Hoi
Ik ben zo ongeveer vanaf m'n geboorte al allergisch (zo ben ik het gewend te noemen) voor koemelk en ei en ben in principe opgevoed met hét alternatief: soya-melk en alle bijbehorende producten.
Het bekendste / grootste merk is Alpro, heb je vast wel eens in de winkel zien staan en pronkt met de goede dieet-eigenschappen die het heeft. Zo zit er naast 0,0 lactose vaak ook nog cholesterol-verlagende zooi en al die andere blabla in, maar gewoon dezelfde stoffen die in gewone melk te vinden zijn wel, zoals calcium en de bekende vitamines B2 en B12 (toch?).
Omdat ik die zooi al jarenlang heb gedronken, zijn wellicht mijn smaakpapillen aangetast, want ik heb echt een gruwelijke hekel aan cacao (laat staan chocolade, al smaakt wit nog wel oke). Ik ben dus verre van een chocolade-eter. Ook heb ik in al die tijd geen softijs, magnums, mars, snickers, schepijs, slagroom, taarten, milkshakes, mayonaise, vla, milka en ga zo maar door kunnen / willen nuttigen. Een verarming op mijn culinaire leven, nogal wiedes, maar omdat m'n ouders en andere bekenden er altijd goed rekening mee hebben gehouden, ben ik zonder eet- en drinktrauma's door m'n jeugd gekomen.
Tuurlijk, af en toe wilde ik wel even een slokje koeienmelk nemen, een likje roomijs of een hapje van een chocoladereep, maar ik vond het allemaal smerig, wat natuurlijk ook erg te wijten valt aan de reacties van je lichaam en dus je smaak op dergelijke 'gevaarlijke' stoffen.
Grappig weetje is dat de westerse wereld een uitzonderingspositie vormt in lactose-intolerantie. Op de een of andere wijze is de westerse mens zo afhankelijk geworden van koeienmelk, dat ze er resistent tegen zijn geworden. De trotse uitzonderingen, die nog wat meer cultuur in hun bloed hebben, zijn natuurlijk net als al die Afrikanen en Aziaten lekker lactose-intolerant, zoals het lichaam het eigenlijk bedoelt heeft. Je behoort namelijk na je zuigeling-periode geen melk meer te drinken en het merendeel van de wereldbewoners heeft dat aan den lijve ondervonden, waardoor alternatieven werden gezocht.
Sinds ik op kamers zit, however, ben ik eens wat meer gaan experimenteren. Ik kon vroeger zelfs al geen bolognese-chips verdragen (naar eigen onderzoek te wijten aan E621, een heerlijke smaakstof waarschijnlijk uit lactose oid gewonnen), maar dat is minder geworden. Ik kan de smaak zelfs sterk waarderen inmiddels en merkte dat de allergie wat afnam in hevigheid. Dus bij een barbecue stond ik daar wat vleesch op m'n bord te leggen en liep ik voorbij zo'n bak met kartoffelsalat en ik besloot maar gewoon die zooi een keer op m'n bord uit te stallen. Het was lekker!
Jummie! Nieuwe sauzen! Mayonaise, knoflooksaus, cocktailsaus. Maar ook producten als kaas (iets waar ik mezelf eerder overheen had gezet, maar soms toch nog dramatisch uitpakte
![]()
), een lekker dikke laag op de pizza of tosti en al snel liet ik m'n kokende huisgenoten weten dat ze gewoon een met crème fraiche of zelfs pure melk aangelengde maatlijd mochten bereiden. Het is eigenlijk altijd nog vrij goed gegaan. Ik word niet meer zo misselijk als ik er als klein kind van kon worden, niet meer dat smerige jeukgevoel en een smaak in m'n bek die niet vies was, maar gewoon als een zeer onprettig gevoel werd ervaren. Maar gewoon, niks. Ik voel me goed. Al wisselt m'n stoelgang (wat een woord) de laatste tijd dramatisch, ik weet niet echt waar het door komt en het is niet relaxed. Ook wordt m'n huid soms slechter (ik heb ook nog eczeem e.d., ik ben verre van perfect afgeleverd) maar dat wisselt al m'n hele leven.
Ik draaf door nu, ik moet eigenlijk vertellen hoe die vervangende producten smaken. Soya dus.
VIES! Erg vies! Ik drink die melk al wel lange tijd, maar heb m'n ouders gelukkig zo gek gekregen er altijd een scheutje aardbeiensiroop doorheen te doen. Zo ook met de surrogaat-vla die Alpro maakt. Vanille-smaak is van zichzelf niet lekker genoeg, dus ook daardoorheen een heerlijk scheutje aardbeiensiroop
Tenslotte is er tegenwoordig ook een soort vruchtenyoghurt/kwark-vervanger.. Of zoiets. Het heet volgens mij Yofu en staat opgesteld in het koelvak. Bijna alleen te verkrijgen in de smaak perzik en het oogt als een gewone beker met kwark, maar dan dus van Alpro Soya. En dat is wél lekker van zichzelf.
![]()
M'n nieuwsgierige huisgenoten vonden m'n melk (die ik heeeel af en toe nog eens koop) niet te zuipen, maar die Yofu vonden ze wel lekker, want die ís ook gewoon heel lekker (en duur
![]()
).
Dus, als je er één wilt proberen, is dat m'n aanrader, zo kan een soya-product dus ook smaken
Sorry van m'n lange verhaal