abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49363765
quote:
BRUSSEL (ANP) - Een Belg die een buitenlandse nationaliteit aanneemt, behoudt binnenkort zijn Belgische paspoort. Tot nog toe raakte hij dat automatisch kwijt.

Dat is het gevolg van een koninklijk besluit dat op 9 juni in werking treedt. De regeling geldt voor alle landen, behalve voor tien Europese, waaronder Nederland, aldus Belgische kranten maandag. Dat betekent dat een Belg die Nederlander wordt voorlopig nog wel zijn Belgische paspoort verliest.
bron

Zo. Dat komt erop neer dat de andere dubbele nationaliteit (van iemand die Belg wordt) ook weer officieel toegestaan is, via een omweggetje.

Op dit moment kan -bijvoorbeeld- een Marokkaan gewoon Belg worden; waarbij uiteraard de Marokkaanse nationaliteit behouden blijft, alleen doet de Belgische overheid alsof dat niet zo is. Struisvogelpolitiek.

Met dit in de hand kan de Belgische Marokkaan in ieder geval zich na naturalisatie tot Belg in ieder geval weer gewoon ook de Marokkaanse nationaliteit 'aannemen'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_49365252
cool!
pi_49365355
Waarom zou je dat in godsnaam invoeren? De discussie over het afschaffen is al absurd maar dit slaat werkelijk alles.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:03:18 #4
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49365608
Ik zou weleens willen weten wat de basis is van de geldende uitzondering voor tien Europese landen, waaronder Nederland.

En uit de laatste zin van de quote van het artikel kan ik het woordje voorlopig niet plaatsen. Nederland is juist een uitzondering (naast nog negen andere landen).
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_49366793
Meestal is het gelijk oversteken: Nederland staat tot Belg naturalisende Nederlanders geen dubbele nationaliteit toe (al hou je Nederlands staatsburgerschap).
Dat kan voor België reden zijn om tot Nederlander naturaliserende Belgen op dezelfde wijze te behandelen.

Voorlopig kan goed betekenen dat die verNederlandse ex-Belgen alsnog hun Belgische nationaliteit terugkrijgen zodra de regeling verruimd wordt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 mei 2007 @ 00:13:27 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49387176
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:03 schreef damian5700 het volgende:
Ik zou weleens willen weten wat de basis is van de geldende uitzondering voor tien Europese landen, waaronder Nederland.
Een aantal West-Europese landen, waaronder Nederland en België hebben in 1963 een verdrag gesloten ter voorkoming van dubbele nationaliteit. Dit betekent dat alleen kinderen <18 (of was het nou <21) de Nederlandse en de Belgische nationaliteit kunnen hebben, daarna moet gekozen worden. Ik vermoed dat België nu stappen onderneemt om dat verdrag op te zeggen.

Veel andere Europese landen (waaronder ook Nederland) hebben een recenter verdrag (uit 1997) ondertekend dat dubbele nationaliteit in bepaalde gevallen wel mogelijk maakt. Veel landen hebben het verdrag uit 1963 daarna opgezegd, als ze dat ooit al ondertekend hadden. De andere landen zijn partij in beide verdragen, België is als ik het goed zag het enige land dat wel het verdrag uit '63 en niet dat uit '97 ondertekend heeft.

[ Bericht 28% gewijzigd door freako op 15-05-2007 00:23:59 ]
  donderdag 17 mei 2007 @ 00:33:34 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49467106
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:24 schreef sigme het volgende:
Met dit in de hand kan de Belgische Marokkaan in ieder geval zich na naturalisatie tot Belg in ieder geval weer gewoon ook de Marokkaanse nationaliteit 'aannemen'.
Een Marokkaan die Belg werd/wordt verloor nooit de Marokkaanse nationaliteit. De Belgische overheid kiest er gewoon voor de Marokkaanse nationaliteit te "negeren", en verteld een Marokkaan dat ze nu geen Marokkaan meer zijn als ze Belg worden.

In de werkelijkheid heeft vrijwel elke Marokkaan die Belg is geworden ook nog gewoon een Marokkaans paspoort, omdat de Belgische overheid geen Marokkaanse paspoorten mag innemen, en het hebben van een andere nationaliteit in de meeste Westerse landen geen reden is tot verlies van de aangenomen nationaliteit. Een nationaliteit verlies je meestal alleen door hoogverraad, oorlogsmisdaden, etc.

België is wel net als Nederland aangesloten bij een verdrag tussen een aantal landen ter voorkoming van de dubbele nationaliteit. Dit houdt in principe in dat per verdrag is afgesproken dat een ander land het recht krijgt de nationaliteit van een ander land in te nemen. Met andere woorden, als een Belg Nederlander wil worden, dan heeft Nederland volgens dit verdrag het recht de Belgische nationaliteit nietig te verklaren. Een dergelijk verdrag wordt natuurlijk alleen maar getekend tussen landen die elkaar expliciet vertrouwen en de dubbele nationaliteit liever niet hebben.

Dit verdrag is getekend door Nederland, België, Noorwegen, Denemarken, Luxemburg en Oostenrijk, en als je dus ooit Deen wilt worden ben je je Nederlanderschap kwijt.

De meeste grotere westerse landen ondersteunen tegenwoordig de dubbele nationaliteit. Alleen Duitsland heeft het nog enigszins aan banden gelegd, maar het ziet er ook daar naar uit dat hier verandering in zal gaan komen in de komende jaren. En eigenlijk ook wel terecht, een verbod op de dubbele nationaliteit is ook nergens voor nodig.... Het werkt alleen maar averechts, zeker als je te maken hebt met landen als Marokko, Griekenland en Argentinië, drie voorbeelden van landen waarvan hun onderdanen onder geen voorwaarde de eigen nationaliteit kwijt kunnen raken.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 17 mei 2007 @ 01:00:59 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49467924
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 00:13 schreef freako het volgende:

Dit betekent dat alleen kinderen <18 (of was het nou <21) de Nederlandse en de Belgische nationaliteit kunnen hebben, daarna moet gekozen worden.
Een reply op mezelf: ( ). Volgens dit artikel is het zelfs 28 jaar:
quote:
Roy Sentjens gaat voortaan als Belg door het leven. De 24-jarige renner van Rabobank had tot voor kort zowel de Nederlandse als Belgische nationaliteit.

Roy Sentjens is de zoon van een Nederlandse vader en een Belgische moeder. Tot nu toe reed hij met een Nederlandse licentie, maar hij heeft besloten zijn Nederlands paspoort in te leveren.

De Belgische wetgeving schrijft voor dat een inwoner met een dubbele nationaliteit voor zijn 28e een keuze moet maken.

De keuze om Belg te worden was een gevoelskwestie, beweert Sentjens: "Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik voel me meer Belg. Ik ben hier opgegroeid en ben met een Belgische vrouw getrouwd."

Sentjens' besluit houdt in dat hij kan deelnemen aan het Belgisch kampioenschap en voor België naar het WK kan.
(CN - Sporza)
http://www.dewielersite.n(...)he.php?nieuwsid=2432

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 17-05-2007 13:31:04 ]
pi_49472394
Een prachtig staaltje vrijheid voor de Belgische inwoners! Daar weten ze vrijheid nog eens te waarderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')