Is het dat nou echt waard, om zoveel geld uit te geven om zo'n sterk merk uit te faseren?quote:AMSTERDAM - De bankverzekeraar ING schrapt het merk Postbank. Vanaf 2009 bankiert het concern in Nederland uitsluitend onder de naam ING. Dat liet ING woensdag weten bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal.
ING steekt 890 miljoen euro in de operatie. Vanaf 2011 verwacht het bedrijf dat de verandering jaarlijks 440 miljoen euro bijdraagt aan de winst voor belastingen. Met de wijziging van beleid neemt het aantal voltijdbanen bij ING af met 2500.
ING boekte in het eerste kwartaal een winst van bijna 1,9 miljard euro. Dat was ongeveer evenveel als financieel analisten hadden verwacht. ING gaat ter waarde van 5 miljard euro eigen aandelen inkopen, zo werd tevens bekend.
Internetbank
ING Direct, de internetbank van de bankverzekeraar, breidt uit naar Japan. Het concern maakte dit woensdag bekend. Japan wordt het tiende land waar ING Direct actief is. ING heeft een banklicentie aangevraagd bij de Japanse toezichthouder op de financiële markt. Ergens voor het eind van dit jaar moet de eerste Japanner zijn geld kunnen stallen bij ING Direct. De Nederlanders gaan het opnemen tegen bestaande internetbanken zoals van eBank en Sony.
Spaarrente
Een internetbank onderscheidt zich van andere banken door een hogere spaarrente. Dat kan uit, omdat banken minder geld kwijt zijn aan deze elektronische manier van zaken doen. Nadat klanten hun spaargeld er hebben gedeponeerd, nemen ze vaak ook andere producten af, zoals hypotheken.
Ondanks de concurrentie is Japan een interessante markt, zegt Dick Harryvan, bestuurder van ING Direct. "Dat komt doordat er bovengemiddeld wordt gespaard in Japan. Het nam een vlucht sinds veel mensen geld verloren bij de ineenstorting van de beurzen."
Taal
Het duurt gemiddeld zo'n drie jaar voordat ING Direct op een nieuwe markt winstgevend is. In doorsnee is het bedrijf jaarlijks 50 tot 60 miljoen euro kwijt aan opstartkosten. "Maar in Japan zal het wat duurder worden. We zijn meer geld kwijt aan de computersystemen, wegens de Japanse taal", aldus Harryvan.
ING begon in 1997 in Canada met zijn internetbank. In de laatste tien jaar steeg het aantal klanten en de ingelegde gelden rap. Vorig jaar maakte ING Direct, dat een van de zes divisies is van het concern, een winst van 717 miljoen. Dat was 16 procent meer dan het jaar ervoor. ING Direct vertegenwoordigt daarmee zo'n 7 procent van de totale winst van ING.
Gironummer
Hoewel het merk Postbank verdwijnt, behouden de 7,5 miljoen klanten van de bank hun gironummer. Ook na 2009, wanneer Postbank niet meer bestaat, verandert daaraan niets.
ik zie de noodzaak er eigenlijk niet echt van in.quote:Op woensdag 16 mei 2007 09:51 schreef Lariekoek het volgende:
Inderdaad jammer maar helaas wel noodzakelijk.
Postbank is al van ING alleen organisatorisch zijn het twee aparte bedrijven met elk hun eigen systemen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 09:52 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ik zie de noodzaak er eigenlijk niet echt van in.
ja, en die kostenbesparing zit vaak in het wegsaneren van mensen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:00 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Postbank is al van ING alleen organisatorisch zijn het twee aparte bedrijven met elk hun eigen systemen.
Door deze twee samen te voegen kunnen er een hoop kosten bespaard worden. Daarnaast is Postbank alleen een sterk merk in Nederland en daar is de groei er een beetje uit.
Ja, maar ook wel hét bankmerk in Nederland waar bijna iedereen een rekening heeft. Ik snap niet waarom je daar vanaf zou willen, het unieke is er dan wel vanaf en dan is het gewoon een bank.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:00 schreef Lariekoek het volgende:
Daarnaast is Postbank alleen een sterk merk in Nederland en daar is de groei er een beetje uit.
Ga dat de aandeelhouders van ING maar eens wijs maken...quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:14 schreef S1nn3rz het volgende:
ik blijf dat echt een vreemde redenatie vinden.
De aandeelhouders willen groei dan krijgen ze groei. Over de ruggen van de werknemers.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:14 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ja, en die kostenbesparing zit vaak in het wegsaneren van mensen.
en ja, misschien is de groei er inderdaad een beetje uit, echter alles bereikt op een gegeven ogenblik zijn grens.
moeten we straks ing ook maar verkopen of ombouwen omdat de groei eruit is? ik blijf dat echt een vreemde redenatie vinden.
en de klanten...quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:20 schreef Q. het volgende:
[..]
De aandeelhouders willen groei dan krijgen ze groei. Over de ruggen van de werknemers.
Omdat het simpel weg te weinig oplevert.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:19 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, maar ook wel hét bankmerk in Nederland waar bijna iedereen een rekening heeft. Ik snap niet waarom je daar vanaf zou willen, het unieke is er dan wel vanaf en dan is het gewoon een bank.
ja, dan krijgen ze groei. dan is de groei eruit dus hup de handel wordt weer verkocht aan een ander. dan hou je uiteindelijk 2 of 3 banken over die of weer divisies gaan afstoten, of ze mogen niet groter worden ivm monopoliepositie.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:20 schreef Q. het volgende:
[..]
De aandeelhouders willen groei dan krijgen ze groei. Over de ruggen van de werknemers.
Qua organisatie loopt het idd wat naast elkaar, maar ik vraag me af of het schrappen van het merk an sich echt geld gaat opleveren.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:23 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Omdat het simpel weg te weinig oplevert.
quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:25 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Qua organisatie loopt het idd wat naast elkaar, maar ik vraag me af of het schrappen van het merk an sich echt geld gaat opleveren.
quote:Dat ING het merk Postbank schrapt, is geen volledige verrassing. Eind vorig jaar werd al bekend dat ING dit overwoog. De onderneming steekt in de komende vijf jaar 890 miljoen euro in de operatie. Vanaf 2011 verwacht ze jaarlijks een bijdrage van 440 miljoen euro aan de winst voor belastingen.
Ja, dat zeggen ze, maar is dat van het schrappen in de organisatie of door het ophangen van nieuwe bordjes en besparingen doordat ze nu 1 soort briefpapier gebruiken?quote:
mag het meisje wel blijven dan?quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:34 schreef Adelante het volgende:
Ik zie graag in een commercial die postbank leeuw Howard Komproe gecremeerd worden!
Nee, door belastingen staat er toch?quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:36 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, dat zeggen ze, maar is dat van het schrappen in de organisatie of door het ophangen van nieuwe bordjes en besparingen doordat ze nu 1 soort briefpapier gebruiken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |