Klimaatverandering, etnische spanningen en stroomvoorzieningen zijn als topprioriteit aangemerkt. Klimaatverandering, etnische spanningen en stroomvoorzieningen.quote:Klimaatverandering, etnische spanningen en stroomvoorzieningen zijn voorlopig als topprioriteit aangemerkt, in een groot aanvalsplan om de veiligheid van de samenleving te waarborgen. In het plan worden naast de drie genoemde gevaren ook andere risico's in kaart gebracht. De overheid slaat daarvoor de handen ineen met universiteiten, onderzoeksinstituten en het bedrijfsleven.
De Strategie Nationale Veiligheid, zoals het plan is genoemd, moet ervoor zorgen dat dreigingen vroegtijdig worden ontdekt en tegengegaan. Nu worden maatregelen te vaak pas genomen als het leed al is geschied. Dat gebeurde bijvoorbeeld na de cafébrand in Volendam en de vuurwerkramp in Enschede.
Een ander probleem is dat de verschillende ministeries vaak langs elkaar heen werken. Zo vereist klimaatverandering niet alleen actie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (dijkverhoging), maar ook van Landbouw (blauwtong, langdurige droogte) en Volksgezondheid (hitte in verpleeghuizen). Meer onderlinge afstemming is dus gewenst.
Expertgroepen moeten gaan bepalen welke rampen en gebeurtenissen op korte en lange termijn de Nederlandse samenleving kunnen ontwrichten. Omdat het kabinet het niet mogelijk acht om alle dreigingen in één keer bij het onderzoek te betrekken, is besloten om dit jaar alleen de risico's van klimaatverandering, spanningen tussen allochtonen en autochtonen en elektriciteitsuitval te onderzoeken. Die zijn op dit moment het belangrijkst.
Andere dreigingen, zoals terrorisme, pandemieën (SARS) en digitale verlamming (cybercrime), worden pas volgend jaar in de analyse meegenomen.
Er wordt op dit moment gewerkt aan een model waarmee alle mogelijke rampen - die zich doorgaans niet makkelijk met elkaar laten vergelijken - toch met elkaar vergeleken kunnen worden. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar objectieve criteria als hoeveel doden kunnen er vallen en wat is de materiële schade, maar ook naar de maatschappelijke onrust die de gebeurtenis met zich mee brengt, de zogenoemde subjectieve criteria. De moord op Theo van Gogh kostte weliswaar maar één persoon het leven, de maatschappelijke onrust was groot.
Het model wordt gebruikt voor een jaarlijkse risicobeoordeling die komend najaar voor het eerst verschijnt. De beoordeling is een soort meetlat waarvan is af te lezen hoe hoog een bepaalde dreiging scoort. Het kabinet bepaalt daarna welke maatregelen als eerste noodzakelijk zijn om een ramp te voorkomen of te beantwoorden. Groot-Brittannië werkt al langer met een dergelijke risicobeoordeling en dient als voorbeeld.
quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
En wie pakt dat aan? NcTB?Ik geloof niet dat de overheid dat kan, aangezien de overheid altijd slap en langzaam optreedt.
![]()
Hoezo dan eigenlijk?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 05:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat etnische spanning ook topprioriteit verdient geeft mij de stellige indruk in een ander land te wonen dan de risicoanalisten.
Op het platteland in Groningen heeft zij daar hoogstwaarschijnlijk geen beeld bij.quote:
Nee, onze afhankelijkheid van stroom is zo groot dat we bij uitval een zeer groot probleem zullen hebben.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:17 schreef DennisMoore het volgende:
Triest dat 'stroomvoorzieningen' er ook bij staat.
Heeft dat te maken met de liberalisering van de stroommarkt?
Ik denk meer met de regels dat boven een bepaalde watertemp. er geen koelwater meer geloost mag worden.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:17 schreef DennisMoore het volgende:
Zo'n flauw vermoeden bekruipt mij ook ja.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Op het platteland in Groningen heeft zij daar hoogstwaarschijnlijk geen beeld bij.
Dan zou het onder 'klimaatverandering' vallenquote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik denk meer met de regels dat boven een bepaalde watertemp. er geen koelwater meer geloost mag worden.
Allemaal een windmolen in de tuin dus! Autarkie!quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:21 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Nee, onze afhankelijkheid van stroom is zo groot dat we bij uitval een zeer groot probleem zullen hebben.
Aangezien ik niet daar zit klopt jouw beeld niet.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Op het platteland in Groningen heeft zij daar hoogstwaarschijnlijk geen beeld bij.
Platteland Fryslan dan?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Aangezien ik niet daar zit klopt jouw beeld niet.
De Randstad is nog altijd de motor van NL waar de grootste concentratie mensen, bedrijven usw zit.quote:Maar eh - als de Randstad verzuipt in eigen ellende, zoals de randstad al mijn hele leven doet- , dan zie ik daarin geen ramp van nationale omvang hoor. Een beeje rellen is sowieso geen ramp van nationale omvang. Het is ook niet nieuw. Tanks in de straten van Amsterdam hebben we allang gehad, weet je nog?
Weer mis, sorry.quote:
Tsk, het lijkt de opwarming van de aarde wel. Als er consensus is dat het er is, dan is het er. Nietwaar?quote:[..]
De Randstad is nog altijd de motor van NL waar de grootste concentratie mensen, bedrijven usw zit.
Het is trouwens niet alleen de Randstad maar ook de Brabantse stedengordel.
Maar goed, als jij de etnische spanningen wilt bagatlisseren omdat JIJ ze niet ervaart, tja. Als je het niet ziet bestaat het niet he?
quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:59 schreef sigme het volgende:
dan zie ik daarin geen ramp van nationale omvang hoor.
Aangezien het op de lijst topprioriteiten staat, lijkt me die vraag al beantwoord.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:01 schreef sigme het volgende:
Aangezien het op de lijst millenniumdoelstellingen staat lijkt me die vraag al beantwoord.
Gedeeltelijk wel ja....quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:17 schreef DennisMoore het volgende:
Oh je woont in de grote stad?quote:
Prima joh. Geloof wat je zelf wilt. Ik ga er geen energie insteken om je te overtuigen hoor.quote:Tsk, het lijkt de opwarming van de aarde wel. Als er consensus is dat het er is, dan is het er. Nietwaar?
De vraag of het prioriteit heeft volgens de opstellers van deze lijst? Eh.. ja. Maar die vraag werd niet gesteld, wel (itt dat topic waaruit je dat citaat vist).quote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:07 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
[..]
Aangezien het op de lijst topprioriteiten staat, lijkt me die vraag al beantwoord..
Dat beeld heb je zelf geschapen. Provincie Groningen toch in elk geval?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Aangezien ik niet daar zit klopt jouw beeld niet.
Beetje rellen? Aaah goed, jij kijkt naar het topje van de ijsberg en steekt je kop in het zand?quote:Maar eh - als de Randstad verzuipt in eigen ellende, zoals de randstad al mijn hele leven doet- , dan zie ik daarin geen ramp van nationale omvang hoor. Een beeje rellen is sowieso geen ramp van nationale omvang. Het is ook niet nieuw. Tanks in de straten van Amsterdam hebben we allang gehad, weet je nog?
Ehm... kun je serieus niets ernstigers verzinnen?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:14 schreef sigme het volgende:
Als stroomuitval een nationale ramp is; waaruit bestaat dan die ramp? Ontdooide vriezers? Geen tv! Geen internet
![]()
! Misgelopen inkomsten? Nou poeh poeh.
Nee hoorquote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:15 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat beeld heb je zelf geschapen. Provincie Groningen toch in elk geval?
Die rellen zijn er niet eens manquote:[..]
Beetje rellen? Aaah goed, jij kijkt naar het topje van de ijsberg en steekt je kop in het zand?
Zonder stroom? Nah. De instellingen die echt niet zonder stroom kunnen hebben een aggregaat, dat gaat dan om mensen die met apparatuur in leven gehouden worden. Voor alle overige zaken is stroom geen levensbehoefte. Een nationale ramp als alle kantoren een dag niet draaien?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ehm... kun je serieus niets ernstigers verzinnen?.
Gewoon maar wachten dus, negeren en de andere kant opkijken, totdat we taferelen krijgen zoals in de voorsteden van Parijs? Maar da's ook geen ramp natuurlijk...quote:Op zaterdag 12 mei 2007 09:19 schreef sigme het volgende:
Die rellen zijn er niet eens man. Vergeleken bij de jaren '80 is het één grote ingeslapen bende daar in Holland & omstreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |