abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49635632
Het Moestuintopic !

Laatste berichten:
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 09:59 schreef Puckzzz het volgende:
hmmmm...ik kom dit topic wel binnen na wat slecht nieuws zeg sterkte becky....

ik ben zelf een grote kruidentuin aan het aanleggen, maar afgelopen zaterdag heb ik ook twee pomodoro tomatenplanten in een grote pot gezet. nu stond er op het kaartje dat je ze moest 'dieven'
Ik heb geen benul wat dat inhoudt
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:12 schreef Maneki.Neko het volgende:
Dieven betekent kleine scheutjes weghalen die in de oksel groeien Zo hou je de plant 'open' en krijgen de tomaatdragende takken de ruimte om te groeien</westlanderspraat>

Kiek maor
Dat middelste twijgje is de dief, die moet weg
Game on

[ Bericht 3% gewijzigd door Maneki.Neko op 22-05-2007 10:25:11 ]
Saartje
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:23:52 #2
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49635920
de mijne mag dicht

ik ben ook zo'n ongeduldig ding

thnx voor je duidelijke uitleg MN
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_49636776
Wat ook een voordeel van dat dieven is: je plant steekt z'n energie in de takken die ertoe doen, namelijk de takken met tomaten. En niet in 'nieuw groeiende takjes waar toch niets aankomt'....
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:53:15 #4
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49636812
mijn plantjes zijn nog erg klein (30 cm hoog ongeveer) moet ik daar meteen mee beginnen?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_49639006
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:53 schreef Puckzzz het volgende:
mijn plantjes zijn nog erg klein (30 cm hoog ongeveer) moet ik daar meteen mee beginnen?
Ja, meteen mee beginnen. Die van mij zijn ook ongeveer zo hoog en ik heb er al een paar (nog wel kleine diefjes) weggehaald.
  Moderator dinsdag 22 mei 2007 @ 12:32:09 #6
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_49640410
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:23 schreef Puckzzz het volgende:
de mijne mag dicht

ik ben ook zo'n ongeduldig ding

thnx voor je duidelijke uitleg MN

Heeft iemand hier trouwens een goede tip om van spint af te komen?
Ik krijg ze maar niet weg, ze zitten nu weer in mijn bananenplant, in de huiskamer dan wel.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:44:44 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49640862
oef...spint schijnt erg hardnekkig te zijn

mijn ex had er wel eens last van in zijn giechelkruidplantjes volgens mij een mengsel van groene zeep en brandspiritus en water erover sproeien...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:52:03 #8
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_49641110
Ik heb zondag de tomaten gediefd en verder opgebonden & 2 kroppen sla meegenomen...!

Ik heb ook de eerste bloemknoppen uit de tomaat gehaald. Is me ooit aangeraden: die eerste bloemen en vruchten zouden teveel kracht vergen of zoiets.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_49641245
Klopt, half water, half spiritus plus een beetje groene zeep of afwasmiddel
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:58:11 #10
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49641341
hebben jullie ook nog ervaring met kruidentuinen of alleen moestuinen? ik heb een flinke verzameling kruiden in potten staan... echt zó ontzettend lekker, verse kruiden, vanavond ga ik even een kruidenolie maken van basilicum, knoflook en nog wat dingetjes
pi_49641534
Kies de kruiden die je wilt gebruiken. Giet daar zonnebloem- of druivenpitolie overheen om de kruiden te bedekken. Laat dat zo'n twee weken staan op een zonnige plek om goed te trekken. Ververs de kruiden na twee weken en laat het dan nog twee weken staan. Schud het wel elke dag even. Zeef daarna de kruiden eruit et voila dan kan je de olie zo in stopflessen gieten om te bewaren.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 13:06:14 #12
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_49641600
Ik heb ook een kruidentuin, bij m`n voordeur
Heb er peterselie, salie, munt, rozemarijn, basilicum en bieslook staan
Saartje
  dinsdag 22 mei 2007 @ 13:14:01 #13
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49641873
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 13:04 schreef funkyskunkie het volgende:
Kies de kruiden die je wilt gebruiken. Giet daar zonnebloem- of druivenpitolie overheen om de kruiden te bedekken. Laat dat zo'n twee weken staan op een zonnige plek om goed te trekken. Ververs de kruiden na twee weken en laat het dan nog twee weken staan. Schud het wel elke dag even. Zeef daarna de kruiden eruit et voila dan kan je de olie zo in stopflessen gieten om te bewaren.
dat is een heel andere werkwijze dan die ik ga gebruiken

ik ga basilicum en knoflook met een scheutje olie tot een papje vijzelen, dan heb ik een hele mooie fles gekocht, daar doe ik olijfolie in. papje erin, dan nog wat takken dragon, tijm, peperkorrels en wie weet nog iets, ik struin wel ff tussen de kruiden door. dat zet ik op een donkere plaats waar ik het twee weken laat staan, elke dag even schudden en na twee weken is het klaar voor gebruik.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 13:18:12 #14
167723 sanni
Acima de seu
pi_49642016
Zo! wist niet dat dit soort topic's bestonden. Ben i.i.g. weer wat wijzer geworden.
pi_49642213
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 13:14 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

dat is een heel andere werkwijze dan die ik ga gebruiken

ik ga basilicum en knoflook met een scheutje olie tot een papje vijzelen, dan heb ik een hele mooie fles gekocht, daar doe ik olijfolie in. papje erin, dan nog wat takken dragon, tijm, peperkorrels en wie weet nog iets, ik struin wel ff tussen de kruiden door. dat zet ik op een donkere plaats waar ik het twee weken laat staan, elke dag even schudden en na twee weken is het klaar voor gebruik.
Klinkt goed, ga ik ook een keer proberen
Ziet er vast leuk uit zo in de fles
pi_49659219
Erg leuk om zo zelf die olie te maken!
  woensdag 23 mei 2007 @ 09:18:37 #17
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49674778
zo ik ben ff bezig geweest

en fotogek dat ik ben, heb ik er ook meteen maar wat foto's van gemaakt.

de ingredienten:
olie, basilicum, knoflook, dragon, oregano, tijm
en mijn mooie fles:

olie, basilicum en driekwart van de bol knoflook helemaal tot pap gevijzeld. dit is ff een karweitje waar je de tijd voor moet nemen...

nog meer olie erbij om het wat makkelijker in de fles te laten lopen:

voorlopig alleen ff deze foto's, want nadat ik het in de fles had gedaan bleek dat de fles toch niet zo mooi. hij is van een mat glas en daardoor lijkt het heel troebel. ik heb inmiddels een andere fles, maar moet nog ff een zeef kopen omdat het toch ook wel gezeefd moet worden.

eindresultaat moet nog ff wachten dus
pi_49698931
Mooie foto's! Ik zag dat je de naam van het kruid op een steentje hebt geschreven, geweldig idee!
pi_49982245
Ik heb dan wel geen moestuin, maar wel een paar aardbeienplanten! Zojuist het eerste bakje met aardbeien geplukt en gegeten. Je proefde de liefde maar jammer genoeg waren ze erg zuur. Kan ik hier iets aan doen? Heb ik ze te vroeg geplukt of juist te lang laten hangen? Of ligt het gewoon aan (het soort van) de plant?
pi_49984442
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 22:40 schreef Susanne81 het volgende:
Ik heb dan wel geen moestuin, maar wel een paar aardbeienplanten! Zojuist het eerste bakje met aardbeien geplukt en gegeten. Je proefde de liefde maar jammer genoeg waren ze erg zuur. Kan ik hier iets aan doen? Heb ik ze te vroeg geplukt of juist te lang laten hangen? Of ligt het gewoon aan (het soort van) de plant?
Dat ondervond ik ook
Ik zag al wat meer aardbeien, die eventueel nog iets roder mogen worden, aan de struikjes hangen.
Dus die laat ik dit weekend ook nog hangen, als de zon wat meer gaat schijnen.
Even uitproberen of dat misschien helpt...
  vrijdag 1 juni 2007 @ 09:26:51 #21
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49991244
ik zou ze iets langer laten hangen wanneer ze nog wat zuur proeven
  vrijdag 1 juni 2007 @ 09:57:18 #22
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_49992112
M`n aardappels komen op En de spinazie groeit als een gek!

In m`n kruidentuin heb ik anijs gezaaid, eens zien of dat wat doet
Saartje
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:05:02 #23
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49992345
Ja bij mij komen eindelijk mijn grote pimpernel op en mijn karwij...de goudsbloem is helaas verzopen terwijl ik die nou juist graag wou

vanavond nog snel ff een cirkeltje papaver zaaien...die zijn zo hardnekkig die doen het vast nog wel
pi_50008416
Was ik net een heel stuk aan het typen, houdt de computer er om een of andere vage reden er mee op.

Maar opnieuw:

Bij mij zijn er van de 6 slaplantjes er 3 1/2 opgegeten door de slakken en ze vinden ook koolplantjes en zonnebloemen lekker. Van de 2 zonnebloemen staat er nu nog maar 1 en zelfs die ziet er niet best uit.

Maar ik mag niet mopperen, want ik heb het eerst courgetje al gezien . Hij is nog klein, dus ik moet nog even geduld hebben, maar ik weet dat ik vaak moet gaan kijken, anders heb ik weer een duikboot ipv van een lekker smakende courgette.

Ook krijg ik van iemand 2 plantjes ronde courgette. Ik hoop dat die het bij mij doen.

Heeft iemand een tip wat ik op een vriedelijke manier kan doen tegen woelmuizen? ik vind de gaten niet zo leuk meer en dat ze sommige zaden opeten vind ik ook al niet leuk.

Hoe lang duurt het voordat je wortelplantjes ziet? Ik heb ze een paar weken geleden gezaaid, maar ik zie nog niets. Ik ben bang dat ik het nog maar eens moet proberen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 juni 2007 @ 18:23:54 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_50008497
Tvp, over 1,5 week krijgen wij de sleutel van onze moestuin ons huis
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')