Bronquote:De leeftijdsgrens voor het kopen en drinken van alcohol moet omhoog van 16 naar 18 jaar. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) maandag gezegd in het RTL Nieuws. De minister gaat samen met onder anderen minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) onderzoeken of de maatregel mogelijk is.
De minister gaf toe dat het om een 'zware maatregel' gaat. Maandagmiddag ondertekende ze in de Overijsselse regio IJsselland een convenant tegen alcoholmisbruik door jongeren. In het document stellen de betrokken partijen zichzelf het doel eind 2008 de overlast die jongeren veroorzaken door vandalisme met vijf procent terug te dringen. Daarbij worden vooral maatregelen getroffen die het alcoholgebruik van jongeren moeten terugdringen.
Klinks voorganger Hans Hoogervorst (VVD) pleitte al eerder voor een verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol. Hij stuitte echter op veel verzet in de Tweede Kamer.
Jazeker, als je de overheid er bovenop laat zitten, zal het wel terugdringen. Kijk maar naar Zweden en de VS. Alleen zou het verlagen van de alcoholgrens nogal onlibertijns en ook onnederlands zijn.quote:Op maandag 7 mei 2007 20:42 schreef -skippybal- het volgende:
Ja want door de leeftijd omhoog te gooien gaan ze minder drinken![]()
Hoe het in de VS zit weet ik niet, maar in Zweden is de accijns zo hoog dat je van een maand studiefinanciering nog geen biertje kan kopenquote:Op maandag 7 mei 2007 20:46 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Jazeker, als je de overheid er bovenop laat zitten, zal het wel terugdringen. Kijk maar naar Zweden en de VS. Alleen zou het verlagen van de alcoholgrens nogal onlibertijns en ook onnederlands zijn.
Bullshit. Iemand anders koopt gewoon de drank. Probleem opgelostquote:Op maandag 7 mei 2007 20:46 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Jazeker, als je de overheid er bovenop laat zitten, zal het wel terugdringen. Kijk maar naar Zweden en de VS. Alleen zou het verlagen van de alcoholgrens nogal onlibertijns en ook onnederlands zijn.
Valt wel mee hoor in de VS...quote:Op maandag 7 mei 2007 20:46 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Nou ja, het ging hier over terugdringen. Tieners die afhankelijk zijn van alchohol zullen inderdaad wel aan hun drank blijven komen. Maar gelegenheiddrinkertjes zullen er niet zoveel voor willen doen, lijkt me. Dus de drankconsumptie zal dalen, terwijl het probleem blijft.quote:Op maandag 7 mei 2007 20:51 schreef okkie-man het volgende:
[..]
Bullshit. Iemand anders koopt gewoon de drank. Probleem opgelost![]()
No Shit Sherlockquote:Op maandag 7 mei 2007 20:52 schreef fiekster het volgende:
daarnaast zullen mensen onder 18 toch wel blijven drinken...
Zo danquote:Op maandag 7 mei 2007 20:56 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Nou ja, het ging hier over terugdringen. Tieners die afhankelijk zijn van alchohol zullen inderdaad wel aan hun drank blijven komen. Maar gelegenheiddrinkertjes zullen er niet zoveel voor willen doen, lijkt me. Dus de drankconsumptie zal dalen, terwijl het probleem blijft.
O, en skip, je link is stuk.
quote:Op maandag 7 mei 2007 21:03 schreef bolletje_25 het volgende:
Cool, komen zelfs 16 jarige meisjes zeuren of je drank wil halen. Invoeren die hap
Het is natuurlijk wel een heel proces om die wet in te voeren en het effect te bekijken. Dat doe je niet zomaar. Stel dat het averechts werkt? Eerst maar even gedegen onderzoek doen lijkt me.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:06 schreef oordopje het volgende:
ik ben het eigenlijk wel met die alcohol grens eens... misschien dat de kinders van 9-12 jaar oud die tegenwoordig al bezopen zijn nu is wat ouder beginnen met alcohol drinken.
en of het helpt... weet je pas nadat het zo is ingesteld.. helpt het niet? doe die grens dan maar weer naar beneden
Ach, Den Haag heeft altijd een half jaar vertraging.. komt wel goedquote:Op maandag 7 mei 2007 21:06 schreef TNA het volgende:
[..]
[afbeelding]
Verlopig zal je dan eerst zelf nog even moeten zeuren...
Je vindt het idee dus prima, maar er zal alleen maar meer gezopen worden en bovendien zijn jongeren van 16 al zelfbewust genoeg? Ik heb het idee dat je jezelf een beetje tegenspreekt.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:08 schreef Skv het volgende:
Het idee opzich vind ik prima. Denk alleen dat het op ontzettend veel verzet zal stuiten en zal resulteren in meer 'zuipschuren' en huisfeestjes waarbij ouders/vrienden de drank wel kopen.
Omdat het niet mag, gaat men het extra 'stoer' vinden en zal er onder de jeugd alleen nog maar meer gezopen worden. 16 jaar vind ik opzich een leeftijd waarop jongeren zelfbewust genoeg (zouden moeten) zijn om te kunnen beslissen of ze al dan niet drinken en hoeveel ze drinken..
quote:Op maandag 7 mei 2007 21:08 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
Ach, Den Haag heeft altijd een half jaar vertraging.. komt wel goed![]()
Natuurlijk werkt dat in de VS niet, dat kun je op je klompen aanvoelen.quote:Op maandag 7 mei 2007 20:46 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |