kan je niet zeggen... hoelang was het touw in totaal? en in die paar uur tijd zat er toen een zekere belasting op het touw zoals voorspanning of iets anders?quote:Op zondag 20 mei 2007 16:30 schreef Casparovvv het volgende:
En hoe warm moet dat nylon worden om voor een meter of 3/4 extra rek te zorgen? Ik ga er vanuit dat er een veiligheidsmarge is van enkele meters touwlengte om te zorgen dat de 'artiest' niet te laag over de grond/het podium vliegt.
Ik weet niets van de touwlengte, behalve een voorzichtige schatting. Ik had het 'm moeten vragen. In die tussentijd stond er bij mijn weten geen spanning op het touw, behalve dat van haar eigen gewicht. Sowieso heeft het touw waarschijnlijk niet echt strak gestaan vanwege de rek van het materiaal. Een nylon touw dat volledig gespannen staat voordat het gebruikt wordt verliest haar eigenschappen omdat je die x aantal % rek er dan uit hebt getrokken.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:33 schreef dynamiet het volgende:
[..]
kan je niet zeggen... hoelang was het touw in totaal? en in die paar uur tijd zat er toen een zekere belasting op het touw zoals voorspanning of iets anders?
Klopt ook wel kan je ook wel uitreken maar er speelt zo veel meer mee zoals spanningen,quote:Op zondag 20 mei 2007 16:36 schreef rene90 het volgende:
@dynamiet kan je wel zeggen.....het zet zoveel uit bij zoveel graden verschil....dus als een touw 20 graden is en dan 20 meter kan je berekenen hoe warm het moet zijn om het lengte x uit te rekken
door die uitzettingscoefficient die ik net genoemd heb:) die waarde moet je iets mee doen
Ik wacht gewoon even de resultaten van het arbo onderzoek af, als onafhankelijke instantie. Ze hebben deze week een gesprek met mijn neef, die momenteel nog in het ziekenhuis in Rotterdam ligt, en vandaag of morgen naar huis mag, zoals het er nu uit ziet.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:38 schreef rene90 het volgende:
maar bel dat bedrijf op, het bedrijf zou de berekeningen moeten hebben gedaan...
Nou ik denk dat het maar zeer matig zal verlengen (zonder belasting) door puur de warmte. Wat waarschijnlijk een stuk belangrijker is hoe de veerkracht van het touw beďnvloed wordt door de warmte, dit kan een veel groter verschil uitmaken.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:36 schreef rene90 het volgende:
@dynamiet kan je wel zeggen.....het zet zoveel uit bij zoveel graden verschil....dus als een touw 20 graden is en dan 20 meter kan je berekenen hoe warm het moet zijn om het lengte x uit te rekken
door die uitzettingscoefficient die ik net genoemd heb:) die waarde moet je iets mee doen
Dat dacht ik dus ook. De precieze reden weet ik niet. Ik vermoed dat men nylon gebruikt heeft in deze opstelling omdat bij staalkabel de belasting op het lichaam veel groter is, omdat staalkabel vrijwel statisch is. Het is niet de gebruikelijke tokkelbaan waar je in hangt, maar je wordt in een heup- en borstgordel vastgemaakt onder het touw in horizontale positie, evenwijdig aan het touw. Zo vlieg je met je hoofd naar voren naar beneden. Er worden veel hogere snelheden bereikt doordat het veel schuiner is, waardoor de belasting op het lichaam groter is op het moment dat de kabel weer omhoog gaat. Dit is ook de reden dat niet iedere uitzendkracht van die tokkelbaan mag, maar er specifiek naar ervaren klimmers wordt gezocht die heel verantwoord, veilig en met kennis van zaken te werk gaan.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:45 schreef dubidub het volgende:
Als tokkelkabel wordt toch altijd een staalkabel gebruikt? Lijkt mij iig well. Nylon om hem te spannen, maar de kabel zelf is bij ons altijd van staal. Staal rekt nauwelijks, veel veiliger. We hebben wel eens een ongeluk gehad, en dat kwam door het verzwakte nylon touw.
Het bedrijf heeft dit soort opstellingen al 85 keer op verschillende evenementen gebruikt dus het wist waar ze mee bezig was. Mijn neef was niet met ze in zee gegaan als hij ze niet had vertrouwd en niet uit eigen ervaring of van anderen wist hoe verantwoord ze met veiligheid omspringen. Dit wereldje is niet zo groot dus het is een beetje een 'ons kent ons' gevoel. Hij zat via dat harnas direct aan het touw met twee katrollen, bovendien is de dummy op dezelfde manier naar beneden gegaan, en toen ging alles goed. Het touw is dus echt langer geworden in de tijd dat de opstelling daar ongebruikt hing.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:52 schreef rene90 het volgende:
Naja je kan natuurlijk gewoon zo een touw van zeg 10 km even lenen, en experimenteren, stuk gewicht eraan hangen, kijken hoever hij doorzakt, daarna bouwlampen erop zetten en tja....dit is natuurlijk het werk van dat bedrijf, maar lekker bedrijfje dan...dat zoiets gebeurd. Moet wel aan de uitzetting+veerkracht liggen als het touw niet gebroken is en je neef op het laatst nog steeds gezekerd zat aan het touw. Was trouwens niet het touw tussen de hoofdkabel en hemzelf te lang?
Dit is een incident wat niemand had verwacht. Op onderstaande link kun je lezen wat voor apparatuur er tijdens het feest is ingezet. Waarschijnlijk hebben ze lampen gebruikt die abnormaal veel warmte produceren. De familie is zeer te spreken over hoe het tokkelbedrijf en ook het overkoepelende bedrijf dat het hele evenement voor haar rekening heeft genomen dit ongeluk heeft benaderd. Iedereen is erg geschrokken, misschien nog wel het meeste bij het tokkelbedrijf zelf. Ik zou dus zeer terughoudend zijn in beschuldigingen als 'wat voor bedrijf is dit wel niet'.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:59 schreef rene90 het volgende:
km moet meter zijn uiteraard. Maar dan denk ik...heeft dat bedrijf wat al 85 keer het gebruikt heeft op verschillende evenementen niet nagedacht over uitrekking enzo...? maar oke:) het ligt dus aan dat probleem blijkt wel.
Ok. maar wat ik me dán afvraag, is hoe hij zijn heup heeft kunnen verbrijzelen als hij headfirst ging? Daarnaast is het wel goed hoe dat bedrijf het ongeluk heeft aangepakt, in hoeverre je het goed kan noemen natuurlijkquote:Op zondag 20 mei 2007 16:52 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. De precieze reden weet ik niet. Ik vermoed dat men nylon gebruikt heeft in deze opstelling omdat bij staalkabel de belasting op het lichaam veel groter is, omdat staalkabel vrijwel statisch is. Het is niet de gebruikelijke tokkelbaan waar je in hangt, maar je wordt in een heup- en borstgordel vastgemaakt onder het touw in horizontale positie, evenwijdig aan het touw. Zo vlieg je met je hoofd naar voren naar beneden. Er worden veel hogere snelheden bereikt doordat het veel schuiner is, waardoor de belasting op het lichaam groter is op het moment dat de kabel weer omhoog gaat. Dit is ook de reden dat niet iedere uitzendkracht van die tokkelbaan mag, maar er specifiek naar ervaren klimmers wordt gezocht die heel verantwoord, veilig en met kennis van zaken te werk gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |