Googelen is het probleem, waarde Devrim. De Jonkheer kan wel tientallen ziekten onder de leden hebben: Amerikaanse kruisbessenmeeldauw, bladluizen, bladvalziekte, bessenglasvlinder, bonte bessenvlinder, grauwe schimmel, groente appelwants, kleine bessenluis, virussen... Zelfdiagnose is zo makkelijk nog niet.quote:Op zondag 20 mei 2007 10:53 schreef Devrim_ het volgende:
Volgende keer googlen trut [afbeelding]
Bladverlies bij trosbessen kan te wijten zijn aan de schimmel Drepanopeziza ribis die bladval veroorzaakt. Vooral bij veel regen en niet tijdig kunnen opdrogen is er meer schade mogelijk. Vanaf juni verschijnen de eerste ziektetekens. Overwintering heeft plaats in de afgevallen bladeren, dus deze goed opruimen !!! Spuiten kan met fungiciden (= schimmeldodend product) maar daar is het nu wel te laat voor......
Volgend jaar kan je een fungicide spuiten kort voor de bloei.
http://www.google.com/search?q=Ribes+Rubrum+schimmel
http://members.lycos.nl/d(...)vroege_bladval05.htm
Denk de PI er wel bij he.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:46 schreef sanni het volgende:
[afbeelding] Devrim_ zo kannie wel weer he met je " Volgende keer googlen trut ". Yo TS, neem volgende keer een 'freule'
Witte vlieg ziet er inderdaad heel anders uit:quote:Op zondag 20 mei 2007 17:55 schreef Stali het volgende:
Ze zien er niet uit als witte vlieg maar wel als luisjes op uw jonkheer.
Helemaal niet! Bij mij is het afzien voor planten.quote:Waarschijnlijk heeft u hem teveel vertroeteld met mestvoeding.
Denk je dat mijn nicotine-derivaat ook geschikt is?quote:Bruut afspuiten! [afbeelding]
Als ik af en toe zie wat hier de borders in vliegt aan nylon peuken zal het vast geen kwaad kunnen voor de plant.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Denk je dat mijn nicotine-derivaat ook geschikt is?
Die zie ik niet, maar dit is er misschien wel een?quote:Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef dwerg het volgende:
Ik denk ook aan bladluis.
[afbeelding]
Volgens mij zie ik er eentje op de steel helemaal rechts, met vleugels.
Luis spuit je er zo af met water + spritus; elke ochtend even onderzoeken op beestjes en voor de zekerheid toch wat potjes lavendel tussen je planten zetten. Luis heeft echt een hekel aan planten met een sterke geur zoals lavendel.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, ho, hij is nog niet dood! Zo snel geven we hem niet op, hè?
De grote vraag is nu: wat helpt het beste? Toch maar spiritus met groene zeep? Zijn de bessen dan eventueel nog wel eetbaar? En: moet ik me zorgen gaan maken om de andere planten? Hoe voorkom ik dat die bladluis krijgen?
Ja, dat is een echte groene bladluis.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Die zie ik niet, maar dit is er misschien wel een?
[afbeelding]
Het zal je kind maar wezen.quote:Bladluizen zijn kleine, meestal groene, insecten die leven op planten. Ze zuigen sap uit de planten. Er zit suiker in plantensap. Bladluizen krijgen, als ze sap zuigen, eigenlijk te veel suiker binnen. Zoveel suiker hebben ze niet nodig. Wat ze teveel aan suiker hebben poepen ze uit. We noemen deze poep honingdauw. De mieren zijn er dol op. Zij kunnen de suiker die is uitgepoept goed gebruiken. Als een werkster suiker wil, gaat ze naar een bladluis toe. Ze trommelt op het achterlijf van de bladluis met haar voelsprietjes. De bladluis poept dan een druppel honingdauw uit. Die mier drinkt dat dan op en gaat naar een andere bladluis. Als de werkster genoeg honingdauw opgelikt heeft, is haar achterlijf heel wat dikker geworden. De honingdauw zit in de krop. De suiker is namelijk niet voor de werkster zelf. Ze gaat terug naar het nest. Onderweg en in het nest geeft ze aan de kleine mieren druppeltjes honingdauw. Die bedelen erom. De kleine mieren geven het dan weer aan de larven. In één zomer kan een kolonie van bruine wegmieren één liter honingdauw hebben gehaald. In een groot bosmierennest is dat tientallen liters per jaar.
Sommige mieren blijven bij de bladluizen om ze te bewaken. Ze pakken de bladluizen op als het winter wordt. Ze brengen ze naar het nest. De bladluizen worden daar op stal gezet. Je kunt de mieren wel een beetje vergelijken met veeboeren die hun koeien melken en ’s winters op stal zetten. Een paar mierensoorten leven alleen van de suiker van bladluizen. Een voorbeeld is de gele weidemier. Die leven onder de grond. Het melkvee bestaat uit wortelluizen. Dat zijn bladluizen die aan de wortels van het gras zuigen. De meeste mieren eten meer dan alleen maar bladluizenpoep. Rode bosmieren eten ook nog veel insecten. Ze maken sprinkhanen en rupsen dood en die brengen ze naar het nest. In de zomer worden er op één dag tweeduizend insecten naar hun nest gesleept!
Bron
quote:Mieren daarentegen hebben een symbiose met ze - die "melken" de luizen vanwege de zoete honingdauw waar mieren dol op zijn. De samenwerking gaat zelfs zo ver, dat mieren soms bladluizen op bepaalde planten brengen om van ze te kunnen profiteren.
Bron
Dwerg zegt gewoon nuchter dat de jonkheer last heeft van groene luis.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:08 schreef SHE het volgende:
Hij kan je heel gepassioneerd uitleggen waarom mieren zulke fantastische wezens zijn. Maar dat moet hij zelf maar een keer doen.
Oh, Stali!quote:Op maandag 21 mei 2007 20:50 schreef Stali het volgende:
Maar kom, de Vogele mag zangen:
BLADLUIS
drie dagen niet aan dood gedacht niet
aan bloed niet ieder blaadje om en om
gekeerd tegen het licht en niets gevonden
geen bobbel in de lies geen wildgroei in
of achter oor geen jeuk aan aars geen ring
om vosje walvis grote beer op rug
niks gemerkt met slikken ook geen brok
in pis geen boze wolk door longen geen
pijn voel ik geen pijn vanochtend
overmoedig op één been je kamer-
linde roerloos voor het raam zien staan
omgevallen toen en ook gaan huilen
Er zijn weinig gedichten die ik kut vind.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:50 schreef Stali het volgende:
Maar kom, de Vogele mag zangen:
BLADLUIS
drie dagen niet aan dood gedacht niet
aan bloed niet ieder blaadje om en om
gekeerd tegen het licht en niets gevonden
geen bobbel in de lies geen wildgroei in
of achter oor geen jeuk aan aars geen ring
om vosje walvis grote beer op rug
niks gemerkt met slikken ook geen brok
in pis geen boze wolk door longen geen
pijn voel ik geen pijn vanochtend
overmoedig op één been je kamer-
linde roerloos voor het raam zien staan
omgevallen toen en ook gaan huilen
Mag ik een teiltje?quote:Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind,
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad,
hoe lief ik je had.
Maar zeg het aan geen mens.
Ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven
dat alleen maar een man alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.
Ik heb nog wel zo mijn best gedaan om rijmpjes te vinden die in Flora & Fauna passen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:39 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga straks ook eens even zoeken naar mijn "poesie-album", maar het hoort niet echt thuis hier
Ik ben jaloers.quote:
Ik snap het nu pasquote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb nog wel zo mijn best gedaan om rijmpjes te vinden die in Flora & Fauna passen.![]()
Het laatste rijmpje was bedoeld om de eerste twee in perspectief te plaatsen.
Ik heb me heel hard aan Jezes gegeven.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 14:24 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
En, heeft die 'Jezes' je hart al?
Wanneer is het grofvuil?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
1-0 voor de bladluis.
Eco-style:wrijven en pletten, met de handjes. Luizenmoes maken, al geprobeerd?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
2-0; andere planten hebben er nu ook last van. Ik ben overgestapt op een middel van HGX ('Spray tegen bladluis' o.i.d.). Ik geef het een week, daarna stap ik op een agressiever middel over.
Grofvuil: dinsdags en vrijdags.
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:35 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Eco-style:wrijven en pletten, met de handjes. Luizenmoes maken, al geprobeerd?
Vanochtend pas?? Hier al 1 of 2 wekenquote:Op zondag 27 mei 2007 12:02 schreef Claudia_x het volgende:
En vanochtend stond mijn eerste Dahlia open.
[afbeelding]
Het is geen wedstrijdje.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:04 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Vanochtend pas?? Hier al 1 of 2 weken
Ik liep net door de voortuin, en ze zijn alweer half uitgebloeidquote:
Ik doe maar wat met planten. Ik heb vorig jaar al m'n bloembollen in oude kranten gestopt en op zolder bewaard. Ik vond het zo'n heerlijk melancholisch idee.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik liep net door de voortuin, en ze zijn alweer half uitgebloeid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |