvoering de aanspraak van de biologische ouders vervalt na een x aantal jaar? Het maakt geen ene fok uit hoe lang dat kind hier is, het is verdomme gestolen en door een adoptie bureau onder valse voorwendselen doorverkocht met als enig doel er geld uit te slaan. Het is geen artikel uit de Hema, het is een kind dat gestolen is van ouders die jaren in onzekerheid hebben moeten leven. Ik zou jouw reactie wel eens willen zien als jouw kind s'nachts uit de wieg word gepikt. Zou je je erbij neerleggen of zou je er alles aan doen het kind terug te krijgen? En vervalt het recht op je kind als het je niet lukt het binnen een bepaald aantal jaar terug te vinden? Dacht het niet.
Dus als je na al die jaren zoeken eindelijk de verblijfplaats van je kind achterhaald zou je het gewoon opgeven? Sorry, maar daar geloof ik geen ruk van. Wat is dat nou voor een lamlendige instelling? Het is geen geleend boek wat je na jaren weer terug vind, het is je bloedeigen kind.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:25 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Als je het zo graag wil weten: Ik zou me er bij neerleggen, omdat ik weet dat ik het kind er pijn mee doe. Wel zou ik het kind willen ontmoeten wanneer het kind er aan toe is.
Maar ja, ik ben die Indiase ouders niet he.
Ja duh, dat is wel makkelijk gezegt, zou je ook zo reageren als het jouw kind was?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het is een mens. Hij kan zich alleen maar herinneren dat hij bij z'n Nederlandse ouders zit.
Eensquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:28 schreef Toeps het volgende:
Lastige situatie waar niemand blij van wordt. Dit is echt een lose-lose situatie.
Nee, het is niet mijn bloedeigen kind, het is inmiddels ook het kind van andere ouders geworden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dus als je na al die jaren zoeken eindelijk de verblijfplaats van je kind achterhaald zou je het gewoon opgeven? Sorry, maar daar geloof ik geen ruk van. Wat is dat nou voor een lamlendige instelling? Het is geen geleend boek wat je na jaren weer terug vind, het is je bloedeigen kind.
Maar het blijft toch jouw vlees en bloed, of ben ik nou gekquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:32 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Nee, het is niet mijn bloedeigen kind, het is inmiddels ook het kind van andere ouders geworden.
Het is makkelijk gezegd, dat zeg ik er ook bij.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:30 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ja duh, dat is wel makkelijk gezegt, zou je ook zo reageren als het jouw kind was?
Ja, op illegale wijze. Daar hebben de adoptieouders verder geen hand in gehad, maar zij zijn gewoon het slachtoffer van mensenhandel geworden, heel lulig voor ze, maar de biologische ouders behoren gewoon hun kind terug te krijgen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:32 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Nee, het is niet mijn bloedeigen kind, het is inmiddels ook het kind van andere ouders geworden.
Hoe zou jij het vinden als je als 9-jarige in de achtertuin zit te jumpstylen met je vriendjes en de overheid komt je ophalen om je naar een vreemd land te brengen om nooit meer je ouders te mogen zien?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:35 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Maar het blijft toch jouw vlees en bloed, of ben ik nou gek![]()
Waarom? Omdat het hun genen zijn?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:37 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, op illegale wijze. Daar hebben de adoptieouders verder geen hand in gehad, maar zij zijn gewoon het slachtoffer vam mensenhandel; geworden, heel lulig voor ze, maar de biologische ouders behoren gewoon hun kind terug te krijgen.
Ik zou gaan, graag zelfs, alles om zo ver mogelijk uit de buurt van die jumpstyle mongeaulen te komen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:38 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als je als 9-jarige in de achtertuin zit te jumpstylen met je vriendjes en de overheid komt je ophalen om je naar een vreemd land te brengen om nooit meer je ouders te mogen zien?
Ben ik met je eens, het is verschrikkelijk voor die mensen, en ik leef dan ook met hun mee.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:42 schreef Dodecahedron het volgende:
Ik vind het wel wat meer dan "lullig".
Omdat het hun gestolen kind is die ze na jaren van zoeken eindelijk weer terug hebben gevonden, lijkt je dat geen reden genoeg? Het is de enige juiste manier, het kind nu alsnog weigeren aan die mensen na jaren zoeken zou een nieuwe dreun voor ze zijn. Heb je eindelijk je kind weer in beeld, komt er een rechter jou vertellen dat het nu te laat is en dat je het maar gewoon moet opgeven. Dat zou het meest onrechtvaardige zijn wat een moeder kan overkomen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:39 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het hun genen zijn?
Jij vindt het belang van de Indiase ouders belangrijker dan het belang van het kind en de Nederlandse ouders of ben je gewoon aan het trollen?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Omdat het hun gestolen kind is die ze na jaren van zoeken eindelijk weer terug hebben gevonden, lijkt je dat geen reden genoeg? Het is de enige juiste manier, het kind nu alsnog weigeren aan die mensen na jaren zoeken zou een nieuwe dreun voor ze zijn. Heb je eindelijk je kind weer in beeld, komt er een rechter jou vertellen dat het nu te laat is en dat je het maar gewoon moet opgeven. Dat zou het meest onrechtvaardige zijn wat een moeder kan overkomen.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:53 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Net gezien op Netwerk. Grof!
Die Nederlandse ouders zijn ontdaan.
De Indiase ouders zijn woest en lijken geen boodschap te hebben aan de emoties van de adoptieouders.
Hij moet gewoon in NL blijven vind ik!
Trollen? Het verdedigen van de biologische ouders doet jou voorkomen als trollen? heb jij poep in je hoofd of zo?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:54 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Jij vindt het belang van de Indiase ouders belangrijker dan het belang van het kind en de Nederlandse ouders of ben je gewoon aan het trollen?
Dan zou ik doen wat het beste is voor het kind.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:00 schreef desiredbard het volgende:
[..]
![]()
Ik wil ze wel eens horen als jouw kind gejat wordt en aan een stel indiers verkocht wordt...
Dus nu moeten we het kind voor een tweede keer ontvoeren, alleen nu omdat het volgens de regeltjes "legaal" is?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Trollen? Het verdedigen van de biologische ouders doet jou voorkomen als trollen? heb jij poep in je hoofd of zo?
Voor de laatste keer, de ouders hebben jarenlang gezocht, en hebben nu eidenlijk hun kind gevonden, zij zijn de enigen die recht hebben om dit kind verder op te voeden. De adoptieouders, hoe triest ook voor die mensen, zijn het slachtoffer geworden van mensenhandelaars, en zouden er goed aan doen dat in te zien en het verder opvoeden aan de biologische ouders over te laten. Het is en blijft een kind dat gestolen is en op onrechtmatige wijze in Nederland is terechtgekomen. Als je dat niet in kan zien dan heb je een behoorlijk bord voor je kop.![]()
Ik hoop echt dat jij nooit geen kinderen krijgt, je hebt er blijkbaar de ruggegraat niet voor. Niet alleen heb je totaal geen besef van wat recht of krom is, maar je zou ook nog eens zomaar ongestraft je kind laten ontvoeren zonder hemel en aarde te bewegen om het terug te krijgen. Slampamper.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:06 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus nu moeten we het kind voor een tweede keer ontvoeren, alleen nu omdat het volgens de regeltjes "legaal" is?
Pleegouders zijn niet hetzelfde als adoptieouders.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:10 schreef Gabry het volgende:
Als je een ander z'n kind opvoed wordt het niet jouw kind.
In principe kunnen de ouders het kind elk moment terug eisen.
[..]
Ik zag het.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Pleegouders zijn niet hetzelfde als adoptieouders.
quote:
Gelukkig.. bij andere mensen in een wildvreemd land?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:15 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hathor, ik zou lucht en aarde bewegen om mijn kind gelukkig te houden, niet om het met alle geweld terug te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |