quote:Op dinsdag 22 mei 2007 09:59 schreef Puckzzz het volgende:
hmmmm...ik kom dit topic wel binnen na wat slecht nieuws zegsterkte becky....
ik ben zelf een grote kruidentuin aan het aanleggen, maar afgelopen zaterdag heb ik ook twee pomodoro tomatenplanten in een grote pot gezet. nu stond er op het kaartje dat je ze moest 'dieven'
Ik heb geen benul wat dat inhoudt
Game onquote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:12 schreef Maneki.Neko het volgende:
Dieven betekent kleine scheutjes weghalen die in de oksel groeienZo hou je de plant 'open' en krijgen de tomaatdragende takken de ruimte om te groeien</westlanderspraat>
Kiek maor
Dat middelste twijgje is de dief, die moet weg
Ja, meteen mee beginnen. Die van mij zijn ook ongeveer zo hoog en ik heb er al een paar (nog wel kleine diefjes) weggehaald.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:53 schreef Puckzzz het volgende:
mijn plantjes zijn nog erg klein (30 cm hoog ongeveer) moet ik daar meteen mee beginnen?
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:23 schreef Puckzzz het volgende:de mijne mag dicht
ik ben ook zo'n ongeduldig ding
thnx voor je duidelijke uitleg MN
dat is een heel andere werkwijze dan die ik ga gebruikenquote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:04 schreef funkyskunkie het volgende:
Kies de kruiden die je wilt gebruiken. Giet daar zonnebloem- of druivenpitolie overheen om de kruiden te bedekken. Laat dat zo'n twee weken staan op een zonnige plek om goed te trekken. Ververs de kruiden na twee weken en laat het dan nog twee weken staan. Schud het wel elke dag even. Zeef daarna de kruiden eruit et voila dan kan je de olie zo in stopflessen gieten om te bewaren.![]()
Klinkt goed, ga ik ook een keer proberenquote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:14 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dat is een heel andere werkwijze dan die ik ga gebruiken
ik ga basilicum en knoflook met een scheutje olie tot een papje vijzelen, dan heb ik een hele mooie fles gekocht, daar doe ik olijfolie in. papje erin, dan nog wat takken dragon, tijm, peperkorrels en wie weet nog iets, ik struin wel ff tussen de kruiden door. dat zet ik op een donkere plaats waar ik het twee weken laat staan, elke dag even schudden en na twee weken is het klaar voor gebruik.
Dat ondervond ik ookquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:40 schreef Susanne81 het volgende:
Ik heb dan wel geen moestuin, maar wel een paar aardbeienplanten! Zojuist het eerste bakje met aardbeien geplukt en gegeten. Je proefde de liefde maar jammer genoeg waren ze erg zuur. Kan ik hier iets aan doen? Heb ik ze te vroeg geplukt of juist te lang laten hangen? Of ligt het gewoon aan (het soort van) de plant?
Mijn basilicumplant groeide een beetje de pan uit en ik eet niet dagelijks een tak basilicum dus heb ik het ook gepureerd en onder olijfolie gezet (teentje knoflook erbij is een goed idee!!). Maar hoe lang kan ik dat zo bewaren??quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:18 schreef Puckzzz het volgende:
zo ik ben ff bezig geweest
en fotogek dat ik ben, heb ik er ook meteen maar wat foto's van gemaakt.
de ingredienten:
olie, basilicum, knoflook, dragon, oregano, tijm
en mijn mooie fles:
[afbeelding]
olie, basilicum en driekwart van de bol knoflook helemaal tot pap gevijzeld. dit is ff een karweitje waar je de tijd voor moet nemen...
[afbeelding]
nog meer olie erbij om het wat makkelijker in de fles te laten lopen:
[afbeelding]
voorlopig alleen ff deze foto's, want nadat ik het in de fles had gedaan bleek dat de fles toch niet zo mooi. hij is van een mat glas en daardoor lijkt het heel troebel. ik heb inmiddels een andere fles, maar moet nog ff een zeef kopen omdat het toch ook wel gezeefd moet worden.
eindresultaat moet nog ff wachten dus
vandaar ook de naam "dieven"quote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:52 schreef Ikook het volgende:
Wat ook een voordeel van dat dieven is: je plant steekt z'n energie in de takken die ertoe doen, namelijk de takken met tomaten. En niet in 'nieuw groeiende takjes waar toch niets aankomt'....
hoi hoi,quote:Op maandag 11 juni 2007 11:54 schreef Puckzzz het volgende:
heel lang
ik gebruik de olie inmiddels en het is echt heerlijk!
Speciaal voor bonootjequote:Op zaterdag 13 oktober 2007 23:56 schreef bonootje het volgende:
Hoi hoi, ik weet niet of er al zoiets op het forum ergens bestaat. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier mensen zijn die een eigen moestuin/volkstuin hebben. En zo ja, wat verbouw je er allemaal op.
tips en sugesties zijn altijd welkom
greetzzz, ro
Ja erg héquote:
Ik had precies hetzelfde. Wel iets meer courgettes, maar ik had dan ook 8 planten. Iedereen verklaarde me voor gek, omdat ik dan iedere dag courget zou moeten eten, maar achteraf was het maar goed dat ik zoveel planten had.quote:Op zondag 14 oktober 2007 17:18 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik heb dit jaar voor het eerst gemoestuind, maar het viel erg tegen, De eerste erwten en bonen kwamen amper op, de tweede reeks wel, maar gaf weinig bonen.
De tomaten rotten al weg voor ze rijp waren.
Eén komkommer en twee courgettes geoogst, en één mini-pompoen.
Maar wel veel uien en kool!
Iedereen klaagde zo over de tegenvallende resultaten dit jaar...
Hmmm klei heb ik hier ook, ga proberen om een gedeelte wat luchtiger te maken door tuinaarde en turfmolm er door te spitten en als een beetje niet helpt laat ik volgend jaar wel een paar kuub komenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:26 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik ga op vakantie, maar ik moest daarna echt weer aan de slag...! Heb nog weinig uitgevoerd, de plantenresten van vorig jaar staat er ook nog...
Hopelijk is de vette klei een beetje te hanteren na de natte winter. Vorig jaar was dat een drama!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |