Vonk = Heldquote:Hans Vonk geniet van leven in Zuid Afrika
05 juli 2007
Hans Vonk was afgelopen week even terug op het Abe Lenstra Stadion. De doelman van Ajax Cape Town en keeperstrainer van het Zuid-Afrikaanse nationale team benut de winterstop in Zuid-Afrika om in Nederland familie en vrienden op te zoeken. Het leven in Afrika bevalt de oud-speler van Heerenveen uitstekend. ,,We hebben het hier prima.’’
Je bent even terug met vakantie in Nederland?
,,Nou even, we zijn hier ruim drie weken. We hebben nog steeds een huis in Heerenveen, maar dat is verhuurd. We verblijven daarom bij familie en vrienden. Het is leuk om terug te zijn, alleen is het weer afgrijselijk. In Zuid-Afrika is het nu winter, dus we dachten hier een stukje zomer mee te pikken, maar dat valt dus tegen.’’
In Zuid-Afrika wordt nu niet gespeeld?
,,Nee, de competitie loopt parallel aan de Europese competities. Het enige verschil is dat het hier zomerstop is en in Afrika hebben we op dit moment winterstop. We zijn nu precies een jaar in Zuid-Afrika. Op 4 juli van het vorige jaar zijn we vertrokken.’’
Hoe bevalt het?
,,Heel goed. Sportief hebben we een topjaar achter de rug. In de competitie zijn we als vierde geëindigd. Dat kun je vergelijken met een vierde plek voor Heerenveen in Nederland, dus gewoon goed. Verder zijn er twee bekercompetities.We stonden twee maal in de finale waarvan we er eentje wisten te winnen. We wonnen met 2-0 van Sundown, de kampioen van Zuid-Afrika en dat is een geweldige prestatie.’’
En gaat het privé ook goed?
,,,,Privé hebbeen we onze draai moeten vinden. We hebben zo snel mogelijk een huis gekocht en wonen nu in Houtbaai, dat is een voorstad van Kaapstad. Het ritme van het leven op zich is niet veel anders dan in Nederland. Ik train en voetbal en de kinderen gaan ’s ochtends naar school. De inhoud van het leven is anders. Je leeft veel meer buiten dan we in Nederland gewend waren.’’
Zuid-Afrika is een mooi land. Geniet je er van?
,,Mooi is niet het juiste woord. Het is hier fantastisch. We leven aan zee, om ons heen zijn wijnvelden. Het is net als op de plaatjes in de vakantieboeken. Het gekke is dat het voor ons al weer gewoon is. Juist onze gasten uit Nederland maken ons er weer op attent hoe mooi het hier is.’’
Hans Vonk: 'Geen spijt van vertrek naar Zuid-Afrika'.
Hoe is het niveau van de competitie in Zuid-Afrika?
,,Dat is niet te vergelijken met Nederland. De omstandigheden zijn heel anders. De velden zijn van andere kwaliteit, de kracht van de spelers is anders en de mentaliteit verschilt. Toch wordt er niet slecht gevoetbald. We hebben Ajax verslagen. Weliswaar in een vriendschappelijk duel, maar toch. Laat ik het zo stellen. Als wij met Cape Town in Friesland tegen Heerenveen spelen, verliezen we met een nulletje of drie, maar als Heerenveen bij ons komt, denk ik dat wij winnen.’’
Ben je volledig gewend aan het Zuid-Afrikaanse voetbal?
,,Het blijft anders. Omhalen in eigen strafschopgebied, tackles met twee benen, maar dat hoort er hier bij. In het begin heb je nog wel zoiets van, dat wil ik anders, maar ik . heb de keuze gemaakt om hier te spelen en moet me aanpassen. Dat was bij Heerenveen ook zo, als er buitenlanders bij de club kwamen moesten zij zich aanpassen aan de voetbalcultuur bij de club.’’
Je bent naast keeper van Ajax Cape Town keepertrainer van het nationale team van Zuid-Afrika.
,,Ja, ik werk onder Carlos Alberto Pereira. Een prima man, als mens te vergelijken met Foppe de Haan. Hij is rustig en ervaren. Keepen bij Cape Town en trainen bij het nationale team is een drukke combinatie, maar het is niet anders. Het is soms ook wel gek. In de bekerfinale tegen Sundown speelde een keeper mee, die ik bij het nationale team moet trainen. Mijn doel is om in ieder geval tot 2010, als het WK in Zuid-Afrika wordt gespeeld, bij de nationale selectie te blijven. Of dat lukt, is een tweede, de situatie is in Afrika niet zo stabiel als in Nederland.’’
Volg je de Nederlandse competitie nog?
,,Ja zeker, via internet, de kranten en televisie. Ik volg Heerenveen in het bijzonder en Ajax natuurlijk. Ik vind het knap dat Heerenveen vijfde is geworden en voor de vierde maal op rij Europees voetbal haalt. Het lijkt normaal, maar dat is het niet. De druk wordt ieder jaar groter.’’
Heb je nog iets van het wonder Alves meegekregen?
,,Zeker. Pereira, de trainer van het nationale team en zelfs Braziliaan, begon er nog tegen mij over. Het is prachtig dat Heerenveen er in geslaagd is zo’n goede spits aan te trekken. Zijn naam gaat de hele wereld over en dat is goed voor de club.’’
Als ik je verhaal beluister, dan hebben jullie geen spijt van de keuze om naar Zuid-Afrika te gaan?
,,Nee, absoluut niet. Ik had ook tweede keeper bij PSV kunnen worden, maar ik speel nu nog op een redelijk niveau en privé hebben we het naar onze zin.’’
En voel je je er veilig?
,,We wonen in een estate, dat is een beveiligd gebied. Voor Nederlandse begrippen is dat het dat er hekken om je woonomgeving staan, maar voor ons is het al normaal. Op zich leven we betrekkelijk veilig. In bepaalde buurten moet je niet komen, maar dat is in Nederland niet anders. In Amsterdam heb je ook gebieden waar je beter niet kunt verschijnen. Zeker ’s avonds moet je oppassen waar je heen gaat, maar het is geen dagelijkse zorg. Nee, al met al hebben we het hier prima.’’
Jaaah opzich wel, maar zo ziet GJV em niet echt denk ik. We moeten dus nog een creabea midmidquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:29 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Is die Garcia-Garcia geen nummer 10 dan?
Conclusie, de onderhandelingen zijn in principe afgerond. Sterchele moet alleen nog beslissen of 'ie komt of toch nog even verder kijkt..quote:Heerenveen in de markt voor François Sterchele
05 juli 2007
Heerenveen heeft vanmiddag een oriënterend gesprek gevoerd met François Sterchele. De spits van Germinal Beerschot was afgelopen seizoen met 21 treffers topscorer van de Belgische competitie. Naast Heerenveen is er nog een tweede club in de race voor Sterchele. Ook Standard Luik wil de makkelijk scorende aanvaller inlijven.
François Sterchele was vanmiddag op het Abe Lenstra stadion aanwezig om kennis te maken met de club en de plaats Heerenveen. Voorzitter Koos Formsma hield een goed gevoel over aan de ontmoeting met de topscorer van België. ,,We hebben hem het stadion laten zien en bijgepraat over de club. Omdat ik Frans spreek verliep het gesprek makkelijk.’’
François Sterchele laat na het weekend weten of hij naar Friesland komt. Standard Luik, de nummer drie van België, is ook nog in gesprek met François Sterchele. ,,Ik heb hem gezegd dat het verstandig is om naar Heerenveen te komen,’’ aldus voorzitter Koos Formsma. ,,Overal in Europa lopen goede spitsen van Heerenveen rond. Bij ons kan hij beter worden.’’
Heerenveen wil François Sterchele voor minimaal vier jaar vastleggen. Over de prijs die Heerenveen Beerschot voor de spits moet betalen wil Formsma niets kwijt. ,,Of hij duur is? Alle spitsen kosten veel geld en je kunt nu niet zeggen of iemand te duur is. Dat kun je pas over een paar jaar zeggen .’’
François Sterchele maakt in België snel furore. De 1.85 lange aanvaller speelde drie seizoenen geleden nog bij derdeklasser Leuven. Via Leuven kwam de spits bij Charleroi terecht, dat hem voor 750.000 euro doorverkocht aan Germinal Beerschot. ,,Daar werd in ons land lacherig over gedaan,’’ vertelt de Belgische freelancerjournalist Kristof de Cnodder. ,,Maar hij zit nu bij de nationale selectie en is topscorer van België. Beerschot heeft het indertijd goed gezien.’’
Kristof de Cnodder volgde François Sterchele wekelijks en noemt de aanvaller een slimme voetballer. ,,Hij blinkt nergens in uit, maar beheerst alle facetten van het spel.’’ Volgens de journalist is Sterchele een echte persoonlijkheid. ,,Het is een publieksspeler en een man die weet wat hij wil. Sterchele was nagenoeg rond met Anderlecht, maar toen die club hem snel wilde laten tekenen, heeft hij zich teruggetrokken. Hij kiest zijn eigen weg en laat zich niet onder druk zetten.’’
Zou mooi zijn wanneer Sterchele inderdaad komt (als vervanger van Pipi)quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:44 schreef SCH het volgende:
Toch zijn ze nu goed bezig. Zomaar weer Beerens uit de hoge hoed. En die Sterchele.
Die opstelling hierboven is leuk maar daar staat Alves nog in
Enneh....hoe zit het met die Lopez, die aan Sparta was verhuurd, zo heet iet toch?
Alves en Alves, dat is vast een superduoquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:13 schreef hello_moto1992 het volgende:
Heerenveen heeft het voorin wel op orde zeg, met Alves, Lopes, Nilsson, Alves en misschien Sterchele. Misschien wordt Heerenveen wel een verrassing dit seizoen, en eindigen ze wel 3e of zo. Het ligt sowieso er aan of Alves blijft of niet.
Alves is minstens gelijkwaardig aan Makaay, en ik denk dat Nielsen dat ook is aan Hofland. De overige spelers zijn gelijkwaardig aan de aankopen van Feyenoord.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:29 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
[..]
Alves en Alves, dat is vast een superduo
Een derde plek is veel te hoog gegrepen, tenzij er echt een goede versterking op het middenveld komt die er voor zorgt dat er eindelijk weer eens wat voetbal (verzorgd positiespel en uitgespeelde aanvallen) in de ploeg komt.. Daarnaast is een ervaren, sterke linksback ook zeer welkom, Jong-a-Pin moet nog veel leren en Breuer vind ik echt meer een man voor centraal/in de as.. Persoonlijk ga ik er eigenlijk wel van uit, alhoewel de transferperiode nog zo'n 2 maanden duurt, dat Alves blijft. De club vraagt veel geld en ik zou zo 1-2-3 niet weten welke club er tussen de 20-30 miljoen wil betalen (overigens eerder 20 dan 30..), zeker nu de 'hype' een beetje geluwd lijkt en hij tijdens de Copa America bij de Seleçao niet echt aan spelen toekomt.
En mocht hij wel vertrekken, wanneer er spelers als Sterchele (kunnen) worden aangetrokken lijkt alles er op dat de club al weer verder denkt en we niet, zoals bij de verkoop van Huntelaar en Samaras, straks zonder spitsen zitten.
Feyenoord is niet de enige kanshebber op plek 3, je hebt nog PSV, Ajax, AZ en misschien Twente..quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:40 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Alves is minstens gelijkwaardig aan Makaay, en ik denk dat Nielsen dat ook is aan Hofland. De overige spelers zijn gelijkwaardig aan de aankopen van Feyenoord.
Ondanks dat denk ik dat Feyenoord beter is, maar dat het niet eens zoveel scheelt zoals sommige mensen denken.
Met Denneboom en co..?quote:
quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:16 schreef The_Verve het volgende:
Die Belg is toch veel beter dan Waterman?
Ik ben het met je eens. Waterman is een goed meevoetballende keeper, maar bij hoge ballen/spelhervattingen erg onzeker.. Bij AZ deed hij het goed, maar dat komt voornamelijk door de 10 spelers die voor hem stonden. Daarnaast had AZ inderdaad een flink keepersprobleem, daar heeft SC Heerenveen handig op ingesprongen. Keepers als Michel Vorm en Piet Velthuizen, maar ook een Tim Krul hebben denk ik veel meer toekomst.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:25 schreef The_Verve het volgende:
Maar is Waterman nou echt zo goed? In mij ogen niet een heel bijzondere keeper. Kan goed meevoetballen maar is zeer zwak bij hoge ballen.
Dat AZ hem heeft gehaald zegt meer over het keepersprobleem dat ze daar hebben dan over Waterman. En wat Oranje in de toekomst betreft denk ik dat hij sowieso Vorm van Utrecht en Piet van Vitesse voor zich zal moeten dulden.
Wie is nu trouwens tweede keeper bij Heerenveen?
De 0-13 van FC Groningen tegen VV Eext was inderdaad een stuk indrukwekkenderquote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:06 schreef venomsnake het volgende:
Zonder Alves stelt Heerenveen gewoon niet zoveel voor.![]()
quote:Heerenveen wint met 3-0 van Lelystad
Heerenveen heeft vanmiddag de eerste oefenwedstrijd in het kader van de voorbereiding op het nieuwe seizoen gewonnen. SV Lelystad werd met 3-0 verslagen. Voor Heerenveen scoorden Nilsson, Sulejmani en Smarason. Heerenveen komt vanavond opnieuw in actie tegen een combiteam van de gemeenten Gaasterlân en Sleat.
Lasse Nilsson scoorde de 1-0 in Lelystad. Gertjan Verbeek speelde tegen SV Lelystad met twee verschillende teams. Heerenveen startte met Vandenbussche, Siwe, Dingsdag, Breuer, Jeroen Drost, Poulsen, Garcia-Garcia, Prager, Pranjic, Yildirim en Nilsson. Heerenveen, dat voor rust in een 4-4-2-formatie speelde, kwam na tien minuten op voorsprong toen Lasse Nilsson een voorzet van Pranjic binnen kopte.
Omdat Nilsson en Pranjic, maar vooral Garcia-Garcia goede kansen onbenut lieten, bleef het in de eerste helft bij 1-0. Verbeek bracht na de pauze een compleet nieuw elftal binnen de lijnen, namelijk met Etemadi op het doel, een achterste linie met Johansen, Balkestein, Bak Nielsen en Huisman de Jong, een middenveld met Roorda, Loohuis en Sulejmani en een driemansvoorhoede bestaande uit Deekman, Smarason en Rozendaal.
Heerenveen liep in de tweede helft uit naar 3-0. Sulejmani scoorde na vijftig minuten op aangeven van Deekman de 2-0. In de slotfase bepaalde Smarason via de onderkant van de lat raak. De assist was opnieuw afkomstig van Deekman.
Bij Heerenveen ontbraken Zuiverloon, Jong A Pin, Bradley, Alves, Mattes en nieuwkomer Beerens. Zuiverloon, Jong A Pin en Beerens melden zich maandag voor het eerst op de training. Heerenveen, dat vanochtend ook al een training afwerkte, komt vanavond opnieuw in actie. Om zeven uur spelen de mannen van Verbeek in Sloten tegen een combiteam van Gaasterlân/Sleat.
Dat lijkt er meer opquote:Dubbele cijfers Heerenveen in Sloten
Heerenveen heeft vanavond de oefenwedstrijd in Sloten tegen Gaasterlân/Sleat met 1-10 gewonnen. Ugur Yildirim en nieuwkomer Kristian Bak Nielsen waren beide twee maal succesvol voor de profs. Bart van der Veer scoorde de enige treffer voor de amateurs.
Trainer Gertjan Verbeek bracht net als vanmiddag in Lelystad twee verschillende teams binnen de lijnen. Het elftal dat voor rust speelde, was slechts op één plek gewijzigd ten opzichte van het duel tegen Lelystad. Jeroen Drost deed niet mee, op zijn positie speelde Timmi Johansen.
Na rust waren er meer veranderingen. Macief Wilusz verving in het centrum van de verdediging Pim Balkestein. De verdediger vierde na tien maanden blessureleed (achillespees) zijn rentree op de voetbalvelden. Verder speelde Samuel Armenteros mee voor Rawley Rozendaal en werd de positie onder de lat niet bezet door Etemadi, maar door Rob van Dijk.
De amateurs van Gaasterlân/Sleat namen brutaal een voorsprong door een doelpunt van Bart van der Veer, maar Timmi Johansen, Danijel Pranjic en Lasse Nilsson zorgden voor een 1-3 ruststand. Na ruit zagen de ongeveer 1500 toeschouwers Heerenveen uitlopen naar een 1-10 eindstand.
Voor Heerenveen scoorden Yildirim (2x), Bak Nielsen (2x), Armenteros, Huisman de Jong en Donovan Deekman. De selectie van Heerenveen is morgen vrij. Maandag wordt er weer getraind en dinsdagavond staat het volgende oefenduel, tegen Alcides uit Meppel, op het programma.
1 Belg is ook ruim voldoendequote:Sterchele past voor "royaal bod" Heerenveen
ma 09/07/07 - François Sterchele verhuist niet naar Heerenveen. "De clubs waren er uit, maar Sterchele paste zelf voor de transfer", zegt Herman Kesters aan Sporza.
Heerenveen heeft François Sterchele dan toch niet kunnen verleiden. De spits van Germinal Beerschot kreeg "een royaal bod", maar dat was niet genoeg om hem te vermurwen. (Belga) "Op clubniveau hadden we een akkoord met Heerenveen", zegt Herman Kesters, de ondervoorzitter van Germinal Beerschot.
"Maar Sterchele paste voor de transfer. Het bod van Heerenveen was nochtans erg goed."
Blijft de Rode Duivel dan gewoon bij Germinal Beerschot? "Er is nog een (Belgische) ploeg in de running. Welke club dat is, kan ik niet verklappen."
"Hij krijgt van ons de tijd tot woensdag. Daarna laten we hem niet meer gaan", zegt Kesters.
Hoeft niet. Misschien is ie in Groningen geweest...quote:Op maandag 9 juli 2007 21:43 schreef venomsnake het volgende:
Komt door dat bezoekje aan Heerenveen SCH.. Je hebt gelijk gekregen.
nee nee, het is de harde werkelijkheid.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 15:16 schreef SCH het volgende:
Grapje mag ik hopen
Als het maar niks meer wordt dan een pinchhitter. Niet als Alves verkocht is: Oh we hebben gelukkig Sibon nog, en dat ze verder niemand halen. Ik zou ze er zo voor aan zien..quote:Op dinsdag 10 juli 2007 15:29 schreef -Vaduz- het volgende:
Heb je er een goede sfeermaker bij, plus iemand die niet zeurt als hij op de bank zit. Fijne pinchhitter dus.
quote:Op dinsdag 10 juli 2007 10:04 schreef MaxPower het volgende:
Wat een armoe zeg. De ene na de andere spits glipt door de vingers dus dan nemen we uit gemakzucht Sibon maar.
quote:Op dinsdag 10 juli 2007 16:43 schreef MaxPower het volgende:
Sibon is overigens een ongeinteresseerde lapschwanz. Heeft totaal geen binding met club of supporters. Hoewel hij relatief veel doelpunten maakte vond ik het voetbal met hem in de spits waardeloos. Toen hij geblesseerd waren rolden we Ajax met Hakansson in de spits met prachtig voetbal op.
Dat doe jij toch al niet?...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:04 schreef SCH het volgende:
voor wie je niet naar het stadion gaat.
quote:Heerenveen geeft jonge IJslander vertrouwen
SC Heerenveen heeft het contract met Arnor Smarason verlengd. De achttienjarige IJslander blijft een seizoen langer in Friesland. In het nieuwe contract is een optie opgenomen voor nog een extra jaar.
Smarason streek in januari 2004 neer in Heerenveen en maakte tijdens het afgelopen seizoen indruk in de A-junioren. De jeugdinternational maakt tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen deel uit van de A-selectie en scoorde al tijdens het met 3-0 gewonnen oefenduel met SV Lelystad'67.
quote:Op dinsdag 10 juli 2007 15:51 schreef dndiek het volgende:
Misschien kan er iemand een leuk FCG-icon voor hem maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |