Een aantal belangrijke punten even dikgedrukt gezet (ook voor de luie lezers onder ons). Ik ben benieuwd wat de overheid hieraan gaat doen.quote:Welke maatregelen er ook komen, Nederland stevent af op een ernstig verkeersinfarct in en rond de steden. Dat blijkt uit onderzoek van VROM, dat RTL Nieuws in handen heeft.
De kilometerheffing zal geen files oplossen. De drukte op de wegen neemt alleen maar sterk toe, staat in de Verkenning Ruimtelijke Opgaven. Het onderzoek is bedoeld voor minister Cramer en richt zich op de periode 2020-2040.
Volgens het onderzoek breiden de files op de snelwegen zich uit en lopen ook de op- en afritten vast. Bovendien komt er in de grote steden een nog schreeuwender tekort aan parkeerplaatsen. Ondergronds parkeren wordt geadviseerd als oplossing.
De oorzaak is een verwachte snelle groei van het aantal auto's. Nu telt Nederland 6,5 miljoen auto's; in de prognose is het meest voorzichtige scenario een groei van 20%, naar 7,7 miljoen. Het worst case scenario gaat zelfs uit van een verdubbeling, naar 12 miljoen auto's rond 2040.
De redenen voor die groei zijn de groeiende welvaart en de vergrijzing. De nieuwe generatie ouderen zal veel vaker een auto rijden dan de huidige, blijkt uit het onderzoek. Reizen met de trein zal niet toenemen. Ook dat is een gevolg van de vergrijzing, want de ouderen van de toekomst mijden straks trein.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de luchtvaart in Nederland nog een enorme groei zal doormaken. Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, stijgt van 40 miljoen in 2003 naar 80 miljoen in 2020, en daarna tot meer dan 130 miljoen in 2040. Dit komt omdat vliegtickets goedkoper worden door meer marktwerking. Het huidige aantal vliegtuigbewegingen van 393.000 loopt op naar 650.000 in 2020 tot 1.050.000 in 2040.
Als het huidige beleid wordt voortgezet zal in 2020 de geluidscapaciteit beperkend zijn voor de groei van Schiphol. Ook als de groei binnen de geluidsgrenzen blijft, zal er in de regio nog een forse toename van bedrijvigheid, verkeer en vervoer, woningvraag en luchtvervuiling zijn. De infrastructuur zou zó ingericht moeten worden dat de groei van Schiphol daardoor niet geremd wordt.
Op korte termijn schijnen er dan meer auto's bij te komen, wat natuurlijk goed voor te stellen is. Maar ja, op een gegeven moment (met 2*8 banen) is het wel opgelostquote:Op maandag 14 mei 2007 21:01 schreef Yildiz het volgende:
Het is allang duidelijk dat rekeningrijden niets op gaat lossen. De mensen blijven toch wel van 9 tot 5, of van 8 tot 4 (poeh poeh wat een verschil) werken. Het is alleen extra arbeidertje pesten.
Nouja, je kunt ook nog iedere dag hele mooie Excel-grafiekjes maken, dat ook.
Al vraag ik me af of we in 2040 nog steeds anderhalve ton staal nodig hebben om van A naar B te komen, maar het kan.
Parkeertekort zit er naar mijn idee ook dik aan te komen. Jammer.
En wat er aan te doen is, een peilzender in de reet van de automobilist steken en hem laten betalen per kilometer, ondertussen de illusie hooghouden dat mensen dan minder zullen gaan rijden (yeah right) of een uur of 2 later op hun werk komen (yeah right).
Wat er aan te doen is? Geen idee, men zegt dat meer asfalt op de 1 of andere manier ook niet werkt, al vraag ik me dat af. En meer parkeergarages bouwen zou natuurlijk het parkeerprobleem deels op moeten lossen, lijkt me.
Nouja, die auto's gaan er dan toch komen, of je nu wel of geen asfalt aanlegt, blijkens het artikel.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:04 schreef TNA het volgende:
[..]
Op korte termijn schijnen er dan meer auto's bij te komen, wat natuurlijk goed voor te stellen is. Maar ja, op een gegeven moment (met 2*8 banen) is het wel opgelost![]()
Jazeker. Dus net zolang uitbreiden tot alle auto's passen is de oplossing. Alleen is het geen realistische oplossing.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:05 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nouja, die auto's gaan er dan toch komen, of je nu wel of geen asfalt aanlegt, blijkens het artikel.
Of gaanveel mensen dan ook denken; 'hey, er ligt asfalt, laat ik nu ook eens de auto pakken....'?
Het gaat maar om een paar knelpunten per regio, maar dat zal inderdaad niet voldoende. Het hele RO-beleid zal op de schop moeten, want de vervoersvraag wordt hier voor een groot gedeelte door veroorzaakt.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:07 schreef TNA het volgende:
[..]
Jazeker. Dus net zolang uitbreiden tot alle auto's passen is de oplossing. Alleen is het geen realistische oplossing.
Ik geloof dat 12 miljoen auto's in 2040 best op een grote liefde duidenquote:Op maandag 14 mei 2007 21:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het gaat maar om een paar knelpunten per regio, maar dat zal inderdaad niet voldoende. Het hele RO-beleid zal op de schop moeten, want de vervoersvraag wordt hier voor een groot gedeelte door veroorzaakt.
Overigens is dit zo ongeveer het enige punt in Nederland dat ik zeer pessimistisch inzie. Dit probleem zal nooit opgelost worden. Nederland is simpelweg een autohatend land.
Automobilisten worden hier niet getreiterd zeker?quote:Op maandag 14 mei 2007 21:16 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik geloof dat 12 miljoen auto's in 2040 best op een grote liefde duiden
Dat vind ik best wel meevallen, we hebben alleen de pech dat we om de tig kilometer water hebben.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:06 schreef Fastmatti het volgende:
Oorzaak zijn niet teveel auto's maar een wegennet uit de jaren 70.
Onzin. Ik zit de laatste tijd vrijwel dagelijks op de gehele A2 en de ernstigste knooppunten daar zijn op plaatsen waar geen water te bekennen is (Hintham/Rosmalen, Zaltbommel, Deil, Oudenrijn en Holendrecht... die laatste nog beter gezegd, tussen Oudenrijn en Holendrecht want daar staat dagelijks 20+ km file). Tussen Holendrecht en Breukelen wordt het al 2x5 baans, maar dat gaat geen zak helpen, want uiteindelijk moeten die 2x5 baans door het dunne eind van de trechter in Amsterdam of in die éne kleine afslag bij Vinkeveen (nog zo'n leuke opstopper). De files worden misschien wel korter want hey, de auto's staan 5 rijen dik, maar wel véél hardnekkiger. De ring A10 is niet meer te verbreden en op de A9 kan ook hooguit nog maar één baantje bij, dus daar loopt je verkeer gruwelijk op vast, laat staan verder de stad in.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:08 schreef Mr_Memory het volgende:
Dat vind ik best wel meevallen, we hebben alleen de pech dat we om de tig kilometer water hebben.
Wegen verbreden is relatief makkelijk, zelf wegen bovenelkaar is niet meer zo'n probleem, maar dan blijven we zitten met de vele rivieren en kanalen.
Juist die knelpunten doen ons de das om, die zijn niet zo makkelijk optelossen en ook nog eens peperduur.
Tuurlijk heb je ook andere knooppunten, de vele op en afritten zijn zeker ook een groot probleem, amstelveen is ook zo'n leuke.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
Onzin. Ik zit de laatste tijd vrijwel dagelijks op de gehele A2 en de ernstigste knooppunten daar zijn op plaatsen waar geen water te bekennen is (Hintham/Rosmalen, Zaltbommel, Deil, Oudenrijn en Holendrecht... die laatste nog beter gezegd, tussen Oudenrijn en Holendrecht want daar staat dagelijks 20+ km file). Tussen Holendrecht en Breukelen wordt het al 2x5 baans, maar dat gaat geen zak helpen, want uiteindelijk moeten die 2x5 baans door het dunne eind van de trechter in Amsterdam of in die éne kleine afslag bij Vinkeveen (nog zo'n leuke opstopper). De files worden misschien wel korter want hey, de auto's staan 5 rijen dik, maar wel véél hardnekkiger. De ring A10 is niet meer te verbreden en op de A9 kan ook hooguit nog maar één baantje bij, dus daar loopt je verkeer gruwelijk op vast, laat staan verder de stad in.
Het voordeel van deze problematiek is echter wel dat je een business case krijgt met een vrijwel oneindig budget. De kosten van het niets doen zullen namelijk gigantisch zijn. Zaak is dan wél om een integraal mobiliteitsbeleid te definiëren dat verder kijkt dan extra asfalt of extra busbanen. Dubbeldeks wegen, ondergronds vrachtvervoer, netwerkorganisaties (itt rigide hierarchische entiteiten), een fijnmaziger railnetwerk met metrodienstregeling (eens per x minuten)... zomaar wat gedachten; er zijn ongetwijfeld nog betere alternatieven te verzinnen. En hoe groter het probleem wordt, hoe sterker je business case. Dan is het alleen nog zaak om van de intens slappe overheid als projectmanager af te komen die zich in de tang laat nemen door de grote bouwbedrijven.
Grapje zeker? Weet je hoe duur grond is? Die gaan dat echt niet vergeven aan parkeerplaatsen omdat er zoveel mensen zijn die misschien een tweede auto hebben als ze er ook een blok huizen neer kunnen zetten hoor...quote:Op maandag 14 mei 2007 21:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Automobilisten worden hier niet getreiterd zeker?
Er zijn zes verschillende belastingen, in de woonwijken worden opzettelijk te weinig parkeerplaatsen aangelegd, het is bedrijven verboden om genoeg parkeerplaatsen aan te leggen voor hun personeel,
Haal al die maatregelen eens weg en zie hoeveel ongelukken er gebeuren. Die maatregelen zijn irritant, en niet overal even nuttig, dat ben ik met je eens, maar zonder wordt het gegarandeerd een puinhoop. Zo is het dan ook wel weer.quote:drempels, onzinnige snelheidsbeperkingen, verkeerslichten die opzettelijk op rood gaan als er verkeer aankomt, groene golven afstellen op 100km/u terwijl je er 50 mag om vervolgens te gaan flitsen, er zijn al honderden wegen afgesloten, overal inhaalverboden, enzovoorts.
Nee, het is overduidelijk een autohatend land.
simpel die gaan de KM heffing invoeren zodat ze lekker kunnen cashen. nee dat lost het probleem niet op dat weten we allemaal, ook de overheid weet dat toch doen ze het voor het geld zo simpel is het.quote:Op maandag 14 mei 2007 20:15 schreef TNA het volgende:
[..]
Een aantal belangrijke punten even dikgedrukt gezet (ook voor de luie lezers onder ons). Ik ben benieuwd wat de overheid hieraan gaat doen.
De eerste opmerking ben ik het mee eens, de tweede is 'te achterlijk voor woorden'. Nederland is een transitland.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:00 schreef Corelli het volgende:
als de gepensioneerde en rentenierende oudjes nou eens buiten de spits reizen
zijn we weer een stapje dichterbij de oplossing.
En dat dit kleine kutlandje geld wil verdienen met de lucthvaart is te achterlijk voor woorden.
De overheid zal dat doen wat het meeste geld in het laadje brengt, dus Km heffing invoeren en voor de rest wat pappen en nathouden. En de burger zal bij de volgende verkiezingen steeds weer op de zelfde kut partijen stemmen zoals altijd. Nederlandquote:Op maandag 14 mei 2007 20:15 schreef TNA het volgende:
Ik ben benieuwd wat de overheid hieraan gaat doen.
Het RO beleid in Nl is dan ook abominabel... Er is ruimte zat, maar daar moet je wel gebruik van mogen maken.quote:Op maandag 14 mei 2007 23:02 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Grapje zeker? Weet je hoe duur grond is? Die gaan dat echt niet vergeven aan parkeerplaatsen omdat er zoveel mensen zijn die misschien een tweede auto hebben als ze er ook een blok huizen neer kunnen zetten hoor...
Hoezo?quote:Op maandag 14 mei 2007 21:00 schreef Corelli het volgende:
En dat dit kleine kutlandje geld wil verdienen met de lucthvaart is te achterlijk voor woorden.
Dan zal het bij het binnenkomen van de steden vast komen te staan. Aangezien je in de steden moeilijk 8 baanswegen kwijt kan.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:04 schreef TNA het volgende:
[..]
Op korte termijn schijnen er dan meer auto's bij te komen, wat natuurlijk goed voor te stellen is. Maar ja, op een gegeven moment (met 2*8 banen) is het wel opgelost![]()
Hoezo?quote:Op maandag 14 mei 2007 22:26 schreef Mr_Memory het volgende:
Bergen kan je grotendeels omheen, ontkomen aan water in Nederland is geen beginnen aan.![]()
Dat is duur. Zeker als die brug over water ligt waar ook zo nu en dan wat vaart.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:02 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Hoezo?
Je kan toch ook een brug verbreden?
Nee, een file is goedkoopquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is duur. Zeker als die brug over water ligt waar ook zo nu en dan wat vaart.
Een file is ook duur inderdaad. Maar bouwen op de slappe hollandse veengrond is ook geen groot succes.quote:
Als ze nu gewoon de boel 3 keer zo breed maken raak je niemand zijn achtertuin. Een enkele uitzondering daargelaten.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een file is ook duur inderdaad. Maar bouwen op de slappe hollandse veengrond is ook geen groot succes.
En nimby is heel belangrijk, niemand wil een snelweg in z'n achtertuin.
Tja dat valt vaak tegen, het zijn ook de dichstbevolkte gebieden waar de grootste problemen zijn. En een nieuwe weg zal altijd veel doorkruizen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:08 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Als ze nu gewoon de boel 3 keer zo breed maken raak je niemand zijn achtertuin. Een enkele uitzondering daargelaten.
Dan krijg je het haagse probleem: files die tot in het centrum van de stad staan. Word je ook niet gelukkig van.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:08 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Als ze nu gewoon de boel 3 keer zo breed maken raak je niemand zijn achtertuin. Een enkele uitzondering daargelaten.
Nouja, ik vind het nogal erg vreemd dat partijen die maar een paar jaar geleden sterk tegen dit plan waren, dit ineens steunen. Ik snap dat echt niet. ;{quote:Op dinsdag 15 mei 2007 10:10 schreef Kadesh het volgende:
[..]
De overheid zal dat doen wat het meeste geld in het laadje brengt, dus Km heffing invoeren en voor de rest wat pappen en nathouden. En de burger zal bij de volgende verkiezingen steeds weer op de zelfde kut partijen stemmen zoals altijd. Nederland![]()
Ja, wel maar daar had het kabinet in de jaren 70 al aan moeten gaan werken, Ze hadden zich toen niet tegen moeten laten houden daar al die milieuclubjes en gewoon het snelwegen plan wat ze toen hadden uit moeten voeren.quote:Op woensdag 16 mei 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
Alle reacties samenvattend: er is geen oplossing?
Tuurlijk wel, maar dan moeten we effe alle milieueisen en al die andere onzin negeren en gewoon gaan bouwenquote:Op woensdag 16 mei 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
Bronquote:Fileleed stimuleert baanwissel
Meer dan de helft van de pendelende werknemers lijden dusdanig onder het dagelijkse fileleed dat ze nadenken over een andere baan. Dit blijkt uit een online onderzoek van MegaJobs.
Vijftien procent van de filerijders is om deze reden al een keer van baan veranderd. Een op de drie werknemers waarvan de reistijd door files met een kwart is verlengd overweegt nu hetzelfde te doen.
Reistijd
Bijna de helft van de werknemers is door het ongewilde bumperkleven langer onderweg naar het werk dan gezien de afstand nodig zou zijn. Een op de tien is dubbel zo lang onderweg. Een nog grotere groep (13 procent) doet er tijdens de spits maar liefst drie keer zo lang over om op het werk te komen.
Irritatie
Voor veel pendelaars is de maat dan ook vol. Hun irritatie keert zich vooral tegen de overheid en het vrachtverkeer. Veel respondenten pleiten voor een hardere houding tegen vrachtwagenchauffeurs, zoals het volledig verbieden van de linker rijstrook op snelwegen voor vrachtverkeer. Of dergelijke maatregelen er ooit komen en u hier als P&O’er het getergde personeel mee binnen de deur kunt houden moet de toekomst uitwijzen.
Is het je echt teveel gevraagd om verder te kijken dan de opinies uit de Elsevier. Het zijn niet zozeer milieuclubjes maar gewoon omwonenden die er weinig zin in hebben.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, wel maar daar had het kabinet in de jaren 70 al aan moeten gaan werken, Ze hadden zich toen niet tegen moeten laten houden daar al die milieuclubjes en gewoon het snelwegen plan wat ze toen hadden uit moeten voeren.
Sorry, kijk eens naar het hele gedoe rond de A4. Daar zijn milieuclubs sinds de jaren 70 al bezig met het tegenhouden van de snel weg en dat heeft in die regio al bijna tot een verkeersinfarct geleidquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:22 schreef du_ke het volgende:
Is het je echt teveel gevraagd om verder te kijken dan de opinies uit de Elsevier. Het zijn niet zozeer milieuclubjes maar gewoon omwonenden die er weinig zin in hebben.
Nee hoor, dat zijn niet de milieuclubs. Dat is een eigenaar van zijn land aldaar, die liever niet heeft dat er door zijn land geploegd wordt. Volkomen terecht, maar de overheid wacht liever af, dan dat ze hem wegkopen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, kijk eens naar het hele gedoe rond de A4. Daar zijn milieuclubs sinds de jaren 70 al bezig met het tegenhouden van de snel weg en dat heeft in die regio al bijna tot een verkeersinfarct geleid
Je dicht de milieuclubs veel te veel macht toe. Het enige wat die kunnen doen is bezwaren indienen, dat doen ze ook. Maar die bezwaren staan vrij vaste termijnen voor en zelfs inclusief gang naar de hoge raad duurt dat geen 30 jaarquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, kijk eens naar het hele gedoe rond de A4. Daar zijn milieuclubs sinds de jaren 70 al bezig met het tegenhouden van de snel weg en dat heeft in die regio al bijna tot een verkeersinfarct geleid
Bijvoorbeeld. Al was de rijksoverheid daar veel te lief voor elk dorp dat een tunnel wou zodat het allemaal achterlijk duur werd. Dat lijkt ook de tactiek die ze willen toepassen voor A4 midden delfland. Het werkt maar is erg duur.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:01 schreef gronk het volgende:
Zie de betuwelijn.
Want?quote:Op maandag 14 mei 2007 21:00 schreef Corelli het volgende:
Dat dit kleine kutlandje:quote:Op maandag 14 mei 2007 21:00 schreef Corelli het volgende:
als de gepensioneerde en rentenierende oudjes nou eens buiten de spits reizen
zijn we weer een stapje dichterbij de oplossing.
En als je op google maps kijkt zie je dat ook het landschap al helemaal gereed is gemaakt voor de snelweg, het enige waar alles nog door wordt tegen gehouden is/zijn de eigenar(en) van de grond en misschien wat milieubewegingen. De eerste koop je uit en de tweede negeer je gewoon.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Inderdaad. De politieke wil ontbreekt al enkele decennia en het lijkt er niet op dat dit gaat veranderen. Verder is het hele verkeersbeleid niet gebaseerd op wetenschap maar op ideologie. De ambtenarij werkt dus ook behoorlijk tegen., dus zolang deze op hun plek blijven zitten zal er een verkeersinfarct blijven.quote:Op woensdag 16 mei 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
De A4 door Midden-Delfland zal echt nooit aangelegd worden. Ik ben nu begin 20 en ik verwacht niet dat ik voor mijn pensioen over deze weg kan rijdenquote:Op donderdag 17 mei 2007 21:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En als je op google maps kijkt zie je dat ook het landschap al helemaal gereed is gemaakt voor de snelweg, het enige waar alles nog door wordt tegen gehouden is/zijn de eigenar(en) van de grond en misschien wat milieubewegingen. De eerste koop je uit en de tweede negeer je gewoon.
Maargoed dan nog zal het wel tot 2015 duren voordat ze er ook maar aan gaan beginnen.
En dat is in het klein wat op grote schaal al heel lang gebeurd in Nederland, en niet alleen t.o.v. het wegennet.
Natuurlijk wel, een oplossing is zeker mogelijk. Maar dat gaat flink wat kosten. Ik heb best wel een aardige globale oplossing (het topic is te klein voor het hele planquote:Op woensdag 16 mei 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
De mobiliteit is inderdaad erg belangrijk. Maar ook iets voor de lange termijn net als bijvoorbeeld onderwijs. Daar kan je niet binnen 4 jaar mee scoren dus laat de politiek het grotendeels liggen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 02:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, een oplossing is zeker mogelijk. Maar dat gaat flink wat kosten. Ik heb best wel een aardige globale oplossing (het topic is te klein voor het hele plan) waarvan ik zeker weet dat die gaat werken en dat daarmee de files over 10 jaar opgelost zijn. Dat het echt vrachten met geld gaat kosten komt vooral doordat men de afgelopen 30 jaar veel te laks is geweest met het investeren in infratstructuur, aangejaagd door het korte-termijn denken van vrijwel het volledige politieke bestel.
Het tekort aan vervoersaanbod begint nu zo nijpend te worden dat het mijns inziens noodzakelijk is een soort Deltaplan te lanceren om weer aan de vervoersvraag te kunnen voldoen. Geld is er in overvloed (de begroting loopt tegen het kwart biljoen euro), je moet alleen prioriteiten stellen. En aangezien infrastructuur van essentieel belang voor economische vooruitgang en alles wat met datgene dat daaruit voortkomt gedaan kan worden, weet ik wel waar deze prioriteit moet liggen.
Jawel er ligt onderhand een plan dat wel ongeveer uitgevoerd zal gaan worden. Het kost wel een half miljard euro voor een paar kilometer. Maar daarmee kunnen de meeste nimbybezwaren worden opgelost en gaat het wel lukken.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De A4 door Midden-Delfland zal echt nooit aangelegd worden. Ik ben nu begin 20 en ik verwacht niet dat ik voor mijn pensioen over deze weg kan rijden![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |