abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49815701
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 22:18 schreef fokME2 het volgende:
Ik ben via vmware aan het spelen met Ubuntu 7.04 Desktop en het bevalt me eigenlijk heel goed (windows gebruiker).

Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om Ubuntu op een externe hardeschijf te installeren?
Ja, waarom niet?
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:57 schreef DutchErrorist het volgende:
Even een dom vraagje... ik heb net voor de grap (en om het te proberen) ubuntu geinstalleerd op mijn laptop maar daar zit een SiS shared memory videokaart in... Kan ik beryl er dan ook op installeren en hoe?

(hoop dat ik niet te dom over kom )
Je doet jezelf een plezier om het niet te gaan proberen.. Waarschijnlijk gaat het niet werken, en als het werkt dan zal 't erg traag zijn.
pi_49815927
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:01 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Ja, waarom niet?
[..]

Je doet jezelf een plezier om het niet te gaan proberen.. Waarschijnlijk gaat het niet werken, en als het werkt dan zal 't erg traag zijn.
Okay waar draait het dan wel lekker op?

Want ik heb hierboven nog wel een PC staan die ik toch niet veel gebruik en daar zit een Nvidia fx5600 in...

Ik wil toch eens zien hoe dat werkt
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_49816412
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:01 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Ja, waarom niet?

*knip*
Het is een externe hardeschijf die is aangesloten via USB, misschien dat dat problemen op zou leveren?

Ik wil het graag een proberen (anders als dual-boot op mijn vaste schijf). Is het slim om eerst een deel van de harde schijf alvast te formatteren voor ubuntu, mijn harde schijven zijn nu 100% ntfs en fat ingedeeld.

Als ik het op mijn vaste hardeschijf installeer zou ik met een dual-boot opstelling willen draaien (Windows XP en ubuntu), iemand nog tips om dit in één keer goed te doen?
pi_49816460
Met die Nvidiakaart gaat het wel lekker lopen, ik heb het met een 5200 gedraaid en dat ging ook prima.
pi_49816654
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:28 schreef fokME2 het volgende:
Als ik het op mijn vaste hardeschijf installeer zou ik met een dual-boot opstelling willen draaien (Windows XP en ubuntu), iemand nog tips om dit in één keer goed te doen?
Als je ubuntu gaat installeren, installeert de installer meteen grub op de primary/eerste hdd (en is overigens ook zelf in te stellen). Dit gaat meestal gewoon goed. Verder is grub gewoon eenvoudig in te stellen voor als het niet zomaar werkt, dus 't zal vast wel lukken .
  zondag 27 mei 2007 @ 13:38:30 #56
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49816730
Als je het op een externe schijf installeert, zou ik Grub ook op die schijf zetten (als je van USB kunt booten). Als je dan de schijf niet aan de pc hebt, merk je er niks van en krijg je gewoon Windows.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_49816804
Hmm..Is het ook mogelijk om Ubuntu op USB-stick te installeren en ervoor te zorgen dat alle write-cycles op je HD terecht komen? (Zodat je USB stick read-only word en niet snel dood gaat )
pi_49816904
En is het slim om alvast een deel van mijn schijf te formatteren? Die exterene hardeschijf is volgens mij alleen maar fat ingedeeld.
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je het op een externe schijf installeert, zou ik Grub ook op die schijf zetten (als je van USB kunt booten). Als je dan de schijf niet aan de pc hebt, merk je er niks van en krijg je gewoon Windows.
Ja, zoiets leek me wel een handige opstelling. Bij het opstarten schijf al aan > ubuntu. Schijf uit > windows. Dan kan ik later alsnog de schijf aanzetten in windows.

Edit: Dual-screen is niet standaard ondersteund in ubuntu? Ik lees wel wat dingetjes over config-files aanpassen, maar dat is meestal met 2 video-kaarten. Iemand ervaring met dual-screen en ubuntu?
pi_49826527
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:43 schreef fokME2 het volgende:
En is het slim om alvast een deel van mijn schijf te formatteren? Die exterene hardeschijf is volgens mij alleen maar fat ingedeeld.
[..]

Ja, zoiets leek me wel een handige opstelling. Bij het opstarten schijf al aan > ubuntu. Schijf uit > windows. Dan kan ik later alsnog de schijf aanzetten in windows.

Edit: Dual-screen is niet standaard ondersteund in ubuntu? Ik lees wel wat dingetjes over config-files aanpassen, maar dat is meestal met 2 video-kaarten. Iemand ervaring met dual-screen en ubuntu?
Kan ook makkelijk met maar 1 grafische kaart, kwestie van config files aanpassen. Als je een nVidia kaartje hebt, kan je dit simpelweg instellen door wat opties aan te klikken, etc. en die vervolgens te laten opslaan. Ik weet niet of het met andere kaarten ook zo makkelijk kan.

Overigens is het aan te raden toch ff documentatie op te zoeken, zodat je weet wat er gebeurd.

Erg onduidelijk, maar ja... het moet maar te snappen zijn
pi_49827341
Ik heb beryl aan de praat gekregen op mijn pc boven... Is best wel mooi
pi_49827457
quote:
Op zondag 27 mei 2007 18:19 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Kan ook makkelijk met maar 1 grafische kaart, kwestie van config files aanpassen. Als je een nVidia kaartje hebt, kan je dit simpelweg instellen door wat opties aan te klikken, etc. en die vervolgens te laten opslaan. Ik weet niet of het met andere kaarten ook zo makkelijk kan.

Overigens is het aan te raden toch ff documentatie op te zoeken, zodat je weet wat er gebeurd.

Erg onduidelijk, maar ja... het moet maar te snappen zijn
Ik heb een ATI9800 pro, maar ik zal eens rondzoeken.
pi_49827548
probleem!

Ik heb deze ook, en azureus geinstalleerd voor mijn torrents. Maar zonder enige rede floept ie na het starten meteen weer weg. Hij heeft het wel gewoon goed gedaan.

Waar kan dat aan liggen? Een herinstall van azureus is al gebeurd, tevens het volledig weghalen en weer installeren
pi_49827660
quote:
Op zondag 27 mei 2007 18:58 schreef Markster het volgende:
probleem!

Ik heb deze ook, en azureus geinstalleerd voor mijn torrents. Maar zonder enige rede floept ie na het starten meteen weer weg. Hij heeft het wel gewoon goed gedaan.

Waar kan dat aan liggen? Een herinstall van azureus is al gebeurd, tevens het volledig weghalen en weer installeren
Start hem eens vanuit een terminal en kijk of er foutmeldingen voorbij komen.
pi_49828566
quote:
Op zondag 27 mei 2007 19:02 schreef Farenji het volgende:

[..]

Start hem eens vanuit een terminal en kijk of er foutmeldingen voorbij komen.
dat ik daar niet opgekomen ben
pi_49828715
#
# HotSpot Virtual Machine Error, Internal Error
# Please report this error at
pi_49828998
in een root terminal doet ie het wel

edit:

# Java VM: Java HotSpot(TM) Client VM (Blackdown-1.4.2-02 mixed mode)
#
# Error ID: 43113F32554E54494D45110E4350500308
#
# Problematic Thread: prio=5 tid=0x0805be38 nid=11999 runnable

[ Bericht 50% gewijzigd door Markster op 27-05-2007 19:53:36 ]
pi_49830133
quote:
Op zondag 27 mei 2007 19:47 schreef Markster het volgende:
in een root terminal doet ie het wel

edit:

# Java VM: Java HotSpot(TM) Client VM (Blackdown-1.4.2-02 mixed mode)
#
# Error ID: 43113F32554E54494D45110E4350500308
#
# Problematic Thread: prio=5 tid=0x0805be38 nid=11999 runnable
Zo te zien gebruik je Blackdown java (AMD64?). Probeer sun-java6 eens, die is over 't algemeen sneller dan blackdown en kan je meteen zien of 't aan je azureus ligt .
pi_49830310
quote:
Op zondag 27 mei 2007 20:20 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Zo te zien gebruik je Blackdown java (AMD64?). Probeer sun-java6 eens, die is over 't algemeen sneller dan blackdown en kan je meteen zien of 't aan je azureus ligt .
Done, het werkt nu wel. Heb blackdown er volledig vanaf gehaald en java6 geinstalleerd en nu werkt ie.
Perfect, dankje wel
pi_49830438
quote:
Op zondag 27 mei 2007 19:40 schreef Markster het volgende:
#
# HotSpot Virtual Machine Error, Internal Error
# Please report this error at
Zo te zien gebruikt ie als gewone user een andere java VM dan als root. Waarschijnlijk omdat je als gewone user geen rechten hebt om de blackdown java te gebruiken. Of misschien staat je path variable verkeerd ingesteld.
Doe eens "which java" als root en check de permissies van dat bestand. Dat moet je ook als gewone user kunnen uitvoeren.
pi_49830596
het is al gelukt, maar toch bedankt

Op naar het volgende probleem
pi_49833350
Even een kort newb. vraagje:
Kan ik morgen MS Vista met een ISO lezer ala Alcohol120% vanaf Ubuntu installeren?
pi_49833565
Je kan ISO's zonder problemen mounten onder linux maar dat is niet voldoende om vista te installeren. daarvoor moet je booten van de cd en dat gaat dus buiten linux om. Je kan wel iets als vmware gebruiken om vista onder ubuntu op een virtuele machine te installeren.
pi_49833618
quote:
Op zondag 27 mei 2007 21:55 schreef Farenji het volgende:
Je kan ISO's zonder problemen mounten onder linux maar dat is niet voldoende om vista te installeren. daarvoor moet je booten van de cd en dat gaat dus buiten linux om. Je kan wel iets als vmware gebruiken om vista onder ubuntu op een virtuele machine te installeren.
mmm. ik moet vista dus altijd eerst naar dvd kopieren?
En besides. Ubuntu bevalt me uitstekend. Wat is de beste manier om Vista naast ubuntu te installeren?
pi_49834550
In ieder geval eerst Vista en dan pas Ubuntu.

Microsoft met hun lekkere bootloader: "There is no other"
  zondag 27 mei 2007 @ 22:50:41 #75
10710 gday
propria cures
pi_49835407
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 17:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:
aMSN is wel érg afzichtelijk. En een traag kutprogramma.
Dan gebruik je een oude versie van aMSN.

Zo ziet het tegenwoordig uit:
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  zondag 27 mei 2007 @ 22:56:47 #76
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_49835615
Pidgin is er nog niet in de apt-get of wel?
pi_49835669
quote:
Op zondag 27 mei 2007 22:50 schreef gday het volgende:

[..]

Dan gebruik je een oude versie van aMSN.

Zo ziet het tegenwoordig uit:
[afbeelding]
Ik ben 't anders eens met die reactie. Ik heb 't trouwens over versie 0.97.
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 17:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:
aMSN is wel érg afzichtelijk. En een traag kutprogramma.
pi_49835717
quote:
Op zondag 27 mei 2007 22:56 schreef Slarioux het volgende:
Pidgin is er nog niet in de apt-get of wel?
Nee, niet met de standaard repositories iig.
pi_49835928
Is FlashFXP onder Wine een beetje stabiel?
  zondag 27 mei 2007 @ 23:13:53 #80
10710 gday
propria cures
pi_49836314
quote:
Op zondag 27 mei 2007 22:58 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Ik ben 't anders eens met die reactie. Ik heb 't trouwens over versie 0.97.
Ah, ik nam aan dat hij geen anti-alased fonts had in tcl, en dat hij dat lelijk vond. Traag is het hier absoluut niet trouwens.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_49837353
Ubuntu is toch beter dan ik verwachtte... zo veel beter dat ik denk dat windows wel eens van die andere computer kan gaan....
pi_49837411
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:04 schreef Pie.cr het volgende:
Is FlashFXP onder Wine een beetje stabiel?
Voor die dingen moet je op winehq.com kijken, en volgens die site zit er een kleine bug in, namelijk:
quote:
one small bug is that u cant change the local dirs but thats no big problem remote dirs work fine hehe thanks for u time, che
Maar er zijn genoeg gratis alternatieven voor gnome/kde, waarom zou je per se dat programma willen?
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:13 schreef gday het volgende:

[..]

Ah, ik nam aan dat hij geen anti-alased fonts had in tcl, en dat hij dat lelijk vond. Traag is het hier absoluut niet trouwens.
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik vind dat hele programma maar lelijk en onhandig, 't wordt er zelfs niet beter op met de mooiste skin. Maar als je webcam support nodig hebt op MSN, dan is er niet veel aan te doen, dan is er namleijk niet zoveel keus (alleen aMSN / kopete?).
  zondag 27 mei 2007 @ 23:53:12 #83
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_49837913
aMSN is idd afgrijselijk. Maar waarom zou je eigenlijk FlashFXP onder Wine willen draaien? Zo geniaal is het nou ook weer niet.
pi_49838167
pff, in eerste instantie omdat ik wine eens wilde testen. Daarnaast omdat ik weet hoe flashfxp werkt. Ach, het werkte en werkt zonder al te veel pijn en moeite .

Ik vind AMSN overingens wel fijn. In combi met een goede skin ziet het er zelfs nog mooi uit ook.
pi_49840350
* mistermaniac zweert atm nog bij Pidgin
pi_49850721
Hoeveel ruimte hebben jullie vrijgemaakt voor de Linux partitie waarop ubuntu geinstalleerd wordt? Is 5gb met en swap van 2.8 gb genoeg? Of moet ik meteen iets van 25gb pakken?

edit: Stel ik installeer ubuntu op een schijf geformateerd in linux ext van 4gb. Kan ik dan Linux apps installeren op een van mijn ntfs/fat 32 schijven?

[ Bericht 15% gewijzigd door Pie.cr op 28-05-2007 14:02:40 ]
pi_49851776
Ik probeerde met Gnome partitioin editor een deel van mijn FAT hardeschijf te resizen, ik kan alleen niks doen omdat de partitie is gelocked? Kan ik dit opheffen?

Edit: Aha! Je mag er dus niet aanzitten als de disk is gemount.
pi_49852584
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:53 schreef Pie.cr het volgende:
Hoeveel ruimte hebben jullie vrijgemaakt voor de Linux partitie waarop ubuntu geinstalleerd wordt? Is 5gb met en swap van 2.8 gb genoeg? Of moet ik meteen iets van 25gb pakken?

edit: Stel ik installeer ubuntu op een schijf geformateerd in linux ext van 4gb. Kan ik dan Linux apps installeren op een van mijn ntfs/fat 32 schijven?
Als jij even een compleet filesystem op de NTFS / FAT partitie maakt, dan wel, anders niet. En dan nog, linux zal standaard zijn eigen filesystem pakken, omdat dit zo geconfigureerd is (kijkt waar / staat en werkt daaruit verder)
pi_49852870
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:53 schreef Pie.cr het volgende:

Ik heb Feisty geïnstalleerd op een Compaq Armada E500 (PIII 600 Mhz, 256 MB, 4 GB) en het draait als een trein. Dus 4 GB is al voldoende voor een basic installatie. Wanneer je er meer mee wilt doen is het aan te raden om grotere partities te maken, maar die hoeven echt geen 25Gig te zijn.

Het ziet er gewoon te cool uit. Ik heb 'm al op 3 desktops geïnstalleerd en geen vuiltje aan de lucht. Ondersteuning voor codecs heb ik in een scriptje gestopt, zodat ik overal een werkend basissysteem kan maken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_49853069
* fokME2 vind dat een partitie resizen wel erg lang duurt
pi_49853411
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:58 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik heb Feisty geïnstalleerd op een Compaq Armada E500 (PIII 600 Mhz, 256 MB, 4 GB) en het draait als een trein. Dus 4 GB is al voldoende voor een basic installatie. Wanneer je er meer mee wilt doen is het aan te raden om grotere partities te maken, maar die hoeven echt geen 25Gig te zijn.

Het ziet er gewoon te cool uit. Ik heb 'm al op 3 desktops geïnstalleerd en geen vuiltje aan de lucht. Ondersteuning voor codecs heb ik in een scriptje gestopt, zodat ik overal een werkend basissysteem kan maken.
Gebruik je Automatix, zo nee zou je dat scriptje hier kunnen posten Ik ben het met je eens, ik heb 't geinstalleerd op een P3 500 met 256 MB en 4 GB, maar vooral Firefox opstarten duurt wat lang.
url
pi_49853731
Hoe zit het trouwens met Opera op Ubuntu? Werkt dat goed? Wil niet graag van browser wisselen als het even kan.
pi_49853969
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:28 schreef Haijo het volgende:
Hoe zit het trouwens met Opera op Ubuntu? Werkt dat goed? Wil niet graag van browser wisselen als het even kan.
Gisteren getest, werkt hier perfect!

---
Partitioneren niet gelukt beweert Gnome partition editor maar hij geeft nu wel aan dat de partitie kleiner is? Let's try.
  maandag 28 mei 2007 @ 15:46:17 #94
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49854346
quote:
Software index is broken

It is impossible to install or remove any software. Please use the package manager "Synaptic" or run "sudo apt-get install -f" in a terminal to fix this issue at first.
  maandag 28 mei 2007 @ 15:48:56 #95
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49854425
Ohja, die foutmelding bij het installeren van Pidgin had ik misschien gewoon niet moeten negeren.
pi_49854535
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:17 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Gebruik je Automatix, zo nee zou je dat scriptje hier kunnen posten :) Ik ben het met je eens, ik heb 't geinstalleerd op een P3 500 met 256 MB en 4 GB, maar vooral Firefox opstarten duurt wat lang.
Het stelt niet veel voor, maar je hebt dan wel een kant-en-klaar systeem.

Dit bestand opslaan als installscript.
chmod naar 755.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

mv /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.backup
cp ./sources.list /etc/apt/sources.list
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | apt-key add -
aptitude update
aptitude -y install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
aptitude -y install ubuntu-restricted-extras libxine-extracodecs gstreamer0.10-plugins-good  gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-pitfdll
aptitude -y install flashplugin-nonfree
aptitude -y install xmms xmms-skins xmms-wma

Dit bestand opslaan als sources.list, deze in dezelfde directory laten staan als het script.
Dit bestand vervangt de originele sources.list in /etc/apt. Het origineel wordt hernoemd naar sources.list.backup.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty main restricted
#deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty main restricted

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-updates main restricted
#deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-updates main restricted

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty universe
#deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty universe

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty multiverse
#deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-backports main restricted universe multiverse
# deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-backports main restricted universe multiverse

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse

deb http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ feisty free non-free
#deb-src http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ feisty free non-free

deb http://archive.canonical.com/ubuntu feisty-commercial main

Installeren:
1
2
sudo ./installscript
(wachtwoord inkloppen)

Het installeren van java moet worden bevestigd in de tekstconsole, voor de rest gaat de boel automagisch.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_49858136
Ik heb even weer een paar newbie vraagjes .
Ubuntu heb ik nu naast vista geinstalleerd op mijn pc. Ik heb bij de installatie echter geen /home partitie aangewezen. Gaat dit problemen opleveren?

Daarnaast zou ik graag willen weten of het volgende mogelijke is:
Mijn pc wil ik direct in Vista laten opstarten. Zonder bootloader/keuzemenu dus. Zou ik dan vanuit Vista naar Ubuntu kunnen switchen? Desnoods door me eerst af te melden bij Vista. En kan 1gb ram dit aan?
pi_49861665
zonder bootloader wordt het wel moeilijk, of je moet willen booten vanaf diskette.

Geen home partitie? Alleen / gedaan? Maakt niet uit, ubuntu (en anders linux smaakjes) maken dan zelf een /home aan.
pi_49863516
ok thnx . Alleen / ja.
Hey, maar waar kan ik instellen dat hij als eerste Vista kiest ipv van Ubuntu?
  maandag 28 mei 2007 @ 20:43:16 #100
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49864458
Dit kun je aanpassen in /boot/grub/menu.lst.

Zie bijvoorbeeld: http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=129012 en http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=468735

Maak wel even een backup van het bestand voor je dingen verandert (sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup bijvoorbeeld).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')