abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 februari 2002 @ 15:47:36 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_3022383
Beatrix bezorgd om positie monarchie
2 februari 2002

- Van onze verslaggevers Jan Hoedeman en Remco Meijer

Koningin Beatrix maakt zich zorgen over het toekomstige koningschap van prins Willem-Alexander. Zij vreest dat door een minder feitelijke, meer representatieve taakopvatting de macht van de koning en het draagvlak voor de monarchie zullen afnemen. Adviseurs van de koningin en prominente Kamerleden achten het mogelijk dat het koningschap ondoenlijk wordt door de immense druk die uitgaat van de media.

Het 'oude' hof rond Beatrix kijkt met gemengde gevoelens naar de troonsovername, die voor 2010 wordt verwacht. Hofdignitarissen zijn beducht voor de lossere stijl en de minder op uitputtende dossierkennis gerichte instelling van Willem-Alexander.

'Het zal oppervlakkiger zijn, met lossere zeden en minder betrokkenheid bij de structuur zoals die is te handhaven. Dat gaat gepaard met verlies van macht. De angst van de koningin is dat dit door een gebrek aan ervaring niet meer wordt opgevuld', zegt een ingewijde.

De instroom van niet-adellijke leden in het koninklijk huis wordt betreurd door koningin Beatrix. Haar voornaamste bezwaar is dat de koninklijke familie door de entree van burgermeisjes een gewonere familie wordt en het aanzien van het huis afneemt. Beatrix heeft dit bezwaar niet alleen geuit tegenover haar zoon prins Constantijn, maar ook tegenover Willem-Alexander.

De blijde inkomst van Máxima heeft als een splijtzwam in de hofhouding gewerkt. De zestien kennismakingsbezoeken aan provincies en grote steden hebben de dreiging van een operettemonarchie vergroot, zoals een vertrouweling van de koningin het noemt. De glamourfoto's van het bruidspaar zijn bij het oude hof evenmin in goede aarde gevallen.

Beatrix maakt zich ook zorgen over de vraag hoe groot haar aanhang is. Zij ziet zich in elke peiling in populariteit voorbijgestreefd door Máxima. Felicitaties en brieven die ze krijgt, komen van een oude, uitstervende generatie.

Elders in de hofhouding wordt de zwaarmoedigheid over het koningschap van Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta weggewuifd. Zij wijzen op de voordelen van het informelere koningschap. 'Wie nu bij de koningin komt, krijgt te horen dat ze alles al weet. Mensen klappen dicht omdat ze niets kunnen toevoegen. Willem-Alexander weet dat en laat een ander de ruimte om zijn zegje te doen.'

De rol van de media wordt alom als een bron van zorg gezien. D66-leider Thom de Graaf, PvdA-Kamerlid Peter Rehwinkel en hofadviseur Joop van den Berg zeggen dat zij zich goed kunnen voorstellen dat troonpretendenten voor de eer gaan bedanken, omdat de druk van de publieke schijnwerpers te groot wordt.

'Het risico van Diana-achtige proporties is ongelooflijk groot. Dat is voor de persoon verschrikkelijk en voor de monarchie ook niet goed. Het is niet alleen maar een gouden kooitje, het is bijna Big Brother-achtig: 24 uur per etmaal de camera's erop. Dat houdt niemand vol', zegt De Graaf, fractievoorzitter van de kleinste regeringspartij D66.

Van den Berg, die zowel geraadpleegd wordt door Beatrix als door Willem-Alexander en Máxima, taxeert: 'Een media-aandacht die ongezonde trekken krijgt en die op elke slak zout legt, zoals bij het recente televisie-interview, kan je ertoe brengen om te zeggen: zoek het uit, dit krijg ik niet meer voor elkaar.'

Bron: de Volkskrant

-------------------------------------------------------

Ach gut, het is om het schaamrood op te kaken te krijgen: Beatrix die vreest voor de macht van de koning. Vrouwe Eucalypta ziet langzaamaan haar familiestatus afbrokkelen.

Aan alle slechts komt een einde, zullen we maar zeggen.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_3022412
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 15:47 schreef Ringo het volgende:
Ach gut, het is om het schaamrood op te kaken te krijgen: Beatrix die vreest voor de macht van de koning. Vrouwe Eucalypta ziet langzaamaan haar familiestatus afbrokkelen.

Maar was dat niet de reden dat ze vermogen van 5 miljard gulden heeft opgebouwd? (om er later, als ze niks meer te vertellen heeft, rustig van te kunnen leven).
  zaterdag 2 februari 2002 @ 15:56:11 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_3022433
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 15:52 schreef Pjederdy het volgende:
Maar was dat niet de reden dat ze vermogen van 5 miljard gulden heeft opgebouwd? (om er later, als ze niks meer te vertellen heeft, rustig van te kunnen leven).
Streeft zij onsterfelijkheid na, dat zij denkt 5 miljard nodig te hebben voor een rustig oudedagsleventje?
pi_3022472
quote:

Ik vind dat ze gelijk heeft. Het hele monarchie gebeuren mag dan wel voor een groot gedeeltje operette en schijnbaar zinloze instandhouding van oude, dure tradities zijn; Beatrix zelf heeft zelf, ondanks haar spek- en bonentaak toch nog een aanzienlijke invloed op de politieke top. Ze is ervaren en wijs en is daardoor toch niet volledig overbodig. Die invloed achter de schermen wordt vanzelf minder als het koningshuis een imago als operettetent krijg, en ik weet niet of dat wel zo heel goed zou zijn.

Ben overigens benieuwd hoe WA 't gaat doen Mooie trouwerij vandaag, het mag dan wel klauwen vol met geld hebben gekost, maar 2/3 van Nederland heeft er van genoten! En niet in de laatst plaats het bruidspaar zelf natuurlijk

De resultaten van fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek in de psychologie worden vrijwel geheel aan het zicht onttrokken door de vloedgolf van quasi-wetenschappelijke drek, die door voodoo-psychologen over ons is uitgestort. -Hans Crombag-
pi_3022477
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 15:52 schreef Pjederdy het volgende:

[..]

Maar was dat niet de reden dat ze vermogen van 5 miljard gulden heeft opgebouwd?

Zo weinig maar? Ik dacht iets van 8 miljard. Euro's
pi_3022550
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 15:47 schreef Ringo het volgende:
De instroom van niet-adellijke leden in het koninklijk huis wordt betreurd door koningin Beatrix. Haar voornaamste bezwaar is dat de koninklijke familie door de entree van burgermeisjes een gewonere familie wordt en het aanzien van het huis afneemt. Beatrix heeft dit bezwaar niet alleen geuit tegenover haar zoon prins Constantijn, maar ook tegenover Willem-Alexander.
Die hondsteef van een Beatrix... bah. Dat vieze elitaire gedoe. Om van te kotsen.

Dan liever een opperettemonarchie. Het is toch compleet belachelijk dat Beatrix nog feitelijke macht heeft. En dan ook nog Hare Majesteit genoemd willen worden. Nou, mooi niet.

I wasn't supposed to BE here today!
pi_3022572
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 16:11 schreef zodiaque het volgende:

[..]

Die hondsteef van een Beatrix... bah. Dat vieze elitaire gedoe. Om van te kotsen.

Dan liever een opperettemonarchie. Het is toch compleet belachelijk dat Beatrix nog feitelijke macht heeft. En dan ook nog Hare Majesteit genoemd willen worden. Nou, mooi niet.

Helemaal mee eens! Weg met alles wat met adel te maken heeft!
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
  zaterdag 2 februari 2002 @ 16:27:02 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_3022674
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 16:11 schreef zodiaque het volgende:
Inderdaad. Het laatste, aftandse restje standenmaatschappij, door de 'wijze en ervaren' Beatrix gekoesterd en beschermd. Holadiejee, een zegen voor onze democratische burgerstaat, van alle markten thuis.

De eerste prins die thuiskomt met een dikbepikte negerslaaf uit de sloppenwijken van Rio, kus ik hoogstpersoonlijk de voeten.

quote:
Mijn idee. Als de feitelijke macht van het koningshuis wordt afgebroken en de koninklijke lieden in ruil voor die politieke aderlating het juk van de ministeriële verantwoordelijkheid mogen afwerpen, ben ik tevreden. Als het dan toch zo moet zijn, wil ik als nationaal symbool een leider die onomfloerst zijn/haar mening geeft zonder de spreekwoordelijke vinger in de pap. Iemand met een expliciete en weldoorvoede moraal maar zonder politieke status. De hypocriete achterkamertjes-sfeer die nu rondom de Oranjes heerst, komt mij de neus uit.
pi_3023187
De verwatering vind al plaats, steeds meer volks worden en steeds meer mensen tegen de politieke invloeden

Gisteren bij nieuws aan tafel werd ook voorgesteld dat Hoog bij zijn aantreden een termijn moet stellen en daarna moet opstappen. Hebben wij de tijd om de ellende af te schaffen en iets nieuws te bedenken.

Denk dat het beter voor hem, max en de rest van de familie in en niet in de laatste plaats ook niet slecht voor ons.

pi_3023312
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 15:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Streeft zij onsterfelijkheid na, dat zij denkt 5 miljard nodig te hebben voor een rustig oudedagsleventje?

Ze streeft onsterfelijkheid na ja.

Ze laat zich op de aller duurste manier invriezen en komt dan in 3040 weer terug om hetzelfde negatieve arrogante gedrag te vertonen

De oranjes zullen blijven pesten tot in de eeuwigheid der eeuwigheid.

zaterdag 2 februari 2002 @ 20:51:44 #11
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3025616
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 16:27 schreef Ringo het volgende:
De eerste prins die thuiskomt met een dikbepikte negerslaaf uit de sloppenwijken van Rio, kus ik hoogstpersoonlijk de voeten.
Ze komen ook erg vaak in dat soort wijken. En als dat al zo is dan is dat met een camera erbij en dat lijkt me niet de situatie waarin je snel je toekomstige echtgenote tegen zal komen.

Het koningshuis geeft ons tenminste enkele keren per jaar een reden om feest te vieren.

zaterdag 2 februari 2002 @ 21:00:16 #12
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_3025747
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 20:51 schreef MeneerTim het volgende:
Het koningshuis geeft ons tenminste enkele keren per jaar een reden om feest te vieren.
Als DAT jouw reden is om het koningshuis te vereren, zou ik toch zo snel mogelijk je motivaties heroverwegen. Ten slotte smeten de Romeinse despoten ook vaak genoeg met brood en spelen naar het volk om het koest te houden.
pi_3025915
quote:
Als DAT jouw reden is om het koningshuis te vereren, zou ik toch zo snel mogelijk je motivaties heroverwegen. Ten slotte smeten de Romeinse despoten ook vaak genoeg met brood en spelen naar het volk om het koest te houden.
En wat is er in jouw leven gebeurd wat je zo anti-monarchie heeft gemaakt? Moet zeggen dat je wel erg bot en zonder onderbouwing reageert op mensen die niet van mening zijn dat het koningshuis een overbodig aanhangsel van onze samenleving is.
Ik zeg niet dat je nu gelijk je mening moet veranderen, verre van dat, een stevige discussie is nooit weg! Maar laat anderen ook wat in hun waarde als dat niet teveel is gevraagd?
De resultaten van fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek in de psychologie worden vrijwel geheel aan het zicht onttrokken door de vloedgolf van quasi-wetenschappelijke drek, die door voodoo-psychologen over ons is uitgestort. -Hans Crombag-
pi_3025945
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 21:11 schreef Bla_bla het volgende:

[..]

En wat is er in jouw leven gebeurd wat je zo anti-monarchie heeft gemaakt? Moet zeggen dat je wel erg bot en zonder onderbouwing reageert op mensen die niet van mening zijn dat het koningshuis een overbodig aanhangsel van onze samenleving is.
Ik zeg niet dat je nu gelijk je mening moet veranderen, verre van dat, een stevige discussie is nooit weg! Maar laat anderen ook wat in hun waarde als dat niet teveel is gevraagd?

Ik adviseer je om zijn ondertitel eens goed te bekijken en daar je conclusie uit te trekken .
I wasn't supposed to BE here today!
  zaterdag 2 februari 2002 @ 21:21:41 #15
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3026039
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 21:00 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik ben helaas niet op de hoogte welke gruweldaden door het koningshuis gepleegd worden dus ik heb wat moeite me in deze vergelijking in te leven.

Om eerlijk te zijn is de voornaamste reden waarom ik het koningshuis liever niet zie verdwijnen is dat mijn oma erg veel plezier beleefde aan dit soort gebeurtenissen, en met haar waarschijnlijk veel meer mensen.

Verder zie ik niet echt nadelen. Veel macht hebben ze niet en het geld wat het koningshuis heeft lijkt me ook geen groot probleem. Als het werkelijk zo simpel was dat er 80% procent minder mensen onder de armoedegrens zouden leven als zij het geld besloot te verdelen zou ik zo omslaan, helaas ligt het iets ingewikkelder, denk ik.

zaterdag 2 februari 2002 @ 21:44:20 #16
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3026306
Nu moet ik wel even mijn mening nuanceren. Het is niet zo dat ik voor het koningshuis ben. Ik ben er alleen ook niet tegen.
pi_3038670
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 17:32 schreef yingyang het volgende:

[..]

Ze streeft onsterfelijkheid na ja.

Ze laat zich op de aller duurste manier invriezen en komt dan in 3040 weer terug om hetzelfde negatieve arrogante gedrag te vertonen

De oranjes zullen blijven pesten tot in de eeuwigheid der eeuwigheid.

Jezus man, ga jij je depressie zitten uitleven op een klont klei of zo.
pi_3038712
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 21:44 schreef MeneerTim het volgende:
Nu moet ik wel even mijn mening nuanceren. Het is niet zo dat ik voor het koningshuis ben. Ik ben er alleen ook niet tegen.
Idem, maar ik ben wel tegen de azijnzeikers die menen dat anti-monarchisme alleen kan worden bereikt met goedkope persoonlijke aanvallen op de persoon van de koningin en haar familie.
  zondag 3 februari 2002 @ 22:00:14 #19
10090 waspman
life is sweet
pi_3038846
Bea heeft zelf niks gezegd hoor.. al die info uit dat stukje komt van "een ingewijde", "een vertrouweling van de koningin" en van "elders in de hofhouding"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')