Het is geen atoombom hoor.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:16 schreef EricT het volgende:
NL zal niet het eerste land zijn wat de gloeilamp wil/gaat verbieden...goede ontwikkeling
Dan is de lamp in kwestie waarschijnlijk niet goed meer, een TL-lamp flikkerd namelijk niet op 50Hz maar op 100Hz en ik persoonlijk ken niemand die dat kan waarnemen. Wel als de TL-lamp dus niet goed is.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie ook TL lampen flikkeren, net als 50Hrz TV's
En die gekleurde lampen, wat hebben die met de kleurtemperatuur van gloeilampen te maken?
Er gaan ook stemmen op om de grote energieverbruikers extra te belasten, wat ook niet verkeerd lijkt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:16 schreef EricT het volgende:
NL zal niet het eerste land zijn wat de gloeilamp wil/gaat verbieden...goede ontwikkeling
Ik wil alleen aangeven dat het vervangen van alle lampen door spaarlampen slechts een hele kleine besparing oplevert en dat er wel een flinke investering gedaan moet worden door de consument én dat het licht van een spaarlamp toch wat minder aangenaam is. Bovendien is het makkelijker om méér energie te besparen met iets simpels als apparaten standby uitzetten.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:06 schreef soylent het volgende:
[..]
Gast, serieus, wat is dat nou voor redenering.
Ten eerste: je komt met idee B, en zegt dat daardoor idee A geen zoden aan de dijk zet? Zelfs als idee B volgens jou beter is: waarom niet de ideeen allebei uitvoeren i.p.v. dit initiatief af te plassen? Moeten we wachten en niets doen tot we dat éne allerbeste idee hebben? Elk beetje is welkom lijkt me.
Ten tweede: de Nederlandse overheid is allang bezig met standby-verbruik van apparaten. Brinkhorst schreef in 2006 al in een inleidende brief aan de tweede kamer:
Ieder kent de voorbeelden: de aanschaf van kleinere of zuinige auto's, het vermijden van standby elektriciteitsverbruik van apparaten of zuiniger stookgedrag in huishoudens. Kennelijk is er een grote weerstand tegen gedragsverandering. Het illustreert de opgave waarvoor we staan om
echt iets te bereiken.
Ten derde: standby-verbruik heeft ook al lang de aandacht van de EU. Het European Climate Change Programme hield zich hier al in 2005 mee bezig. Zie ook het Standby Initiative: http://re.jrc.ec.europa.e(...)andby_initiative.htm
Je kan moeilijk direct alle standby-apparaten verbieden. Dit kun je makkelijk met de fabrikanten oplossen (als ze het zelf niet weten te regelen). Als er nieuwe eisen aan standby-vermogen komen (en in de EU kan dat gemakkelijk) duurt het niet lang voordat vrijwel alle oude apparaten aan 't eind van hun levensduur zijn.
Tja, als ik de hele week weg ben rijd mijn man ook in mijn leaseauto, en niet in zijn auto. Scheelt een 250-300 Euro in de maand aan brandstof.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Ach, ik lease. Ik betaal een vast bedrag per maand ongeacht het gebruik van de auto (tankpas inbegrepen). Kun je nagaan waar ik dat ding allemaal voor gebruikMijn vrouw laat 'savonds haar eigen zuinigere prive auto staan om met mijn zakendiesel naar haar vriendinnen te gaan.
Wel zo goedkoop.
Inderdaad, in sommige gevallen is een spaarlamp zelfs zeer onwenselijk, zoals op plaatsen waar je nauwelijks komt (berging etc), maar waar wel licht moet zijn. En nu zou het niet meer mogelijk zijn daar zelfstandig een keuze in te maken?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:05 schreef Flumina het volgende:
Het is niet wenselijk omdat er genoeg situaties denkbaar waar de gewone gloeilamp superieur is dan de spaarlamp. Zo heb ik (in onze huurwoning) beneden een berging met een enkel lampje. De woningbouwcoopereatie heeft daar 110 V van gemaakt zodat bewoners niet buiten hun meterkast stroom gaan aftappen. Ik vermoed dat spaarlampen niet werken op een lager voltage (gloeilampen daarintegen wel) en dan zou een spaarlamp dus een vrij dure oplossing zijn.
Vanzelfsprekend zou ik proberen die kosten op die cooperatie verhalen. Dan alsnog gebruik ik dat licht echt twee minuutjes per dag als ik mijn fiets daar wil neerzetten of weghalen. Moet daar meteen een spaarlamp in, duurder in gebruik, en die qua productie slechter is voor het milieu?
Daarnaast geven gewone lampjes toch wat meer sfeer. Nee, werkelijk, kaarsen ga je toch ook niet verbieden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |