abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49176297
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:04 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Dit argument tackle ik in deze post
In die post schrijf je:
quote:
Als ik mij al een betere moraal kan voorstellen dan die jullie blijkbaar god toedichten, wat zegt dat over jullie moraal?
Betere moraal? Wat is dat? Volgens je eigen moraal is jouw moraal beter dan een andere moraal. Klinkt vrij logisch maar heeft dan helemaal geen betekenis meer.

Een gelovige zal de moraal van zijn God altijd als de meest wenselijke moraal beschouwen. Dit omdat zijn God de moraal van zijn schepselen heeft geschapen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:37:14 #202
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49177239
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 10:52 schreef mariox het volgende:

[..]

Dit heeft niks te maken met een kwaadaardige God. Uit lijden komen er hele mooie dingen voort. Net als bij een bevalling. De vrouw die lijdt aan pijn maar uiteindelijk komt er een mooi kind tevoorschijn. Het lijden onder andere zorgt ervoor dat de ouders beseffen hoeveel effort er nodig is om zo een kind uiteindelijk te baren. Dit zal tot meer liefde en barmhartigheid leiden jegens het kind. Dit lijden zorgt voor de nodige pijn voor enkele uren. Elke moeder zal bevestigen dat dit wel de moeite waard was.
Dingen die slecht lijken zijn uitendelijk niet slecht. Het geeft op micro schaal geen positieve gevoelens. Maar dit is altijd van tijdelijke aard. De beloning hier tegen is uiterst groot. Met beloning bedoel ik zowel de beloning van God in het hiernamaals als de beloning die je krijgt in de vorm van levenservaring. Mensen die veel lijden zijn meestal mensen die een enorme karakter ontwikkelen. De mooiste poetische verzamlingen, de mooiste lovesongs en de mooiste films zijn geschreven na een flinke dosis lijden en pijn.
Lijden heeft echt absoluut niks te maken met een slechte God.
Een almachtige God hoeft ons niet te laten lijden om ons iets te leren of om ons te belonen. Lijden heeft dus wel degelijk iets te maken met een kwaadaardige God. Tenzij God niet bestaat niet natuurlijk, vind je dat ook niet het meest logisch? Gezien niets er op wijst dat God bestaat, en eigenlijk alles wijst op het tegendeel?

Het kan trouwens best zijn dat Hij de big bang in werking heeft gezet. Maar de enige reden om dat aan te nemen is omdat je niet kan accepteren dat je geloof een sprookje is.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:41:00 #203
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49177396
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:12 schreef Dwerfion het volgende:
Een gelovige zal de moraal van zijn God altijd als de meest wenselijke moraal beschouwen. Dit omdat zijn God de moraal van zijn schepselen heeft geschapen.
Maar, je dochter als slavin verkopen is niet helemaal van deze tijd meer, of zoals Elia deed, de profeten van Baäl laten slachten bij de beek Kison; Jezus die een vijgenboom vervloekt omdat deze geen vruchten draagt (het was niet het juiste seizoen). Het zijn allemaal geen toonbeelden van een fijnbesnaarde moraal.

Desalniettemin stel jij onomwonden dat die moraal de meest wenselijke is? Dat is mij wat al te gortig. Het is me vaak onduidelijk waarom God in zijn almacht bijvoorbeeld liever de geest van Farao verhardt zodat hij tegen hem in moet gaan, niet anders kan, om zijn grootsheid te tonen, dan dat hij hem in zijn almacht bekeerd, of op z'n minst niet alle eerst-geborenen hoeft te doden. Vaak spreekt er een malicieus genoegen uit alles wat God aanricht.

Dan kan er volgens mij best gesteld worden dat een moraal die minder bloedvergieten en onschuldige doden opleeft een betere moraal is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 9 mei 2007 @ 13:20:24 #204
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49181525
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:12 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

In die post schrijf je:
[..]

Betere moraal? Wat is dat? Volgens je eigen moraal is jouw moraal beter dan een andere moraal. Klinkt vrij logisch maar heeft dan helemaal geen betekenis meer.

In mijn ogen is 'niet lijden' beter dan 'lijden'. Ik toon slechts aan dat god blijkbaar 'lijden' heeft verkozen boven niet 'lijden'. Eenvoudiger kan ik het niet stellen.

Als jij dit als wenselijke moraal beschouwd omdat dit de goddelijke is dan zet ik daar vraagtekens bij ja. En inderdaad, dat is een waardeoordel van mijn kant.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49181698
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:20 schreef wijsneus het volgende:

[..]

In mijn ogen is 'niet lijden' beter dan 'lijden'.
In mijn ogen kunnen er allerlei situaties zijn waar lijden beter kan zijn dan niet-lijden.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 9 mei 2007 @ 13:24:57 #206
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49181751
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

In mijn ogen kunnen er allerlei situaties zijn waar lijden beter kan zijn dan niet-lijden.
Maar dat gaat nog voorbij aan de vraag: Zijn er volgens jou situaties waarin er nu onnodig wordt geleden?Waarin niet-lijden beter zou zijn dan lijden?

Indien ja, waarom is dat lijden er dan tóch?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_49181881
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:33 schreef locutus51 het volgende:

[..]

[..]

We weten niet dat alles beperkt is, we weten alleen dat het omhulsel van ons leven, te weten ons lichaam een beperkte houdbaarheid heeft, dit zegt niets over onze geest. Daarnaast moet je kijken naar de definitie van materie (Materie of stof is de bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd.) we weten niet of alle materie eindig is, zolang leven we nog niet en zullen we nooit leven.

Daarnaast kunt je stellen dan materie gelijk is aan energie, dan wordt het verhaal nog lastiger.

Hoe weten we dat iets niet van zichzelf kan ontstaan? Misschien reikt onze kennis op dit moment nog niet zover.

De conclusie dat er dus een schepper is, is nog steeds niet onderbouwt, terminste niet door jou redenering.
We moeten kijken naar wat we kunnen waarnemen ipv wat we niet kunnen waarnemen. Want anders speculeren we over dingen die we niet eens hebben waargenomen en dus ook niet weten hoe of wat.
Wat ik bedoel is dat de mens om zich heen moet kijken. En alle materie die we zien hebben dezelfde eigenschappen. En uit deze eigenschappen kunnen we uitmaken dat we geschapen moeten zijn, zoals ik al bij mijn vorige post duidelijk heb gemaakt.
Een voorbeeld: Je loopt op het strand en opeens zie je voor de een voetafdruk. Je neemt het dus waar. En uit deze voetafdruk weet je dat iemand daar heeft gelopen. Ook al heb je de persoon niet gezien, je weet wel dat het een voetafdruk is van iemand.
En met de schepping is het net zo. Simpel zat.
  woensdag 9 mei 2007 @ 13:33:18 #208
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49182123
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:27 schreef Stark het volgende:

[..]

We moeten kijken naar wat we kunnen waarnemen ipv wat we niet kunnen waarnemen. Want anders speculeren we over dingen die we niet eens hebben waargenomen en dus ook niet weten hoe of wat.
Wat ik bedoel is dat de mens om zich heen moet kijken. En alle materie die we zien hebben dezelfde eigenschappen. En uit deze eigenschappen kunnen we uitmaken dat we geschapen moeten zijn, zoals ik al bij mijn vorige post duidelijk heb gemaakt.
Een voorbeeld: Je loopt op het strand en opeens zie je voor de een voetafdruk. Je neemt de dus waar. En uit deze voetafdruk weet je dat iemand daar heeft gelopen. Ook al heb je de persoon niet gezien, je weet wel dat het een voetafdruk is van iemand.
En met de schepping is het net zo.
De menselijke waarneming is zo beperkt, we hebben niet voor niets apparaten uitgevonden waarmee we meer kunnen waarnemen.

Alle materie die we zien hebben dezelfde eigenschappen? dacht ik niet... het ligt eraan hoe beperkt je keuze van eigenschappen is.

Jou voorbeeld met een voetafdruk raakt kant nog wal in deze discussie, je ziet een voetdruk meer niet, je weet niet wie het gemaakt heeft, niet wanneer en niet met welke reden. etc etc.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_49182186
quote:

[..]

ja, en dus hebben we het over God ?

je spreekt jezelf constant tegen
  woensdag 9 mei 2007 @ 13:38:35 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49182337
quote:

We moeten kijken naar wat we kunnen waarnemen ipv wat we niet kunnen waarnemen.
Dan kunnen we het voorlopig niet over Allah hebben.
quote:
Want anders speculeren we over dingen die we niet eens hebben waargenomen en dus ook niet weten hoe of wat.
God bijvoorbeeld. Best een wetenschappelijke aanpak die je nu bedenkt.
quote:
Dat stukje volg ik nog steeds niet. We nemen materie waar. Nemen waar dat deze uit kleine deeltjes bestaat, atomen, elektronen, protonen, quarks, ga zo maar door. We nemen waar daar energie en massa in elkaar omgezet kunnen worden, nemen indirect hiervan sporen waren in deeltjesversnellers. Maar we hebben nog nooit gezien dat massa 'verging'. Dat het echt eindig was.
quote:
Een voorbeeld: Je loopt op het strand en opeens zie je voor de een voetafdruk. Je neemt het dus waar. En uit deze voetafdruk weet je dat iemand daar heeft gelopen. Ook al heb je de persoon niet gezien, je weet wel dat het een voetafdruk is van iemand. En met de schepping is het net zo. Simpel zat.
Nog zo'n stap die ik niet volg. Er is veel wat erop wijst dat de schepping het gevolg is van natuurwetten, van massa die langzaam samengeklonterd is, van fuserende atoomkernen, van een klomp steen die door een ster in een goede baan wordt gehouden, door chemische processen die zichzelf replicerende moleculen opleverden, moleculen die complexer werden, etc.

Daar zijn aanwijzingen voor. Niet voor een dikke pootafdruk van God op de achterkant van de maan of zo. Hoe jij telkens op een schepper uitkomt is me een raadsel. Een oerknal is verdedigbaar, maar om een oerknal nu een schepper te noemen?
pi_49183228
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:33 schreef locutus51 het volgende:

[..]

De menselijke waarneming is zo beperkt, we hebben niet voor niets apparaten uitgevonden waarmee we meer kunnen waarnemen.

Alle materie die we zien hebben dezelfde eigenschappen? dacht ik niet... het ligt eraan hoe beperkt je keuze van eigenschappen is.

Jou voorbeeld met een voetafdruk raakt kant nog wal in deze discussie, je ziet een voetdruk meer niet, je weet niet wie het gemaakt heeft, niet wanneer en niet met welke reden. etc etc.
Je begrijpt mijn punt niet.
Inderdaad weten we niet of het een man/vrouw is of welke reden of leeftijd. Ik zeg ook niet dat we in de eerste instantie dat ook weten. Wat ik zeg is dat er een voetafdruk is en daaruit maken we uit dat er iemand is die zijn voet daar heeft gezet.
Hieruit kunnen we concluderen dat er wel een schepper is, maar hoe, waarom, etc. zijn allemaal vragen die we nóg niet kunnen beantwoorden.
Net zo moeten we kijken wat we wel kunnen waarnemen ipv speculeren over dingen die we niet eens waarnemen.
En we nemen waar dat alle materie op de één of de andere manier beperkt is (jij bent beperkt want jij kan tot een bepaalde hoogte springen, zien, je hebt rust nodig, je bent 1,80 m lang, de zon is beperkt want er is een beperkte energie, een steen uit mijn achtertuin is beperkt want heeft een bepaalde omvang, etc). En alle materie is afhankelijk van iets anders (jij bent afhankelijk van zuurstof, etc.) Er is niets dat totaal onafhankelijk is van iets anders en dat het onbeperkt is in alle opzichten.

Tijd en volume
De mens zelf bijvoorbeeld is beperkt in volume, want hij groeit tot een bepaalde hoogte en breedte. En de mens is beperkt in tijd, omdat ieder mens met zijn geboorte een begin kent en met zijn sterven een einde. Al dat waargenomen kan worden is op dezelfde wijze beperkt in tijd en volume. Zelfs de energie, omdat geen enkele uiting hiervan oneindig voortduurt. Ieder geluid moet voortgebracht worden door iets anders en kent dus een begin, en verzwakt naarmate het uitdijt langzaam maar zeker tot het stopt, en kent dus een eind. Zelfs het universum kent een begin en een eind in tijd en volume, want het universum - het geheel van al de dingen die waargenomen kunnen worden - bestaat enkel en alleen uit zaken die een begin en eind hebben in tijd en volume, en kan zelf dus niet anders dan een begin en een einde hebben in tijd en volume.
Afhankelijkheid
De mens is bijvoorbeeld afhankelijk van zijn organische behoeften. Als men niet eet en drinkt of slaapt dan gaat men dood. De planten zijn bijvoorbeeld ook weer afhankelijk van water. Alles wat we zien is afhankelijk van elkaar. Zelfs de niet-levende zaken zijn afhankelijk van andere zaken in hun bestaan, want bij andere omstandigheden zouden zij niet bestaan. Water bijvoorbeeld zou bij een andere temperatuur ijs zijn, of gas.
Onmacht
Ten slotte zijn op alle zaken dingen van invloed die buiten hun eigen invloedssfeer liggen. Te denken valt aan de wetten van de natuur, de "what goes up must come down" of "water kookt bij 100 graden Celsius en één Bar druk". Het is bijvoorbeeld niet de keuze van het water om bij 100 graden te koken en het is ook niet de keuze van de pen die je omhoog gooit dat het dan weer naar beneden valt. Dit zijn simpel wetten in de natuur.
Als je naar deze feiten kijkt en dan denkt aan hoe een bepaalde materie ontstaan is dan zijn er drie mogelijkheden:

1. De materie heeft altijd bestaan.
2. De materie heeft zichzelf geschapen.
3. De materie is door iets anders geschapen.

Als je goed erover nadenkt, is er maar één antwoord mogelijk.
Stelling 1 kan niet juist zijn, omdat we zelf zien dat alles wat we waarnemen een begin en einde heeft, dus de materie heeft niet altijd bestaan.
Stelling 2 kan ook niet juist zijn, omdat we hebben gezien dat alles wat wij waarnemen afhankelijk is van iets anders. Het kan niet, omdat als iets niets bestaat het überhaupt niets kan en dus niet zichzelf kan scheppen.
pi_49183433
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:38 schreef Iblis het volgende:

Nog zo'n stap die ik niet volg. Er is veel wat erop wijst dat de schepping het gevolg is van natuurwetten, van massa die langzaam samengeklonterd is, van fuserende atoomkernen, van een klomp steen die door een ster in een goede baan wordt gehouden, door chemische processen die zichzelf replicerende moleculen opleverden, moleculen die complexer werden, etc.

Daar zijn aanwijzingen voor. Niet voor een dikke pootafdruk van God op de achterkant van de maan of zo. Hoe jij telkens op een schepper uitkomt is me een raadsel. Een oerknal is verdedigbaar, maar om een oerknal nu een schepper te noemen?
Het grappige is dat God gekozen heeft voor zo een schepping in het heelal. Wetenschappelijk gezien doe je niks anders dan de wetmatigheden van God in kaart brengen. Als God zijn handen had teruggetrokken in het heelal zou alles verdwijnen. Het feit is dat God de eigenschap geeft aan elk deeltje wat er bestaat. Noem het de krachten die zich bevinden in deeltjes (zoals quarks) of de 4 oerkrachten die zich bevinden in in de oersoep genaamd de bing bang. Met al deze eigenschappen manifesteert God zich, hij laat al zijn kunstwerken zien door iets heel simpels aan de materie als eigenschap te geven en enorme complexe kunstwerken te tonen aan al zijn schepsels. Dit op micro nivo tot op macro nivo. Sommige kunstwerken worden gezien door mensen anderen weer door engelen etc. Zo laat hij zijn almachtigheid zien. Hij had dit ook kunnen doen op de manier zoals door gedaan word door in toverstokje in tekenfilms. Maar deze manier maifesteert zich in alle dimensies veel uitgebreider.
---o---
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:13:51 #213
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49183839
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je lult recht wat krom is: ik quote mezelf maar weer dan:
quote:
Het diepe lijden van miljoenen mensen door de geschiedenis is op geen enkele manier te relativeren. Als je die kant opgaat kun je net zo goed de holocaust gaan goedpraten.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:16:03 #214
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49183923
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:59 schreef Stark het volgende:

Je begrijpt mijn punt niet.
Inderdaad weten we niet of het een man/vrouw is of welke reden of leeftijd. Ik zeg ook niet dat we in de eerste instantie dat ook weten. Wat ik zeg is dat er een voetafdruk is en daaruit maken we uit dat er iemand is die zijn voet daar heeft gezet.
Hieruit kunnen we concluderen dat er wel een schepper is, maar hoe, waarom, etc. zijn allemaal vragen die we nóg niet kunnen beantwoorden.
Net zo moeten we kijken wat we wel kunnen waarnemen ipv speculeren over dingen die we niet eens waarnemen.
En we nemen waar dat alle materie op de één of de andere manier beperkt is (jij bent beperkt want jij kan tot een bepaalde hoogte springen, zien, je hebt rust nodig, je bent 1,80 m lang, de zon is beperkt want er is een beperkte energie, een steen uit mijn achtertuin is beperkt want heeft een bepaalde omvang, etc). En alle materie is afhankelijk van iets anders (jij bent afhankelijk van zuurstof, etc.) Er is niets dat totaal onafhankelijk is van iets anders en dat het onbeperkt is in alle opzichten.
Een steen heeft een bepaalde omvang, maar dat is geen beperking maar een eigenschap. Niet alle materie is afhankeljk van iets anders... zuurstof is nergens van afhankelijk het is of het is niet. Het kan gemaakt worden, maar is niet afhankelijk van iets.
quote:
Tijd en volume
De mens zelf bijvoorbeeld is beperkt in volume, want hij groeit tot een bepaalde hoogte en breedte. En de mens is beperkt in tijd, omdat ieder mens met zijn geboorte een begin kent en met zijn sterven een einde. Al dat waargenomen kan worden is op dezelfde wijze beperkt in tijd en volume. Zelfs de energie, omdat geen enkele uiting hiervan oneindig voortduurt. Ieder geluid moet voortgebracht worden door iets anders en kent dus een begin, en verzwakt naarmate het uitdijt langzaam maar zeker tot het stopt, en kent dus een eind. Zelfs het universum kent een begin en een eind in tijd en volume, want het universum - het geheel van al de dingen die waargenomen kunnen worden - bestaat enkel en alleen uit zaken die een begin en eind hebben in tijd en volume, en kan zelf dus niet anders dan een begin en een einde hebben in tijd en volume.
Dat de mens beperkt is in tijd is een aanname, maar wat versta je onder mens. Als we kijken naar het vervoersmiddel van de mens dan spreek je over het lichaam en deze heeft idd beperkingen, spreken we over het innerljike, oftwel de geest, hiervan weten we niet of deze beperkt is.
Geluid is op een gegeven moment niet meer hoorbaar of meetbaar maar is het er daarom niet? Wij als mens hebben nog niet de kennis om aan te nemen dat het universum beperkt is aan volume, wij veronderstellen dat bepaalde zaken eindig zijn, maar elk "einde" kan ook een overgang zijn naar iets anders.
quote:
Afhankelijkheid
De mens is bijvoorbeeld afhankelijk van zijn organische behoeften. Als men niet eet en drinkt of slaapt dan gaat men dood. De planten zijn bijvoorbeeld ook weer afhankelijk van water. Alles wat we zien is afhankelijk van elkaar. Zelfs de niet-levende zaken zijn afhankelijk van andere zaken in hun bestaan, want bij andere omstandigheden zouden zij niet bestaan. Water bijvoorbeeld zou bij een andere temperatuur ijs zijn, of gas.
Afhankelijkheid heeft niets met beperkt te maken. Of water nu vloeibaar is of ijs of gas, ik zie hier geen beperking in.
quote:
Onmacht
Ten slotte zijn op alle zaken dingen van invloed die buiten hun eigen invloedssfeer liggen. Te denken valt aan de wetten van de natuur, de "what goes up must come down" of "water kookt bij 100 graden Celsius en één Bar druk". Het is bijvoorbeeld niet de keuze van het water om bij 100 graden te koken en het is ook niet de keuze van de pen die je omhoog gooit dat het dan weer naar beneden valt. Dit zijn simpel wetten in de natuur.
Als je naar deze feiten kijkt en dan denkt aan hoe een bepaalde materie ontstaan is dan zijn er drie mogelijkheden:

Stelling 1 kan niet juist zijn, omdat we zelf zien dat alles wat we waarnemen een begin en einde heeft, dus de materie heeft niet altijd bestaan.
Stelling 2 kan ook niet juist zijn, omdat we hebben gezien dat alles wat wij waarnemen afhankelijk is van iets anders. Het kan niet, omdat als iets niets bestaat het überhaupt niets kan en dus niet zichzelf kan scheppen.
Als we ons gaan beperken op datgene wat we kunnen waarnemen dan nog weten we van veel zaken niet het einde, want het einde kan een overgang zijn naar iets wat wij niet kunnen waarnemen.

Hoe is god dan ontstaan?
pi_49183994
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:16 schreef locutus51 het volgende:
Hoe is god dan ontstaan?
Niet.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:19:54 #216
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49184094
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet.
waarop is dat gebaseerd? ophetzelfde dat de big bang niet kan?
pi_49184244
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:19 schreef locutus51 het volgende:

[..]

waarop is dat gebaseerd? ophetzelfde dat de big bang niet kan?
Op theologie, waarom zou de big bang niet kunnen?
Een God wat geboren/ontstaan is geen God gezien het afhankelijk is van externe factoren.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:26:54 #218
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49184394
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Op theologie, waarom zou de big bang niet kunnen?
Een God wat geboren/ontstaan is geen God gezien het afhankelijk is van externe factoren.
Niet afhankelijk van externe factoren, dus geen gevoel voor onrecht/geweld etc... ook gevoel is namelijk een externe factor.

Big bang is het ontstaan uit het niets, dit zorgt ervoor dat god overbodig is.
pi_49184678
quote:

Het lijkt er op dat je gewoon blind bent voor de tegenargumneten die al meermale zijn gegeven, want je stelling klopt van geen kanten.

Stelling 1 kan wel degelijk juist zijn. Een cirkel heeft bijvoorbeeld geen begin en geen einde.
Stelling 2 gaat uit van 'schapen' terwijl er ook nog zoiets bestaat als 'gebeurtenis' zoals uit dode materie levende materie is ontstaan.
Stelling 3 lost geen probleem op, omdat je hiermee een schepper toevoegd die ook weer ergens van ontstaan moet zijn.

Als je dan vervolgens de boel doortrekt dat de God of Allah zoals mensen die aanbidden dezelfde is dan wat het universum heeft doen onstaan, dan wordt het er alleen nog veel onwaarschijnlijker op.
In dat geval heb je namelijk te maken met een entiteit die nog aanzienlijk complexer is dan datgene wat het geschapen zou hebben, waardoor de vraag 'hoe is God ontstaan' nog een veel moeilijkere is om op te lossen dan 'waar komt materie vandaan'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_49184706
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:26 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Niet afhankelijk van externe factoren, dus geen gevoel voor onrecht/geweld etc... ook gevoel is namelijk een externe factor.
Nee, hangt maar vanaf over wat voor gevoel je het hebt, gevoel is niet het enige wat er voor zorgt dat iets bestaat/ontstaat. Daarnaast hebben we het hier over theologie, zowel de interne als externe factoren van gevoel, emotie, moraal wat God straalt spreek niet tegen dat hij er de bron van is.
quote:
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs wat naar mijn weten aantoont dat Bigbang geen gevolg is van een oorzaak, is het wel wetenschappelijk aantoonbaar dat het geen gevolg is, dan kan het ook op God toegepast worden, dus God overbodig maken? Nee hoor, is enkel maar een interpretatie.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:37:40 #221
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49184918
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:33 schreef Triggershot het volgende:

Nee, hangt maar vanaf over wat voor gevoel je het hebt, gevoel is niet het enige wat er voor zorgt dat iets bestaat/ontstaat. Daarnaast hebben we het hier over theologie, zowel de interne als externe factoren van gevoel, emotie, moraal wat God straalt spreek niet tegen dat hij er de bron van is.
Gevoel is idd net het enige, maar wel een onderdeel ervan wat zorgt dat iets bestaat. Jij hebt het nu over wat god straat, dat staat los hiervan, het gaat omdat wat wij mensen stralen naar hem toe.
quote:
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs wat naar mijn weten aantoont dat Bigbang geen gevolg is van een oorzaak, is het wel wetenschappelijk aantoonbaar dat het geen gevolg is, dan kan het ook op God toegepast worden, dus God overbodig maken? Nee hoor, is enkel maar een interpretatie.
Net zo min dat er bewijs is voor de Bigbang is voor god ook geen bewijs, maar de Bigbang is makkelijker te verklaren dan een god.
pi_49185070
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:37 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Gevoel is idd net het enige, maar wel een onderdeel ervan wat zorgt dat iets bestaat. Jij hebt het nu over wat god straat, dat staat los hiervan, het gaat omdat wat wij mensen stralen naar hem toe.
Precies bestaan ja, maar zo moet gevoel ook van een bron komen, raad eens aan wie theologie dat voorschrijft? Misschien iets concreter uitleggen voor je: God is de bron/schepper van alles, tijd, ruimte, natuur(wetten) etc, is God dat niet, dan is het geen God.
quote:
Net zo min dat er bewijs is voor de Bigbang is voor god ook geen bewijs, maar de Bigbang is makkelijker te verklaren dan een god.
Ah, je geeft dus aan dat het een kwestie van interpretatie is en dus ook per direct subjectief.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:45:11 #223
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49185221
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:41 schreef Triggershot het volgende:

Precies bestaan ja, maar zo moet gevoel ook van een bron komen, raad eens aan wie theologie dat voorschrijft? Misschien iets concreter uitleggen voor je: God is de bron/schepper van alles, tijd, ruimte, natuur(wetten) etc, is God dat niet, dan is het geen God.
Je geeft geen uitleg maar een mening, jij zegt dat god de bron/schepper van alles is. Ik zeg dat het ontstaan is uit niets... voor beide zijn er geen bewijzen, maar ik ben geen god nodig om alle onverklaarbare zaken te verklaren.
quote:
Ah, je geeft dus aan dat het een kwestie van interpretatie is en dus ook per direct subjectief.
Natuurlijk is het subjectief, ik beweer dan ook niets met zekerheid te weten.
pi_49185283
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:37 schreef locutus51 het volgende:

voor de "Big Bang" is er wel bewijs hoor. opgehaald door profeet COBE (vzmh)

http://en.wikipedia.org/w(...)background_radiation
pi_49185559
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:45 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Je geeft geen uitleg maar een mening, jij zegt dat god de bron/schepper van alles is. Ik zeg dat het ontstaan is uit niets... voor beide zijn er geen bewijzen, maar ik ben geen god nodig om alle onverklaarbare zaken te verklaren.
Ik zeg dat als God niet alles heeft geschapen hij wmb geen God meer is, dus ook niet waard om aan beden te worden, is puur filosofie/theologie het is maar net uit wiens mond het komt natuurlijk. Nogmaals als voor beide geen bewijs is, is het maar een overtuiging, een overtuiging is alleen subjectief meer waard, of je daar nu God voor gebruikt of de big bang, of God achter de bigbang, wat dat betreft is wetenschap dus wel neutraal. Ow ja, tussen het ontstaan uit niets en creationisme wordt wel vaker een link gelegd
quote:
Natuurlijk is het subjectief, ik beweer dan ook niets met zekerheid te weten.
Ah ja en bij de gelovige is het dus geloven, is ook geen bewering van (zeker) weten, nee, geloven.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:56:27 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49185690
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:33 schreef Triggershot het volgende:
Je redenering gaat mank, stel er is aan te tonen dat de Big-Bang oorzaakloos plaatsgevonden kan hebben, dan sluit dat nog niet uit dat er geen oorzaak is natuurlijk, maar het geeft wel aan dat God niet noodzakelijk is. God is echter een complex wezen, dat die oorzaakloos ontstaat vraag waarschijnlijk om een heel andere reden dan waarom dit voor de Big-Bang zou kunnen gelden.

De Big-Bang überhaupt zet God hooguit neer als mogelijke instigator van die Big-Bang, althans, daar kun je 'm nog een rol geven, voor de rest is er meer of min in grove lijnen wel bekend hoe het heelal zich verder heeft kunnen vormen. Dat is wel een stuk overbodiger dan God een eeuw of wat geleden was.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:57:44 #227
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49185745
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:53 schreef Triggershot het volgende:

Ik zeg dat als God niet alles heeft geschapen hij wmb geen God meer is, dus ook niet waard om aan beden te worden, is puur filosofie/theologie het is maar net uit wiens mond het komt natuurlijk. Nogmaals als voor beide geen bewijs is, is het maar een overtuiging, een overtuiging is alleen subjectief meer waard, of je daar nu God voor gebruikt of de big bang, of God achter de bigbang, wat dat betreft is wetenschap dus wel neutraal. Ow ja, tussen het ontstaan uit niets en creationisme wordt wel vaker een link gelegd
Idd het is een overtuiging.
quote:
Ah ja en bij de gelovige is het dus geloven, is ook geen bewering van (zeker) weten, nee, geloven.
Daarom heet het ook geloof anders wat het een wetenschap.
pi_49185885
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je redenering gaat mank, stel er is aan te tonen dat de Big-Bang oorzaakloos plaatsgevonden kan hebben, dan sluit dat nog niet uit dat er geen oorzaak is natuurlijk, maar het geeft wel aan dat God niet noodzakelijk is. God is echter een complex wezen, dat die oorzaakloos ontstaat vraag waarschijnlijk om een heel andere reden dan waarom dit voor de Big-Bang zou kunnen gelden.

De Big-Bang überhaupt zet God hooguit neer als mogelijke instigator van die Big-Bang, althans, daar kun je 'm nog een rol geven, voor de rest is er meer of min in grove lijnen wel bekend hoe het heelal zich verder heeft kunnen vormen. Dat is wel een stuk overbodiger dan God een eeuw of wat geleden was.
En dus is
quote:
niets meer dan een interpretatie, zie ook mijn reacties hier boven.
pi_49185907
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:57 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Idd het is een overtuiging.
[..]

pi_49185978
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

big bang is niet het ontstaan uit het niets, maar de expansie van de hele kleine ruimte
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:03:19 #231
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49185984
quote:

[..]

Wat begrijp je niet?
pi_49186006
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:03 schreef osho het volgende:

[..]

big bang is niet het ontstaan uit het niets, maar de expansie van de hele kleine ruimte
De quote was niet van mij hé.
pi_49186038
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:03 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet?
quote:
Oowwh, wat= was.
pi_49186070
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De quote was niet van mij hé.
weet ik, maar hij kwam je blijkbaar goed uit
pi_49186107
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:04 schreef osho het volgende:

[..]

weet ik, maar hij kwam je blijkbaar goed uit
Volgens mij toon ik dat ik het er niet mee eens ben.. net zoals jij het weerlegt
pi_49186219
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens mij toon ik dat ik het er niet mee eens ben.. net zoals jij het weerlegt
ok

hoe dan ook...veel meer dan dat weten we nog niet...
pi_49186913
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:16 schreef locutus51 het volgende:

Hoe is god dan ontstaan?
Jongens dit is toch simpel. Stel je vergelijkt oorzaak en gevolg met de trekkracht van een trein:

Wie treks de laatste wagon? De wagon daarvoor.
Wie trekt vervolgens die? De wagon daarvoor.
Wie trekt de laatste wagon? Dat is de locomotief.
En wie trekt de die locomotief? Niemand omdat die vanzelf een motor heeft die zichzelf trekt.

Logisch gezien kan oorzaak en gevolg niet eeuwig in het verleden doorgaan. Er moet iemand zijn die vanzelf al eeuwig bestond en dat is God. Materie kan niet eeuwig bestaan hebben vanwege de eigenschappen van materie: 2e wet thermodynamica. Dus degene die de laatste schakel vormt is God.

Simpeler kan niet

[ Bericht 1% gewijzigd door mariox op 09-05-2007 16:12:58 ]
---o---
pi_49186983
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:25 schreef mariox het volgende:

[..]

Jongens dit is toch simpel. Stel je vergelijkt oorzaak en gevolg met de trekkracht van een trein:

En wie trekt de die locomotief? Niemand omdat die vanzelf een motor heeft die zichzelf trekt.

Logisch gezien kan oorzaak en gevolg niet eeuwig doorgaan. Er moet iemand zijn die vanzelf al eeuwig bestond en dat is God. Materie kan niet eeuwig bestaan hebben vanwege de eigenschappen van materie: 2e wet thermodynamica. Dus degene die de laatste schakel vormt is God.

Simpeler kan niet
Ja, maar die loco is in mekaar gezet
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:27:36 #239
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49186990
quote:

[..]

En dus is
[..]

Dat is heel makkelijk. Natuurlijk is het een interpretatie van de feiten en waarnemingen zoals die hier voor ons liggen, maar het is er eentje die gestaafd wordt door veel waarnemingen, door veel theoriën en door een algehele transparantie en zonder een supercomplex-wezen te hoeven introduceren dat als nood-verklaring dienen moet.

Theologie is ook een bepaalde interpretatie, maar wat je daar moet aannemen is veel grondelozer, veel minder duidelijk. Er zijn talloze 'interpretaties' en de meesten worden afgedaan als 'onzinnig' door iedereen, alleen sommigen houden sommige interpretaties vast, geven daar de voorkeur aan.

Echter, binnen die interpretaties heb je wel een tamelijk duidelijk hiërarchie van (on)mogelijkheid en (on)onderbouwdheid. Het Flying Spaghetti Monster staat niet op gelijke voet met de oerknaltheorie. Er zijn er wellicht die zoiets wel willen beweren, alleen om het hachje van hun eigen theorie te redden, maar dat is jezelf voor de gek houden. Er zijn miljoenen interpretaties mogelijk, en de vraag is waarom kies jij voor die ene en niet voor een andere? En zeker in het geval van religieuze interpretaties gaan die naar mijn mening met dertien in een dozijn, aangezien de verklarende kracht gelijk is, en het meer cultuur en opvoeding lijkt die de keuze bepaalt dan verklaringskracht.
pi_49187052
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

pi_49187120
quote:

[..]

Thomas van Aquino was het met je eens geweest.
pi_49187415
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook expliciet dat we de trekkracht vergelijken!
---o---
pi_49187493
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is heel makkelijk. Natuurlijk is het een interpretatie van de feiten en waarnemingen zoals die hier voor ons liggen, maar het is er eentje die gestaafd wordt door veel waarnemingen, door veel theoriën en door een algehele transparantie en zonder een supercomplex-wezen te hoeven introduceren dat als nood-verklaring dienen moet.
Waar hebben we het hier allemaal over, nergens wordt toch ook gemeend dat er een complex wezen hoort of dient geïntroduceerd te worden, nee, waarom zou je er iets aan toevoegen wat niet waargenomen is, dat iets is niet waargenomen betekent niet dat het er niet is, maar ook niet dat het wel bestaat, tot daar blijft het neutraal, pas als je dus dingen introduceert waar niet te verwijzen is ben je subjectief bezig.
quote:
Theologie is ook een bepaalde interpretatie, maar wat je daar moet aannemen is veel grondelozer, veel minder duidelijk. Er zijn talloze 'interpretaties' en de meesten worden afgedaan als 'onzinnig' door iedereen, alleen sommigen houden sommige interpretaties vast, geven daar de voorkeur aan.
Het probleem is dat theologie enkel in een religieus discussie relevant is, stel dat er Goddelijk entiteit wordt 'ontdekt' dan hoeft het niet te lijken op de God die we in aardse boeken kennen, maar wanneer je het hebt over God met een (vul in) christen, moslim etc.. dan moet je er wel vanuit gaan en weten dat hij of zij de eigenschappen van God er bij pakken zoals hij beschreven staat, hou je dat niet in je achterhoofd, tsjaah dan praat je gewoon door elkaar heen.

Klopt er zijn veel interpretaties en allen zijn ze valide omdat het subjectiviteit betreft, maar er zijn interpretaties die rationeler zijn en wat door de meerderheid naar voren wordt gedragen, daar moet men opletten, wat meerderheid van iets aanhangt of je moet je richten tot een sekte/individu binnen de gemeenschap als je het specifieker wilt richten.
quote:
Echter, binnen die interpretaties heb je wel een tamelijk duidelijk hiërarchie van (on)mogelijkheid en (on)onderbouwdheid. Het Flying Spaghetti Monster staat niet op gelijke voet met de oerknaltheorie. Er zijn er wellicht die zoiets wel willen beweren, alleen om het hachje van hun eigen theorie te redden, maar dat is jezelf voor de gek houden. Er zijn miljoenen interpretaties mogelijk, en de vraag is waarom kies jij voor die ene en niet voor een andere? En zeker in het geval van religieuze interpretaties gaan die naar mijn mening met dertien in een dozijn, aangezien de verklarende kracht gelijk is, en het meer cultuur en opvoeding lijkt die de keuze bepaalt dan verklaringskracht.
Cultuur, opvoeding, filosofie, capaciteiten en regio van betreffenden speelt een belangrijk rol inderdaad en zal wellicht wel meer invloed hebben dan we door hebben, maar zo is het dat de interpretatie van de meerderheid niet voor iedereen geldt en de interpretatie van minderheid niet voor elk individu gaat, is meer waar je heen wilt met je debat/vraag. Uiteindelijk als geloof roept tot God aanroepen als je je alleen voelt dan kan je wel ongeveer 3, 5 miljard verschillende interpretaties verwachten per onderwerp, omstandigheden en context.
pi_49187528
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:36 schreef mariox het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook expliciet dat we de trekkracht vergelijken!
Prima, maar de trekkracht is toch zo door externe invloeden zo geconfigureerd?
pi_49187558
quote:

[..]
Logisch gezien kan oorzaak en gevolg niet eeuwig doorgaan. Er moet iemand zijn die vanzelf al eeuwig bestond en dat is God. Materie kan niet eeuwig bestaan hebben vanwege de eigenschappen van materie: 2e wet thermodynamica. Dus degene die de laatste schakel vormt is God.
1.Er is geen logisch argument waarom oorzaak en gevolg niet eeuwig door zou kunnen gaan
2. Tweede wet thermodynamica zegt niets over het eeuwig bestaan van deeltjes.
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:53:46 #246
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_49188235
quote:

[..]

Wat je dus eigenlijk zegt is dat iets dat wij nooit hebben gezien (in dit geval oneindigheid), niet kan bestaan? Dan is God zeker de uizondering die die regel bevestigt
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_49189824
quote:
[..]
quote:
Simpeler kan niet
Zeg maar rustig simplistischer. Een antwoord op de vraag 'waar komt God vandaan' geeft het namelijk niet.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_49190395
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:27 schreef onemangang het volgende:

[..]

[..]

Zeg maar rustig simplistischer. Een antwoord op de vraag 'waar komt God vandaan' geeft het namelijk niet.
Tuurlijk geeft het daar geen antwoord op. Omdat hij altijd al bestond. Tijd heeft hij gecreerd. Dus voor hem is heden verleden en nu gelijk. Hij staat boven tijd. Daarom is die vraag 'waar komt God vandaan' onrelevant.
---o---
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:50:01 #249
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49190687
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:41 schreef mariox het volgende:

[..]

Tuurlijk geeft het daar geen antwoord op. Omdat hij altijd al bestond. Tijd heeft hij gecreerd. Dus voor hem is heden verleden en nu gelijk. Hij staat boven tijd. Daarom is die vraag 'waar komt God vandaan' onrelevant.
Maar waarom zou je het allemaal nodeloos compliceren door god te introduceren? Waarom niet gewoon accepteren dat het universum er altijd al was?

Om je treintje nog maar even te pakken - de wagons hebben geen loc, maar rijden automatisch de heuvel (tijd) af.
pi_49190710
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 15:39 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

1.Er is geen logisch argument waarom oorzaak en gevolg niet eeuwig door zou kunnen gaan
2. Tweede wet thermodynamica zegt niets over het eeuwig bestaan van deeltjes.
1. Die heb ik aangepast in mijn post. Het zou moeten zijn dat oorzaak en gevolg niet tot eeuwig in het verleden door kan gaan.

2. Tweede wet van thermodynamica zegt het volgende: Warmte kan alleen van een voorwerp met hoge temperatuur naar een voorwerp met een lagere temperatuur stromen.
En omdat het heelal steeds verder uitdijt betekent dit dat je uiteindelijk een energie evenwicht hebt. Dus alles zal dezelfde temperatuur en er zal daardoor geen warmtestromen meer mogelijk zijn. ernegiedood dus.

Dus als materie eeuwig had bestaan dan zou dat beteken dat we nu een energiedood gehad moeten hebben. Dat is niet het geval dus bestaat materie niet eeuwig. Dat zegt de 2e wet van thermodynamica dus impliciet.

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 09-05-2007 16:56:58 ]
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')