'Homo's en Urk gaan niet samen'
Dinsdag 22 mei 2007 - URK - De 21-jarige Iede Hoorn heeft zich teruggetrokken uit de verkiezing voor Mister Gay Netherlands 2007. Zijn ouders kunnen zich niet verenigen met de verkiezingsdeelname van hun zoon.
Slideshow image
VORIGE
START
STOP
VOLGENDE
"Homo zijn en Urk gaan niet samen", aldus Hoorn, afkomstig uit het gelovige vissersdorp. "Mijn ouders hebben het er erg moeilijk mee. Mijn vader is er via via achter gekomen dat ik meedoe aan de Mister Gay-verkiezing. Hij heeft gezegd dat ik per direct moet stoppen. Ik vind het zelf allemaal juist hartstikke leuk, maar ik wil mijn ouders niet kwetsen."
Hoorn verhuisde zelf onlangs vanwege zijn geaardheid vanuit Urk naar Amersfoort. "Ik kon er mezelf niet zijn," zegt hij. Frederik van den Bosch van Gay Group, de organisator van Mister Gay Netherlands 2007, ziet in het terugtrekken van Hoorn het bewijs dat de verkiezing nog steeds hard nodig is.
"Eén van de redenen waarom we het zo belangrijk vinden om deze verkiezing te organiseren, is omdat er nog steeds veel mensen zijn die in hun omgeving problemen ondervinden met hun homoseksualiteit. We willen juist laten zien dat homoseksualiteit heel normaal is."
Hoorn, die een van de tien finalisten was, heeft overigens ook positieve reacties op zijn deelname aan de verkiezing gehad van jongeren uit Urk. "Ze hebben me gefeliciteerd en laten weten dat ze het echt tof vinden dat ik hieraan meedeed."
De verkiezing is 15 juni in de Escape in Amsterdam.
Blijkbaar moet de tolerantie in Urk nog doorbreken
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay