abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49545224
Kort geleden heb ik een orakelspel, I Tjing, van een vriendin van me gekregen. Echt superleuk! Ze heeft me kort uitgelegd hoe het werkt. Wat mijn vraag eigenlijk is, heb je nu 1 of 2 hexagrammen berekend aan het einde van je vraag?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Uitleg aan de hand van een voorbeeld:

Stel ik gooi de volgende combinatie:

mmm 6 - - --- (6e worp)
mmk 7 --- ----
mmk 7 --- ----
mmk 7 --- ----
mkk 8 - - - -
mkk 8 - - - - (1ste worp)

Wat ik nu dan doe is op zoeken naar de combinatie kort-lang-lang en lang-kort-kort. Dan kom ik uit op nr. 31. Vervolgens de tweede kolom: lang-lang-lang en lang-kort-kort. Kom ik uit op nr. 33.

Klopt het nu dat ik dan die twee hexagrammen beide kan lezen voor een juiste interpretatie? Ik heb zo allemaal het idee dat er maar 1 hexagram uit moet komen (dus of 31 of 33).

En weet iemand toevallig nog een andere vraagmethode?
Ik vind het wel interessant om hier meer mee te oefenen en meer eigen te maken
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_49547133
Er zijn 8 trigrammen mogelijk. Vandaaruit zijn er 64 mogelijke hexagrammen

Dus de twee trigrammen samen vormen het hexagram
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_49547563
Ja, maar dat is nu juist mijn dubio, ik kom uit op 4 trigrammen. Eentje voor en eentje na de veranderlijke lijnen.
Welke 2 hanteer je?
pi_49547688
ah, okay... daar zit ik dus ook nog mee, die veranderlijke lijnen.
Ik zou zeggen: het is een proces. lees ze beide en zie een lijn.
Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik weet ook niet goed wat ik nou moet doen met die veranderlijke lijnen.
Heb geprobeerd dat uit te zoeken via internet maar ben er nog niet uit (heb er ook niet genoeg tijd in gestopt)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_49547740
btw... heb een dinnetje hier op fok dat dat vast wel weet omdat ze al langer met I-tjing bezig is. Ze is momenteel minder vaak aanwezig. Ik zal het haar vragen als ze dit niet zelf leest binnen nu en een paar dagen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_49547839
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 18:47 schreef nokwanda het volgende:
btw... heb een dinnetje hier op fok dat dat vast wel weet omdat ze al langer met I-tjing bezig is. Ze is momenteel minder vaak aanwezig. Ik zal het haar vragen als ze dit niet zelf leest binnen nu en een paar dagen.
Ah, wat aardig van je
  zondag 20 mei 2007 @ 00:19:05 #7
34156 Mirage
Smile !!!
pi_49556757
Hoi,

Voor zover ik de I tjing ken en denk te begrijpen.....

Allereerst is het denk ik belangrijk om goed te beseffen dat I tjing juist over veranderingen gaat.
zogenaamde "Boek der Veranderingen".
En dat het alles niet verdeeld is in vrouweljik/mannelijk, een hemel en een hel, zwart/wit en vul maar aan.....,
maar dat het allemaal in elkaar overloopt, dat het een samenspel is en dat elk het zaad van de andere pool in zich draagt.

Zie bijvoorbeeldhet yin yang symbool

Daarnaast gaat men er hier van uit dat "het" (alles dus, de dingen) niet vast staat, niet absoluut is,
alles is in beweging, alles veranderd...constante ontwikkeling.

(en je kan veel dieper gaan, tot hoe deze orakelvorm ooit ontstaan is... hoe het begonnen is en hoe het uitgebreid is en wat van ieder element de filosofische achtergrond is... maar dat is iets dat leuk en aanvullend voor ernaast is en zeker de moeite waard als je je echt wil verdiepen)

Een hexagram correspondeert met een cijfer, een uitleg dat de respons op je vraag is.
Je kan in de begin/oefen periode hier blijven hangen tot je een beetje inzicht hebt gekregen.
Je hebt wat geoefend met interpretaties, je kent de symbolen wat beter, kwartjes vallen wat betreft betekenissen die het voor jou kan hebben etc etc...

In een later stadium(of direct als je dat wil), kan je inderdaad kijken of er veranderljike lijnen in je hexagram staan en kan je een tweede hexagram samenstellen.

Eerst wat stappen terug.

Je hebt (zoals jij ook al aangaf) 6 lijnen nodig om een hexagram te maken,
je begint onderaan.
ieder hexagram heeft een betekenis.

Maar ieder hexagram bestaat uit twee trigrammen die elk ook weer een eigen naam hebben en corresponderen met bepaalde eigenschappen.
Als je die ook onderzoekt (later) zal je ook daar wat meer inzicht, aanwijzingen uit kunnen halen.

Ieder trigram bestaat uit 3 lijnen die ook hun eigen karakters hebben.

de lijnen kunnen yin of yang zijn (weet jij waar yin en yang allemaal voor kan staan?.....) en staan representatief voor een cijfer.
Yin: onderbroken lijn kan 6 of 8 zijn (met of zonder kruisje er door)
Yang: ononderbroken lijn kan 7 of 9 zijn (met of zonder rondje er bij door)

de yin en yang lijnen zelf zijn ook weer opgesplits...
de yin 6 is namelijk een veranderlijke lijn
en de yang 9 ook.
------? ook weer een betekenis.

Het eerste hexagram is de situatie zoals die is op het moment dat je de munten werpt. (of wat je gebruikt)
We gingen er echter van uit dat alles in beweging is, dat dingen veranderen.

Bij de veranderlijke lijnen zou je kunnen zeggen dat het rekpunt van de koers (van bepaalde invloeden)die het eerste hexagram aangaf wel zo'n beetje bereikt is en dat het juist op het punt staat bepaalde (je kan ze verder onderzoeken of de vinger er beter op leggen als je al het bovenstaande uitdiept ) zaken om te keren. (mijn zoontje heeft een bal aan een elastiek, zo'n tennisbal geval. Hij slaat hem weg---> koers... en op het eindpunt hangt de bal een momentje stil en komt dan terugzeilen ---> andere koers)

Het tweede hexagram geeft de eventuele nieuwe situatie/invloeden aan.

Als je het uitdiept kom je er achter voor welke factoren de veranderlijke lijnen in betreffende hexagram staan en kan je misschien voor jezelf uitmaken of het wel of geen gewenst iets is.
Je bewust zijn van de invloeden maakt dat je zelf invloed krijgt (en zoals ik al aangaf.. alles beweegt... misschien kan jij daar met de kennis die je hieruit krijgt wat meer bewuste invloed op uitoefenen? )

Geen idee hoe warrig het verhaal is geworden.
Afgelopen nacht amper 4 uurtjes slaap gehad en ben nu eigenlijk alweer voorbij de "slaap"

Ik verwijs nog even naar vetgedrukte zin bovenaan

Succes !
En leuk hoor, er zit veel meer achter en als je eenmaal een beetje aan het rondneuzen geslagen bent begrijp je steeds meer en zie je steeds meer van het wereldje er achter.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_49557277
Ik zit nu nog in de fase dat ik over de achtergrond filosofie heb gelezen en dat ik de eerste keren de munten heb gegooid. Alleen loop ik vast door die veranderde lijnen. Ik blijf dus opnieuw en opnieuw zoeken enlezen tot er iets beklijft. Ik denk dat ik dit morgen nog eens zal doen. Mischien blijft er deze keer iets hangen. Ook van wat jij nu schrijft.
(vanavond gaat dat iig niet lukken. Too groggy)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_49572376
Wauw, bedankt voor je uitleg. Nu snap ik idd waarom de een 1 hexagram berekend en de ander 2.
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:19 schreef Mirage het volgende:
Voor zover ik de I tjing ken en denk te begrijpen.....
Okay, houd het in gedachten
quote:
Mirage:
de lijnen kunnen yin of yang zijn (weet jij waar yin en yang allemaal voor kan staan?.....) en staan representatief voor een cijfer.
Yang: mannelijk, scheppend, licht, oorzaak
Ying: vrouwelijk, ontvankelijk, donker, gevolg

De trigrammen staan voor:
1. het scheppende
2. het indringende
3. het onpeilbare
4. het stilhouden
5. het ontvangende
6. het opwindende
7. het zich hechtende
8. het blijmoedige
quote:
Mirage:
Je bewust zijn van de invloeden maakt dat je zelf invloed krijgt (en zoals ik al aangaf.. alles beweegt... misschien kan jij daar met de kennis die je hieruit krijgt wat meer bewuste invloed op uitoefenen? )
Je bedoelt zoiets als: als je tevreden bent met de situatie, laat hem zo, zo niet: verander dan?
quote:
Mirage:
Geen idee hoe warrig het verhaal is geworden.
Nou, vond het eigenlijk best een helder verhaal!

Nu ik dit begrijp, ga ik nog eens een keertje kijken en spelen.

Dank je Mirage!
*werpt handkus*

P.S. jij ben t Fok-vriendinnetje waar nokwanda over schreef?
pi_49574373
ook buiten fok trouwens. Meer een "ook fokkend dinnetje"
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  zaterdag 20 september 2008 @ 17:15:55 #11
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_61782730
En? Is het uitgekomen?
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')