Hmmm....quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:36 schreef martvl het volgende:
Ik heb een 3 fasen aansluiting in de keuken. Alle polen van de Perilex-stekker van mijn oude fornuis zijn aangesloten.
In de meterkast heb ik 3 groepen apart voor koken (3x16Amp)
De nieuwe kookplaat heeft N (2 draden samen), L1, L2 en Aarde.
Weet iemand misschien hoe ik deze kookplaat aan moet sluiten?
Kan ik 1 pool van de stekker vrij laten, of werkt dat niet?
Ik hoop dat er een simpele oplossing is om een stekker aan de kookplaat te zetten en het geheel veilig werkend te krijgen.
Mart
Ik denk dat in de stekker helemaal geen derde fase zitquote:Op woensdag 9 mei 2007 22:21 schreef -chefke- het volgende:
mijn methode klopt dus gewoon 2 fase`s + 1 x nul gebruiken en de andere fase kun je gewoon isoleren in de stekker.
Dat is je reinste onzinquote:Op woensdag 9 mei 2007 23:27 schreef Ienepien het volgende:
ik wil niet miepen, maar toen ik mjin inductiekookplaat bestelde bij de IKEA kreeg ik niet eens een stekker mee, want je was volgens hen VERPLICHT om dit door een electriciën te laten doen, ivm veiligheid en verzekering.
Dus, maar zelf weten hoor![]()
Als je op de plaatjes kijkt dan heeft de kookplaat 2 fasen, 1 nul en 1 aarde nodig.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:14 schreef Ingmar89 het volgende:
Volgens mij moet je toch iets veranderen dan....
Want wat je nu hebt is 3fase met een nul en aarde...
En wat die kookplaat nodig heeft is 2 fasen en 2 nullen...
Je zult dus van L3 een nul moeten maken zodat je 2 nuldraden hebt...
[eigenwijs mode]
Kan iemand me vertellen waarom dit moet?
Want... even denken hoor hoe zat dit ook alweer.....
Want als je L1, en L2 beide met 1 KW belast... hoeveel stroom vermogen gaat er dan door de nul? geen 2 KW toch?
Ohja? ik zie toch echt 2 nullen bij elk plaatje... ofwel N1 en N2, of 1 nul bestaande uit 2 aders...quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:19 schreef martvl het volgende:
[..]
Als je op de plaatjes kijkt dan heeft de kookplaat 2 fasen, 1 nul en 1 aarde nodig.
Ja dat klopt, 2 adres samengevoegd tot 1 nul, dus in de stekker heb ik bij 400 V 1 nul (2 aders), 2 fasen en 1 aarde.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:04 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Ohja? ik zie toch echt 2 nullen bij elk plaatje... ofwel N1 en N2, of 1 nul bestaande uit 2 aders...
Volgens mij wil dat zeggen dat deze kookplaat niet geschikt is voor aansluiting op een L1,L2,L3,N,Grnd aansluiting...(en das dus juist weer omdat deze maar 1x2,5mm2 Nul heeft...)quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:15 schreef martvl het volgende:
Het plaatje met het rode kruis er door, wil blijkbaar zeggen dat ik die 2 nullen niet mag scheiden.
Dus gewoon aansluiten zoals chefke zei?quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:23 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Volgens mij wil dat zeggen dat deze kookplaat niet geschikt is voor aansluiting op een L1,L2,L3,N,Grnd aansluiting...(en das dus juist weer omdat deze maar 1x2,5mm2 Nul heeft...)
Maar... Als hij geen 2 Nullen heeft... dan kun je het dus niet aansluiten...quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:37 schreef martvl het volgende:
[..]
Dus gewoon aansluiten zoals chefke zei?
gecombineerde nullen op N, 2 fasen gebruiken en de derde vrij laten en de aarde uiteraard.
Vanmorgen leek het allemaal eenvoudig, nu lijkt het weer gecompliceerd te worden
Bijvoorbeeld ja.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:56 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Maar... Als hij geen 2 Nullen heeft... dan kun je het dus niet aansluiten...
Dus je zult 1 van de fasen moeten weghalen...(heb je er dus 2 over) en L3 wordt dan je extra Nul...
Kijk eens naar het plaatje van de installatie handleiding onder 400V 2N driefasig.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:56 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Maar... Als hij geen 2 Nullen heeft... dan kun je het dus niet aansluiten...
Dus je zult 1 van de fasen moeten weghalen...(heb je er dus 2 over) en L3 wordt dan je extra Nul...
Waar het om gaat is dat je 2 nullen moet hebben, 2x2,5mm2. Dat zie je ook op je plaatje bij 400V 2N driefasig. weliswaar gecombineert, maar wel 2 draden.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:22 schreef martvl het volgende:
[..]
Kijk eens naar het plaatje van de installatie handleiding onder 400V 2N driefasig.
Daar staat toch duidelijk gecombineerde nullen op N, L1 en L2 en Aarde.
In dit geval blijft er dus een lege L over.
Kijk, het aansluitsnoer zit vanaf de fabriek al aan de kookplaat, ik hoef dus enkel maar een stekker te monteren. En in de handleiding staat, N, L1, L2 en Aarde.
Als het zo eenvoudig is hoef ik geen extra geld uitgeven om mijn installatie te laten veranderen. Het kost toch allemaal al geld genoeg. Maar het moet wel veilig zijn.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:36 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat je 2 nullen moet hebben, 2x2,5mm2. Dat zie je ook op je plaatje bij 400V 2N driefasig. weliswaar gecombineert, maar wel 2 draden.
Als je die hebt is het geen probleem, als je maar 1 nuldraad hebt, dan moet je van L3 een Nuldraad maken.(en omlabelen zoals gezegd.)
Waarom denk je dat er 2 nul draden aan zitten? om ze in de stekker samen te voegen?quote:[b]Op donderdag 10 mei 2007 13:55
Ingmar:
De kookplaat heeft zoals je ook op het plaatje van de handleiding kunt zien 2 N draden die in de stekker worden samengevoegd.
Ohnee wacht even... volgens mij heb je wel gelijk idd...quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er 2 nul draden aan zitten? om ze in de stekker samen te voegen?
Nee dus... Die 2 nuldraden moeten tot in de meterkast worden doorgevoerd.
Ten minste das de indruk die ik heb,,,
Heel simpel dus: schroef de oude stekker open om te kijken hoe het daar zat, of de perilex wcd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:55 schreef martvl het volgende:
Sanger:
Zoals ik al eerder schreef, heb ik een bestaande 3 fasen situatie en vervang alleen een fornuis door een inductie kookplaat. Dus stekker van fornuis er uit en stekker van kookplaat er in.
hoeft niet tot in de meterkast door gevoerd te worden. en in het snoer ook niet persee die 2,5 mm2 trekt dat welquote:Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef Ingmar89 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er 2 nul draden aan zitten? om ze in de stekker samen te voegen?
Nee dus... Die 2 nuldraden moeten tot in de meterkast worden doorgevoerd.
Ten minste das de indruk die ik heb,,,
Chefke bedankt, het was me gisteravond al duidelijk.quote:Op donderdag 10 mei 2007 19:16 schreef -chefke- het volgende:
[..]
hoeft niet tot in de meterkast door gevoerd te worden. en in het snoer ook niet persee die 2,5 mm2 trekt dat wel![]()
die nul kan de retourstroom makkelijk hebben.
nog 1 tip mocht jouw inductie doos er ooit mee stoppen effe open maken en alle contaten doorsolderen de brugcellen in die dingen komen nog wel eens los uit de printquote:Op donderdag 10 mei 2007 20:27 schreef martvl het volgende:
[..]
Chefke bedankt, het was me gisteravond al duidelijk.
Vandaag brachten enkele weer verwarring. Maar dat gebeurt vaker op forums. Soms lezen mensen het maar half en gaan dan reageren. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar het draagt niet bij tot een goede oplossing.
Ik dank iedereen die me geholpen heeft en wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden.
Chefke, nog even tot slot.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:39 schreef -chefke- het volgende:
[..]
nog 1 tip mocht jouw inductie doos er ooit mee stoppen effe open maken en alle contaten doorsolderen de brugcellen in die dingen komen nog wel eens los uit de printdie printsporen vinden 3,6 KW niet zo leuk.
Wij hadden overigens in de garantievoorwaarden staan dat de garantie alleen van toepassing was als de plaat was aangesloten door een erkend electricien. Misschien de moeite waard om eens na te kijken.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:13 schreef martvl het volgende:
Maar ik heb ook nog 3 jaar garantie op die plaat.
dat geld alleen in het geval dat de plaat min of meer DOA is dan kan het zijn dat door onkunde de plaat genekt word.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Wij hadden overigens in de garantievoorwaarden staan dat de garantie alleen van toepassing was als de plaat was aangesloten door een erkend electricien. Misschien de moeite waard om eens na te kijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |