abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:43:43 #1
46960 StefanP
polemicist
pi_49413695
quote:
Binnenland

di 15 mei 2007, 16:03 | 91 reacties

Schadevergoeding voor nabestaanden scooterdief

STRAATSBURG - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Nederland dinsdag veroordeeld tot het betalen van 20.000 euro schadevergoeding aan de familie van de scooterdief Moravia R. die in 1998 door de politie werd doodgeschoten. Het hof oordeelde dat het onderzoek naar de toedracht van het incident niet voldoende onafhankelijk en inadequaat was.

Een agent schoot de indertijd 18-jarige jongen in juli 1998 in Amsterdam dood nadat die kort daarvoor onder bedreiging van een wapen een scooter had gestolen. De rijksrecherche oordeelde indertijd dat de agent uit noodweer had gehandeld. Het dodelijke schot werd gelost, nadat de jongen de politieman met zijn wapen zou hebben bedreigd.

Volgens de nabestaanden was er geen onafhankelijk onderzoek naar de toedracht: de eerste vijftien uur was dat onderzoek namelijk in handen van de collega's van de agenten. De nabestaanden stapten daarom naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

De advocaat van de nabestaanden zegt in Het Parool: ‘Opnieuw is duidelijk geoordeeld dat geweld door de politie in Nederland slecht wordt onderzocht. We scharen ons met dit beleid bij landen als Bulgarije en Roemenië.’

http://www.telegraaf.nl/b(...)ooterdief.html?p=3,1

Godverdomme, hier kan ik toch zo kwaad om worden. Het zoveelste bewijs dat je als crimineel in Nederland de koning te rijk bent. Of in dit geval, zijn familie. Meneer Moravia (goh, het klinkt echt weer als een autochtoon... ) steelt met grof geweld een scooter, bedreigt een agent met een wapen en wordt vervolgens geheel terecht neergeschoten. Prima gang van zaken, toch? Behalve voor zijn blijkbaar al even asociale familie: het onderzoek was niet 'onafhankelijk' genoeg. Men had natuurlijk meteen een team uit Roemenie moeten halen - of, nog liever, een team van de familie zelf. Wat een schertsvertoning. Lang leve de EU... die levert ons toch zoveel op.

Asociaal tuig.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49413916
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 19:43 schreef StefanP het volgende:
Godverdomme, hier kan ik toch zo kwaad om worden.
quote:
Het zoveelste bewijs dat je als crimineel in Nederland de koning te rijk bent.
Lekker cashen daar in het hiernamaals.
quote:
Lang leve de EU... die levert ons toch zoveel op.
Jou levert het waarschijnlijk alleen een kapot toetsenbord per week op en je apotheker een extraatje vanwege al die kalmeringsmiddelen.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:53:09 #3
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_49414125
TS is in zijn eigen land allochtoon. aangezien hij op Nederlandse fora roondloopt is het maar beter hem te negeren. anders integreert hij niet in de samenleving waar hij woont, komt hij buiten de samenleving te staan.

Ons?

De EU is niet voor zwaar gefrustreerde nep amerikanen die eigenlijk zelf precies doen waar ze op een fora van hun thuisland anderen verwijten.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:53:50 #4
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_49414155
het gaat ook de verkeerde kant op in nederland
oke als die jongen ontschuldig was maar dit was die niet en aangezien die gedreigd had met een vuurwapen zou ik als een agent het zelfde doen
happen naar de baas
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:55:42 #5
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_49414258
Was een buitenlander kennen die mensen geen schaamte ofzo. Hun kleinzoon was een keiharde crimineel hij had een wapen bij zich. Hij bedreigde de politie. Echt dit is te zot voor woorden.
mai pen rai
pi_49414283
Maar je weet dus niet of die jongen wel die agent heeft bedreigd. Ja, dat hebben zijn collega's ervan gemaakt. Maar dat mag dus niet, want elkaar de hand boven het hoofd houden is zo wel heel makkelijk.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:58:56 #7
117098 Hathor
Effe niet
pi_49414405
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de familie van die crimineel nog geld op de koop toe krijgt, terwijl een berisping of een boete voor een allerberoerdst staaltje opvoeding meer op zijn plaats was geweest.

Ach ja, 20.000 voor een dooie zoon, ik ga er vanuit dat ze er nog een stuk of 4 -5 in hun hol hebben rondlopen, dus misschien kunnen ze er nog een lucratief handeltje uit slaan, de een zijn dood is de ander zijn brood tenslotte.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 19:59:32 #8
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_49414432
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 19:53 schreef One_of_the_few het volgende:
TS is in zijn eigen land allochtoon. aangezien hij op Nederlandse fora roondloopt is het maar beter hem te negeren. anders integreert hij niet in de samenleving waar hij woont, komt hij buiten de samenleving te staan.

Ons?

De EU is niet voor zwaar gefrustreerde nep amerikanen die eigenlijk zelf precies doen waar ze op een fora van hun thuisland anderen verwijten.
Mag jij nu ook niet meer reageren op buitenlands nieuws ? Bedoel je woont in Nederland. Beetje onzin om mensen die buiten Nederland wonen uit te sluiten van de discussie.
mai pen rai
pi_49414470
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 19:58 schreef Hathor het volgende:
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de familie van die crimineel nog geld op de koop toe krijgt, terwijl een berisping of een boete voor een allerberoerdst staaltje opvoeding meer op zijn plaats was geweest.

Ach ja, 20.000 voor een dooie zoon, ik ga er vanuit dat ze er nog een stuk of 4 -5 in hun hol hebben rondlopen, dus misschien kunnen ze er nog een lucratief handeltje uit slaan, de een zijn dood is de ander zijn brood tenslotte.
Welja jôh.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 20:09:18 #10
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_49414846
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 19:56 schreef Toeps het volgende:
Maar je weet dus niet of die jongen wel die agent heeft bedreigd. Ja, dat hebben zijn collega's ervan gemaakt. Maar dat mag dus niet, want elkaar de hand boven het hoofd houden is zo wel heel makkelijk.
Ik denk dat het wel meevalt hoevaak een agent liegt, als je ze niet kan vertrouwen is er wel wat mis met je. De paar keren dat het fout gaat valt wel mee. (hier zou ik ze niet vertrouwen maar in Nederland wel). Maar als je hier naar de feiten kijkt begrijp je gewoon dat die jongen hardstikke fout zat. En het naar alle waarschijnlijkheid zelf heeft uitgelokt.
mai pen rai
pi_49414901
Allemaal leuk en aardig dat gebitch op StefanP, maar dat doet niets af aan het feit dat dit een lachwekkende uitspraak is natuurlijk die niets met rechtvaardigheid te maken heeft.

Maar ja, het EVRM als er 1 ramp plaats heeft gevonden in Europa is dat verdrag het wel.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 20:11:39 #12
80268 kLowJow
That's Gay
pi_49414950
  • Familie is het niet eens met de gang van zaken en stapt naar de rechter.
  • Rechter stelt familie in het gelijk.
  • Misschien heeft de familie wel gelijk?

Nee, ten eerste is het schandalig dat ze naar de rechter durven te stappen, en ten tweede is de uitspraak een schertsvertoning omdat... [hier ontbreekt iets], maar het ligt in ieder geval aan de EU.
  • pi_49415013
    Je schrijft het verkeerd, kLowJow, het is: 'laffe, decadente, Franse, semi-communistische EU '. Ik ben vast ergens een ' ' vergeten.
      dinsdag 15 mei 2007 @ 20:15:30 #14
    92623 niet_links
    Live from Bangkok
    pi_49415105
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 20:11 schreef kLowJow het volgende:
  • Familie is het niet eens met de gang van zaken en stapt naar de rechter.
  • Rechter stelt familie in het gelijk.
  • Misschien heeft de familie wel gelijk?

Nee, ten eerste is het schandalig dat ze naar de rechter durven te stappen, en ten tweede is de uitspraak een schertsvertoning omdat... [hier ontbreekt iets], maar het ligt in ieder geval aan de EU.
  • Het is wel schandalig dat er een schadevergoeding moet betaald worden omdat er een met een pistool bewapende crimineel die dat wapen net voor het stelen van een scooter gebruikt hebt tegen een kogel aanloopt.

Als jij niet kan zien dat die gast zo schuldig is als het maar kan en zn ongeluk zelf veroorzaakt heeft door met wapens op zak te lopen dan vraag ik me af in wat voor wereld je leeft en hoe je wilt dat de politie zn werk doet.

Die rechter maakt zeker geen fouten ?
    mai pen rai
    pi_49415200
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 20:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
    Allemaal leuk en aardig dat gebitch op StefanP, maar dat doet niets af aan het feit dat dit een lachwekkende uitspraak is natuurlijk die niets met rechtvaardigheid te maken heeft.

Maar ja, het EVRM als er 1 ramp plaats heeft gevonden in Europa is dat verdrag het wel.
    Het EHRM is een zeer gezaghebbende instantie, en terecht.
      dinsdag 15 mei 2007 @ 20:26:30 #16
    80268 kLowJow
    That's Gay
    pi_49415544
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 20:15 schreef niet_links het volgende:

[..]

Het is wel schandalig dat er een schadevergoeding moet betaald worden omdat er een met een pistool bewapende crimineel die dat wapen net voor het stelen van een scooter gebruikt hebt tegen een kogel aanloopt.

Als jij niet kan zien dat die gast zo schuldig is als het maar kan en zn ongeluk zelf veroorzaakt heeft door met wapens op zak te lopen dan vraag ik me af in wat voor wereld je leeft en hoe je wilt dat de politie zn werk doet.
    Ik heb geen idee hoe één en ander precies is verlopen. Het lijkt me we een goede zaak dat wanneer een politieagent iemand doodschiet daar een deugdelijk onderzoek naar gedaan wordt. Dat er vervolgens hogere instanties bestaan die dit onderzoek op deugdelijkheid kunnen toetsen lijkt me ook best wenselijk.
    quote:
    Die rechter maakt zeker geen fouten ?
    Geen idee? Waarom ga jij daar vanuit? Jij bent beter ingelicht omtrent alle details dan de rechter in kwestie?
      dinsdag 15 mei 2007 @ 20:29:55 #17
    151176 Alberto_Vermicelli
    Ook wel: Meneer Spaghetti
    pi_49415698
    Het EHRM is géén, ik herhaal, géén EU-instelling. Dus alle mafketels die hier de EU gaan blamen: lees je eerst even in voordat je wat blaat.

Verder moet men ook verder kijken dan de luttele feiten in het nieuwsbericht. Het gaat er helemaal niet om dat de dader geld krijgt omdat hij een misdaad gepleegd heeft (tuurlijk, hij is schuldig!), echter, de nabestaanden krijgen een schadevergoeding omdat er geen onafhankelijk onderzoek heeft plaatsgevonden in de eerste 15 uur. Ieder mens (slachtoffer én dader) in de Europese Unie (dat als internationale organisatie is aangesloten bij de Raad van Europa, waarvan dit hof een voortvloeisel van is) heeft recht op een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek aangaande een misdaad/misdrijf.

Nederland wordt niet anders dan terecht op de vingers getikt dat het onderzoek niet geheel onafhankelijk was, en terecht wordt de vergelijking met Bulgarije en Roemenië gemaakt. Dit doet verder niets af aan het feit dat de dader in kwestie schuldig was aan het plegen van de misdaad.
    "Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
    pi_49417273
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 20:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
    Poeh, ja, mensenrechten.
      dinsdag 15 mei 2007 @ 21:11:52 #19
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_49417558
    Wat onprofessioneel van de Nederlandse politie.

Terecht dat het Europese Hof zo oordeelt, al ben ik het met StefanP wel eens dat het sneu is dat die familie nu dat geldt krijgt. Moreel gezien verdienen ze dat niet. Maar ik vind dat de fout van de politie, niet van het Hof.
      dinsdag 15 mei 2007 @ 21:15:54 #20
    21467 franske19
    Hit the deck!
    pi_49417743
    Het is inderdaad schandalig maar 20.000 is op zich geen hoge prijs. Als die gast in de bak had gemoeten dan was de staat waarschijnlijk veel meer geld kwijt geweest.
    pi_49418117
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 21:15 schreef franske19 het volgende:
    Het is inderdaad schandalig maar 20.000 is op zich geen hoge prijs. Als die gast in de bak had gemoeten dan was de staat waarschijnlijk veel meer geld kwijt geweest.
    Jaaaaaaaaaa, die oplossing
    we schieten gewoon iedere crimineel dood en zijn familie geven we 20.000 euro.
    zelfs de EU vind dat prima.

probleem opgelost lijkt me
    pi_49420351
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 21:05 schreef Fides het volgende:

[..]

Poeh, ja, mensenrechten.
    Oh ja voor het EVRM waren er geen mensenrechten.
    Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
    pi_49420394
    quote:
    Op dinsdag 15 mei 2007 21:11 schreef Pool het volgende:

Terecht dat het Europese Hof zo oordeelt

Ja iemand die met een blaffer iemand berooft neerschieten is inderdaad heel erg fout van de politie. Ze hadden hem moeten uitschakelen met theezakjes
    pi_49420734
    Ik vind het wel bizar dat zo'n fout zoveel geld waard is.
    pi_49422716
    De TS moet niet gaan zeuren.

In USA waar de TS woont heeft een meisje een filmmaatschappij aangeklaagd na het zien van een homofilm
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')