O jawel hoor. Je kunt namelijk speculeren met vastgoed: je koopt een object, houd 't een half jaar vast, en verkoopt het dan weer door met vette winst.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:52 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik geloof overigens niet dat de huizen voor die bedragen zijn verkocht, of dat er sowieso interesse is geweest.
Nieuwe verkopen stegen weer wat deze maand (waarschijnlijk krijgen kopers een gratis auto of een grote korting op de aankoop)quote:
Sterk stijgende welvaart in de jaren 90 waardoor mensen meer over hebben voor woningen en de prijs flink is gestegen geholpen door bijvoorbeeld de lage rente. Een vorm van speculatie dus.quote:
Grootste probleem is dat mensen massaal huizen als fantastisch speculatie- en winstmaakobject gaan zien.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:47 schreef Richie_Rich het volgende:
leuk he, een sterk groeiende economie en lage rente
Klopt. Ik heb ook begrepen dat dat oa komt doordat bouwers massaal hun huizenvoorraden aan het dumpen zijn. Bovendien schijnen de cijfers nogal achter te lopen -en regelmatig te worden gemanipuleerd door organisaties als de NAR (Landelijke makelaarsorganisatie)- terwijl de echte cijfers een stuk minder rooskleurig zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:54 schreef corus het volgende:
Nieuwe verkopen stegen weer wat deze maand (waarschijnlijk krijgen kopers een gratis auto of een grote korting op de aankoop)
Alleen de gemiddelde verkooppijs was met 10% gedaald in 1 maand.
http://www.bnr.nl/getASX.asp?title=Column+Kees+de+Kort&filename=2754%5Fkort%5F20070525%2Emp3&type=columns
De planmatige aanpak van de aanbodzijde is dus compleet verkeerd gedaan door de overheid, wie bepaalt immers waar je mag bouwen........quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Sterk stijgende welvaart in de jaren 90 waardoor mensen meer over hebben voor woningen en de prijs flink is gestegen geholpen door bijvoorbeeld de lage rente. Een vorm van speculatie dus.
Het is echt niet zo dat het verschil in vraag en aanbod zoveel is veranderd in de laatste 10 jaar om tot een verdubbeling van de prijzen te leiden.
Dat gebeurt in nederland ook. De NVM haalt ook huizen van de markt, om ze twee weken later weer op de markt te zetten. Netto effect is dat het daardoor lijkt alsof de gemiddelde verkooptijd een stuk korter is dan-ie in werkelijkheid is.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:34 schreef watchers het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb ook begrepen dat dat oa komt doordat bouwers massaal hun huizenvoorraden aan het dumpen zijn. Bovendien schijnen de cijfers nogal achter te lopen -en regelmatig te worden gemanipuleerd door organisaties als de NAR (Landelijke makelaarsorganisatie)- terwijl de echte cijfers een stuk minder rooskleurig zijn.
Of dat een dergelijk grote invloed heeft vraag ik me af.quote:Op donderdag 31 mei 2007 16:33 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
De planmatige aanpak van de aanbodzijde is dus compleet verkeerd gedaan door de overheid, wie bepaalt immers waar je mag bouwen........
Ligt dat niet ook voornamelijk aan de geografische mogelijkheid om te bouwen. Japan is bijvoorbeeld allejezus duur (was zelfs nog duurder) maar slechts zo'n 5% van dat land is te bebouwen. In Nederland ligt dat percentage vele malen hoger.quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Of dat een dergelijk grote invloed heeft vraag ik me af.
En ook in landen waar de overheid zich er veel minder mee bemoeit heb je erg dure streken.
Komt door Nederlandse gepensioneerden die hun huis in Nederland met 300% winst verkopen en lekker in Zuid-Frankrijk gaan wonen. Dat drijft de prijzen daar natuurlijk ook enorm op!quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:23 schreef du_ke het volgende:
Maar ik las net dat in Frankrijk de afgelopen 7 jaar ook de vastgoedprijzen zijn verdubbeld. Dat land is veel minder dicht bevolkt maar had dus last van een vergelijkbare stijging. Dan lijkt het me niet echt aan het vrijgeven van grond te liggen.
Haha ja dat zal het wezen, maar goed ook dergelijke bubbels kunnen zoals in Spanje barstenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:33 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Komt door Nederlandse gepensioneerden die hun huis in Nederland met 300% winst verkopen en lekker in Zuid-Frankrijk gaan wonen. Dat drijft de prijzen daar natuurlijk ook enorm op!
Juist en lang niet overal is er een overheid die zich er zoals in Nederland vrij intensief tegenaan bemoeit.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef gronk het volgende:
Precies. Wereldwijd zijn de vastgoedprijzen de lucht in geschoten.
Ach, laat die kinders toch. Dat anti-overheidsgehuil is een mooi vlaggetje om uit te maken of je met een echte dombo[tm] te maken hebt.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Juist en lang niet overal is er een overheid die zich er zoals in Nederland vrij intensief tegenaan bemoeit.
Dat Spaanse vastgoed is helemaal verziekt, echt zo'n beetje alles staat daar te koop. Ik ben blij dat we daar nooit een huis hebben gekocht.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Haha ja dat zal het wezen, maar goed ook dergelijke bubbels kunnen zoals in Spanje barsten.
Maar de overheid bemoeit zich er daar niet heel erg tegenaan.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:52 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat Spaanse vastgoed is helemaal verziekt, echt zo'n beetje alles staat daar te koop. Ik ben blij dat we daar nooit een huis hebben gekocht.
Yup, da's een bekend trucje van ze.quote:Op donderdag 31 mei 2007 16:36 schreef gronk het volgende:
Dat gebeurt in nederland ook. De NVM haalt ook huizen van de markt, om ze twee weken later weer op de markt te zetten. Netto effect is dat het daardoor lijkt alsof de gemiddelde verkooptijd een stuk korter is dan-ie in werkelijkheid is.
Ook hier geldt weer voor dat de meningen verschillen. In de gemeente waar ik werk komen echt acuut enorme stapels brieven binnen zodra er ook maar wordt gesproken over bouwen in het buitengebied.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:05 schreef watchers het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zo. Maar ik doelde eigenlijk meer op het feit dat de overheid bepaalde gebieden star maar één bestemming wenst te geven: enorme hoeveelheden ongebruikte weilanden de afgelopen jaren agrarisch houden bijvoorbeeld. Of opvallend lullig kan doen over een reclamebordje op straat voor een winkel waar burgers helemaal niet over klagen en meer van dat soort zaken.
Man, je moest eens weten hoeveel werk erinzit als een-mans actiegroepje om al die verschillende adressen te fingeren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ook hier geldt weer voor dat de meningen verschillen. In de gemeente waar ik werk komen echt acuut enorme stapels brieven binnen zodra er ook maar wordt gesproken over bouwen in het buitengebied.
Dat komt idd vaak voor, dat je uit de hele buurt dezelfde brief krijgt.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Man, je moest eens weten hoeveel werk erinzit als een-mans actiegroepje om al die verschillende adressen te fingeren.![]()
In Spanje is de overheid in zoverre schuldig dat vaak de amtenaar die erover gaat familie is van het bouwbedrijf o.i.d. Spaans vastgoed is zo corrupt als de neten. Ik ben het met je eens dat het dus niet alleen te wijten is aan de overheid aldaar, maar wel voor een groot deel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar de overheid bemoeit zich er daar niet heel erg tegenaan.
Dus daar alle schuld leggen is mij echt te beperkt.
Zowel het een als het ander is het geval. De overheid zelf is begin van dit decennium zeer terughoudend geweest met het uitgeven van bouwvergunningen, voortkomend uit het eigen beleid om zoveel mogelijk groen te houden. De laatste jaren is dat aan het veranderen. Dat burgers of millieu-organisaties of wie dan ook vervolgens dan weer bezwaarschriften gaan indienen -bijvoorbeeld omdat er een 'zeldzame' krekel in het weiland woont- kom daar dan nog bij.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:27 schreef Wombcat het volgende:
Ook hier geldt weer voor dat de meningen verschillen. In de gemeente waar ik werk komen echt acuut enorme stapels brieven binnen zodra er ook maar wordt gesproken over bouwen in het buitengebied.
Tja, da's dan weer niet zo vreemd. Meestal is er een die de kar trekt en wordt zijn brief door andere bezwaarmakers als standaardbrief gebruikt. Dat zie je ook als mensen een klacht indienen bij een bedrijf of organisatie en een brief daarvoor downloaden van een consumentenorganisatie. Vrij normaal.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:44 schreef Wombcat het volgende:
Dat komt idd vaak voor, dat je uit de hele buurt dezelfde brief krijgt.
Al vanaf de VINEX nota uit 93 zet de overheid flink in op bouwen maar het duurt nu eenmaal 10 jaar voor zoiets goed op gang komt.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 11:31 schreef watchers het volgende:
[..]
Zowel het een als het ander is het geval. De overheid zelf is begin van dit decennium zeer terughoudend geweest met het uitgeven van bouwvergunningen, voortkomend uit het eigen beleid om zoveel mogelijk groen te houden. De laatste jaren is dat aan het veranderen. Dat burgers of millieu-organisaties of wie dan ook vervolgens dan weer bezwaarschriften gaan indienen -bijvoorbeeld omdat er een 'zeldzame' krekel in het weiland woont- kom daar dan nog bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |