abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49621063
quote:
Cramer wil gloeilamp verbieden
Minister Cramer van VROM wil dat nog deze kabinetsperiode de verkoop van gloeilampen wordt verboden. De minister erkent dat spaarlampen duurder zijn, maar wijst erop dat je de kosten binnen twee tot drie jaar weer terugverdient.

Cramer deed haar uitspraken tijdens een werkbezoek aan Philips in Eindhoven. Het elektronicaconcern voelt wel voor een verbod. Dat zou volgens Philips voor een gemiddelde energienota een besparing van tien procent opleveren. Spaarlampen worden minder heet en daardoor wordt veel minder energie verspild.

Eerder maakte Australië al bekend dat het in 2010 gloeilampvrij wil zijn
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C79BC1D4F3C5CA.html

Cramer is zeker op haar achterhoofd gevallen.
Als ik een gloeilamp in me huiskamer wil dan moet dat toch kunnen. Vrije markt heet dat. Gaan ze een beetje die spaarlamp aan mensen opdringen. Goed voor de portomonnee zegt ze dan
  maandag 21 mei 2007 @ 20:35:55 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49621139
Milieustalin, dat wijf. Eerst diesels, nu gloeilampen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_49621150
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef Biggs. het volgende:

[..]

Als ik een gloeilamp in me huiskamer wil dan moet dat toch kunnen. Vrije markt heet dat. Gaan ze een beetje die spaarlamp aan mensen opdringen. Goed voor de portomonnee zegt ze dan
Het is geen vrije markt meer als de lamp verboden is.
  maandag 21 mei 2007 @ 20:38:51 #4
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49621254
schopje pol => nieuws.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  Donald Duck held maandag 21 mei 2007 @ 20:42:17 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_49621410
Wij hebben overal al spaarlampen!
En leds!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 21 mei 2007 @ 20:42:43 #6
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_49621430
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef Biggs. het volgende:

[..]

en waarom zou een spaarlamp slecht voor je beurs zijn ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 21 mei 2007 @ 20:48:13 #7
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_49621689
In Nederland moet driekwart van het jaar gestookt worden in huis.
In Nederland moet driekwart van het jaar bijverlicht worden in huis.

Dus 90% van de warmte-energie van de gloeilamp wordt alsnog benut om het huis warm te houden en de CV iets eerder af te laten slaan.
Wie dit leest is gek
  maandag 21 mei 2007 @ 20:51:50 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49621864
Ik ga lampen hamsteren !

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 21 mei 2007 @ 20:51:52 #9
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_49621867
Alle kleine beetjes helpen, maar de verspilde energie van het autoritje naar de supermarkt om die lampen te kopen is meer dan je in 5 jaar tijd met een spaarlamp bespaart.

Niettemin is het gebruik van gloeilampen sowieso een kwestie van kortetermijndenken. Maar een verbod gaat ver.
Vampire Romance O+
pi_49621958
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:48 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dan ben je sowieso niet milieu-bewust bezig als je 9 maanden per jaar de verwarming aan hebt...
pi_49622062
quote:
In Nederland moet driekwart van het jaar bijverlicht worden in huis.

Dus 90% van de warmte-energie van de gloeilamp wordt alsnog benut om het huis warm te houden en de CV iets eerder af te laten slaan.
Met je CV stook je een stuk efficienter dan via je gloeilampen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_49622169
Wat een enge figuren zijn er toch in Nederland.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 21 mei 2007 @ 21:05:02 #13
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49622506
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:38 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
schopje pol => nieuws.
Ik vraag me ook regelmatig af of datgene wat ministers doen iets met politiek te maken heeft, maar ondanks dat lijkt dit topic toch meer een politieke kwestie dan een nieuwsitem.

Overigens is de uitspraak van Cramer nogal dubieus aangezien Philips er alle belang bij heeft dat de gloeilamp verdwijnt. Een verbod op gloeilampen kun je dan ook zien als indirecte steun aan Philips.
pi_49622538
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:42 schreef Klonk het volgende:

[..]

en waarom zou een spaarlamp slecht voor je beurs zijn ?
Die dingen zijn op de eerste plaats al een stuk duurder en mevrouw zegt wel dat je het binnen 3 jaar hebt terugverdiend, maar vergeet wel even dat die dingen vaak al na een jaar beginnen te flikkeren en beduidend minder licht geven. Gevolg is dat je dan alweer nieuwe moet gaan halen. Op die manier verdien je het nooit terug.

Lekker gezellig trouwens een huiskamer vol met spaarlampen.
pi_49622573
Zo raar is dit toch niet. Niet dat ik spaarlampen heb maar het is toch goed als je zo en geld bespaart en beter voor het milieu bent...
  maandag 21 mei 2007 @ 21:07:37 #16
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_49622610
Ik vraag me trouwens af of spaarlampen gedurende de hele cyclus (dust to dust) echt milieuvriendelijker zijn dan gewone gloeilampen....
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_49622693
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:06 schreef Repeat het volgende:
Zo raar is dit toch niet. Niet dat ik spaarlampen heb maar het is toch goed als je zo en geld bespaart en beter voor het milieu bent...
Mits vrijwillig is er helemaal niets mis mee.
  maandag 21 mei 2007 @ 21:09:52 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49622726
Ik heb alleen maar spaarlampen. Spaarlampen kosten haast geen drol meer, en er zijn zoveel soorten beschikbaar dat je echt wel een vindt die de juiste kleur licht heeft en ook in grootmoeder's armatuurtjes past.

Wat mij betreft gooien ze gewoon een belasting van 5 euro per lamp op die kut gloeilampen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_49622750
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:09 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Mits vrijwillig is er helemaal niets mis mee.
Tja ik zie het probleem niet zo. Goed voor jezelf en goed voor het milieu, zou je dan alleen maar tegen zijn om de rebelse hippie uit te hangen?
pi_49622751
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:07 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik vraag me trouwens af of spaarlampen gedurende de hele cyclus (dust to dust) echt milieuvriendelijker zijn dan gewone gloeilampen....
Volgens mij winnen ze het wel.
pi_49622832
Laatst een onderzoekje gelezen dat een "superzuinige" hybride als de Toyota Prius véél meer energie in productie kost dan een gemiddelde SUV.... Is er ook zo'n test voor gloeilampen en spaarlampen?(die laatste staat trouwens als Klein Chemisch Afval te boek, maar ik denk dat 70% van de mensen deze gewoon in de vuilnisbak flikkert..)
I wear my sunglasses at night
So I can, So I can
Watch you weave then breathe your story lines
pi_49622861
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

Tja ik zie het probleem niet zo. Goed voor jezelf en goed voor het milieu, zou je dan alleen maar tegen zijn om de rebelse hippie uit te hangen?
Tegenwoordig ben je al een rebelse hippie als je tegen milieufascisme bent?
  maandag 21 mei 2007 @ 21:14:28 #23
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_49622906
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met je CV stook je een stuk efficienter dan via je gloeilampen .
Nee. Want bij een HR CV gaat 10% van de warmte de schoorsteen uit.
Een gloeilamp produceert licht en warmte. Er is geen verlies.
Wie dit leest is gek
pi_49622962
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Tegenwoordig ben je al een rebelse hippie als je tegen milieufascisme bent?
Niet als je er zelf nadeel van ondervindt, maar dat is hier dus niet het geval.
pi_49622980
Alleen jammer dat er nog steeds plekken zijn waar een spaarlamp niet uit kan. In mijn schuur hoef ik geen spaarlamp net zoals in mn kelderkast. Ding kost veel meer energie om op te starten dan een gloeilamp. Plus je ziet aan het begin geen reet. Doe dan een heffing op gewone gloeilampen en subsidieer de spaarlampen.
  maandag 21 mei 2007 @ 21:17:15 #26
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49623016
gloeilampen verbieden? Dat zal wel heel vrij geinterpreteerd zijn door de NOS..
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_49623038
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij winnen ze het wel.
Nee, spaarlampen winnen het niet van gloeilampen, in spaarlampen zit namelijk kwik verwerkt.

Laat ze lekker wachten tot er betaalbare led-verlichting is voor normale fittingen, pas dan is een verbod op gloeilampen zinvol en gerechtvaardigd.
  maandag 21 mei 2007 @ 21:18:23 #28
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49623067
quote:

Eerder drie dagen per jaar.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_49623214
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:14 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Nee. Want bij een HR CV gaat 10% van de warmte de schoorsteen uit.
Een gloeilamp produceert licht en warmte. Er is geen verlies.
Behalve in de electriciteitscentrale .
  maandag 21 mei 2007 @ 21:22:08 #30
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49623219
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:12 schreef Livedeejay het volgende:
Laatst een onderzoekje gelezen dat een "superzuinige" hybride als de Toyota Prius véél meer energie in productie kost dan een gemiddelde SUV....
Waar las je dit? Volgens de gegevens van Toyota zou de efficientie van het productieproces vergelijkbaar moeten zijn... http://www.toyota.co.jp/en/environmental_rep/03/kaihatu08.html
quote:
Is er ook zo'n test voor gloeilampen en spaarlampen?(die laatste staat trouwens als Klein Chemisch Afval te boek, maar ik denk dat 70% van de mensen deze gewoon in de vuilnisbak flikkert..)
Zo'n analyse staat bekend als "Life-Cycle Analysis" oftewel LCA. Daarin wordt de milieubelasting meegenomen van alle processen w.b. grondstoffen, verwerking, transport, gebruik en vernietiging/hergebruik. Hier gaat men ten onrechte vaak aan voorbij; het is ook een vrij complex onderwerp.

Ik heb wel eens een rapport gelezen over LED-lampen waarbij ze het glansrijk wonnen van traditionele gloeilampen, maar waarin wel werd aangeraden om te recyclen vanwege kleine hoeveelheden giftige stoffen. Ik kan me zo gauw niet herinneren hoe het zit met spaarlampen.

Een ander probleem is het "rebound-effect". Doordat spaarlampen langer meegaan, een groener imago hebben en minder kosten opleveren bij gebruik, is er het gevaar dat men er meer ophangt en ze vaker aanlaat waardoor we eigenlijk weer terug bij af zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_49623517
[quote]Op maandag 21 mei 2007 21:22 schreef soylent het volgende:

[..]

Waar las je dit? Volgens de gegevens van Toyota zou de efficientie van het productieproces vergelijkbaar moeten zijn... http://www.toyota.co.jp/en/environmental_rep/03/kaihatu08.html
[..]

Duh, gegevens van Toyota zelf....

http://clubs.ccsu.edu/rec(...)_item.asp?NewsID=188
I wear my sunglasses at night
So I can, So I can
Watch you weave then breathe your story lines
  maandag 21 mei 2007 @ 21:29:51 #32
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_49623524
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Behalve in de electriciteitscentrale .
Binnen 20 tot 30 jaar is fossiele brandstof onbetaalbaar geworden en komt elektriciteit uit moderne kerncentrales die rendementen draaien van 98%.
Wie dit leest is gek
pi_49623652
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:29 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Binnen 20 tot 30 jaar is fossiele brandstof onbetaalbaar geworden en komt elektriciteit uit moderne kerncentrales die rendementen draaien van 98%.
Mogelijk, misschien maar voorlopig geloof ik daar nog niet in . En dan nog zal Uranium ook rap op zijn.
pi_49623681
Dan koop je toch gloeilampen in het buitenland..
pi_49623798
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:33 schreef snellejelle het volgende:
Er wordt waarschijnlijk een speciale instantie opgericht die criminelen die dit doen opspoort en zwaar zal straffen.
  maandag 21 mei 2007 @ 21:36:39 #36
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49623802
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mogelijk, misschien maar voorlopig geloof ik daar nog niet in . En dan nog zal Uranium ook rap op zijn.
Als we gebruik gaan maken van kweekreactoren (en dat krijgen we echt wel doorgedrukt) is er genoeg voor "tienduizenden jaren" (dr.ir. Kloosterman van het Reactor Institute Delft)
pi_49623863
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:33 schreef snellejelle het volgende:
Ja dat is voor veel mensen vast de moeite waard .
pi_49623912
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:36 schreef soylent het volgende:

[..]

Als we gebruik gaan maken van kweekreactoren (en dat krijgen we echt wel doorgedrukt) is er genoeg voor "tienduizenden jaren" (dr.ir. Kloosterman van het Reactor Institute Delft)
Mogelijk, misschien maar voorlopig zeker nog niet. Die onzin geloof ik pas als je het van de plank kan bestellen bij Siemens. En dan nog moet de prijs van fossiele brandstoffen erg hoog blijven om het ook maar een beetje rendabel te maken.
pi_49623924
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja dat is voor veel mensen vast de moeite waard .
ach, misschien wel voor de mensen die in 't grensgebied wonen.
  maandag 21 mei 2007 @ 21:40:07 #40
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49623948
quote:
Op maandag 21 mei 2007 21:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mogelijk, misschien maar voorlopig zeker nog niet. Die onzin geloof ik pas als je het van de plank kan bestellen bij Siemens. En dan nog moet de prijs van fossiele brandstoffen erg hoog blijven om het ook maar een beetje rendabel te maken.
Kweekreactoren zijn er nu al. Je kan de blueprints van de plank bestellen in Rusland voor 1 miljard.

Het is niet eens een wetenschappelijk of engineering probleem, het is puur politiek (gevaar van misbruik van polonium, en de eindigheid van grondstoffen was de afgelopen 20 jaar niet zo'n item).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')