abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:22:51 #1
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49004179
Hoe bevalt het nou om te wonen in een studio appartement?
Want zoals het er nu voor staat, kan niet via de woningstichting niets beters krijgen dan een studio, of ik moet nog 3 jaar wachten, maar wil eigenlijk wel uit huis...
Dus wie heft er ervaringen met het wonen in een studio?
Wie heeft er tips voor het inrichten van een studio?
Wie heeft er toevallig foto's van zijn studio?
En heb je nog verdere aanvullingen, schrijf die dan vooral op!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:31:50 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_49004513
Hmm interessant! Ik kijk even mee hier.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_49004526
Zorg dat je een studio hebt met actieve afzuiging boven je keukenblok. Continu slapen in je bak en braadluchten is echt heel erg vervelend. Het gebouw met studio's waar ik in woonde was een oud kantoorpand, waar ze gewoon woonunits in hadden gemaakt. De muren waren werkelijk om te huilen zo dun, dus let er ook even op dat je niet gezellig met je buren mee ligt te krikken, of vice versa.

Verder is een eigen studiootje natuurlijk stukken relaxter dan een huis delen met huisgenoten, waar altijd minimaal 1 eikel/eikelette bijzit. Dat lijkt bij wet zo te zijn geregeld

Succes met je wellicht nieuwe woning!
Voeg je me toe op je Wii?
Mijn nummer: 3707-5008-7748-3551
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:44:13 #4
67385 ROG
Go on, say it.
pi_49004990
Probeer je slaapgedeelte wat te scheiden van je leef/woongedeelte, door bijvoorbeeld vitrage of een gordijn op te hangen. Dan ben je niet genoodzaakt iedere dag je bed gigantisch netjes op te ruimen als je bezoek krijgt.
pi_49005448
Ik heb al tijden een studio zonder afzuiging, eigenlijk nooit last met bak en braadlucht gehad. Vooral omdat je nadat je het zelf opgegeten hebt de etenslucht toch niet meer ruikt

Dingen waar je op moet letten gaan meestal over het feit dat je in je studio slaapt: je wilt bijvoorbeeld geen koelkast die rammelt als een amerikaanse truck als hij aan slaat, je wilt geen stereo installatie die een lichtshow geeft als je hem niet gebruikt, geen tv die hoog gaat piepen als je m op standby zet, en geen pc die keihard staat te zoemen als je hem snachts aan wil laten.

Verder moet je er rekening mee houden dat de temperatuur van je kamer die van je hele huis wordt. Als de zon de hele middag op je raam zit, wordt het warm in je kamer en kan je niet ff in een andere kamer gaan afkoelen. Zorg dus voor stevige gordijnen als je raam op het zuiden/westen zit. Als je onder een schuin dak zit wordt het nog erger, dan kan je beter voor een kleine airco gaan, anders wordt het 's zomers makkelijk 40 graden en meer.

Hou er rekening mee dat je je eigen was gaat moeten doen en dus een wasmachine met toe-en afvoer plek nodig hebt. Je kan die dingen gewoon op de kraan in je keuken aansluiten maar dan moet je steeds de darm aansluiten/weghalen als je wil wassen. Een wasrekje in je kamer neemt veel plaats, een wasdraad ook. Een wasrekje aan een deur is handig, maar niet als je enige deur die naar de badkamer met wc is, en je bezoek hebt dat naar de wd moet, want dan kan je deur niet meer dicht.

Zorg voor genoeg verlichting aangezien het je enige kamer is. Voortdurend in het licht van 1 peertje zitten is niet gezond, zet liever teveel lampen dan te weinig, vooral als je maar 1 raam hebt.

Ik bedenk vast nog meer dingen, maar dit is zowat alles waar ik meteen kon opkomen...
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:16:38 #6
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49006134
vanwege mijn werk, waar ik mee eet, zal ik waarschijnlijk maar 2 keer in de week koken, een afzuigkap is dn denk wel voldoende. Al de spulen die ik nu heb zullen daar ook terecht komen.
Voor mijn slaaplek heb ik de bank. Die kun je omtoveren naar een 1persoonsbed, maar weet niet of dat wel zo lekker slaapt nu ik 120 gewend ben, aan de andere kant op mijn werk slaap ik ook wel eens in een 1 persoonsbed en dat slaapt ook gewoon prima...
En ik denk vor de verlichting aan sfeer velichting en algehele verlichting aan het plafond, maar dat ik denk ook wat je gewoon in een woonkamer zou doen.
pi_49007300
en elke keer maar weer je bed opmaken/afhalen?
pi_49073993
Qua semi-afgesloten bed kan je ook voor een hoogslaper gaan. Zoiets spaart enorm veel plek uit, plus dat je bed altijd "daarboven" is, en minder aanwezig in de kamer. Vooral als je bezoek hebt erg interessant. Minder interessant in combinatie met partners, vanwege de nabijheid van het plafond, maarmet wat creativiteit is daar een mouw aan te passen.
pi_49075105
Klinkt luxer dan een studentenkamer, daar heb je toch ook slapen en wonen in één ruimte. Voor een aantal jaar best te doen denk ik; later wil je toch wel meer ruimte lijkt me.
  zondag 6 mei 2007 @ 20:53:16 #10
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49076312
Ik heb ook een soort studio, u-vormig dus ik heb geen last van een bed in het zicht omdat deze om de hoek staat. Ik woon er al 4 jaar dus het bevalt me wel.

Een van de nadelen vind ik de temperatuur, als je de verwarming aan hebt en je gaat slapen is het vaak te warm maar als je hem uit laat is het in je zithoek weer te koel.

Kookluchten heb ik eigenlijk niet zo'n last van, ze zijn er wel maar vind vind het geen probleem als ik ga slapen.

Wat ik trouwens wel leuk vind voor een inrichting van een studio waar het bed wel in het zicht komt te staan, is een laag muurtje waar je bed achter staat. Dan staat je bed wel uit het zicht maar laat je de ruimte wel ruim qua zicht.

Hoe groot is de studio (mijne is 31 m2 en dat gaat prima alleen)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_49077171
Gewoon een bed erin zetten..slaapbank vindt ik persoonlijk K*T..ik ga liever makkelijk naar bed (lees; niet elke keer je bed opmaken) dan dat ik meer ruimte over hou.

Zelf woon ik nu alweer 5jaar in een studio van 40m2..alle tips die hierboven zijn aangegeven zijn prima adviezen.

laat maar de foto's zien als je het ingericht heb...
pi_49081535
Wat moet ik me precies voorstellen van een studio woning/appartement?

Klinkt namelijk best intressant, is het ook voordeliger dan een studentenkamer of valt dat mee?

iemand foto's?
Bram! Boterham!
  zondag 6 mei 2007 @ 22:41:36 #13
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49082144
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:28 schreef lj_lightning het volgende:
Wat moet ik me precies voorstellen van een studio woning/appartement?

Klinkt namelijk best intressant, is het ook voordeliger dan een studentenkamer of valt dat mee?

iemand foto's?
Studio = 1 kamer apartement

Mijne is ongeveer even duur als een studentenkamer van het zelfde formaat, komt mede door de huursubsidie. (ca ¤250,- kaal, plus ¤125,- serves kosten, min ¤75,- huursubsidie in Groninen 31m2)
  zondag 6 mei 2007 @ 22:59:21 #14
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49082870
de studio die ik kan krijgen is een ruimte van 26m2 in het vierkant, in 1 hoek zit de keuken afgesloten doior een laag muurtje. Een bed moet je mijn inziens toch altijd opmaken in een studio, dus een slaapbank is geen probleem dan. Mijn idee is dan een kist als salon tafel waarin dan een dek matras kan met daar je beddenspul omheen, dan hoef je savonds dat alleen maar uit te rollen en sochtens weer in te rollen als je klaar bent met slapen...

Dit is trouwens mijn slaapbankje:

Mijn vraag aan de bovenstaande mensen: hebben jullie toevallig ook fotos van jullie inrichting?

dit is ongeveer de indeling van het huisje zoals ik hem in gedachten had, eventueel met of zonder bed....

prijs van dit stukje ede=355 dat is 255 huur en 100 service kosten(gas, stook en water kosten+onderhoud gemeenschappelijke ruimtes) en dan krijg je 100 euro huursub, effectief zal je net iets meer uit zn, omdat je alles met 1 persoon betaald zoals tv internet telefoon. Plus je maakt net iets meer kosten voor electra en kookgas, dit omdat je dit ook weer niet deeld, voordeel is dat je je eigen huisje hebt!!

[ Bericht 11% gewijzigd door hierissiedan op 06-05-2007 23:05:33 ]
  zondag 6 mei 2007 @ 23:24:28 #15
67385 ROG
Go on, say it.
pi_49083892
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:59 schreef hierissiedan
dit is ongeveer de indeling van het huisje zoals ik hem in gedachten had, eventueel met of zonder bed....
[afbeelding]
Je bed wat meer afscheiden met een roomdivider? Negentig graden draaien en zo'n ding van bijvoorbeeld IKEA ( zo'n meervaksding)?
  zondag 6 mei 2007 @ 23:30:25 #16
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49084120
quote:
Op zondag 6 mei 2007 23:24 schreef ROG het volgende:

[..]

Je bed wat meer afscheiden met een roomdivider? Negentig graden draaien en zo'n ding van bijvoorbeeld IKEA ( zo'n meervaksding)?
als er een bed in komt, dan is hij gewoon zichtbaar, ik vind dat gewoon lelijk als je iets wilt gaan afsluiten terwijl je het toch blijft zien...
pi_49086395
ik zit nu 1,5 jaar in een studio dat bevalt mij wel.
t voordeel van een studio is dat zo een kleine ruimte toch groot lijkt door de afwezigheid van muren.
sommige medebewoners van dit blok hebben een muur gezet om een slaapkamer te maken, ik vond hun huizen veel kleiner lijken dan de mijne...

mijn studio is ca 55m2 groot en is doormidden gesplitst door mijn keuken.
de keuken is wel helemaal open aan t slaapkamer gedeelte daar heb ik een muur gezet van 3 ytong blokken groot. zodat je niet slaapt in je keuken...

ik heb de hoekbank versie van de bank van hieriisiedan, ik slaap er soms op (voor de tv is slaapvallen) ik zou er niet de hele nacht op kunnen/willen slapen...
als je de ruimte hebt zou ik toch voor een echt bed gaan...

waar je op moet letten...

tja, de koelkast, die is al eens genoemd...
en een soort van afscheiding voor je bed, zodat je m niet direct ziet van je "zit plek".
kookluchten merk je niet je zit er tenslotte al de hele avond in.
temperatuur zoals eerder genoemd is in je hele huis gelijk, als je van slapen in de koelte houd zet dan betijds je verwarming uit...
verder zou ik nog eens nadenken over de eettafel die je tekent, ik heb een tafel staan heb er denk ik in die 1,5 jaar 5 keer aan gegeten, ik gooi m er ook binnenkort uit...
je zou kunnen kijken of je ergens aan dat muurtje tussen je keuken en de kamer in een eetbar kan maken.. zo maak je meer ruimte vrij..

goedkoop is de mijne niet, betaal 450 euro id maand (via de woningbouw)
fotos heb ik niet, ik zal wel eens stoeien in dat tekenprogrammatje morgen...
suck my asshole taco bender
pi_49087004
vreemd prentje - hebben je keuken en badkamer geen deur? En zijn dat allemaal volledige muren of zijn er ook halve bij? Zeg maar een muur tot op 1.20 hoogte ofzo?

Slaapbank zou ik ook niet doen, na een tijdje ga je die enkel opklappen als er daadwerkelijk bezoek komt omdat het teveel werk is m telkens in te klappen, en volgens mij zijn die dingen ook niet goed voor je rug enzo, ze zijn immers niet ontworpen voor dagelijks gebruik.

Wat mij nog het meest opviel aan het plaatje is dat er geen buro voorzien is met een pc, of komt die op de eettafel? Als ik in mijn studio ben spendeer ik namelijk 80% van mijn tijd aan men buro.

Foto's van mijn opstelling heb ik niet, maar als je vertelt waarmee dat plaatje hierboven gemaakt is kan ik ook een plattegrond tekenen
  maandag 7 mei 2007 @ 10:05:29 #19
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49091612
quote:
Op maandag 7 mei 2007 01:04 schreef Pulsy het volgende:
vreemd prentje - hebben je keuken en badkamer geen deur? En zijn dat allemaal volledige muren of zijn er ook halve bij? Zeg maar een muur tot op 1.20 hoogte ofzo?

Slaapbank zou ik ook niet doen, na een tijdje ga je die enkel opklappen als er daadwerkelijk bezoek komt omdat het teveel werk is m telkens in te klappen, en volgens mij zijn die dingen ook niet goed voor je rug enzo, ze zijn immers niet ontworpen voor dagelijks gebruik.

Wat mij nog het meest opviel aan het plaatje is dat er geen buro voorzien is met een pc, of komt die op de eettafel? Als ik in mijn studio ben spendeer ik namelijk 80% van mijn tijd aan men buro.

Foto's van mijn opstelling heb ik niet, maar als je vertelt waarmee dat plaatje hierboven gemaakt is kan ik ook een plattegrond tekenen
het muurtje van de keuken is 120 hoog idd de uitgang vanuit de keuken zit aan de zijkant(het kortste muurtje), de badkamer heeft een deur naar de gang toe, maar die deuren wopuden er niet goed in dus maar weggelaten...(bij de keuken zit geen deur maar is gewoon een opening)

Overigens wil ik gewoon een laptopje die ik aan mijn eettafel ga gebruiken, de eetafel word dan meer mijn bureau die als er mensen komen eten, gaat dienstdoen als eettafel.

floorplanner.nl daar kun je je gratis aanmelden en dit soort dingetjes tekeken.
pi_49091733
quote:
Op maandag 7 mei 2007 01:04 schreef Pulsy het volgende:
maar als je vertelt waarmee dat plaatje hierboven gemaakt is kan ik ook een plattegrond tekenen
Dat heeft hij gemaakt op :
http://www.floorplanner.com

Gratis stukje software
pi_49094111

zo ziet t er bij mij uit..

de muur beneden de keuken is er eigenlijk niet...tussen de koelkast en de kast aan de muur is t open...
de muur aan de slaapkamerkant is 3 ytong blokken hoog (1meter 20 ofzo)
de muur tussen de keuken en woonkamer is niet helemaal dicht, daar zit een doorkijk in...

geen idee hoe je een muur wegkrijgt met dat programmatje....
maar hoop dat de verklaring er duidelijk bij was

zoals je zit heb ik dus geen gang, de voordeur komt gelijk op straat uit (zit op de begaande vloer)
daar moest ik wel heel erg aan wennen...

t witte vierkantje tegenover mijn wasmachine is de lucht zuivering

aan de achterkant (slaapdeel) is een volledig glazen pui voorzien van een schuifdeur. dit is wel erg lekker, veel licht (en irritante KUT kinderen die smorgens een bak herrie maken als ik wil uitslapen)
Ik heb geen achtertuin ofzo, de pui komt uit op gemeenschappelijk terrein...

zoals ik eerder zei gaan die eettafel en die stoelen weg en komt er een eetbar op t muurtje,
ipv die eettafel zet ik er wel een paar stoelen neer..

als je geen buiten hebt (zoals ik) moet je ruimte hebben om je was te drogen, gelukkig is mijn badkamer groot en kan t daarin..
pi_49095549
Cool programmaatje

Ik heb er ook maar ff eentje gemaakt. Het bed staat buiten de kamer omdat het programma niet met hoogslapers overweg kan. Je moet je inbeelden dat het bed precies boven de sofa en het tafeltje ernaast past, en de ladder voor het bed staat aan het voeteind.

Van linksboven naar rechts zie je n bank, een kleerkast, laag kastje met stereo erop, bureau met pc, laag tafeltje waar de pc kast (niet tezien) op staat, Koelkast met daarop magnetron en oven (ook niet tezien), en een tafel voor algemeen gebruik. In het midden van de kamer een boekenrek naar de woonkamer toe, zowat 2 meter hoog, dient als afsluiting tussen de woonkamer en de keuken. Er tegenaan staat een barkast naar de keuken toe. Het grote oppervlak links onderin is in principe een tekentafel, maar daar staat momenteel een oude pc en een kleine piano op

Zoals je ziet staat men kamer best vol, er kan helemaal niks meer bij zonder er eerst wat anders uit te gooien. Totale kamer oppervlakte is 26 m^2, badkamer niet inbegrepen.
  maandag 7 mei 2007 @ 13:08:53 #23
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49097293
Ik zal mijne vanavond ook wel even laten zien, ik ben nu op m'n werk
  maandag 7 mei 2007 @ 13:21:51 #24
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_49097823
Onze studio voorheen (nu gelukkig een groter appartement):
De zithoek en achter de Ikea Expedit Kast ons bed:

Keuken, eethoekje en burootje:

TV en stereo en halletje met voordeur en ingang badkamer (en wasrekje)

30 m2 met z'n tweetjes...
Centrum Brussel, dikke 500 euro kale huur p/maand
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  maandag 7 mei 2007 @ 14:23:23 #25
67385 ROG
Go on, say it.
pi_49100235

In Paint wat "bijgewerkt".

Ik woon op de hoogste etage van een gedeeld pandje, oude binnenstad, met twee puntdaken. Het vloeroppervlak lijkt veel maar houd rekening met vrijwel overal dus schuine kanten. Totale oppervlakte is zo'n 45m².
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')