abonnement Unibet Coolblue
pi_49573202
Een neef van me is afgelopen woensdagnacht in Ahoy Rotterdam in een ongeluk betrokken geraakt met een tokkelbaan.
Er werd een groot feest voor Zeeman personeel georganiseerd, en onderdeel van de show waren een aantal tokkelbanen waarlangs onder andere mijn neef naar beneden zou komen, parallel langs het touw met het gezicht naar voren, een soort duikvlucht vanuit de nok naar het podium. Voor de tokkelbaan werd nylon (klim)touw gebruikt.

Tijdens het testen van de opstelling is mijn neef met 40 á 50 km/h frontaal tegen de rand van het podium geknald met als gevolg een verbrijzelde heup en diverse andere verwondingen. De arbo is diezelfde nacht nog langs geweest maar naar de oorzaak kunnen we op dit moment alleen nog maar raden.

Het nylon touw wat gebruikt werd had, zoals bij het meeste klimtouw het geval is, een bepaald rekpercentage. Hiermee is door het bedrijf dat de tokkelbaan opzette natuurlijk rekening gehouden, en de constructie is meerdere malen getest. Het bedrijf had al veel ervaring met dit soort constructies en wist waar ze mee bezig was. Daarom zoek ik de oorzaak niet bij het bedrijf zelf.
Na het testen heeft de constructie enkele uren stil gehangen voordat mijn neef een test'vlucht' maakte. Toen was het touw dus te lang met als gevolg dit ongeluk. Volgens mijn neef was het vooral in de nok erg warm door de spots die overal hingen. Nu is mijn vraag aan de technici op dit gebied: kan het rekpercentage van het nylon klimtouw dat gebruikt is, dermate vergroot zijn door de invloed van de warme lampen dat het touw enkele meters meer is uitgerekt? Ik weet niet veel van de lengte van de opstelling, maar gezien de grootte van het evenement etc. schat ik dat dit wel 50-70 meter had kunnen zijn.

(Wist niet zo goed waar ik dit topic neer moet zetten, laat ik verder ook aan de mods over.)
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49573377
lineare uitzettingscoefficient van nylon is
(100-140)x10^-6 K ^-1

wat je hier verder mee moet...geen idee:)

verder wordt door de uitrekking van zulke touwen altijd staal-kabels gebruikt, nylon kan worden gebruikt om te klimmen of abseilen, maar als je ervan af gaat tokkelen wordt er op grote afstand toch staal gebruikt, wel bij centerparcs de tokkelbaan over het water

sterkte met je neef

[ Bericht 12% gewijzigd door rene90 op 20-05-2007 16:11:36 ]
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49573573
Ik ben geen wiskundige, en ook geen touwexpert. Als klimmer ken ik de eigenschappen van nylon touw maar heb me er nooit grondig in verdiept.

Edit: Een andere interessante vraag is waarom er geen staalkabel is gebruikt. Kan iemand die beantwoorden?

Het ging om een professioneel bedrijf, en mijn neef was een ervaren klimmer, hij werd wel vaker voor dit soort klusjes gevraagd op freelance basis. Hij wist ongetwijfeld waar hij mee bezig was.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49573675
bel dat bedrijf op?

en wat betreft dat gegeven wat ik gaf...staat in binas zeg maar alle wetenschappelijke zooi staat daar in, dus daarmee kan iemand anders misschien iets, stond alleen niet bij welke eenheid denk meter, dus dan zou hij (100-140)x10^-6 meter per graad uitrekken, nou hoeveel warmer zou dat nylon worden? graadje of 30....nou reken uit:)
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49574199
jah zeker kan het touw nog verder zijn gerekt!

Dit verschijnsel heet kruip. kruip is een tijdsafhankelijke toenemende rek bij constante belasting.
dit word onder andere veroorzaakt door temperatuur schommelingen simpelweg kan je zeggen hoe lager het smeltpunt van het materiaal hoe gevoeliger het is voor kruip.

Omdat nylon een lage smelttemperatuur heeft is het heel gevoelig voor kruip.

Ook de elasticiteit kan veranderen door veranderingen van temp.

Edit: smelttemperatuur is 260-290 dus erg laag als het daar boven 40-50 graden was zou dat zeker invloed kunnen hebben gehad. de spots hebben ook een bepaalde stralings warme waardoor het touw nog heter geworden zou kunnen zijn

[ Bericht 13% gewijzigd door dynamiet op 20-05-2007 16:35:32 ]
pi_49574419
En hoe warm moet dat nylon worden om voor een meter of 3/4 extra rek te zorgen? Ik ga er vanuit dat er een veiligheidsmarge is van enkele meters touwlengte om te zorgen dat de 'artiest' niet te laag over de grond/het podium vliegt.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49574514
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:30 schreef Casparovvv het volgende:
En hoe warm moet dat nylon worden om voor een meter of 3/4 extra rek te zorgen? Ik ga er vanuit dat er een veiligheidsmarge is van enkele meters touwlengte om te zorgen dat de 'artiest' niet te laag over de grond/het podium vliegt.
kan je niet zeggen... hoelang was het touw in totaal? en in die paar uur tijd zat er toen een zekere belasting op het touw zoals voorspanning of iets anders?
pi_49574606
en dat staat dus gelijk met de uitzettingscoefficient:)

maar is het touw gebroken of iets? of is het touw nog helemaal heel?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49574639
touw is nog heel!
pi_49574692
@dynamiet kan je wel zeggen.....het zet zoveel uit bij zoveel graden verschil....dus als een touw 20 graden is en dan 20 meter kan je berekenen hoe warm het moet zijn om het lengte x uit te rekken

door die uitzettingscoefficient die ik net genoemd heb:) die waarde moet je iets mee doen
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49574778
maar bel dat bedrijf op, het bedrijf zou de berekeningen moeten hebben gedaan...
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49574782
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:33 schreef dynamiet het volgende:

[..]

kan je niet zeggen... hoelang was het touw in totaal? en in die paar uur tijd zat er toen een zekere belasting op het touw zoals voorspanning of iets anders?
Ik weet niets van de touwlengte, behalve een voorzichtige schatting. Ik had het 'm moeten vragen. In die tussentijd stond er bij mijn weten geen spanning op het touw, behalve dat van haar eigen gewicht. Sowieso heeft het touw waarschijnlijk niet echt strak gestaan vanwege de rek van het materiaal. Een nylon touw dat volledig gespannen staat voordat het gebruikt wordt verliest haar eigenschappen omdat je die x aantal % rek er dan uit hebt getrokken.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49574829
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:36 schreef rene90 het volgende:
@dynamiet kan je wel zeggen.....het zet zoveel uit bij zoveel graden verschil....dus als een touw 20 graden is en dan 20 meter kan je berekenen hoe warm het moet zijn om het lengte x uit te rekken

door die uitzettingscoefficient die ik net genoemd heb:) die waarde moet je iets mee doen
Klopt ook wel kan je ook wel uitreken maar er speelt zo veel meer mee zoals spanningen,
die waarde die jij gaf zegt niks meer dan als je een stuk touw hebt van een meter als je dat verwarmt hoelang het dan daarna is als er geen spanningen op staan!
pi_49574865
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:38 schreef rene90 het volgende:
maar bel dat bedrijf op, het bedrijf zou de berekeningen moeten hebben gedaan...
Ik wacht gewoon even de resultaten van het arbo onderzoek af, als onafhankelijke instantie. Ze hebben deze week een gesprek met mijn neef, die momenteel nog in het ziekenhuis in Rotterdam ligt, en vandaag of morgen naar huis mag, zoals het er nu uit ziet.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49574984
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:36 schreef rene90 het volgende:
@dynamiet kan je wel zeggen.....het zet zoveel uit bij zoveel graden verschil....dus als een touw 20 graden is en dan 20 meter kan je berekenen hoe warm het moet zijn om het lengte x uit te rekken

door die uitzettingscoefficient die ik net genoemd heb:) die waarde moet je iets mee doen
Nou ik denk dat het maar zeer matig zal verlengen (zonder belasting) door puur de warmte. Wat waarschijnlijk een stuk belangrijker is hoe de veerkracht van het touw beďnvloed wordt door de warmte, dit kan een veel groter verschil uitmaken.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:45:32 #16
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49575015
Als tokkelkabel wordt toch altijd een staalkabel gebruikt? Lijkt mij iig well. Nylon om hem te spannen, maar de kabel zelf is bij ons altijd van staal. Staal rekt nauwelijks, veel veiliger. We hebben wel eens een ongeluk gehad, en dat kwam door het verzwakte nylon touw.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:45:49 #17
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49575024
Daarnaast: heel veel sterkte voor je neef
pi_49575111
Ik wil wel ff voor je berekenen hoeveel het touw uitrekt zonder belasting niet dat ik denk dat het van belang zou zijn..

Ik neem als temp stijging 30 graden (buiten in busje naar binnen in warmte met lampen) en 200 meter touw.

Edit: de waarde is hoger dan ik verwacht had!!! het touw zou met die gegevens 6-8 meter zijn uitgerekt! 3-4%! als de baan van staal was was het maar 0,6 meter uitgerekt!

[ Bericht 14% gewijzigd door dynamiet op 20-05-2007 16:56:33 ]
pi_49575258
@vanOekelen, die is inderdaad ook zeer belangrijk, de warmte laat het gehele touw uitzetting, dat zorgt weer voor een andere veerkracht.....

Naja je kan natuurlijk gewoon zo een touw van zeg 10 km even lenen, en experimenteren, stuk gewicht eraan hangen, kijken hoever hij doorzakt, daarna bouwlampen erop zetten en tja....dit is natuurlijk het werk van dat bedrijf, maar lekker bedrijfje dan...dat zoiets gebeurd. Moet wel aan de uitzetting+veerkracht liggen als het touw niet gebroken is en je neef op het laatst nog steeds gezekerd zat aan het touw. Was trouwens niet het touw tussen de hoofdkabel en hemzelf te lang?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49575261
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:45 schreef dubidub het volgende:
Als tokkelkabel wordt toch altijd een staalkabel gebruikt? Lijkt mij iig well. Nylon om hem te spannen, maar de kabel zelf is bij ons altijd van staal. Staal rekt nauwelijks, veel veiliger. We hebben wel eens een ongeluk gehad, en dat kwam door het verzwakte nylon touw.
Dat dacht ik dus ook. De precieze reden weet ik niet. Ik vermoed dat men nylon gebruikt heeft in deze opstelling omdat bij staalkabel de belasting op het lichaam veel groter is, omdat staalkabel vrijwel statisch is. Het is niet de gebruikelijke tokkelbaan waar je in hangt, maar je wordt in een heup- en borstgordel vastgemaakt onder het touw in horizontale positie, evenwijdig aan het touw. Zo vlieg je met je hoofd naar voren naar beneden. Er worden veel hogere snelheden bereikt doordat het veel schuiner is, waardoor de belasting op het lichaam groter is op het moment dat de kabel weer omhoog gaat. Dit is ook de reden dat niet iedere uitzendkracht van die tokkelbaan mag, maar er specifiek naar ervaren klimmers wordt gezocht die heel verantwoord, veilig en met kennis van zaken te werk gaan.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49575446
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:52 schreef rene90 het volgende:

Naja je kan natuurlijk gewoon zo een touw van zeg 10 km even lenen, en experimenteren, stuk gewicht eraan hangen, kijken hoever hij doorzakt, daarna bouwlampen erop zetten en tja....dit is natuurlijk het werk van dat bedrijf, maar lekker bedrijfje dan...dat zoiets gebeurd. Moet wel aan de uitzetting+veerkracht liggen als het touw niet gebroken is en je neef op het laatst nog steeds gezekerd zat aan het touw. Was trouwens niet het touw tussen de hoofdkabel en hemzelf te lang?
Het bedrijf heeft dit soort opstellingen al 85 keer op verschillende evenementen gebruikt dus het wist waar ze mee bezig was. Mijn neef was niet met ze in zee gegaan als hij ze niet had vertrouwd en niet uit eigen ervaring of van anderen wist hoe verantwoord ze met veiligheid omspringen. Dit wereldje is niet zo groot dus het is een beetje een 'ons kent ons' gevoel. Hij zat via dat harnas direct aan het touw met twee katrollen, bovendien is de dummy op dezelfde manier naar beneden gegaan, en toen ging alles goed. Het touw is dus echt langer geworden in de tijd dat de opstelling daar ongebruikt hing.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49575546
km moet meter zijn uiteraard. Maar dan denk ik...heeft dat bedrijf wat al 85 keer het gebruikt heeft op verschillende evenementen niet nagedacht over uitrekking enzo...? maar oke:) het ligt dus aan dat probleem blijkt wel.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_49576007
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:59 schreef rene90 het volgende:
km moet meter zijn uiteraard. Maar dan denk ik...heeft dat bedrijf wat al 85 keer het gebruikt heeft op verschillende evenementen niet nagedacht over uitrekking enzo...? maar oke:) het ligt dus aan dat probleem blijkt wel.
Dit is een incident wat niemand had verwacht. Op onderstaande link kun je lezen wat voor apparatuur er tijdens het feest is ingezet. Waarschijnlijk hebben ze lampen gebruikt die abnormaal veel warmte produceren. De familie is zeer te spreken over hoe het tokkelbedrijf en ook het overkoepelende bedrijf dat het hele evenement voor haar rekening heeft genomen dit ongeluk heeft benaderd. Iedereen is erg geschrokken, misschien nog wel het meeste bij het tokkelbedrijf zelf. Ik zou dus zeer terughoudend zijn in beschuldigingen als 'wat voor bedrijf is dit wel niet'.

http://www.eml-productions.com/ned/news.aspx?newsid=1941
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_49576188
ik beschuldig niemand, ik weet de gehele ins/outs niet van het gebeuren alleen wat ik van jou hoor. En als ik dit zo van jou hoor is er blijkbaar een slechte communicatie geweest tussen degene die over de lichten gaan en die het tokkel-gebeuren doen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 20 mei 2007 @ 17:18:15 #25
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49576298
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:52 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook. De precieze reden weet ik niet. Ik vermoed dat men nylon gebruikt heeft in deze opstelling omdat bij staalkabel de belasting op het lichaam veel groter is, omdat staalkabel vrijwel statisch is. Het is niet de gebruikelijke tokkelbaan waar je in hangt, maar je wordt in een heup- en borstgordel vastgemaakt onder het touw in horizontale positie, evenwijdig aan het touw. Zo vlieg je met je hoofd naar voren naar beneden. Er worden veel hogere snelheden bereikt doordat het veel schuiner is, waardoor de belasting op het lichaam groter is op het moment dat de kabel weer omhoog gaat. Dit is ook de reden dat niet iedere uitzendkracht van die tokkelbaan mag, maar er specifiek naar ervaren klimmers wordt gezocht die heel verantwoord, veilig en met kennis van zaken te werk gaan.
Ok. maar wat ik me dán afvraag, is hoe hij zijn heup heeft kunnen verbrijzelen als hij headfirst ging? Daarnaast is het wel goed hoe dat bedrijf het ongeluk heeft aangepakt, in hoeverre je het goed kan noemen natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')