quote:
Namaakkeeper.
6,5Dit schreef ik een aantal jaar geleden.
quote:
Baia
Elk knulletje dat buiten op straat of op een braakliggend veldje voetbalt, wil iemand zijn. Bij mij in de straat woonden vroeger Wim van Hanegem, Johan Cruijff, Piet Keizer, Sjakie Swart en Jan van Beveren. Allemaal een jaar of twaalf, dertien oud. Ik was Ruud Krol, zette vaak de voet op de bal en imiteerde al zijn gebaartjes. Vooral zijn oorvijg aan het adres van linksback Peter Boeve deed ik na. Voor de jongeren onder ons wil ik dat wel even nader uitleggen. Ajax zat midden jaren zeventig in een dip. Prijzen werden er niet of nauwelijks gewonnen en dat kon Krol, de laatste der Mohikanen van het grote Ajax dat drie Europacups op rij won, niet verkroppen. Tegenwoordig staat Ronald de Boer met de handen in de zij meewarig het hoofd te schudden als een met minder capaciteiten gezegende medespeler iets stoms doet, maar Ruud Krol mepte zo'n vent neer. Op het veld, tijdens de wedstrijd! Dat deed ik dus ook, want ik was Krol. Je volgt je idool tot in de details, nietwaar? Oscar Moens, keeper van AZ is ook zo iemand die zich graag spiegelde aan een groot voorbeeld: Vitor Baia, de Portugese doelman van Barcelona. Sla er oude interviews maar op na: het is Baia voor en het is Baia achter. Als je Moens op tv zag en later op de avond Baia, zou je zeggen dat het twee broers waren. Zelfde outfit, gelijke gebaartjes, identieke uitstraling. Hoewel Oscar enige afstand begint te nemen van zijn idool, te beginnen met een eigen, grappig kapsel, stromen de makelaars toe. De mannen die Vitor Baia van Porto naar Barcelona brachten, ruiken opnieuw handel. Het gaat hen om de jongste telg van het geslacht Baia, want van dat stempel komt Moens nooit meer af, al faxt hij zijn geboorteakte de wereld rond. Ook Oscar wil hogerop en gelijk heeft-ie. Het aanbod van een twaalfjarig contract bij AZ legt hij dus stoïcijns naast zich neer. Hij droomt van Barcelona. Oscar Moens wil de eerste keeper ter wereld zijn, die de plaats in gaat nemen van zijn oudere broer.