Mijn tante nam mij toen ik een jaar of 10 was ook mee over de Wallen. "Zo jongen, dan heb je dat tenminste ook een keer gezien."quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:21 schreef JAM het volgende:
Ik zou 'm meenemen naar de wallen en dan zou ik zeggen: 'Kijk, neef. Hier kan je neuken voor geld. Dat kan hier, in de stad. Dat is hier heel normaal.' -- en dan die braadworst met friet.
Ik was er voor 't eerst toen ik een zes of acht was. Mijn vader zei: 'Die mevrouw heeft het een beetje warm, daarom heeft ze zo weinig kleren aan.' Mijn moeder zei: 'Dat is een hoer, JAM, daarmee kan je bloot knuffelen voor heel veel geld. Mannen die dat doen zijn een beetje zielig. Niemand wil met ze knuffelen en daarom gaan ze naar zo'n mevrouw toe.'quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Mijn tante nam mij toen ik een jaar of 10 was ook mee over de Wallen. "Zo jongen, dan heb je dat tenminste ook een keer gezien."
Vervolgens gingen we naar een klassiek concert in het concertgebouw.
Hij woont op het platteland, dus daar heeft ie helemaal geen gebrek aan. We willen nu juist stadse dingen met hem doen. Ik heb hier vijftig meter raamprostitutie aan de overkant van het water zitten, dus dat pakt-ie wel mee. En het Anne Frankhuis, ik ben er in geen vijfebtwintig jaar geweest, maar de rij trekt me inderdaad niet erg aan. hem ook niet, denk ik.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:14 schreef LXIV het volgende:
Musei, musea.
Neem zo'n kind toch liever mee naar de dierentuin. Of beter nog, naar een kinderboerderij. Met ravotbaan en speeltuin. En na afloop een braadworst met friet.
Op die manier vorm je zo'n jongen.
In de zin van?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:50 schreef LXIV het volgende:
Dat weet ik niet. Zijn eveneens roodharige broertje is in ieder geval heel slecht terechtgekomen, dat weet ik wel.
Identificeer jij je met het jongetje, L? Heb jij ook wel eens een geweldig verhaal uit je duim gezogen, enkel om een paar weken lang populair te kunnen zijn? En uiteindelijk, toen de aap uit de mouw kwam, de gevolgen van je leugens onder ogen moeten zien? Vind je het daarom geen grappig, nobel of voldoening brengend verhaal?quote:
Jij denkt dat empathisch vermogen beperkt is tot eigen ondervinden?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Identificeer jij je met het jongetje, L? Heb jij ook wel eens een geweldig verhaal uit je duim gezogen, enkel om een paar weken lang populair te kunnen zijn? En uiteindelijk, toen de aap uit de mouw kwam, de gevolgen van je leugens onder ogen moeten zien? Vind je het daarom geen grappig, nobel of voldoening brengend verhaal?
Wat het knaapje doet, weet ik niet, maar wat LXIV tegenwoordig doet, is opeens een stuk beter te verklaren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:44 schreef Gellius het volgende:
En, is het knaapje erdoor gevormd, L?. Wat doet hij nu?
LXIV lijkt de indruk te wekken dat je je alleen kunt inleven in een ander als je datzelfde ook zelf hebt ervaren. Da's wel degelijk empathie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:57 schreef Gellius het volgende:
Dan is het juist géén empathie, L.
Nou, kom, kom zeg. Die conclusie is minstens veel te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:58 schreef LXIV het volgende:
Je had jezelf ook kunnen verkneukelen dat boontje uiteindelijk om zijn loontje gekomen was, L.
Maar nee, jij moet jezelf weer zo nodig met het -zielige- roodharige jongetje identificeren, in plaats van met mij.
Inderdaad. Dat is het thema. En daarnaast ook het feit dat het jongetje met angst en beven zijn komende verjaarsfeestje tegenmoetzag, in plaats van met plezier, zichzelf steeds dieper in een web van leugens spinnend.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mijngeldt voornamelijk het gegeven dat dit jongetje zich gedreven zag tot een dergelijke leugen.
Nou dan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is het thema. En daarnaast ook het feit dat het jongetje met angst en beven zijn komende verjaarsfeestje tegenmoetzag, in plaats van met plezier, zichzelf steeds dieper in een web van leugens spinnend.
Het verhaal verliest echter zijn waarde wanneer ik het niet vanuit het perspectief vertel hoe ik het zelf toen beleefd heb. Nu denk ik er natuurlijk veel anders over.
De vraag is zelfs of we het een leugen kunnen noemen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mijngeldt voornamelijk het gegeven dat dit jongetje zich gedreven zag tot een dergelijke leugen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |