De oorsprong van het stelsel was de spits van de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort. Daarom wordt ook wel gesproken van Amersfoortcoördinaten. De oorsprong van het assenstelsel is echter in de periode 1960-1978 verplaatst: 155 km naar het westen en 463 km naar het zuiden (120 km ten zuidoosten van Parijs) zodat de O.L.V.-toren nu de coördinaten X = 155 000, Y = 463 000 heeft.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:18 schreef Robbiev85 het volgende:
Amersfoort? waarom amersfoort?
Wel een radicaal idee lijkt me dit.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:34 schreef Etcetera het volgende:
een schip met heel weinig diepgang dat wordt volgepompt met water (de balasttanken) en dan zinkt. een ander schip kan er in varen, water wordt eruitgepompt en het schip, dat anders te diep ligt, kan naar een andere gedeelte komen
dan heb ik iig een prachtig verhaal verzonnenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:34 schreef Nembrionic het volgende:
een onzinpraatje toch?
Radicaal? Volgens mij werd dit 400 jaar geleden gebruikt om schepen bij Amsterdam rond Pampus te loodsen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:34 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Wel een radicaal idee lijkt me dit.![]()
Tegenwoordig kan dit prima, maar 400 jaar geleden toch niet, zie hem al gaan met een zeilschip wat in een ander zeilschip moet? Of je moet twee roeiboten bedoelen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:38 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Radicaal? Volgens mij werd dit 400 jaar geleden gebruikt om schepen bij Amsterdam rond Pampus te loodsen.
De drijvers zijn idd essentieel.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:38 schreef steekbal het volgende:
Het is een mechanisme om schepen door ondiep water te loddsen, door het mbv drijvers hoger te laten varen, ongeveer
Absoluut. Geen zeilschip in een zeilschip, wel een contructie waarbij schepen tegen andere schepen bevestigd worden.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:43 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Tegenwoordig kan dit prima, maar 400 jaar geleden toch niet, zie hem al gaan met een zeilschip wat in een ander zeilschip moet? Of je moet twee roeiboten bedoelen.
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:46 schreef geertp het volgende:
vandaar ook 'voor pampus liggen' natuurlijk.
veiligheid dacht ik.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:48 schreef steekbal het volgende:
yeh
De twee buizen van de kanaaltunnel waar treinen doorheen rijden, zijn door kleinere buizen rechtstreeks met elkaar verbonden. Waarom is dat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |