Een plekje vinden? Binnen een gemeenschap? Is dat dus iets tov andere moslims of heeft het meer temaken met je persoonlijke relatie met allah?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:14 schreef Mirage het volgende:
ik ben helaas even niet in de gelegenheid het filmpje te bekijken.
maar zoetheid van de Islam.....
Daar stel ik mij het warme "thuiskomen" gevoel bij voor wat mensen zullen hebben die hun plekje binnen de Islam gevonden hebben.
waarschijnlijk allebei.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Een plekje vinden? Binnen een gemeenschap? Is dat dus iets tov andere moslims of heeft het meer temaken met je persoonlijke relatie met allah?
Is het niet een normale eigenschap van iedere gemeenschap of vereniging dat ze zowieso open en hartelijk is jegens oprecht geïnteresseerden in die vereniging? Of het nou een vereniging voor motorrijders, scouting, sport of religie is... what's the difference?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:23 schreef Mirage het volgende:
[..]
waarschijnlijk allebei.
In eerste instantie het omarmen van de Islam (Allah) en het "dus" vinden wat je blijkbaar miste in je leven.
Dat is natuurlijk iets dat je een goed gevoel geeft.
Daarnaast denk ik zeker dat je hartelijk ontvangen wordt door de gemeenschap,
en dat zal er nog een schepje bij bovenop doen.
Ik heb de Moslim gemeenschap (tenminste het deel waar ik mee in aanraking ben gekomen) leren kennen als een gemeenschap die erg hartelijk is naar oprecht geinteresseerden.
natuurlijk is dat een normale eigenschap.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:35 schreef onemangang het volgende:
[..]
Is het niet een normale eigenschap van iedere gemeenschap of vereniging dat ze zowieso open en hartelijk is jegens oprecht geïnteresseerden in die vereniging? Of het nou een vereniging voor motorrijders, scouting, sport of religie is... what's the difference?
Zo een gevoel van de Islam komt als je de 5 zuilen naleeft, geloven, bidden, vasten, pelgrimstocht en aalmoes geven en natuurlijk Koran in het Arabisch lezen.. Dus Koran Al-Kariem.. en niet 'De edele Koran'quote:Op maandag 7 mei 2007 23:28 schreef SpecialK het volgende:
Denken moslims dan ook dat zo'n ervaring iets is wat direct goddelijk is? Of hoe komt zo'n gevoel tot stand?
Lomperikquote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:28 schreef onemangang het volgende:
Bij deze titel moet ik vooral aan baklava en turks fruit denken.
"Come, come again, whoever you are, come!quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo een gevoel van de Islam komt als je de 5 zuilen naleeft, geloven, bidden, vasten, pelgrimstocht en aalmoes geven en natuurlijk Koran in het Arabisch lezen.. Dus Koran Al-Kariem.. en niet 'De edele Koran'
Verder zoetheid van de Islam:
http://video.google.nl/videoplay?docid=2621370993039102133&q=anadolu+atesi
Checkquote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:46 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
"Come, come again, whoever you are, come!
Heathen, fire worshipper or idolatrous, come!
Come even if you broke your penitence a hundred times,
Ours is the portal of hope, come as you are."
Mevlana Celaleddin Rumi
http://www.rumi2007.net/
http://www.mevlana800.info/hollands.htm
![]()
Jij ook al zo'n grote fan?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Check
http://youtube.com/watch?v=s63r-8t2ugA
Mercan dede.
You've been owned.quote:Op maandag 7 mei 2007 23:23 schreef Mirage het volgende:
[..]
waarschijnlijk allebei.
In eerste instantie het omarmen van de Islam (Allah) en het "dus" vinden wat je blijkbaar miste in je leven.
Dat is natuurlijk iets dat je een goed gevoel geeft.
Daarnaast denk ik zeker dat je hartelijk ontvangen wordt door de gemeenschap,
en dat zal er nog een schepje bij bovenop doen.
Ik heb de Moslim gemeenschap (tenminste het deel waar ik mee in aanraking ben gekomen) leren kennen als een gemeenschap die erg hartelijk is naar oprecht geinteresseerden.
http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/016410.php#morequote:Every single "Mosque Outreach" evening friends of mine have attended, and taken notes on, around the country, always ends with some pita and chicken and then something baklavish. All very good. The whole thing is down to a science. Muslim websites, carefully instructing Muslims in how to woo and win over teachers and administrators at their children's schools (to obtain even in public schools quite exaggerated "accommodation" for the exercise, on sight, of Islam) talk about being sure to invite them for meals, and even what kinds of things to serve.
It's like the emphasis on Ramadan -- the kind of thing that always forms the deceptive center of any "presentation" of Islam. The rituals of Shehada, zakat, salat, Ramadan, and hajj -- but never a word about Asma bint Marwan, Aisha, or the more than one-hundred blood-curdling Jihad verses in the Qur'an, or the even more menacing hadith.
Wat ik eigenlijk bedoelde met de vraag... Is een dergelijk gevoel iets wat opzich al goddelijk is en je het daarom herkent? of omdat allah je zo hebt geprogrammeerd om zo'n gevoel van zoetheid te willen? Of is zoiets gewoon simpel een gevoel wat je als mens ook bijvoorbeeld in een situatie zonder de islam zou kunnen ervaren?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo een gevoel van de Islam komt als je de 5 zuilen naleeft, geloven, bidden, vasten, pelgrimstocht en aalmoes geven en natuurlijk Koran in het Arabisch lezen.. Dus Koran Al-Kariem.. en niet 'De edele Koran'
Verder zoetheid van de Islam:
http://video.google.nl/videoplay?docid=2621370993039102133&q=anadolu+atesi
Zou een niet moslim dat kunnen ervaren? Vast wel, Allah heeft ook de niet gelovigen liefde geschonken, de zoetheid van de Islam is dat het een band met Allah schept, zonder iets nodig te hebben, het gevoel van de waarheid zeg maar.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk bedoelde met de vraag... Is een dergelijk gevoel iets wat opzich al goddelijk is en je het daarom herkent? of omdat allah je zo hebt geprogrammeerd om zo'n gevoel van zoetheid te willen? Of is zoiets gewoon simpel een gevoel wat je als mens ook bijvoorbeeld in een situatie zonder de islam zou kunnen ervaren?
Maar dat betekend dus dat een moslim die de zoetheid van de islam heeft ervaren misschien toch nog steeds een voorkeur kan hebben voor een andere soortgelijke ervaring die hem weg kan leiden van de islam? Immers. Je kan dat ene gevoel ook op andere plekken ervaren, niet per se door moslim te zijn.quote:Op zondag 13 mei 2007 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zou een niet moslim dat kunnen ervaren? Vast wel, Allah heeft ook de niet gelovigen liefde geschonken, de zoetheid van de Islam is dat het een band met Allah schept, zonder iets nodig te hebben, het gevoel van de waarheid zeg maar.
Not quite, jouw stelling in OP was, als je zoetheid van de Islam hebt geproefd wil je niet terug, dus als je wel terug wilt heb je zoetheid van de Islam niet geproefd, de Islam is geen belemmering om andere geneugten te proeven.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar dat betekend dus dat een moslim die de zoetheid van de islam heeft ervaren misschien toch nog steeds een voorkeur kan hebben voor een andere soortgelijke ervaring die hem weg kan leiden van de islam? Immers. Je kan dat ene gevoel ook op andere plekken ervaren, niet per se door moslim te zijn.
Goed. Maar als je deze dus wel hebt geproeft en deze is (zoals je zelf aangaf) niet per se uniek in de islam. Zou je toch theoretisch er voor kunnen kiezen om, ondanks dat je dus die zoetheid hebt geproeft, de islam te verlaten voor de andere zoetheid die dus van hetzelfde magnitude is.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Not quite, jouw stelling in OP was, als je zoetheid van de Islam hebt geproefd wil je niet terug, dus als je wel terug wilt heb je zoetheid van de Islam niet geproefd, de Islam is geen belemmering om andere geneugten te proeven.
Mja, wat ik zeg is zeer genuanceerd, ik bedoel hoe arrogant moet je zijn om te zeggen dat een niet-moslim niet een zelfde soort genot kan proeven, 'waarheid' in pacht hebt te ervaren. Voor mij is de zoetheid van de Islam realiseren dat er zo veel meer is dan we ons zelf voor houden zowel op maatschappelijk, wetenschappelijk, spiritueel en filosofisch gebied als het maar kan.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Goed. Maar als je deze dus wel hebt geproeft en deze is (zoals je zelf aangaf) niet per se uniek in de islam. Zou je toch theoretisch er voor kunnen kiezen om, ondanks dat je dus die zoetheid hebt geproeft, de islam te verlaten voor de andere zoetheid die dus van hetzelfde magnitude is.
Ja daarom vind ik de opmerking van die persoon in het filmpje zelf ook erg arrogant overkomen. Het dee me een beetje denken aan een boek review clubje. En iedereen die het boek van vandaag niet leuk vond die heeft gewoon niet genoeg z'n best gedaan om het te begrijpen.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, wat ik zeg is zeer genuanceerd, ik bedoel hoe arrogant moet je zijn om te zeggen dat een niet-moslim niet een zelfde soort genot kan proeven, 'waarheid' in pacht hebt te ervaren. Voor mij is de zoetheid van de Islam realiseren dat er zo veel meer is dan we ons zelf voor houden zowel op maatschappelijk, wetenschappelijk, spiritueel en filosofisch gebied als het maar kan.
Probleem is, als hij mijn interpretatie van 'de' Islam zou volgen, dan zou ik het wel kunnen zeggen ja, omdat het niet het ander belemmert, maar goed je weet natuurlijk niet wat betreffende heeft meegemaakt, wat hem/haar is aangedaan, wat voor betreffende 'de' Islam inhoudt etc, om dan tot zo een oordeel te komen zou erg bekrompen zijn.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:12 schreef SpecialK het volgende:
Vandaar mijn vraagstelling. Maar als ik het goed begrijp zou jij als moslim nooit claimen dat iemand die de islam verlaat gewoon een nepmoslim was die er geen zak van heeft begrepen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |