abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49022065
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:16 schreef Fetai het volgende:

[..]

Wat je nu zegt is totale onzin. Hoe kun je mij nou onfatsoenlijk noemen als ik iedereen in hun waarde liet door geen geluid te produceren in het bijzijn van andere mensen of op welke andere wijze dan ook de rust te verstoren. Wat jij doet is jouw standpunt opdringen en als de enige juiste zien.

Als ik er voor kies om er niet aan mee te doen, laat mij dan lekker. We wonen in een vrij land, waar iedereen de keuze heeft om er aan mee te doen of niet, als je het daar niet mee eens bent verhuis je maar naar een land waar dat niet het geval is.
Ik noem jou niet onfatsoenlijk, ik zeg alleen dat het een kwestie van fatsoen is. Uit je reactie blijkt dat je op 4 mei de twee minuten stilte wel respecteert, dat is een kwestie van fatsoen. Daar ging het topic in eerste instantie om.
Wat ik daarnaast probeer duidelijk te maken is dat 4 mei breder is dan alleen WO II, zelfs breder is dan alle oorlogen daarna. Het is naast het herdenken ook het besef van de wens "dit nooit meer". Het bijbrengen van het besef dat een oorlog niets oplost. Even eens per jaar twee minuten beseffen dat oorlogen niets oplossen. Vergelijk het desnoods met een stille toch na een gevalletje zinloos geweld (hoewel het middel stille toch m.i. te veel te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Don't follow me, I'm lost too
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:31:14 #102
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49022135
Sommige mensen verdienen het om een soldaat van Oranje marathon uit te zitten
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_49022141
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:19 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Gezien sommige reacties gok ik dat het met het fatsoen wel gebeurd is in dit land.
Ik blijf graag positief en geloof dat naarmate het gajes ouder wordt het vanzelf weer zal herstellen
pi_49022175
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:28 schreef Ringo het volgende:

[..]

En terecht.
dat vind ik een vrij onfatsoenlijke opmerking!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:33:40 #105
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49022214
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:32 schreef kantoorslaaf het volgende:

[..]

dat vind ik een vrij onfatsoenlijke opmerking!
Mission accomplished.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_49022237
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:29 schreef kantoorslaaf het volgende:
Het bijbrengen van het besef dat een oorlog niets oplost. Even eens per jaar twee minuten beseffen dat oorlogen niets oplossen. Vergelijk het desnoods met een stille toch na een gevalletje zinloos geweld
Zowel een oorlog als een voorval van 'zinloos geweld' *kan* wel degelijk iets oplossen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_49022264
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:59 schreef kantoorslaaf het volgende:
Ik geloof dat het hier niet om een mening gaat maar over een kwestie van fatsoen.
Misschien moet je het gewoon op een iets hoger abstractieniveau trekken om het te kunnen begrijpen.
Het gaat wel om een mening, de mening of een dergelijke herdenking zin heeft of niet. Wat mij betreft heeft hij geen zin, dus doe ik er niet aan mee.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_49022271
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:34 schreef 700MB het volgende:

[..]

Zowel een oorlog als een voorval van 'zinloos geweld' *kan* wel degelijk iets oplossen.
Ja, zoutzuur ook.
pi_49022460
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:35 schreef 700MB het volgende:

[..]

Het gaat wel om een mening, de mening of een dergelijke herdenking zin heeft of niet. Wat mij betreft heeft hij geen zin, dus doe ik er niet aan mee.
Maar hou jij op 4 mei om 20.00 uur wel rekening met het feit dat er mensen zijn voor wie de ceremonie wél zinvol is. Hou je rekening met het feit dat het een nationale herdenking is?
Of ga je juist om 20.00 uur lekker luid je muziek aanzetten, toeteren, schreeuwen?
Ga je op 4 mei om 20.00 uur je oma of je moeder bellen?
Dat bedoel ik met fatsoen.

Als je om 20.00 uur bijv. in een gezelschap bent dat wel even stil is, dan ben je stil. Al denk je aan heel andere zaken dan de overledenen die je kent (die herdenk ik nl. ook op 4 mei), je hebt het fatsoen om even stil te zijn.
pi_49022621
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:41 schreef kantoorslaaf het volgende:
Maar hou jij op 4 mei om 20.00 uur wel rekening met het feit dat er mensen zijn voor wie de ceremonie wél zinvol is. Hou je rekening met het feit dat het een nationale herdenking is?
Of ga je juist om 20.00 uur lekker luid je muziek aanzetten, toeteren, schreeuwen?
Ga je op 4 mei om 20.00 uur je oma of je moeder bellen?
Dat bedoel ik met fatsoen.

Als je om 20.00 uur bijv. in een gezelschap bent dat wel even stil is, dan ben je stil. Al denk je aan heel andere zaken dan de overledenen die je kent (die herdenk ik nl. ook op 4 mei), je hebt het fatsoen om even stil te zijn.
Dat ik er niets mee doe is precies dat. Als ik met iemand in gesprek ben zet ik dat gesprek voort. Als ik muziek aan het luisteren ben, dan blijft die muziek aanstaan. Ik ga niet expres precies om 8 uur heel hard een cd aanzetten, want dat zou hetzelfde zijn als er wel aandacht aan besteden.
Dat fatsoen van jou is net zo goed van toepassing op het mensen toelaten er niet aan te doen als ze dat niet willen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:53:29 #111
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49022920
*eens is*
kom op , ff een beetje respect voor al diegenen wiens leven is afgenomen voor onze vrijheid.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_49022933
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:45 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat ik er niets mee doe is precies dat. Als ik met iemand in gesprek ben zet ik dat gesprek voort. Als ik muziek aan het luisteren ben, dan blijft die muziek aanstaan. Ik ga niet expres precies om 8 uur heel hard een cd aanzetten, want dat zou hetzelfde zijn als er wel aandacht aan besteden.
Dat fatsoen van jou is net zo goed van toepassing op het mensen toelaten er niet aan te doen als ze dat niet willen.
Ik zal niemand _dwingen_ om die twee minuten stilte in acht te nemen. Maar ik plan ook geen afspraken op 4 mei om 20.00 uur (want dan sta ik bij een verzetsmonument waar een herdenkingsplechtigheid gehouden wordt).
Ik ben echter wel farizeeër genoeg om te proberen mensen bij te brengen dat het om meer dan alleen WO II gaat, en dat het dichter bij hun eigen werkelijkheid kan komen dan ze wellicht nu beseffen.
pi_49022988
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:53 schreef Asics het volgende:
*eens is*
kom op , ff een beetje respect voor al diegenen wiens leven is afgenomen voor onze vrijheid.
Voor hun eigen vrijheid.
pi_49023035
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:53 schreef kantoorslaaf het volgende:
Ik ben echter wel farizeeër genoeg om te proberen mensen bij te brengen dat het om meer dan alleen WO II gaat, en dat het dichter bij hun eigen werkelijkheid kan komen dan ze wellicht nu beseffen.
Dat maakt echter niet dat dat perse op die specifieke twee minuten moet. Dat kan op heel veel verschillende manieren en momenten.
pi_49023065
kutherdenkingen, echt weer zo'n zinloos bedacht gebeuren. Iedereen herdenkt iets anders, en andere dingen, 2 minuten stilte is echt weer zon lomp bedacht gebeuren (en ik moet zeggen, in 2 minuten kan je niet veel herdenken). Leuk allemaal dat veel mensen t wel doen, maar andersom zie ik geen reden om er nou ook stil voor moeten te zijn. Kan je trouwens niet nadenken zonder stilte? Ik kende het hele bestaan ook niet, totdat we net op t werk samen werden geroepen, en blijkbaar voor die onzin.

iig conclusie, als jij wil herdenken fijn voor jou, en als jij dat op 4 mei om 20.00 uur wil doen oke, maar ga niet huilen omdat iemand anders wel gewoon doorgaat met zn leven, en zn gesprek voorzet.
..
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:58:02 #116
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49023070
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:55 schreef 700MB het volgende:

[..]

Voor hun eigen vrijheid.
voor JOUW vrijheid, alleen heb jij blijkbaar niet de verstandelijke vermogens om dat te bevatten
Asics neemt de tijd.
pi_49023169
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:57 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat maakt echter niet dat dat perse op die specifieke twee minuten moet. Dat kan op heel veel verschillende manieren en momenten.
Yep, maar het merendeel van de mensheid gunt zich daar de tijd niet voor. Ik ben van mening dat het goed is om daar eens per jaar een paar minuten (en vervolgens meestal ook de rest van de avond <tv programma's, gesprekken naar aanleiding van, of zoals in dit geval discussies op een forum>) heel bewust mee bezig te zijn.
In een ideaal situatie is men op heel verschillende manieren en momenten ermee bezig, alleen loopt de mens in de praktijk meestal zo hard dat dit soort zaken in de verdrukking komen.
pi_49023187
Bovendien, die hele 2 minuten stilte, is om mensen aan te zetten, te herdenken. Iederen hier doet alsof het een verschrikking is dat er geluid is, wat eigenlijk geen reet boeit
..
pi_49023224
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:58 schreef Asics het volgende:
voor JOUW vrijheid
Even los van de discussie of vrijheid wel bestaat, is dat niet correct. De mensen van 'toen' hebben er voor gestreden om hun eigen onderdrukker te verjagen. Dat was op dat moment een probleem die hun eigen toekomst (mogelijk) verhinderde.
Het feit dat wij nu hier zijn in een situatie die min of meer volgt (de wereld is ook in de 60 jaar erna behoorlijk veranderd door een oorlog die de wereld veel meer geschapen heeft tot wat hij nu is: de koude oorlog), is niet meer dan toeval.
pi_49023244
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:57 schreef Frankvbr het volgende:
[......] Ik kende het hele bestaan ook niet, [....]
Wow, interessant! Van welke planeet kom jij?
pi_49023334
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:01 schreef kantoorslaaf het volgende:
alleen loopt de mens in de praktijk meestal zo hard dat dit soort zaken in de verdrukking komen.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Iedereen stelt zijn eigen prioriteiten. Het belang van die oorlog wordt ook behoorlijk overschat, uit historisch oogpunt valt dat allemaal wel mee. Als je het wel belangrijk wilt vinden is dat prima, maar dat maakt iemand die er geen tijd voor heeft of wil maken niet fout.
pi_49023336
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:01 schreef Frankvbr het volgende:
Bovendien, die hele 2 minuten stilte, is om mensen aan te zetten, te herdenken. Iederen hier doet alsof het een verschrikking is dat er geluid is, wat eigenlijk geen reet boeit
In vroeger jaren was stilte een teken van respect.Stilte betekende even niets zeggen, even bij jezelf zijn en bewust zijn van wat er gebeurd is en nooit meer mag gebeuren.
Tegenwoordig is er behalve stemgeluit zoveel herrie om ons heen dat men inderdaad de betekenis van stilte niet helemaal meer snapt.
pi_49023397
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:06 schreef 700MB het volgende:

[..]

Daar is ook helemaal niets mis mee. Iedereen stelt zijn eigen prioriteiten. Het belang van die oorlog wordt ook behoorlijk overschat, uit historisch oogpunt valt dat allemaal wel mee. Als je het wel belangrijk wilt vinden is dat prima, maar dat maakt iemand die er geen tijd voor heeft of wil maken niet fout.
Met het gevaar dat ik nu in herhaling val; het gaat niet alleen om WO II, het gaat om alle oorlogen en vredesmissies daarna en het gaat ook om het besef dat een oorlog niet het middel moet zijn om onderlinge conflicten op te lossen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:08:42 #124
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49023450
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:01 schreef kantoorslaaf het volgende:

[..]

Yep, maar het merendeel van de mensheid gunt zich daar de tijd niet voor. Ik ben van mening dat het goed is om daar eens per jaar een paar minuten (en vervolgens meestal ook de rest van de avond <tv programma's, gesprekken naar aanleiding van, of zoals in dit geval discussies op een forum>) heel bewust mee bezig te zijn.
In een ideaal situatie is men op heel verschillende manieren en momenten ermee bezig, alleen loopt de mens in de praktijk meestal zo hard dat dit soort zaken in de verdrukking komen.
Wat ben ik blij dat ik niet bij het merendeel van de mensheid hoor.

Ik kan niet tegen dat collectieve gelegenheidsfatsoen, krijg altijd zin om een dikke scheet te laten op zo'n moment.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:10:00 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49023508
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:07 schreef kantoorslaaf het volgende:

[..]

Met het gevaar dat ik nu in herhaling val; het gaat niet alleen om WO II, het gaat om alle oorlogen en vredesmissies daarna en het gaat ook om het besef dat een oorlog niet het middel moet zijn om onderlinge conflicten op te lossen.
BlablaBlablaBlablaBlablaBlabla we weten het wel. Oorlog is kut want je krijgt er honger van. En nou ga ik masturberen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:10:07 #126
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49023513
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:02 schreef 700MB het volgende:

[..]

Even los van de discussie of vrijheid wel bestaat, is dat niet correct. De mensen van 'toen' hebben er voor gestreden om hun eigen onderdrukker te verjagen. Dat was op dat moment een probleem die hun eigen toekomst (mogelijk) verhinderde.
Het feit dat wij nu hier zijn in een situatie die min of meer volgt (de wereld is ook in de 60 jaar erna behoorlijk veranderd door een oorlog die de wereld veel meer geschapen heeft tot wat hij nu is: de koude oorlog), is niet meer dan toeval.
Als de oorlog anders was afgelopen zou je nu wel anders piepen, als je als zou piepen, want waarschijnlijk leefde je in een land zonder vrijheid.

Maar ik ben blij voor je dat je zoveel vrijheid hebt dat je niet eens kunt bevatten wat het is. Had iedereen dat maar.
Asics neemt de tijd.
pi_49023540
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat ben ik blij dat ik niet bij het merendeel van de mensheid hoor.

Ik kan niet tegen dat collectieve gelegenheidsfatsoen, krijg altijd zin om een dikke scheet te laten op zo'n moment.
Wat mij betreft mag je gerust een dikke scheet laten. Zolang ie maar geen geluid maakt, flink stinkt en nat is zodat je met samengeknepen billen naar huis moet rennen om je te verschonen
pi_49023552
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:06 schreef kantoorslaaf het volgende:
bewust zijn van wat er gebeurd is en nooit meer mag gebeuren.
Dat blijf ik een vrij gevaarlijke uitspraak vinden. Aangezien je niet weet wat er gebeurd zou zijn als WO2 niet had plaatsgevonden kan jij ook niet inschatten of de wereld dan 'beter' of 'slechter' zou zijn geweest.

Het is bijvoorbeeld zeker niet ondenkbaar (en zelfs zeer waarschijnlijk) dat, gelet op de machtsontwikkelingen van die tijd, dat de koude oorlog alsnog was ontstaan en dan een stuk minder koud was geweest. Iets later in de tijd, en wat meer technologische ontwikkelingen later was de schade allicht veel groter geweest dan het nu in WO2 het geval is geweest.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:11:15 #129
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_49023555
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:57 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wanneer ben jij stil ter nagedachtenis van de doden?
Er is een dag ingesteld waarop je verzocht wordt om 2 minuten je klep te houden. Is het niet uit respect, dan uit fatsoen. Als je dat niet eens op kan brengen...
Vier jij morgen bevrijdingsdag? Of doe je dat ook op andere manieren en momenten? Of maak je dan wel dankbaar gebruik van de ingestelde traditie?
Werk jij met kerst? Of vier jij kerst in augustus omdat het best op andere manieren en momenten kan?

Komop zeg!! Waarom niet even de moeite nemen om even stil te staan bij wat er gebeurt bij oorlogen en bij de doden die er vallen.
pi_49023609
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:10 schreef Asics het volgende:

[..]

Als de oorlog anders was afgelopen zou je nu wel anders piepen, als je als zou piepen, want waarschijnlijk leefde je in een land zonder vrijheid.

Maar ik ben blij voor je dat je zoveel vrijheid hebt dat je niet eens kunt bevatten wat het is. Had iedereen dat maar.
Niet om het één of ander hoor, maar hoe weet jij nou hoe we het hier zouden hebben als de Duitsers de oorlog gewonnen hadden. Klinkt heel hard om te zeggen, maar de kans is groot dat we heel het gedonder met de Islamitische wereld niet gehad zouden hebben, omdat er helemaal geen joden meer geweest zouden zijn.
Ik support gevallen topclubs!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:14:19 #131
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49023675
We blijven toch een natie van gereformeerde domineeskinderen. Wat dat betreft had Hitler zijn werk wel wat beter mogen doen.
pi_49023709
quote:
[..]

Aanvulling op jouw reactie;
Als WO II anders was afgelopen dan was er wellicht nooit een koude oorlog geweest.
pi_49023756
quote:
Denken dat je nu in vrijheid leeft is een illusie. Vrijheid bestaat niet. De mate van beschikbare ervaren vrijheid zegt verder ook niets over kwaliteit van leven, zeker niet vanaf het moment dat een de zogenaamde vrijheidsonderdrukkende situatie al bestaat op het moment dat je word geboren, aangezien je dan niet bekend met ben een andere situatie.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:16:32 #134
65997 Oldbie
pi_49023764
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef Fetai het volgende:

[..]

Niet om het één of ander hoor, maar hoe weet jij nou hoe we het hier zouden hebben als de Duitsers de oorlog gewonnen hadden. Klinkt heel hard om te zeggen, maar de kans is groot dat we heel het gedonder met de Islamitische wereld niet gehad zouden hebben, omdat er helemaal geen joden meer geweest zouden zijn.
Islamieten <-> Joden ...... dit ontgaat mij even
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:17:13 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49023785
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:15 schreef kantoorslaaf het volgende:

[..]

Aanvulling op jouw reactie;
Als WO II anders was afgelopen dan was er wellicht nooit een koude oorlog geweest.
Het is dus de schuld van Amerika. Stelletje bemoeizuchtige proleten.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:17:56 #136
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49023812
quote:

[..]

Deze reactie geeft aan dat de historie zich weer zal herhalen. Het kan lang of kort duren maar uiteindelijk vliegen groepen mensen elkaar weer in de haren en moorden ze elkaar weer uit. Mensen leren het nooit.
Asics neemt de tijd.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:18:09 #137
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49023819
knip
Asics neemt de tijd.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:19:10 #138
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49023860
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:17 schreef Asics het volgende:

[..]

Dize reactie geeft aan dat de historie zich weer zal herhalen. Het kan lang of kort duren maar uiteindelijk vliegen groepen mensen elkaar weer in de haren en moorden ze elkaar weer uit. Mensen leren het nooit.
Ach, het houdt de mensheid bezig.
pi_49023870
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:16 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Islamieten <-> Joden ...... dit ontgaat mij even
Om je een enorme les aan geschiedenis te besparen zal ik het kort houden. De arabische wereld is nogal nijdig om het feit dat de staat Israël ontstaan is (zonder Joden was deze staat niet ontstaan) en zij niet hun eigen staat gekregen hebben. Uit reactie daarop hebben zij een vliegtuig in de twin towers laten vliegen. De Amerikanen hebben weer als reactie daarop dat zij Afghanistan + Irak binnenvallen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:19:32 #140
65997 Oldbie
pi_49023877
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:16 schreef 700MB het volgende:

[..]

Denken dat je nu in vrijheid leeft is een illusie. Vrijheid bestaat niet. De mate van beschikbare ervaren vrijheid zegt verder ook niets over kwaliteit van leven, zeker niet vanaf het moment dat een de zogenaamde vrijheidsonderdrukkende situatie al bestaat op het moment dat je word geboren, aangezien je dan niet bekend met ben een andere situatie.
Ho, wacht, ik ben geboren en opgegroeid in zuidafrika in de tijd van apartheid. Hoewel ik blank ben wist ik wel dat de zwarten het niet best hadden. Ik wist erg goed dat het beleid in ZA fout was terwijl ik niets anders gewend was.

Ieder gezond denkend mens weet dat het beter kan als je in een foute situatie zit. Ook al wordt je erin geboren.
pi_49023930
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:11 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat blijf ik een vrij gevaarlijke uitspraak vinden. Aangezien je niet weet wat er gebeurd zou zijn als WO2 niet had plaatsgevonden kan jij ook niet inschatten of de wereld dan 'beter' of 'slechter' zou zijn geweest.

Het is bijvoorbeeld zeker niet ondenkbaar (en zelfs zeer waarschijnlijk) dat, gelet op de machtsontwikkelingen van die tijd, dat de koude oorlog alsnog was ontstaan en dan een stuk minder koud was geweest. Iets later in de tijd, en wat meer technologische ontwikkelingen later was de schade allicht veel groter geweest dan het nu in WO2 het geval is geweest.
Genocide, de verering van Hitler etc. etc.
Hitler was een gek die wereldheerser wilde worden en een groot en zuiver Arisch ras wilde kweken. Ontdaan van alle smetten zoals a-typische raskenmerken, geestelijke- en lichamelijke handicaps, homofilie etc. etc. Op de een of andere manier vind ik dat heel iets ander dan een communistisch land dat bang is voor het kapitalisme en vice versa, vreemd he
pi_49023961
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:17 schreef Asics het volgende:

[..]

Deze reactie geeft aan dat de historie zich weer zal herhalen. Het kan lang of kort duren maar uiteindelijk vliegen groepen mensen elkaar weer in de haren en moorden ze elkaar weer uit. Mensen leren het nooit.
Klopt, dat ben ik volledig met je eens. Het is spijtig maar waar. Persoonlijk denk ik ook dat het niet langer dan 50 jaar zal duren voordat er weer een enorme oorlog gaat ontpoppen in Europa. Met als hoofdrolspelers: De VS + Westerse Europeanen en De Arabische wereld + allochtonen.
Al hoop ik vanzelfsprekend dat ik ongelijk heb.
pi_49023984
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:11 schreef Oldbie het volgende:
Wanneer ben jij stil ter nagedachtenis van de doden?
Niet. Ik heb de behoefte niet. Sowieso vind ik 'stil zijn' een onnozele methode.
quote:
Er is een dag ingesteld waarop je verzocht wordt om 2 minuten je klep te houden. Is het niet uit respect, dan uit fatsoen. Als je dat niet eens op kan brengen...
Dat is veel te enkelzijdig 'fatsoen'. Als jij dat van mij verwacht moet je eerst zelf het fatsoen kunnen opbrengen om te tolereren dat er mensen zijn die dat massale gedoe zinloos vinden.
quote:
Vier jij morgen bevrijdingsdag? Of doe je dat ook op andere manieren en momenten? Of maak je dan wel dankbaar gebruik van de ingestelde traditie?
Er spelen hier in de buurt geen noemenswaardige band, dus dat laat ik waarschijnlijk aan mij voorbijgaan.
quote:
Werk jij met kerst? Of vier jij kerst in augustus omdat het best op andere manieren en momenten kan?
Ik werk inderdaad met kerst. Ik doe helemaal niet aan kerst, negeer het net zo volledig als ik ook die 2 minuten doe. Als ik wel aan kerst zou doen, dan zou ik het hele jaar door een kerstboom in huis hebben staan.
quote:
Komop zeg!! Waarom niet even de moeite nemen om even stil te staan bij wat er gebeurt bij oorlogen en bij de doden die er vallen.
Omdat ik niet die behoefte heb, dat niet mijn manier is, en ik het zelfs een verkeerde manier vind.
pi_49024035
quote:

[..]

De moffen hadden een technologische voorsprong in raketvoortstuwing en de ontwikkeling van een atoombom.

Daarnaast is radicale Islam pas in de jaren 50 tot ontwikkeling gekomen, niet als een soort van recalcitrantie tov de staat Israel maar juist als anti-beweging tov de verderfelijke invloeden van het Westen op het islamitische geloof.

Maar goed, de nazi's zouden allang en breed een atoombom op hun kop hebben gegooid...en op Rusland....en op de VS.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:24:32 #145
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49024048
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:21 schreef Fetai het volgende:

[..]

Klopt, dat ben ik volledig met je eens. Het is spijtig maar waar. Persoonlijk denk ik ook dat het niet langer dan 50 jaar zal duren voordat er weer een enorme oorlog gaat ontpoppen in Europa. Met als hoofdrolspelers: De VS + Westerse Europeanen en De Arabische wereld + allochtonen.
Al hoop ik vanzelfsprekend dat ik ongelijk heb.
Als er maar genoeg popcorn voorhanden is.

En gelukkig hebben we nu internet om alles op de voet te volgen.

Wat moet dat toentertijd een ellende zijn geweest met alleen maar radio.
pi_49024131
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:21 schreef kantoorslaaf het volgende:
Genocide, de verering van Hitler etc. etc.
Hitler was een gek die wereldheerser wilde worden en een groot en zuiver Arisch ras wilde kweken. Ontdaan van alle smetten zoals a-typische raskenmerken, geestelijke- en lichamelijke handicaps, homofilie etc. etc. Op de een of andere manier vind ik dat heel iets ander dan een communistisch land dat bang is voor het kapitalisme en vice versa, vreemd he
Je moet ook niet het vergelijk trekken met de koude oorlog zoals die er in de huidige situatie geweest is maar met de koude oorlog zoals die er geweest had kunnen zijn. Op het hoogtepunt van de wapenwedloop had er ook *wel* iets kunnen gebeuren. De schade was (atoombommen op heel Europa, bijvoorbeeld) in dat geval vele malen erger geweest dan het nu uiteindelijk is geworden. Het kan heel goed zijn dat WO2 die schade juist heeft beperkt.
pi_49024238
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:27 schreef 700MB het volgende:

[..]

Je moet ook niet het vergelijk trekken met de koude oorlog zoals die er in de huidige situatie geweest is maar met de koude oorlog zoals die er geweest had kunnen zijn. Op het hoogtepunt van de wapenwedloop had er ook *wel* iets kunnen gebeuren. De schade was (atoombommen op heel Europa, bijvoorbeeld) in dat geval vele malen erger geweest dan het nu uiteindelijk is geworden. Het kan heel goed zijn dat WO2 die schade juist heeft beperkt.
Dat is ook waar, het hangt gewoon af van de beslissingen die de hoge pieven op dat moment beslissen. Het is allemaal heel betrekkelijk, maar dat maakt het wel interessant .
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:32:39 #148
65997 Oldbie
pi_49024345
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:22 schreef 700MB het volgende:

[..]

Niet. Ik heb de behoefte niet. Sowieso vind ik 'stil zijn' een onnozele methode.
[..]

Dat is veel te enkelzijdig 'fatsoen'. Als jij dat van mij verwacht moet je eerst zelf het fatsoen kunnen opbrengen om te tolereren dat er mensen zijn die dat massale gedoe zinloos vinden.
[..]

Er spelen hier in de buurt geen noemenswaardige band, dus dat laat ik waarschijnlijk aan mij voorbijgaan.
[..]

Ik werk inderdaad met kerst. Ik doe helemaal niet aan kerst, negeer het net zo volledig als ik ook die 2 minuten doe. Als ik wel aan kerst zou doen, dan zou ik het hele jaar door een kerstboom in huis hebben staan.
[..]

Omdat ik niet die behoefte heb, dat niet mijn manier is, en ik het zelfs een verkeerde manier vind.
Wat is, volgens jou, wel een goede manier om de doden te herdenken? Als nederlands volk? Jij wilt het blijkbaar niet met anderen doen? Vind je dat niet egoïstisch? Moet je alles alleen doen? Waarom niet iets met andere mensen, ja zelfs met al je landgenoten, herdenken/vieren?
Gat het alleen maar om een goede band? Gaat het alleen maar om jou behoefte? Waarom niet eens een keer (ook al is het maar twee minuten) je behoefte aan de kant schuiven en lekker meedoen met anderen?

Ik heb het diepste respect voor alle mensen die zijn gestorven tijdens WOII. Ik treur om de mensen die zijn afgeslacht in de concentratiekampen. Zinloos!!!

Even een klein voorbeeldje: het je Band of Brothers gezien? Ook al is het maar een tv serie, het is toch een weergave van de werkelijkheid en zeker geen fictie. Als je het hebt gezien denk dan aan vooral aan aflevering 9......ze vinden een concentratiekamp met uitgemergelde joden en sigeuners. Als dat je koud laat dan ben ik eigenlijk wel uitgepraat. Dan heb je maar weinig hart.
pi_49024398
quote:

[..]

Weet je, een wapenwedloop zorgt er in de meeste gevallen _juist_ voor dat de wapens niet gebruikt worden. Vooral in de latere jaren met geavanceerde technologie etc. etc. Je kunt wel een nucleair wapen afschieten op de tegenstander maar je weet nooit of die tegenstander niet toevallig een net iets geavanceerder, sneller, etc. etc. wapen heeft. Push the red button betekent eigenlijk tekenen voor je eigen ondergang. In een nucleaire oorlog zijn er geen winnaars, enkel verliezers. Dat weten de grootmachten maar al te goed.
pi_49024461
quote:

[..]

Het Warschau-pact en de NATO waren juist een direct gevolg uit WO II dus ik denk dat eerst wel iets anders heftigs had moeten gebeuren voordat er uberhaupt sprake zou zijn van bommen op heel Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')