quote:Ontsnapte gorilla gevangen
ROTTERDAM - Tijdens de ontsnapping van mannetjesgorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp te Rotterdam zijn vier personen gewond geraakt. Een vrouw is door de aap aangevallen of omver gelopen, maar zij is met bijtwonden aan haar hand naar het ziekenhuis overgebracht. Zij is niet in levensgevaar, aldus directeur Ton Dorresteijn vrijdagmiddag.
Ontsnapping gorilla
Een andere vrouw raakte gewond toen zij viel. Evenals een man in een rolstoel die in de drukte gewond raakte. Ook een medewerker is gewond geraakt.
Bij de aanblik van de imposante mensaap op zeer nabije afstand raakte de medewerker in shock, aldus de directeur.
Gracht
Om 14.30 uur is Bokito over de gracht die om het verblijf ligt, gesprongen. Het is nog onbekend hoe, want zo verklaarde Dorresteijn, gorilla's zijn bang voor water omdat ze kunnen verdrinken.
De aap kwam op het bezoekerspad terecht, waar hij volgens ooggetuigen de vrouw greep en meesleurde. Vervolgens ging Bokito naar een nabijgelegen en overvol restaurant waar hij de glazen deur stuksloeg. Nadat het restaurant ontruimd was, kon een dierenarts de ontsnapte aap verdoven.
Gesloten
Het dier zal niet worden afgemaakt, aldus de directeur. Bokito ligt in zijn hok en zal langzaam weer bij positieven worden gebracht. Het gorillaverblijf is de rest van de dag gesloten voor bezoekers.
Dorresteijn vertelde dat Bokito met de hand door mensen is opgevoed. Het vermoeden bestaat dan ook bij de dierentuin dat het dier gepest werd en zich genoodzaakt voelde zijn vrouwtjes en twee jonge baby's te verdedigen.
Paniek
Nadat de aap uit het verblijf was, raakte het dier in paniek. Gorilla's kunnen er niet tegen als ze gescheiden zijn van familieleden.
De dierentuin denkt erover om het buitenverblijf aan te passen. Hoe is nog niet duidelijk. Wel komt de groep gorilla's niet meer terug op het eilandenverblijf waar het incident plaatshad.
Druk
Veel bezoekers zagen de ontsnapping gebeuren. Het was een zeer drukke dag in de dierentuin. Voor de bezoekers wil de dierentuin nog iets leuks organiseren.
Het is niet de eerste keer dat Bokito de benen nam. In 2004 ontsnapte de gorilla uit de dierentuin van Berlijn. Hij klom toen over een 3 meter hoge glazen wand.
Daarbij vielen geen gewonden. Bokito werd in 2005 in Blijdorp geplaatst.
Waren die niet van de Apenheul?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:37 schreef Grimm het volgende:
zijn dat die apen van man bijt hond?
Stel dat die vrouw was overleden, wat hadden ze dan gedaan?quote:Het dier zal niet worden afgemaakt, aldus de directeur
Daar wil ik niet eens aan denken, godzijdank is dat niet gebeurd.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Stel dat die vrouw was overleden, wat hadden ze dan gedaan?
Hopelijk niet afgemaakt, dat zou nergens op slaan.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Stel dat die vrouw was overleden, wat hadden ze dan gedaan?
Echt? Misschien was hij wel net zo bang als al die panische mensen...quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:40 schreef shmoopy het volgende:
En overal dunne poep, omdat ie zo bang was.
Ik geloof het wel. Al is het me niet helemaal duidelijk of die man in een rolstoel nu ook een klap had gekregen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:37 schreef Isegrim het volgende:
Eigenlijk is er dus maar één persoon door Bokito zelf gewond geraakt.
Die kijkt wel alsof hij die aap in elkaar zou hoeken.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:45 schreef Ringo het volgende:
Die man in dat spijkershirt, is dat zijn broer?
Hij wordt ook niet afgemaakt (nu.nl)quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:41 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Hopelijk niet afgemaakt, dat zou nergens op slaan.
"Normaal doet ie zoiets nooit hooooooor"quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:47 schreef Jane het volgende:
Gorilla's zijn op zich natuurlijk helemaal geen agressieve dieren.
waarom zit er toch altijd weer van dat tuig tussenquote:Het vermoeden bestaat dan ook bij de dierentuin dat het dier gepest werd en zich genoodzaakt voelde zijn vrouwtjes en twee jonge baby's te verdedigen.
Tuurlijk. Gorilla's zijn in feite hele kalme dieren, ze hoeven niet te jagen en hebben geen natuurlijke vijanden. Maar zo'n paniekerende vrouw zou juíst de doorslag kunnen geven voor zo'n beest om door het lint te gaan. Agressie is niet iets natuurlijks voor ze.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Echt? Misschien was hij wel net zo bang als al die panische mensen...
Zielig. Maar wat wil je ook, met allemaal rennende en gillende mensen...quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:40 schreef shmoopy het volgende:
Nee, laten we hopen dat dat niet gebeurt. Zou idd belachelijk zijn.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:41 schreef shmoopy het volgende:
Hopelijk niet afgemaakt, dat zou nergens op slaan.
Ik heb het idee dat Blijdorp een vrij goede omgeving heeft voor de gorilla's. Ik heb (gelukkig) nog geen sterotiep gedrag kunnen ontdekken (dat is in sommige andere dierentuinen heel anders).quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:48 schreef MrX1982 het volgende:
Geef dat beest eens ongelijk. Wat een leven in zo'n dierentuin.
Draaide iemand I want to break free van Queen in het verblijf van die gorilla.
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:40 schreef shmoopy het volgende:
Maar als ie flipt kan je maar beter maken dat je weg komtquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:48 schreef ehqo het volgende:
[..]
Tuurlijk. Gorilla's zijn in feite hele kalme dieren, ze hoeven niet te jagen en hebben geen natuurlijke vijanden. Maar zo'n paniekerende vrouw zou juíst de doorslag kunnen geven voor zo'n beest om door het lint te gaan. Agressie is niet iets natuurlijks voor ze.
Je moet niet gaan gillen. Het klinkt cru, maar het is wel zo.quote:
Als alle mensen zich rustig en vooral onderdanig (naar beneden kijken e.d.) zouden hebben gedragen, was er waarschijnlijk helemaal niks aan de hand geweest.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:48 schreef ehqo het volgende:
[..]
Tuurlijk. Gorilla's zijn in feite hele kalme dieren, ze hoeven niet te jagen en hebben geen natuurlijke vijanden. Maar zo'n paniekerende vrouw zou juíst de doorslag kunnen geven voor zo'n beest om door het lint te gaan. Agressie is niet iets natuurlijks voor ze.
Als je gepakt wordt is doen alsof je dood bent het best, dan ben je niet meer interessant voor ze.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als ie flipt kan je maar beter maken dat je weg komt![]()
![]()
Hij wordt ook niet afgemaakt, maar ik reageerde op de stelling van SCH indien hij wel iemand dodelijk had verwond.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:49 schreef Jane het volgende:
[..]
Zielig. Maar wat wil je ook, met allemaal rennende en gillende mensen...
[..]
Nee, laten we hopen dat dat niet gebeurt. Zou idd belachelijk zijn.
Gelukkig maar dat is het minste wat ze die beesten kunnen geven. Hij hoort natuurlijk gewoon in het oerwoudquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb het idee dat Blijdorp een vrij goede omgeving heeft voor de gorilla's. Ik heb (gelukkig) nog geen sterotiep gedrag kunnen ontdekken (dat is in sommige andere dierentuinen heel anders).
Een aap met humor, prachtigquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als alle mensen zich rustig en vooral onderdanig (naar beneden kijken e.d.) zouden hebben gedragen, was er waarschijnlijk helemaal niks aan de hand geweest.
Bokito vindt het trouwens leuk om mensen te laten schrikken. Laatst toen we er waren, was er een jongetje dat zijn aandacht probeerde te trekken. Hij deed net of hij het niet merkte en vloog toen heel snel op het glas af om er flink op te trommelen vlakbij dat jongetje. Kind schrok zich de tyfus.Ik zou zweren dat Bokito echt de grootste lol had.
Nu gaat mijn fantasie met me op de loop en zie ik 'm een bevriende gorilla aanstoten: "Whe he he, zag je dat kutkind schrikken?"quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:52 schreef Isegrim het volgende:
Laatst toen we er waren, was er een jongetje dat zijn aandacht probeerde te trekken. Hij deed net of hij het niet merkte en vloog toen heel snel op het glas af om er flink op te trommelen vlakbij dat jongetje. Kind schrok zich de tyfus.Ik zou zweren dat Bokito echt de grootste lol had.
Hehe meesterlijkquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als alle mensen zich rustig en vooral onderdanig (naar beneden kijken e.d.) zouden hebben gedragen, was er waarschijnlijk helemaal niks aan de hand geweest.
Bokito vindt het trouwens leuk om mensen te laten schrikken. Laatst toen we er waren, was er een jongetje dat zijn aandacht probeerde te trekken. Hij deed net of hij het niet merkte en vloog toen heel snel op het glas af om er flink op te trommelen vlakbij dat jongetje. Kind schrok zich de tyfus.Ik zou zweren dat Bokito echt de grootste lol had.
Dat is helemaal niet zeker shmoopy. Het is niet onlogisch dat Blijdorp zoiets meldt omdat ze veel te verliezen hebben opdit moment.quote:
Ik denk dat zij vanachter dat glas soortgelijke gedachten over ons hebben als wij over hen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:56 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Nu gaat mijn fantasie met me op de loop en zie ik 'm een bevriende gorilla aanstoten: "Whe he he, zag je dat kutkind schrikken?"![]()
Wat is het verband hiertussen? Begrijp ik nou dat dat beest door de andere apen werd gepest (omdat-ie door mensenhanden is opgevoed, en dus een outsider), of door toeschouwers?quote:Dorresteijn vertelde dat Bokito met de hand door mensen is opgevoed. Het vermoeden bestaat dan ook bij de dierentuin dat het dier gepest werd en zich genoodzaakt voelde zijn vrouwtjes en twee jonge baby's te verdedigen.
Tja, maar een gorilla die zoals Bokito is grootgebracht door mensen, kan gewoon ook niet meer naar het oerwoud. En volgens mij komt geen enkele gorilla in een dierentuin tegenwoordig nog uit het wild.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:53 schreef MrX1982 het volgende:
Gelukkig maar dat is het minste wat ze die beesten kunnen geven. Hij hoort natuurlijk gewoon in het oerwoud.
In Blijdorp vertonen ze behoorlijk natuurlijk gedrag. Er worden niet voor niks zoveel kindjes geboren en de moeders zorgen er iha goed voor (gaat nogal eens mis in gevangenschap).quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:58 schreef SCH het volgende:
En anderen die hier dan een beetje slim stellen dat gorilla's niet agressief zijn. Dat is allemaal gebaseerd op een natuurlijke habitat en niet op dieren die jarenlang in gevangenschap leven en vaak sowieso al erg atypisch gedrag vertonen en niet zelden aan de vreemdste neuroses lijden.
Ik werk bij de Apenheul, en word gestoord van het aantal mensen dat het welzijn van een aap totaal aan zijn laars lapt om hun kinderen maar leuk met een aap op een foto te krijgen. Ik kan dat echt niet begrijpen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:53 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik ga morgen in Artis extra lief naar de apen kijken.
Idioten die dieren pesten.
Ehm, waarom zou het feit dat ik die aap zielig vind uitsluiten dat ik het ook vreselijk vind voor die vrouw?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zeker shmoopy. Het is niet onlogisch dat Blijdorp zoiets meldt omdat ze veel te verliezen hebben opdit moment.
Ik vind het ietwat raar dat de sympathie veel meer bij de aap dan bij die vrouw lijkt te liggen. Tuurlijk was die aap in paniek en kan ie er ook niks aan doen maar wat te denken van die vrouw en al die andere mensen. Je rekent er toch op dat zoiets niet kan gebeuren. Blijdorp heeft heel wat uit te leggen.
Ik was laatst met twee anderen naar Blijdorp, gingen ze overal op het glas lopen tikken enzo.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:59 schreef ehqo het volgende:
[..]
Ik werk bij de Apenheul, en word gestoord van het aantal mensen dat het welzijn van een aap totaal aan zijn laars lapt om hun kinderen maar leuk met een aap op een foto te krijgen. Ik kan dat echt niet begrijpen.
quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik was laatst met twee anderen naar Blijdorp, gingen ze overal op het glas lopen tikken enzo.
als nood aan de man aap komt eten ze ook vlees hoorquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:02 schreef Isegrim het volgende:
"Ging hij over die vrouw heen zitten alsof ze zijn prooi was." (NOS Journaal)
Eh. Het zijn vegetariërs.
Geen mensenvlees vermoed ik.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
als nood aan de man aap komt eten ze ook vlees hoor![]()
Neuh, maar hij zou een mens wel kunnen doden als ie zn kroost bedreigt oidquote:
Met gemak.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Neuh, maar hij zou een mens wel kunnen doden als ie zn kroost bedreigt oidmensen ook
![]()
Ja, maar het woord 'prooi' klinkt alsof hij haar wilde opeten.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Neuh, maar hij zou een mens wel kunnen doden als ie zn kroost bedreigt oidmensen ook
![]()
Nood aan de aap? Gorilla's eten zo'n beetje alles dat groen is. Ik kan me niet voorstellen dat dat ineens opraakt. Ze jagen nooit, omdat ze het niet hoeven, en lopen hoogstens een kilometer per dag.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
als nood aan de man aap komt eten ze ook vlees hoor![]()
maar hij zal geen honger geleden hebben heur![]()
Ah zo.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
Jemig, het is me wat.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik was laatst met twee anderen naar Blijdorp, gingen ze overal op het glas lopen tikken enzo.
ik val niet op mannenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Met gemak.Heb je die spieren wel eens gezien?
Nergens uit. Zo bedoelde ik het niet. Ik reageerde meer in het algemeen dat het me opviel.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:59 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ehm, waarom zou het feit dat ik die aap zielig vind uitsluiten dat ik het ook vreselijk vind voor die vrouw?
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorillaquote:Gorillas are omnivores, eating fruits, leaves, shoots, and sometimes insects which make up only 1-2% of their diet.
Okquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:13 schreef Jane het volgende:
Nou vlees? Vlees? Ze eten soms een insektje of wat, ja...
[..]
Ja, want jij vindt het uiteraard geen probleem als er elke dag 8 uur lang mensen op het raam van je woonkamer staan te kloppen.quote:
Chimpansees eten wel af en toe kleine dieren.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ok![]()
meende me te herinneren dat ze wel 's vlees aten
zullen wel andere apen geweest zijn dan
Prachtig dier toch?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:10 schreef knnth het volgende:
Ik zit al de hele middag te giechelen in deze draad, maar toen ik deze foto zag: http://en.wikipedia.org/w(...)land.gorilla.arp.jpg
Whoah
Ja, ik kan ook bordjes ophangen met: Geen gorilla's opsluitenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:14 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er staat overal in grote letters 'Niet tegen het raam tikken'.
quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, ik kan ook bordjes ophangen met: Geen gorilla's opsluiten
quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, ik kan ook bordjes ophangen met: Geen gorilla's opsluiten
quote:Bij de aanblik van de imposante mensaap op zeer nabije afstand raakte de medewerker in shock
De H&M heeft zijn maat echt niet.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:20 schreef SCH het volgende:
Je sluit beesten op, blijkbaar kunnen ze ontsnappen, een vrouw wordt zwaar verwond en wat is de eerste reactie van de directie: MOGELIJK IS HET DIER GEPEST....
Zorg gvd dat het beest niet kan ontsnappen
SCHandalig
Mogelijk vond ie zijn voer niet lekker, mogelijk wou ie op vakantie, mogelijk had ie een leuke aanbieding bij de H & M gezien
Hmmm, ik meen me uit Dian Fossey's boek wel iets anders te herinneren....quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ok![]()
meende me te herinneren dat ze wel 's vlees aten
zullen wel andere apen geweest zijn dan
mwahquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:20 schreef SCH het volgende:
Je sluit beesten op, blijkbaar kunnen ze ontsnappen, een vrouw wordt zwaar verwond en wat is de eerste reactie van de directie: MOGELIJK IS HET DIER GEPEST....
SCHandalig
Mogelijk vond ie zijn voer niet lekker, mogelijk wou ie op vakantie, mogelijk had ie een leuke aanbieding bij de H & M gezien
Ja, dat sowieso natuurlijk. Ik wacht nog steeds op een getuigeverslag van iemand die dát heeft zien gebeuren.quote:
Ik vind het inderdaad ook veel verontrustender dat het beest überhaupt KON ontsnappen. Gepest of niet, hij hoort gewoon op zijn eiland te blijven.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:20 schreef SCH het volgende:
SCHandalig
Dat ze onmiddellijk met hun vinger gaan zwiepen en de bezoekers de schuld geven is inderdaad niet netjes. Neemt niet weg dat er veel te veel mensen zijn die er om vragen. Maar goed, de fout ligt natuurlijk bij de dierentuin, zij zijn de verantwoordelijken.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:20 schreef SCH het volgende:
SCHandalig
Ik vind het belachelijjk dat de directie dit direct suggereert - om het eigen straatje schoon te vegen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
mwah
sowieso, als je zo'n dier gaat pesten: eigen schuld dikke bult, lekker voor je![]()
![]()
als ze niets gedaan had dan is het spijtig natuurlijk, en idd hij had niet mogen ontsnappen mja dus?
Blijkbaar hebben ze hem onderschat. Het is een flinke sloot, er is schrikdraad etc.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:23 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad ook veel verontrustender dat het beest überhaupt KON ontsnappen. Gepest of niet, hij hoort gewoon op zijn eiland te blijven.
Ja, daar lijkt het wel op. Ik hoorde op het nieuws dat de dierentuin wat betreft de apenverblijven voldeed aan de europese veiligheidseisen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben ze hem onderschat. Het is een flinke sloot, er is schrikdraad etc.
guttegut, je hoeft er ook niet meer van te maken dan het is.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijjk dat de directie dit direct suggereert - om het eigen straatje schoon te vegen.
De directie van Blijdorp is verantwoordelijk voor dit drama!!!
Ondertussen heeft onze harige vriend hetzelfde geintje uitgehaald in Duitsland, dus ze hadden het kunnen weten. Kamervragen zeg ik je!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:27 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zo zie je maar: wilde dieren blijven altijd onberekenbaar....
minimaal 3 jaar TBS en dwangverplegingquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:30 schreef Pek het volgende:
[..]
Ondertussen heeft onze harige vriend hetzelfde geintje uitgehaald in Duitsland, dus ze hadden het kunnen weten. Kamervragen zeg ik je!![]()
Och jee, daar hebben we onze relnicht met gereformeerde genen -- altijd bezig met de schuldvraag.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijjk dat de directie dit direct suggereert - om het eigen straatje schoon te vegen.
De directie van Blijdorp is verantwoordelijk voor dit drama!!!
Ik weet niet of dat veel gevaarlijker is, hoor. Is toch niet zo heel lang geleden gebeurd in een grote Amerikaanse stad? Die liep echt door een winkelstraat.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:35 schreef Jane het volgende:
En toch... nog steeds 100x liever een gorilla dan een tijger hoor.
Als ik het goed begrepen heb heeft hij haar eerst alleen maar meegesleept (op zich al angstig genoeg natuurlijkquote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:34 schreef Greys het volgende:
Maar toch diverse diepe bijtwonden. Auw.
Dom wijf, je moet ook niet gaan gillen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:37 schreef Jane het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb heeft hij haar eerst alleen maar meegesleept (op zich al angstig genoeg natuurlijk) en ging toen naast haar zitten. Toen de vrouw daarop begon te gillen, heeft hij haar gebeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |