http://www.telegraaf.nl/b(...)ooterdief.html?p=3,1quote:Binnenland
di 15 mei 2007, 16:03 | 91 reacties
Schadevergoeding voor nabestaanden scooterdief
STRAATSBURG - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Nederland dinsdag veroordeeld tot het betalen van 20.000 euro schadevergoeding aan de familie van de scooterdief Moravia R. die in 1998 door de politie werd doodgeschoten. Het hof oordeelde dat het onderzoek naar de toedracht van het incident niet voldoende onafhankelijk en inadequaat was.
Een agent schoot de indertijd 18-jarige jongen in juli 1998 in Amsterdam dood nadat die kort daarvoor onder bedreiging van een wapen een scooter had gestolen. De rijksrecherche oordeelde indertijd dat de agent uit noodweer had gehandeld. Het dodelijke schot werd gelost, nadat de jongen de politieman met zijn wapen zou hebben bedreigd.
Volgens de nabestaanden was er geen onafhankelijk onderzoek naar de toedracht: de eerste vijftien uur was dat onderzoek namelijk in handen van de collega's van de agenten. De nabestaanden stapten daarom naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.
De advocaat van de nabestaanden zegt in Het Parool: ‘Opnieuw is duidelijk geoordeeld dat geweld door de politie in Nederland slecht wordt onderzocht. We scharen ons met dit beleid bij landen als Bulgarije en Roemenië.’
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:43 schreef StefanP het volgende:
Godverdomme, hier kan ik toch zo kwaad om worden.
Lekker cashen daar in het hiernamaals.quote:Het zoveelste bewijs dat je als crimineel in Nederland de koning te rijk bent.
Jou levert het waarschijnlijk alleen een kapot toetsenbord per week op en je apotheker een extraatje vanwege al die kalmeringsmiddelen.quote:Lang leve de EU... die levert ons toch zoveel op.
Mag jij nu ook niet meer reageren op buitenlands nieuws ? Bedoel je woont in Nederland. Beetje onzin om mensen die buiten Nederland wonen uit te sluiten van de discussie.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:53 schreef One_of_the_few het volgende:
TS is in zijn eigen land allochtoon. aangezien hij op Nederlandse fora roondloopt is het maar beter hem te negeren. anders integreert hij niet in de samenleving waar hij woont, komt hij buiten de samenleving te staan.
Ons?![]()
De EU is niet voor zwaar gefrustreerde nep amerikanen die eigenlijk zelf precies doen waar ze op een fora van hun thuisland anderen verwijten.![]()
Welja jôh.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:58 schreef Hathor het volgende:
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de familie van die crimineel nog geld op de koop toe krijgt, terwijl een berisping of een boete voor een allerberoerdst staaltje opvoeding meer op zijn plaats was geweest.
Ach ja, 20.000 voor een dooie zoon, ik ga er vanuit dat ze er nog een stuk of 4 -5 in hun hol hebben rondlopen, dus misschien kunnen ze er nog een lucratief handeltje uit slaan, de een zijn dood is de ander zijn brood tenslotte.
Ik denk dat het wel meevalt hoevaak een agent liegt, als je ze niet kan vertrouwen is er wel wat mis met je. De paar keren dat het fout gaat valt wel mee. (hier zou ik ze niet vertrouwen maar in Nederland wel). Maar als je hier naar de feiten kijkt begrijp je gewoon dat die jongen hardstikke fout zat. En het naar alle waarschijnlijkheid zelf heeft uitgelokt.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:56 schreef Toeps het volgende:
Maar je weet dus niet of die jongen wel die agent heeft bedreigd. Ja, dat hebben zijn collega's ervan gemaakt. Maar dat mag dus niet, want elkaar de hand boven het hoofd houden is zo wel heel makkelijk.
Het is wel schandalig dat er een schadevergoeding moet betaald worden omdat er een met een pistool bewapende crimineel die dat wapen net voor het stelen van een scooter gebruikt hebt tegen een kogel aanloopt.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:11 schreef kLowJow het volgende:Familie is het niet eens met de gang van zaken en stapt naar de rechter. Rechter stelt familie in het gelijk. Misschien heeft de familie wel gelijk?
Nee, ten eerste is het schandalig dat ze naar de rechter durven te stappen, en ten tweede is de uitspraak een schertsvertoning omdat... [hier ontbreekt iets], maar het ligt in ieder geval aan de EU.
Het EHRM is een zeer gezaghebbende instantie, en terecht.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat gebitch op StefanP, maar dat doet niets af aan het feit dat dit een lachwekkende uitspraak is natuurlijk die niets met rechtvaardigheid te maken heeft.
Maar ja, het EVRMals er 1 ramp plaats heeft gevonden in Europa is dat verdrag het wel.
Ik heb geen idee hoe één en ander precies is verlopen. Het lijkt me we een goede zaak dat wanneer een politieagent iemand doodschiet daar een deugdelijk onderzoek naar gedaan wordt. Dat er vervolgens hogere instanties bestaan die dit onderzoek op deugdelijkheid kunnen toetsen lijkt me ook best wenselijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:15 schreef niet_links het volgende:
[..]
Het is wel schandalig dat er een schadevergoeding moet betaald worden omdat er een met een pistool bewapende crimineel die dat wapen net voor het stelen van een scooter gebruikt hebt tegen een kogel aanloopt.
Als jij niet kan zien dat die gast zo schuldig is als het maar kan en zn ongeluk zelf veroorzaakt heeft door met wapens op zak te lopen dan vraag ik me af in wat voor wereld je leeft en hoe je wilt dat de politie zn werk doet.
Geen idee? Waarom ga jij daar vanuit? Jij bent beter ingelicht omtrent alle details dan de rechter in kwestie?quote:Die rechter maakt zeker geen fouten ?
Poeh, ja, mensenrechten.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Maar ja, het EVRMals er 1 ramp plaats heeft gevonden in Europa is dat verdrag het wel.
Jaaaaaaaaaa, die oplossingquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:15 schreef franske19 het volgende:
Het is inderdaad schandalig maar 20.000 is op zich geen hoge prijs. Als die gast in de bak had gemoeten dan was de staat waarschijnlijk veel meer geld kwijt geweest.
Oh ja voor het EVRM waren er geen mensenrechten.quote:
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |