quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:10 schreef Paris_Texas het volgende:[..]
Het is idd schandalig dat de redactie dit laat gebeuren, Amanda lijdt IMHO ook aan "Battered Wife Syndrome" en zou dus tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
En dan kan het een programma zijn wat "een afspiegeling is van de maatschappij" maar dat maakt me in deze geen bal uit, je kunt niet toestaan dat dit onder jouw dak erger wordt, en iemand van 19 mag dan voor de wet tegenwoordig wel volwassen zijn, geestelijk iig nog niet.
precies. Ik zat net even te zoeken op op google.
Ze vertelt dat mishandeling vaak voortkomt uit bepaalde omstandigheden, zoals mishandeling of verwaarlozing in iemands jeugd: "Als je grenzen als kind werden overschreden, kun je als volwassene vaak zelf moeilijk grenzen stellen. Je durft niet meer op je intuïtie te vertrouwen."
Ben je in een onveilige omgeving opgegroeid en daardoor erg onzeker, dan heb je meer kans dat je je aangetrokken voelt tot een man die het heft in handen neemt.
Mannen die hun partner mishandelen, zijn vaak nogal bezitterige types. Veel vrouwen vinden dat in het begin van de relatie, als er nog geen geweld is, eigenlijk wel leuk en ze passen zich eraan aan door bijvoorbeeld wat meer tijd met hun partner door te brengen en minder met hun vrienden. Zo merk je dat je invloed hebt op hoe hij zich gedraagt, of tenminste, je dénkt dat je die invloed hebt. Je gaat je steeds meer naar hem plooien, maar als je merkt dat dat niet helpt om zijn beginnende agressie in toom te houden, is het vaak al te laat. Je zelfvertrouwen is aangetast en hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het wordt een punt te zetten achter de relatie."
en..
Waarom ging ze niet weg bij de eerste klap die hij haar gaf? Jacqueline: "Ik was verliefd, en liefde maakt blind. Ik ben iemand die niet snel opgeeft en heel loyaal is.
Dacht ook dat ik hem ‘wel even’ zou veranderen. Karel praatte me bovendien aan dat het aan mij lag. Dat geloofde ik. Achteraf snap ik dat wel: door de schuld bij mezelf te leggen, kon ik in de waan blijven dat ik zelf iets aan de situatie kon veranderen en kreeg ik het gevoel dat ik toch een soort controle had.