abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49251674
Een boek schrijven.

Ik spreek hier niet in meervoud over mezelf, daar heb ik een hekel aan, want ik weet dat hier meer mensen zijn die het willen. Die al zo vaak opzetjes hebben gemaakt, misschien zelfs stukken geschreven, maar ook ergens gestrand. En het is niet zo gek: je moet het helemaal alleen doen, dan is soms de motivatie om door te gaan ver te zoeken. Waar doe je het voor?

In eerste instantie natuurlijk toch voor jezelf, want weinig mensen worden uitgegeven. Maar als je iets hebt om aan je moeder te laten lezen, is dat ook al een prestatie. En zou het niet heerlijk voelen om ook eens iets af te ronden...

Ik heb vandaag mijn verhaallijn uitgewerkt en de scenes globaal opgeschreven, zodat ik wat houvast heb. Ik ben van plan deze scenes eerst uit te werken op een heel vrije manier: free writing, gewoon schrijven wat er in me opkomt en later schrappen wat waardeloos is (95%, schrijven is schrappen). Later kan ik het nog verder bijschaven, misschien nog wat toevoegen aan het globale verhaal, ik zie het helemaal zitten.

Maar ik weet dat het me niet lukt als ik het opnieuw alleen moet doen. En ik heb geen zin om te wachten tot het NaNoWriMo is. Dus, wie doet met me mee?

Als je meedoet, super, succes, ga ervoor. Meld hier hoe je te werk gaat en hou mij en hopelijk nog meer gegadigden op de hoogte. Samen komen we er wel!

[ Bericht 4% gewijzigd door p-etr-a op 11-05-2007 16:04:03 ]
  † In Memoriam † donderdag 10 mei 2007 @ 23:51:52 #2
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_49251747
Mooi zo.
pi_49251870
Leuk
Ik ben op het moment bezig met de uitgave van een gedichtenbundel, erg spannend allemaal.
Vivre
pi_49252652
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 23:54 schreef Strychnine het volgende:
Leuk
Ik ben op het moment bezig met de uitgave van een gedichtenbundel, erg spannend allemaal.
Wow, gaaf! Gedichten zijn zo mogelijk nog moeilijker uit te geven dan romans. Hoe heb je dat aangepakt?
  † In Memoriam † vrijdag 11 mei 2007 @ 00:13:59 #5
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_49252671
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:13 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Wow, gaaf! Gedichten zijn zo mogelijk nog moeilijker uit te geven dan romans. Hoe heb je dat aangepakt?
Via een uitgever schat ik zo.
pi_49252725
Gatverdamme, je wil iets schrijven en als uiltiem doel stel je een plaatje van een boekenwinkel-met-jaren-tachtig-interieur voor? GAT-VER-DAMME!

Vuiger heb ik het nog niet mee mogen maken.
pi_49252851
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:13 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Eigenlijk heb ik gewoon heel veel geluk gehad
Iemand die tegenover mijn moeder werkt, haar broer is uitgever bij de koninklijke bibliotheek. Ze heeft een aantal van mijn gedichten laten lezen aan haar broer, en ik mag het van hem uitgeven. Het gaat alleen wel eerst op kleine schaal zijn, er komen in de regio een aantal bundels te liggen bij boekenwinkels, en een vriend voor me gaat een site voor me maken via waar mensen ook kunnen bestellen. Het is nooit mijn intentie geweest om mijn gedichten uit te geven, al heb ik er natuurlijk wel eens van gedroomd en er over gefantaseert
Vivre
  vrijdag 11 mei 2007 @ 00:41:38 #8
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_49253609
misschien ooit, als ik. noujah..misschien (mannen misschien dan hè. als vrouwen dat beweren is het een beleefde manier van NEE
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_49260249
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:13 schreef Sebasser het volgende:

[..]

Via een uitgever schat ik zo.
Toch niet dus.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:15 schreef Moon_Bridge het volgende:
Gatverdamme, je wil iets schrijven en als uiltiem doel stel je een plaatje van een boekenwinkel-met-jaren-tachtig-interieur voor? GAT-VER-DAMME!

Vuiger heb ik het nog niet mee mogen maken.
Het gaat niet om het interieur. Maar als jij een mooier plaatje hebt, zal ik het graag aanpassen.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:19 schreef Strychnine het volgende:
Eigenlijk heb ik gewoon heel veel geluk gehad
Iemand die tegenover mijn moeder werkt, haar broer is uitgever bij de koninklijke bibliotheek. Ze heeft een aantal van mijn gedichten laten lezen aan haar broer, en ik mag het van hem uitgeven. Het gaat alleen wel eerst op kleine schaal zijn, er komen in de regio een aantal bundels te liggen bij boekenwinkels, en een vriend voor me gaat een site voor me maken via waar mensen ook kunnen bestellen. Het is nooit mijn intentie geweest om mijn gedichten uit te geven, al heb ik er natuurlijk wel eens van gedroomd en er over gefantaseert
Dat is inderdaad deels geluk, maar als het rommel was, had hij het vast niet aangeboden. Het lijkt me vooral spannend dat je gedichten straks voor iedereen te lezen zijn, want het is toch heel persoonlijk. Zelfs al gaat het niet direct over jou. Wanneer verwacht je dat je bundel te verkrijgen is?
pi_49260286
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 10:57 schreef p-etr-a het volgende:

Het gaat niet om het interieur. Maar als jij een mooier plaatje hebt, zal ik het graag aanpassen.
Het gaat mij ook niet on het interieur. .
  vrijdag 11 mei 2007 @ 11:25:41 #11
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49261047
Zeg, waarom wil je dat eigenlijk, p-etr-a, een boek schrijven? Dat zou ik nu wel willen weten. Ik wilde dat vroeger ook wel, toen ik een jong, klein, dom, lelijk, naïef jongetje was, vergiftigd was met een ziekelijk idealisme als het aankomt op de maakbaarheid van de wereld -- dat ik vooral voor mijzelf moest weten wat ik wilde, dat ik vooral voor mijzelf moest weten wat ik deed, maar nu ben ik een oude, grote, knappe, knappe, uitgenaste man en denk daar dus nu ook heel anders over. Ben jij soms een jong, klein, dom, lelijk meisje, p-etr-a, of is het iets anders wat je hiertoe bewogen heeft: het schrijven van een heus (!) boek.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_49270518
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 10:57 schreef p-etr-a het volgende:
Dat is inderdaad deels geluk, maar als het rommel was, had hij het vast niet aangeboden. Het lijkt me vooral spannend dat je gedichten straks voor iedereen te lezen zijn, want het is toch heel persoonlijk. Zelfs al gaat het niet direct over jou. Wanneer verwacht je dat je bundel te verkrijgen is?
Ik weet nog niet wanneer het te verkrijgen is, voorlopig ben ik nog druk bezig met een opmaak maken voor het boek, pseudoniem bedenken, etc. Het zijn erg persoonlijke gedichten, daarom schrijf ik het ook onder een pseudoniem. Ik wilde het eerst uiterlijk vandaag klaar hebben, maar dat red ik gewoon niet, ik heb nog 4 schriften door te bladeren met gedichten, in totaal nog ruim 300 gedichten. Dus ik neem er maar even wat de tijd voor
Maar het zal wel voor de zomer zijn in ieder geval.
Vivre
pi_49271288
Ik heb al wel wat boekjes in de boekhandel liggen, maar een écht boek ontbreekt vooralsnog, vandaar dat ik me hier toch maar even meld.
pi_49272159
Ik doe ook mee!

Net begonnen aan een nieuw boek, of eigenlijk is het een oud boek, of nog specifieker: een oud 'manuscript'. Ik was er net een beetje in vastgelopen toen ik hier het Dagboekvaneenkindermeisje.com begon, en dat nam me vervolgens zo in beslag dat het verhaal al die tijd is blijven liggen.

Nu heb ik er weer zin in! En duizend ideeën.

Het belangrijkste is de plot, die wil ik van tevoren helemaal hebben uitgeschreven, inclusief de ontknoping. Zo'n samenvatting heb ik indertijd al geschreven, maar ik zie nu nieuwe mogelijkheden om het verhaal te vertellen. Ook ga ik het verhaal in een ander 'kader' plaatsen: wég met de autobiografie, daarvan heb ik al genoeg in het Dagboek gestopt, nu wordt het weer eens tijd voor een volledig fictief verhaal.

De oorspronkelijke titel was De muze. Dat is me te zweverig, te opgelegd literair - maar ik vind het wel een lekker idee om alvast een titel te hebben, dus daar denk ik ook over na. Trefwoorden: Moeder & Dochter & Verdwijning & Muze & Familiegeheim.

Mijn opdracht voor de komende twee weken: titel bedenken, research doen (een paar boeken lezen over het onderwerp: non-fictie) en mijn eigen manuscript herlezen.
pi_49272367
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 10:59 schreef Moon_Bridge het volgende:
Het gaat mij ook niet on het interieur. .
Goed, de hele handel is nu weg, ik hoop dat je er vrede mee hebt.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 11:25 schreef JAM het volgende:
Zeg, waarom wil je dat eigenlijk, p-etr-a, een boek schrijven? Dat zou ik nu wel willen weten. Ik wilde dat vroeger ook wel, toen ik een jong, klein, dom, lelijk, naïef jongetje was, vergiftigd was met een ziekelijk idealisme als het aankomt op de maakbaarheid van de wereld -- dat ik vooral voor mijzelf moest weten wat ik wilde, dat ik vooral voor mijzelf moest weten wat ik deed, maar nu ben ik een oude, grote, knappe, knappe, uitgenaste man en denk daar dus nu ook heel anders over. Ben jij soms een jong, klein, dom, lelijk meisje, p-etr-a, of is het iets anders wat je hiertoe bewogen heeft: het schrijven van een heus (!) boek.
Ik ben wel jong en vast naïef, lelijk denk ik niet, dom geloof ik ook niet, klein wel. Ik schrijf niet vanuit een ziekelijk idealisme. Dat ik vooral zelf moet weten wat ik doe vind ik, in mijn vrije tijd, zeer waar. Ik kan televisie kijken of computerspelletjes spelen, maar in plaats daarvan schrijf ik. En zoals ik al in de OP zette, doe ik dat op de eerste plaats voor mezelf, omdat ik me er lekker bij voel. Het idee dat mijn verhaal onmisbaar is voor de wereld heb ik niet en nooit gehad. Het idee dat mensen mijn verhaal lezen en zich ermee vermaken, spreekt me wel erg aan. Dat hoop ik te bereiken.

En een heus (!) boek valt wel mee, toch. Het is een kwestie van discipline. Ik vind een stapel geprinte papiertjes met een verhaal al boek genoeg, daarvoor hoeft het niet gebonden etc. te zijn. Ik gebruik het woord roman niet omdat mensen ook verhalen schrijven die niet onder die noemer vallen.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 15:29 schreef Strychnine het volgende:
Ik weet nog niet wanneer het te verkrijgen is, voorlopig ben ik nog druk bezig met een opmaak maken voor het boek, pseudoniem bedenken, etc. Het zijn erg persoonlijke gedichten, daarom schrijf ik het ook onder een pseudoniem. Ik wilde het eerst uiterlijk vandaag klaar hebben, maar dat red ik gewoon niet, ik heb nog 4 schriften door te bladeren met gedichten, in totaal nog ruim 300 gedichten. Dus ik neem er maar even wat de tijd voor
Maar het zal wel voor de zomer zijn in ieder geval.
Ga je bekenden wel vertellen dat je een dichtbundel in de winkel hebt liggen dan?

En neem inderdaad maar de tijd, het zou zonde zijn als je bundel straks in de winkel ligt en je bent er niet tevreden mee.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 15:47 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb al wel wat boekjes in de boekhandel liggen, maar een écht boek ontbreekt vooralsnog, vandaar dat ik me hier toch maar even meld.
En met een echt boek bedoel jij dan wel een roman of in elk geval fantasieverhaal?

Ben je nu ergens mee bezig?
pi_49272536
quote:
En met een echt boek bedoel jij dan wel een roman of in elk geval fantasieverhaal?

Ben je nu ergens mee bezig?
Tot nu toe heb ik alleen maar informatieve boekjes geschreven. Ik heb al jaren een verhaal in mijn hoofd. Dat wil ik heel graag op papier zetten, maar ik stel het steeds weer uit. Als ik de hele dag al beroepsmatig heb zitten schrijven, dan ben ik 's avonds te moe / lui om óók nog eens te gaan schrijven. Het moet wel leuk blijven natuurlijk...
pi_49272544
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:13 schreef p-etr-a het volgende:

Ga je bekenden wel vertellen dat je een dichtbundel in de winkel hebt liggen dan?

En neem inderdaad maar de tijd, het zou zonde zijn als je bundel straks in de winkel ligt en je bent er niet tevreden mee.
Ja, de mensen in mijn omgeving weten het, en zijn ook al druk aan het meedenken voor pseudoniemen
Vivre
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:25:47 #18
37950 JAM
pi_49272904
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:13 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Goed, de hele handel is nu weg, ik hoop dat je er vrede mee hebt.
[..]

Ik ben wel jong en vast naïef, lelijk denk ik niet, dom geloof ik ook niet, klein wel. Ik schrijf niet vanuit een ziekelijk idealisme. Dat ik vooral zelf moet weten wat ik doe vind ik, in mijn vrije tijd, zeer waar. Ik kan televisie kijken of computerspelletjes spelen, maar in plaats daarvan schrijf ik. En zoals ik al in de OP zette, doe ik dat op de eerste plaats voor mezelf, omdat ik me er lekker bij voel. Het idee dat mijn verhaal onmisbaar is voor de wereld heb ik niet en nooit gehad. Het idee dat mensen mijn verhaal lezen en zich ermee vermaken, spreekt me wel erg aan. Dat hoop ik te bereiken.

En een heus (!) boek valt wel mee, toch. Het is een kwestie van discipline. Ik vind een stapel geprinte papiertjes met een verhaal al boek genoeg, daarvoor hoeft het niet gebonden etc. te zijn. Ik gebruik het woord roman niet omdat mensen ook verhalen schrijven die niet onder die noemer vallen.
Maar meisje, waarom masturbeer je dan niet gewoon een beetje? Geloof me nu maar, daar voel je je een stuk prettiger bij dan bij schrijven. Niet dat schrijven niet prettig is, zeer zeker niet, ik zie de lol daar heus (!) wel van in, maar masturbatie is ècht heel lekker. Zeg nu zelf, p-etr-a, wat heb je liever? Dat er een stout, klein, jong, naïef, niet lelijk, ook niet dom geloof ik meisjeshandje (je eigenste!) over je kittelaar wrijft of dat gestaar naar dat beeldscherm? Ik heb zelf geen kittelaar, maar ik stel mij zo voor dat dat ongeveer hetzelfde moet voelen als wanneer een stout, klein, jong, naïef, niet lelijk, ook niet dom geloof ik meisjeshandje over mijn tampeloeris wrijft.
Nu ja, als je daar klaar mee bent, dan kan je altijd nog een sigaretje roken, of een lekker glaasje van het een of andere drankje drinken. Zo zijn er nog tal van dingen te doen, p-etr-a, kort gezegd; vertel me eens wat meer van dat ziekelijke idealisme van je. Hoe lang houd je dat nog vol, denk je? Dat zou ik nu wel willen weten.
En een heus (!) boek, laten we tot een verstaan daarvan komen. Ik zou zeggen, een boek is heus (!) als er een mooi verhaal in staat, mèt een moraal. Mooie verhalen met een moraal, daar houd ik van. De heusigheid (!) van het boek is afhankelijk van twee zaken; de schoonheid en de moraal. Ga je voor mij en alle anderen een mooi verhaal schrijven, p-etr-a, een mooi verhaal mèt een moraal? Of dat gebonden is, een roman is, wat dan ook, dat maakt me niet uit. Ik hoop alleen zo dat je een mooi verhaal schrijft, mèt een moraal en niet zoals iedereen tegenwoordig maar doet, in deze armoedige tijden, een lelijk verhaal, zònder moraal. Dat wil ik je meegeven, p-etr-a, dat, niet meer, niet minder. .

[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 11-05-2007 20:17:46 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:27:29 #19
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49272962
Ik meld me, maar stel het uit tot na mijn examens, denk ik.

Heb al heel lang een begin van een verhaal liggen waar ik ooit aan begonnen ben. het verhaal zit goed in mijn hoofd, maar heb altijd problemen om het onder woorden te brengen. In ieder geval wil ik het weer oppakken.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:29:27 #20
37950 JAM
pi_49273036
Nadine, jij ook hè. Een mooi verhaal, mèt een moraal. Dat laatste boek van je, dat ontbrak het aan schoonheid en moraal. Ik heb het niet gelezen, maar daar ga ik maar even vanuit. Er sprak een zekere frivoliteit uit, Nadine, een zekere lust. Daar houd ik niet van. Ik houd van weemoedige, trieste verhalen, mooie verhalen, mèt een moraal. Verhalen waar dingen instaan als: 'Denkend aan de dood kan ik niet slapen.' en 'De nacht had hem weinig bevrediging gebracht.' en 'Is dit genoeg [...] voor de rechtvaardiging van een bestaan?', dat mis ik een beetje, bij jou.

[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 11-05-2007 21:52:21 ]
pi_49273038
JAM, waarom doe je alsof Petra een klein dom kind is? Ik weet niet wat je er mee wil bereiken, maar ik vind het behoorlijk kleinerend overkomen richting haar.
Vivre
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:32:07 #22
37950 JAM
pi_49273120
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:29 schreef Strychnine het volgende:
JAM, waarom doe je alsof Petra een klein dom kind is? Ik weet niet wat je er mee wil bereiken, maar ik vind het behoorlijk kleinerend overkomen richting haar.
Is het de jaloezie die hier spreekt, S.? Ik wil jou ook wel even de knoet laten voelen hoor, schattebout. .
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:33:19 #23
37950 JAM
pi_49273165
Ik weet trouwens ook niet waar je het vandaan haalt, dat ook. Ik vraag me ernstig af hoe jij kleine, domme kinderen aanspreekt, als je meent dat ik dat zojuist heb gedaan.
pi_49273881
Geef het maar op. Vrouwen kunnen geen boeken schrijven.
Graag op anoniem
pi_49274054
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:55 schreef Mainport het volgende:
Nee. Ik ga nu niet happen of zo.

Als ik in mijn boekenkast kijk moet ik je wel een klein beetje gelijk geven. Rascha Peper, Renate Dorrestein en Carl Friedman - en toen hield het op.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:19:41 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_49274741
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:55 schreef Mainport het volgende:
De meeste mannen ook niet. En zelfs de meeste schrijvers niet. Of je moet het schrijven van een boek definieren als het vol-liegen van ettelijke pagina's papier. Eigenlijk zijn er maar een handvol mensen op dees' aard die een boek kunnen schrijven. En de meesten van hen zijn al lang dood.

Maar om het volk te verblijden met een stapeltje geschriften, waardoor het tenminste weer even van de straat en de barricaden gehouden wordt, dat is minder moeilijk. En vrouwen genoeg die daar toe in staat zijn!
The End Times are wild
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:21:25 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_49274807
So he! Nu heb ik zowaar iets positiefs over vrouwen geschreven, hier op FOK!
The End Times are wild
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:24:07 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49274915
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 17:21 schreef LXIV het volgende:
So he! Nu heb ik zowaar iets positiefs over vrouwen geschreven, hier op FOK!
Ja, nu nog kijken wie jou gelooft!
The love you take is equal to the love you make.
pi_49275175
Renate Dorrestein. Een mislukte feministe met literaire pretenties die met haar frikandellenlectuur precies een publiek bereikt dat een lichtend voorbeeld is waarom de emancipatie liever vandaag dan morgen een halt toe geroepen moet worden.
Graag op anoniem
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:34:40 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_49275337
Eigenlijk zou het vrouwen verboden moeten worden om boeken te schrijven. Ook geen kinderboeken, juist vooral geen kinderboeken.
Ik kan met trots zeggen dat ik heel bewust, al vele jaren lang geen enkel door een vrouw geschreven boek meer gelezen heb. Want lezen is denken met het hoofd van een ander, en ieder boek wat je leest verandert je toch in zekere mate. Ruggemergtering en verstandsverbijstering. Dat is wat je op kunt lopen met het lezen van de verkeerde lectuur.
The End Times are wild
  vrijdag 11 mei 2007 @ 20:42:32 #31
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_49281174
ik doe ook mee!
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  vrijdag 11 mei 2007 @ 20:51:13 #32
97745 Thorical
finding a way
pi_49281435
Na de tt gelezen te hebben dacht ik,: nu gebeurt het, de geboorte van een literair hoogstandje online becommentarieerd door meelezers. Maar nee hoor geen pagina, geen opzet niets.
Je zal het toch weer zelf moeten doen. Dus masturbeer maar weer en laat het grote klaarkomen maar weer in het gootsteenputje verdwijnen.
Toch succes en zo gewenst, met jouw o zo interessante brouwselsjes.
pi_49283652
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:08 schreef Nadine26 het volgende:

Ik doe ook mee!

Net begonnen aan een nieuw boek, of eigenlijk is het een oud boek, of nog specifieker: een oud 'manuscript'. Ik was er net een beetje in vastgelopen toen ik hier het Dagboekvaneenkindermeisje.com begon, en dat nam me vervolgens zo in beslag dat het verhaal al die tijd is blijven liggen.

Nu heb ik er weer zin in! En duizend ideeën.

Het belangrijkste is de plot, die wil ik van tevoren helemaal hebben uitgeschreven, inclusief de ontknoping. Zo'n samenvatting heb ik indertijd al geschreven, maar ik zie nu nieuwe mogelijkheden om het verhaal te vertellen. Ook ga ik het verhaal in een ander 'kader' plaatsen: wég met de autobiografie, daarvan heb ik al genoeg in het Dagboek gestopt, nu wordt het weer eens tijd voor een volledig fictief verhaal.

De oorspronkelijke titel was De muze. Dat is me te zweverig, te opgelegd literair - maar ik vind het wel een lekker idee om alvast een titel te hebben, dus daar denk ik ook over na. Trefwoorden: Moeder & Dochter & Verdwijning & Muze & Familiegeheim.

Mijn opdracht voor de komende twee weken: titel bedenken, research doen (een paar boeken lezen over het onderwerp: non-fictie) en mijn eigen manuscript herlezen.
Wat goed dat je dat weer oppakt. Ik vind het nog steeds wel leuk wat je gedaan hebt met dagboek van een kindermeisje, maar dat zal vast zijn omdat ik ook vrouwelijk ben.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:25 schreef JAM het volgende:

[..]

Maar meisje, waarom masturbeer je dan niet gewoon een beetje? Geloof me nu maar, daar voel je je een stuk prettiger bij dan bij schrijven. Niet dat schrijven niet prettig is, zeer zeker niet, ik zie de lol daar heus (!) wel van in, maar masturbatie is ècht heel lekker. Zeg nu zelf, p-etr-a, wat heb je liever? Dat er een stout, klein, jong, naïef, niet lelijk, ook niet dom geloof ik meisjeshandje (je eigenste!) over je kittelaar wrijft of dat gestaar naar dat beeldscherm? Ik heb zelf geen kittelaar, maar ik stel mij zo voor dat dat ongeveer hetzelfde moet voelen als wanneer een stout, klein, jong, naïef, niet lelijk, ook niet dom geloof ik meisjeshandje over mijn tampeloeris wrijft.
Nu ja, als je daar klaar mee bent, dan kan je altijd nog een sigaretje roken, of een lekker glaasje van het een of andere drankje drinken. Zo zijn er nog tal van dingen te doen, p-etr-a, kort gezegd; vertel me eens wat meer van dat ziekelijke idealisme van je. Hoe lang houd je dat nog vol, denk je? Dat zou ik nu wel willen weten.
En een heus (!) boek, laten we tot een verstaan daarvan komen. Ik zou zeggen, een boek is heus (!) als er een mooi verhaal in staat, mèt een moraal. Mooie verhalen met een moraal, daar houd ik van. De heusigheid (!) van het boek is afhankelijk van twee zaken; de schoonheid en de moraal. Ga je voor mij en alle anderen een mooi verhaal schrijven, p-etr-a, een mooi verhaal mèt een moraal? Of dat gebonden is, een roman is, wat dan ook, dat maakt me niet uit. Ik hoop alleen zo dat je een mooi verhaal schrijft, mèt een moraal en niet zoals iedereen tegenwoordig maar doet, in deze armoedige tijden, een lelijk verhaal, zònder moraal. Dat wil ik je meegeven, p-etr-a, dat, niet meer, niet minder. .
Ik doe het zo goed als ik kan, als het voor jou niet goed genoeg is, dan hoop ik dat andere mensen het wel goed vinden. In elk geval wil ik er zelf blij mee zijn.

En ik zei juist dat ik niet idealistisch ben. En masturberen heeft hier niets mee te maken. En ik rook niet.
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 20:51 schreef Thorical het volgende:
Na de tt gelezen te hebben dacht ik,: nu gebeurt het, de geboorte van een literair hoogstandje online becommentarieerd door meelezers. Maar nee hoor geen pagina, geen opzet niets.
Je zal het toch weer zelf moeten doen. Dus masturbeer maar weer en laat het grote klaarkomen maar weer in het gootsteenputje verdwijnen.
Toch succes en zo gewenst, met jouw o zo interessante brouwseltjes.
Reageer je hier nu zo omdat je in de smaak wilt vallen bij JAM? Ik ben net begonnen en zal heus in de loop van de tijd fragmenten neerzetten, maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor.

Tha_Erik, Cairon: veel succes! Dat je het uitstelt tot na je examens kan ik me voorstellen, Erik. Tussen al het leerwerk door moet je niet met een verhaal in je hoofd lopen - het is al erg genoeg dat er zo veel vakken door elkaar heen lopen. In elk geval hebben jullie het voordeel dat jullie mannen zijn, want die kunnen volgens Mainport tenminste schrijven.

Gelukkig zijn veel lezers eigenlijk lezeressen, die zich er niets van aantrekken dat vrouwen niet zouden kunnen schrijven.
  Moderator vrijdag 11 mei 2007 @ 22:02:09 #34
42184 crew  DaMart
pi_49283797
Als ik de inspiratie had, zou ik het volgende hoofdstuk van mijn eerste bestseller nu aan het schrijven zijn. Maar de inspiratie laat nog even op zich wachten, dus het hoofdstuk ook. Maar ooit... ooit komt het er!
pi_49287792
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 17:30 schreef Mainport het volgende:
Renate Dorrestein. Een mislukte feministe met literaire pretenties die met haar frikandellenlectuur precies een publiek bereikt dat een lichtend voorbeeld is waarom de emancipatie liever vandaag dan morgen een halt toe geroepen moet worden.
Daar ben ik het wel min of meer mee eens

http://www.parool.nl/boeken/2007/recensies/050307-dorrestein.html
pi_49287952
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 17:34 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk zou het vrouwen verboden moeten worden om boeken te schrijven. Ook geen kinderboeken, juist vooral geen kinderboeken.
Ik kan met trots zeggen dat ik heel bewust, al vele jaren lang geen enkel door een vrouw geschreven boek meer gelezen heb. Want lezen is denken met het hoofd van een ander, en ieder boek wat je leest verandert je toch in zekere mate. Ruggemergtering en verstandsverbijstering. Dat is wat je op kunt lopen met het lezen van de verkeerde lectuur.
Maar nu jij, LXIV. Want als je zulke enorme beweringen doet, en je weet het allemaal zo goed, dan moet je dat toch wel iets scherper kunnen verwoorden & beargumenteren dan je tot dusver hebt gedaan.
pi_49288466
-Edit- Wat hier eerst stond was echt veel te flauw. Mijn excuses daarvoor.

Ik vind het altijd redelijk dapper wanneer mensen besluiten om een boek te schrijven, of ze er nu wat van bakken of niet. Dus een welgemeend 'chapeau', 'joechei' of een wat uitbundiger 'jodelahiti' is zeker op zijn plaats.
Nu is beginnen aan een boek volgens mij niet zo bijster moeilijk, het daadwerkelijk afronden is nog een tweede. Wat volgens mij een extra motivatie is, is het afspreken van een aantal deadlines met anderen die door dit topic geïnspireerd worden om eens wat te schrijven. Op die manier heb je een dubbele trap onder je literaire bips, mocht dat nodig zijn.

[ Bericht 21% gewijzigd door Croupouque op 12-05-2007 03:13:09 ]
pi_49288587
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:29 schreef JAM het volgende:
Nadine, jij ook hè. Een mooi verhaal, mèt een moraal. Dat laatste boek van je, dat ontbrak het aan schoonheid en moraal. Ik heb het niet gelezen, maar daar ga ik maar even vanuit. Er sprak een zekere frivoliteit uit, Nadine, een zekere lust. Daar houd ik niet van. Ik houd van weemoedige, trieste verhalen, mooie verhalen, mèt een moraal. Verhalen waar dingen instaan als: 'Denkend aan de dood kan ik niet slapen.' en 'De nacht had hem weinig bevrediging gebracht.' en 'Is dit genoeg [...] voor de rechtvaardiging van een bestaan?', dat mis ik een beetje, bij jou.
Jij bent gewoon afgegleden naar het literaire moeras dat écht treurige mensen 'de kanon' noemen, geef het maar toe... je zit er tot aan je nek in, JAM. Je voeten zitten vastgezogen aan de bodem. Weemoedige, trieste verhalen! Toe maar! Je vergeet de Bijbelse & mythologische verwijzingen - miste je die niet óók in mijn dagboek? De literaire allusies? De dubbele bodems? Het spiegelmotief?

'Denkend aan de dood kan ik niet slapen.'

Nou, ik wel hoor. Denkend aan de dood slaap ik uitstekend, geen enkel probleem, en de 'rechtvaardiging van mijn bestaan' interesseert me geen moer.

De pretentie, JAM, dat is het grootste gevaar
  zaterdag 12 mei 2007 @ 00:20:03 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49288674
eerst schrijven, dan zien.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 12 mei 2007 @ 02:17:18 #40
149616 Frau.Pfeffertopf
heeft een eigen cheer smiley!
pi_49291448
tvp

Frau is al maanden bezig met haar boek, zat materiaal, maar de concentratiestoornissen breken haar op
  zaterdag 12 mei 2007 @ 02:18:36 #41
149616 Frau.Pfeffertopf
heeft een eigen cheer smiley!
pi_49291478
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 20:42 schreef Cairon het volgende:
ik doe ook mee!
Jij hebt echt schrijftalent! Ik heb me bescheurd om je quotes aangaande Temptation Island
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:41:31 #42
37950 JAM
pi_49293112
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 00:17 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Jij bent gewoon afgegleden naar het literaire moeras dat écht treurige mensen 'de kanon' noemen, geef het maar toe... je zit er tot aan je nek in, JAM. Je voeten zitten vastgezogen aan de bodem. Weemoedige, trieste verhalen! Toe maar! Je vergeet de Bijbelse & mythologische verwijzingen - miste je die niet óók in mijn dagboek? De literaire allusies? De dubbele bodems? Het spiegelmotief?

'Denkend aan de dood kan ik niet slapen.'

Nou, ik wel hoor. Denkend aan de dood slaap ik uitstekend, geen enkel probleem, en de 'rechtvaardiging van mijn bestaan' interesseert me geen moer.

De pretentie, JAM, dat is het grootste gevaar
Juist, juist, zo is het (!) Vooral de mythologische verwijzingen, en de verwijzingen naar andere schrijvers, het liefst van vóór de zeventiende eeuw heb ik gemist, de Bijbelse verwijzingen kunnen me wat minder schelen. En 'dubbele bodems'? Wat zeg je me daar nu? VIJF-dubbele bodems wil ik lezen, Nadine, néé, ZEVENENVEERTIGHONDERDDUIZENDDRIEËNNEGENTIGHONDERDTWAALF-dubbele bodems, als het even kan. Ik heb ook heel erg dingen als meerdere betekenisvolle betekenissen gemist, andere overtrokken stijlfiguren, een volgorde van gebeurtenissen waar de duivel nog geen wijs uit kan worden maar ik, intelligente lezer, beganadigd met een intellect dat dat dat van de Satan en de lieve Heer ver te boven gaat (ik bedoel maar; als ik het voor het zeggen had, dan had ik fucking TANDBEDERF ècht niet in mijn schepping opgenomen, noch het regenwoud, noch China) natuurlijk wel. Nadine, dat zeg ik je eerlijk, dat heb ik allemaal gemist. Let wel, ik heb dat boek van je niet gelezen, maar daar ga ik maar even voor het gemak van uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 12-05-2007 04:48:55 ]
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:43:42 #43
37950 JAM
pi_49293122
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 21:58 schreef p-etr-a het volgende:

Ik doe het zo goed als ik kan, als het voor jou niet goed genoeg is, dan hoop ik dat andere mensen het wel goed vinden. In elk geval wil ik er zelf blij mee zijn.

En ik zei juist dat ik niet idealistisch ben. En masturberen heeft hier niets mee te maken. En ik rook niet.
Juist, daar moet ik je gelijk in geven. Toen ik net wegging van kantoor zag ik dat, dat ik mij VERLEZEN had, dat ik dat niet goed gelezen had. Daarvoor excuus. Ik zou zeggen; steek er eentje op!
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:44:55 #44
37950 JAM
pi_49293131
Weten jullie wat, ik ga eens een slaapje doen, denk ik, wat dachten jullie daarvan? Dan ga ik denken aan de dood en dan slaap ik héérlijk. 'Och, te slapen! Och, te steven!', dat denk ik dan en dan KNAP IK ME EEN UIL, godverdomme, zo'n UIL hebben jullie nog nooit GEKNAPT.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:46:38 #45
37950 JAM
pi_49293143
Die Nadine zeg! Wat laat die zich in de zeik nemen! Zo ook jij, p-etr-a, godverdomme, ik weet niet meer of ik jullie wil zoenen of vermoorden; laat ik het dan maar op kapot-, kapot-, kapot-, kapotneuken houden. Zo in die brave, stoute, rulle, natte, droge, stoute, mooie, lelijke, stinkende, geile, natte meisjeskutjes van jullie. Getverdekkie! JAM, wat ben je toch een smeerpijp! Een knalpijp! Een smerige knalpijpvuilpoes! .
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:51:23 #46
37950 JAM
pi_49293163
GEMOORD moet er worden, mensen, GEMOORD en GEVLOEKT en GESNOVEN en GEZOPEN en GENEUKT - voor het huwelijk en GEKETTERD en GEGWEWELUBT en GESTOLEN en GEJAT en VERKRACHT en KAPOT GEMAAKT en GEABORTEERD en zo alles wat GOD VERBODEN HEEFT.,-- dat allen verpakt in een mooi verhaal, mèt een moraal. .
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:52:55 #47
37950 JAM
pi_49293170
Jongens, ik heb zoveel liefde in me. .
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:53:08 #48
37950 JAM
pi_49293172
Liefde, .
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:54:24 #49
37950 JAM
pi_49293179
Weten jullie wat een mooi verhaal is? DE NEGERHUT VAN OOM TOM. Ik heb dat nooit gelezen, ik heb geen idee waar het over gaat, maar een HUT, -op paaltjes- met NEGERS erin, dat-- jongens, jongens, mooier dan dat wordt het toch niet? .
pi_49293393
Volgens mij moet jij het zelf ook maar weer eens oppakken, JAM. Als oude, grote, knappe, knappe, uitgenaste man met al je ervaring. En dan nog steeds niet kunnen slapen als je aan de dood denkt. Dat is toch iets voor jonge, naïeve en vooral domme meisjes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')