abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:33:18 #1
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_49151266
Ik krijg zojuist een uitnodiging van het UWV voor een herbeoordelingsgesprek.

In de brief staat dat ik me daar moet legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
Daaronder zetten ze doodleuk dat een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs is.

Aangezien is dus geen paspoort heb, en evenmin een identiteitskaart, ben ik dus gaan bellen met het UWV.

Daar kreeg ik te horen dat als ik geen paspoort of indentiteitskaart kan overleggen, dat dan mijn uitkering gestopt kan worden.
Dat het zelfs de nederlandse wet is dat ik me daarmee moet identificeren.
Ik kan dit dus heel moeilijk geloven!

Is er iemand die mij hier duidelijkheid over kan geven?
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:34:04 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_49151297
Een rijbewijs is inderdaad geen geldig identiteitsbewijs.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:36:12 #3
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_49151384
Klopt helemaal. Het wordt nog wel eens geaccepteerd door bv. politie en bibliotheek, maar officieel is het geen legitimatiebewijs. (meer)

Het hebben en kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs is verplicht, dus als je er geen hebt ben je in overtreding.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_49151421
Er is een verschil tussen legitimeren en identificeren, wat precies weet ik niet
  dinsdag 8 mei 2007 @ 17:38:03 #5
58039 Domai
heeft slaap nodig
pi_49151455
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:36 schreef Dromer het volgende:
Klopt helemaal. Het wordt nog wel eens geaccepteerd door bv. politie en bibliotheek, maar officieel is het geen legitimatiebewijs. (meer)

Het hebben en kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs is verplicht, dus als je er geen hebt ben je in overtreding.
In je eigen woning hoeft dat niet.

Dus TS heeft geen legitimatiebewijs nodig, hij zit toch heel de dag thuis.
Tis ammoal wah. En di, da dn dieje en da is, godverdomme!
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 8 mei 2007 @ 17:43:08 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_49151661
Op je rijbewijs staat je nationaliteit niet. Vandaar dat het wel een officieel legitimatiebewijs is, maar inj veel gevallen (vooral bij dingen waarbij de nationaliteit van belang is) niet geaccepteerd wordt.
pi_49151744
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:37 schreef Thomass het volgende:
Er is een verschil tussen legitimeren en identificeren, wat precies weet ik niet
Wat is het verschil tussen (zich) legitimeren en (zich) identificeren?

Antwoord
Zowel zich legitimeren als zich identificeren betekent 'zijn identiteit bewijzen'. Zich legitimeren gebeurt uitsluitend met een schriftelijk bewijs (een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) en op verzoek van iemand die daartoe gerechtigd is (bijvoorbeeld door een politieagent of iemand aan een loket).

Toelichting
Ook als iemand aanspraak maakt op een bevoegdheid en een ander dat wil controleren, bijvoorbeeld bij collecte of colportage, kunnen wij hem of haar vragen zich te legitimeren. Bij legitimeren gaat het er dan ook niet zozeer om wie de desbetreffende persoon is, maar meer om wat hij is. Zich identificeren heeft dat betekenisaspect niet of bijna niet en heeft vaker een figuurlijke betekenis, bijvoorbeeld: zich identificeren met Napoleon.

Legitimeren is meestal wederkerend: Ik legitimeer me. Identificeren kan heel goed zonder zich gebruikt worden. Het betekent dan 'de identiteit vaststellen van', bijvoorbeeld: De stoffelijke resten konden niet geïdentificeerd worden.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 8 mei 2007 @ 17:46:29 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_49151786
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:36 schreef Dromer het volgende:

Het rijbewijs is een legitimatiebewijs en kun je dus ook gebruiken om je te identificeren bij politiecontroles e.d. Het geldt niet bij de belastingdienst, aanvraag van sofi-nummer of uitkering en bij in dienst treden bij een nieuwe werkgever..
pi_49151802
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:33 schreef mazaru het volgende:

Aangezien is dus geen paspoort heb, en evenmin een identiteitskaart

Is verplicht om er 1 te hebben!
pi_49151816
Legitimatiebewijs, geldig

Op grond van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht dient iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder zich te kunnen legitimeren met een origineel en geldig legitimatiebewijs indien politie of andere toezichthouders hierom vragen.

Kosten
Aan het aanvragen van een legitimatiebewijs zijn kosten verbonden. Zie hiervoor paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs, of tarieven Burgerzaken.

Aanvragen
Zie identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.

Bijzonderheden
Als geldig legitimatiebewijs kunnen worden gebruikt:

Een geldig Nederlands (nationaal) paspoort;
Een geldige Nederlandse identiteitskaart;
Een geldig buitenlands paspoort;
Een geldige verblijfsvergunning;
Een geldig Nederland rijbewijs.
  Milf dinsdag 8 mei 2007 @ 17:52:49 #11
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_49152023
Een rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs volgens de wet. In somme gevallen is er een uitzondering gemaakt mbt het rijbewijs maar dan moet dit nadrukkelijk zjn vermeld. Bijvoorbeeld dus met de identificatieplicht.

Het UWV heeft dus geen uitzondering en je zult een ID kaar of een paspoort moeten kunnen overleggen. Wat je wel kunt doen is als je daar op spreekuur bent geweest dit melden en alsnog een ID kaart of paspoort aanvragen en dan deze binnen een week laten zien bij het UWV.

Maar ik vraag me af of de TS wel zomaar een identiteits bewijs gaan aanvragen aangezien TS niet in het bezit is van een. Volgens mij word dat een hele rompslomp.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_49152027
Een waar halen jullie deze informatie vandaan?

(m.a.w.: bron )
pi_49152131
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:52 schreef nikky het volgende:
Een rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs volgens de wet. In somme gevallen is er een uitzondering gemaakt mbt het rijbewijs maar dan moet dit nadrukkelijk zjn vermeld. Bijvoorbeeld dus met de identificatieplicht.

Het UWV heeft dus geen uitzondering en je zult een ID kaar of een paspoort moeten kunnen overleggen. Wat je wel kunt doen is als je daar op spreekuur bent geweest dit melden en alsnog een ID kaart of paspoort aanvragen en dan deze binnen een week laten zien bij het UWV.

Maar ik vraag me af of de TS wel zomaar een identiteits bewijs gaan aanvragen aangezien TS niet in het bezit is van een. Volgens mij word dat een hele rompslomp.
Hij kan zonder meer gewoon een paspoort of id kaart aanvragen mits zijn rijbewijs niet verlopen is.
pi_49152148
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:52 schreef Locusta het volgende:

Google en je vind genoeg informatiebronnen.
Blijft natuurlijk overeind dat een instantie bepaalde eisen kan stellen aan een id bewijs, net als winkels die bepaalde bankbiljetten niet accepteren terwijl het wel degelijk een wettig betaalmiddel is.
  Milf dinsdag 8 mei 2007 @ 17:56:16 #15
16000 nikky
pi_49152159
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:52 schreef Locusta het volgende:

http://www.minbzk.nl/onde(...)ken?ActItmIdt=103984

Vraag 3
Waarom moeten mensen, die zich dienen te legitimeren bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart tonen? Waarom volstaat het rijbewijs niet? 1)

4. Vraag
Als dit een fout van het UWV is, vindt u dan dat het UWV dit met spoed dient te corrigeren, zodat voorkomen wordt dat de indruk wordt gewekt dat het UWV door deze vorm van legitimatieplicht mensen op kosten jaagt door de aanschaf van een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart?

3 en 4. Antwoord
De Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) schrijft in artikel 55, eerste lid voor dat het UWV bij de uitoefening van zijn taak de identiteit van de belanghebbende vaststelt aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht (extern), voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van die taak. Een rijbewijs is daarom wettelijk niet toegestaan indien het moeten vaststellen van de nationaliteit van een persoon noodzakelijk is bij de uitoefening van een UWV-taak. Er is dus géén sprake van een fout van UWV.
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf dinsdag 8 mei 2007 @ 17:57:27 #16
16000 nikky
pi_49152209
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:55 schreef klipper het volgende:

[..]

Hij kan zonder meer gewoon een paspoort of id kaart aanvragen mits zijn rijbewijs niet verlopen is.
Ook als je de orginelen niet meer hebt? Want dat begrijp ik uit de OP. Niet dat ze verlopen zouden zijn. Want je moet immers de oude inleveren of ongeldig laten maken . Of is dat geen probleem?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 18:02:04 #17
38396 mazaru
pi_49152374
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:56 schreef nikky het volgende:

[..]

http://www.minbzk.nl/onde(...)ken?ActItmIdt=103984

Vraag 3
Waarom moeten mensen, die zich dienen te legitimeren bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart tonen? Waarom volstaat het rijbewijs niet? 1)

4. Vraag
Als dit een fout van het UWV is, vindt u dan dat het UWV dit met spoed dient te corrigeren, zodat voorkomen wordt dat de indruk wordt gewekt dat het UWV door deze vorm van legitimatieplicht mensen op kosten jaagt door de aanschaf van een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart?

3 en 4. Antwoord
De Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) schrijft in artikel 55, eerste lid voor dat het UWV bij de uitoefening van zijn taak de identiteit van de belanghebbende vaststelt aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht (extern), voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van die taak. Een rijbewijs is daarom wettelijk niet toegestaan indien het moeten vaststellen van de nationaliteit van een persoon noodzakelijk is bij de uitoefening van een UWV-taak. Er is dus géén sprake van een fout van UWV.
Dat is echt voor het eerst dat ik dat hoor.
En ik ben vroeger menig keertje bij het GAK geweest voor herkeuringen en gesprekken, en daar voldeed een rijbewijs alijd.

Hier baal ik echt van.

Allemaal (op 1 na) vriendelijk bedankt voor de info

Weet er ook iemand hoe lang het duurt na aanvraag voor een IDkaart klaar is?
  Milf dinsdag 8 mei 2007 @ 18:03:19 #18
16000 nikky
pi_49152426
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 18:02 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dat is echt voor het eerst dat ik dat hoor.
En ik ben vroeger menig keertje bij het GAK geweest voor herkeuringen en gesprekken, en daar voldeed een rijbewijs alijd.

Hier baal ik echt van.

Allemaal (op 1 na) vriendelijk bedankt voor de info

Weet er ook iemand hoe lang het duurt na aanvraag voor een IDkaart klaar is?
Paspoort is vijf dagen. Zal een ID kaart ook wel hebben denk ik?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 18:06:44 #19
38396 mazaru
pi_49152555
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 18:03 schreef nikky het volgende:

[..]

Paspoort is vijf dagen. Zal een ID kaart ook wel hebben denk ik?
Dan zou ik het dus nog kunnen redden, morgen gelijk maar naar het stadhuis.
Ik wil niet het risico lopen dat mijn inkomen wordt stopgezet.
En volgens mij moet ik dat gewoon met een rijbewijs kunnen aanvragen.
pi_49153065
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:57 schreef nikky het volgende:

[..]

Ook als je de orginelen niet meer hebt? Want dat begrijp ik uit de OP. Niet dat ze verlopen zouden zijn. Want je moet immers de oude inleveren of ongeldig laten maken . Of is dat geen probleem?
Van een willekeurige site:

Indien de aanvrager geen oud (verlopen) reisdocument heeft, wordt de identiteit vastgesteld aan de hand van een rijbewijs en/of vragen.

Voor de gehele tekst:
http://www.gemeentebest.n(...)023e466!OpenDocument
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')