Oltmans zes jaar geleden over de moord:
Willem Oltmans in Het Parool van zes januari van dit jaar:
‘Pim Fortuyn heeft in zijn boekje over Paars, op pagina 84 en 85, geschreven dat hij de hele luchtmacht wilde opdoeken. Sobel, de Amerikaanse ambassadeur, is door Bush aangesteld om die tien miljard binnen te halen.’’
[Het Parool:] Tien miljard?
[Oltmans:] “Ja, voor de Joint Strike Fighter. Dat je dat niet begrijpt...”
-Pim Fortuyn was tegen de JSF.
“Ja, en daarom wilde Sobel vorig jaar met Pim praten over de JSF. Pim heeft me dat zelf verteld. Albert de Booij was ook bij dat gesprek aanwezig, omdat Pims Engels zo slecht was. Hij heeft mij verteld dat de ambassadeur zich schor heeft geluld om Pim over te halen die vliegtuigen te aanvaarden.”
-En dat is gelukt?
“Volgens De Booij had de ambassadeur Pim al een heel eind omgeturnd. Pim zei tegen mij iets heel anders, maar goed, die is er niet meer. Waar het om gaat, is dat Sobel in een interview met NRC Handelsblad ontkent dat hij met Pim over dat vliegtuig heeft gesproken. Toen ik dat las, dacht ik: de vent liegt. De vraag is: waarom liegt de Amerikaanse ambassadeur?”
-Ja, waarom?
“Om daarachter te komen, heb ik een fax gestuurd naar meneer Sobel. Waarom liegt u? Why do you lie?”
-En wat zei meneer Sobel?
“Nadat ik die fax had gestuurd, werd ik gebeld door een man uit Huizen. Die noemde zijn naam en telefoonnummer. ‘U kunt bij de politie navragen wie ik ben, want ik ben zeer bekend. Ik wil u wel waarschuwen dat als u doorgaat de Amerikaanse ambassadeur te bestoken met faxen’ - nou, ik had één fax gestuurd - ‘en u zou naar Amerika gaan, dan komt u in een psychiatrische kliniek.’ Letterlijk zei hij dat. ‘En als u hier blijft, dan zou ik maar uitkijken, want dan krijgt u een kogel.’ Nou, daar ben ik wel van geschrokken. Het is de eerste keer dat ik die beurt krijg, hè.”
-En hoe voelt dat?
“Ik sla alarm. Pim zei ook: ze gaan me vermoorden, en ze hebben het gedaan.”
-Is het een complot?
“Ik heb geen flauw idee! Maar ik denk dat Sobel de aandacht van Fortuyn wilde afleiden. Je weet wie Pim hebben opgeruimd? Dat hebben de Hollandse boertjes niet gedaan.”
-Oh, ik dacht dat Volkert…
“Ja, wat dacht u? Wij schieten toch geen mensen dood in dit land? Het was voor de Amerikanen toch van het allergrootste belang die tien miljard binnen te halen?”
-Dus u denkt dat de Amerikanen Pim Fortuyn hebben vermoord?
“Dat denk ik, ja. Dat vinden ze natuurlijk ontzéttend vervelend dat ik dat denk.”
-Vandaar dat ze nu achter u aan zitten. Heeft u de AIVD al gebeld?
“Vandaag komt mijn advocaat terug, dan ga ik stennis trappen.“‘
mogen ze ook wel eens onderzoeken.