Het vertrek van Nicolaas uit de villa heeft me echt ff gekrenkt. Dat de leerling, de meester moest verstoten was een noodzaak. Mijn volgorde van vertrekkers was anders, maar na alle wijze lessen van notabene mijn mentor zelf kon ik niet anders dan hem weg te stemmen.
In de kooi veranderd alles met het uur. Lange termijn plannen zijn zinloos, omdat hier niets loopt zoals je zou denken. Als je de kansen niet pakt om iemand weg te stemmen, dan kan het zijn dat er weer wat veranderd en dat die kans zich niet weer voordoet. Voorkeurslijstjes zijn voor bange spelers. Handjes vasthouden, 5 dekkingen willen, oftewel een impasse in het spel creeeren. Dat was het lef & de kracht van Nicolaas. Hier binnen komen met de visie, of er gaat iemand snel uit, of ik ga er uit. Uiteindelijk is hij gesneuveld met eer.
In zijn geval de juiste keuze. Hij heeft het spel verloren, maar toch de juiste keuze gemaakt. Ik zal het uitleggen. Nicolaas is het spel opnieuw ingegaan met bepaalde verwachtingen. Hij merkte echter dat het in de huidige groep veel lastiger is om mensen weg te stemmen dan in de oktober groep. Nicolaas deed nauwelijks mee aan geruzie en gebekvecht. Dat is niet zijn ding, hij heeft kinderen thuis zitten zei hij vaak. Daarom zou hij ook nooit willen doen wat Huupie en ik hier veelvuldig uithalen. Hij kan het wel, maar wilde het niet. Ja, hij wil het spel spelen wat onforceerbaar is met de lafbekken in dit huis. Nicolaas deed wel mee aan het geruzie na de twee stemrondes waarin ik op de wip zat en er door slechts 1 persoon erin werd gehouden. Toen deed hij mee, omdat hij gefrustreerd was dat Huub & Brian het spel niet snapten. In 7 maanden tijd is slecht 1 persoon weggestemd, de wannabe grootmeester strateeg Stefan. De kans was er om me weg te kicken, maar is nagelaten. Goed voorbeeld: Brian heeft me niet weggekickt, verhoudingen in het spel veranderen, Brian wil me bij de volgende stemronde toch weghebben, Huub houdt me erin. HAHAHA. De empirie bewijst dat de theorie van Nicolaas correct is. Wegstemmen, niet denken, wegstemmen, lange termijn boeit niet, wegstemmen, korte termijn is alles.
Nicolaas kon het spel niet spelen zoals hij had verwacht. Naast de laffe groep was er nog een belangrijke verandering die hem belemmerde. Hij baalde ervan dat de spelregels vaag waren. HIj wilde mensen pakken op de regels....euhmm....tja dat gaat nogal moeilijk als naar zijn zeggen "iemand op zijn bek rammen, als knuffelen wordt gezien."
Even recapitulerend, Nicolaas wil geen te gekke shit uithalen vanwege zijn thuisfront, hij kan het spel niet winnen door als een Sneakolaas mensen erin te luizen met de regelgeving. Wat blijft er dan nog over? Het enige dat overblijft is lachen om ome Jaap, maar dat kan hij thuis ook.
Bij zijn entree zei de droogkloot dat hij vergeten was zijn miljoen op te halen. Nou geen nood, ik haal m wel ff op voor je. Ik geef je mijn woord dat je het miljoen krijgt. We weten allemaal hoeveel je woord hier waard is in de kooi haha, een wijze les van de mentor. Toen ik hier in februari binnenstapte had ik nog enigzinds normen & waarden, eergevoel en respect naar elke mens. Een erewoord, een deal....je wordt genaaid bij het leven.
Die sneakolaas had mij toegezegd, mij 6 ontslagronden niet weg te stemmen als ik hem het wapen van immuniteit in handen zou geven. Hij zou dan iemand immuum kunnen maken, een dekking weghalen, iemand kwetsbaar maken...ik was namelijk de enige die dreigde tegen te stemmen. Die sneak hield zich aan zijn "woord", maar naaide me toch. HIJ zou me niet hoeven weg te stemmen, want HIJ was immuun en mocht NIET meestemmen. Vervolgens deed hij er alles aan om de anderen ervan te overtuigen mij eruit te kicken. De dag voor zijn ontslagronde zei hij nog tegen me dat hij er alles aan gedaan heeft om mij weg te krijgen. Hij zei nog ff duidelijk dat hij zijn woord niet ging houden. Hmzzz subtiel signaal dat hij het heeft opgegeven?
De kwaliteit van de Stokomotief (copyright Brian) was om te stoken. Na het Mark debacle, waarin stoephoer Amanda & Huub de befkoning 1000 contactpunten verspilden, maakte de stookkoning een prachtige speech over dat de groep Amanda moest wegstemmen om een statement te maken dat dit soort gedrag niet mag en kan. Helaas....het was niet een dag voor de ontslagronde...dus de verenigde handjes om Amanda eruit te kicken waren al weer snel los gehakt. Weer een bevestiging dat de Gouden Geboden van de oude meester universeel waar zijn. Stoken, snode plannen, complotten....hebben pas een dag voor de ontslagronde zin. Je kan alles verknallen of rechtzetten in de laatste dag, zo fucking snel gaat De Gouden Kooi.
Zijn lijfspreuk "en de beelden zijn niet mooi" zal nog lang voort blijven leven in de kooi. Die had hij vast bedacht, toen hij als zo vaak halfdood voor pampus lag op de tuinbank. Tja hij moest toch oefenen voor de meditatieles van onze joga lerares?! Of misschien had hij het bedacht toen hij voor de 3e keer op een dag in de sauna lag te chillen. Je moet toch wat te doen hebben.
De ontwakening van terror Jaap is de verdienste van de oude man. Ik weet nog precies het moment van de ontwakening. Het drankorgel hield 10x hetzelfde verhaal tegen me in de private room. Dat was zo bizar. Nicolaas was redelijk bezopen en bleef zijn verhaal maar herhalen. Ik zat toen als kwark-Jaap een brief te schrijven achter de pc. Hij kwam binnen vertelde het verhaal. Liep weg, kwam weer binnen, ging door, Liep weg, kwam weer binnen, ging door, liep weg, kwam weer binnen, ging door. Logisch dat ik Nicolaas tot het drankorgel van De Gouden Kooi doopte. Als die gozer drank opheeft dan is het net een orgel. Die man heeft gelijk. Speel het fucking spel. Ik besloot toen dat ik liever na een x aantal maanden wil verliezen (weggestemd worden) dan dat ik na 12 maanden wegloop.
Het was ook Nicolaas zijn idee om te stoppen met mijn keukendienst. Hahaha. Ik moest doen waar ik zin in had. Briljant, dat ik dat niet eerder bedacht had. Ik heb moeten zweren aan Nicolaas dat ik nooit meer keukendienst doe. Dus als er in de toekomst weer gezeik over komt. Ik kan niet anders stelletje asobiggen. Nicolaas maakte me er ook van bewust dat ik gewoon eten moet bestellen, wanneer ik zin heb. (we mogen slechts 2x per week eten bestellen, dus als ik alleen voor mezelf bestel dan is de hele groep de sjaaK) Dat ik TV moet gaan kijken wanneer ik zin heb. Fuck 'm all.
Die gozer kwam hier binnen met het telefoonnummer van zijn advokaat en 50 euro voor een taxi. Just in case, haha. Schitterend. Net zoals het willen negeren van het rookverbod. 200 contactpunten straf op elke sigaret die gerookt zou worden, nou het deed Nicolaas niks. Hij ging voor een schuld van 2 ton aan Talpa! Net zoals hij contactpunten van Talpa had geleend haha. De regels zijn dat je geen contactpunten mag stelen uit de algemene pot, maar over lenen staat niks in de regels.
Hij kreeg maar 2% van de stemmen in de populariteitspol. Hij bracht ook echt helemaal niks interessant voor de kijker. Gesprekken waren nooit diep. Terecht, want dat was zijn stilo. Hij liet amper wat los over zijn prive leven. Het enige dat hij kwam doen was het spel spelen, geen small talk.
Nicolaas speelde slim met de regels die er (soms) waren. Zo liet hij een werkster inhuren die al Huub zijn kleren (prive bezit, mag niet worden aangekomen door de spelers) uit de master bedroom omwisselde met die van hem. Huub was pissed off, maar bond in nadat Nicolaas zei dat hij pas echt een speler is als je deze actie sportief opvat. Ik heb dat argument van hem gisteren met succes gebruikt. Nadat Nicolaas de villa had verlaten komt Lieke naar me toe die zegt dat ze het niet eerlijk vind dat ik zonder overleg de master bedroom claim. Ik zeg bloedserieus, "Lieke, vat het sportief op. Ik heb dit keer snel de slag beslist, voordat een ander het heeft gedaan. Er komt nog wel een kans dat een ander die plek op een slimme manier kan pakken." Lieke was overtuigd. HAHAHA, wat een lulverhaal. Ik wilde alleen even de tijd hebben om gesettled te zijn in die kamer, omdat die dan 10x makkelijker te verdedigen is. Als iemand die plek van Nicolaas had gewild dan had diegene OP DAT MOMENT (Wet van Nicolaas: uitstel is afstel) een gigantische rel moeten veroorzaken. Nu is het te laat.
Het was Nicolaas idee om alvast 's middags mijn pak in zijn kast te hangen om die kast meteen te claimen na zijn eventuele vertrek. Het was Nicolaas zijn idee om de la van Eric leeg te gooien, hij was toch al weggestemd...kom maar op met die officiele waarschuwing! Over officiele waarschuwing gesproken....die gozer krijgt er eentje aan zijn broek omdat hij een glas drinken over me gooide, nadat Brian me erin hield, terwijl andere bewoners elkaar verbouwen en er niet eentje krijgen HAHAHA. Hij kon het niet geloven en had er geen vertrouwen meer in om het spel te kunnen spelen/winnen op de manier die hij voor ogen had.
De actie nadat Lieke, ik en Nicolaas niet mee mochten naar Lepels was subliem. Lieke en Nicolaas hadden 3 uur gewerkt aan de voorbereidingen om iedereen buiten te sluiten. Uiteindelijk waren het de 3 minuten lol echt waard, voordat de barricade het begaf. Die pop op de oprit, schitterend. Die kop van Huub, toen we de voordeur voor zijn neus op slot draaiden. Ik heb er een magnifieke foto van. (administrator, wanneer is de nieuwe site klaar waar ik foto's kan uploaden?)
Geloof me, de beelden worden mooi.
![]()
Stay tuned, stay Jaap.